РЕШЕНИЕ №2313/13.12.2019г.…
гр.
Варна, 13.12.2019 г.,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и втори състав
На тридесети
октомври Година две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
Председател: Албена Славова
Секретар Незает Исаева
като разгледа
докладваното от съдията
АНД № 4764 по описа на съда за 2019 г.,
за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на „НОРШУС”ЕООД , представлявано
от Н.Т.Т. чрез адв. В.Д. против НП №
456118-F498430/08.08.2019 г. на Началника на Отдел“Оперативни дейности“-
Варна в ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложено
административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 800 /осемстотин/ лева на основание чл. 185 ал.2 вр.
с ал.1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 33,
ал.1, във вр. с чл. 118 ал.1 от ЗЗДС от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на финансите.
В жалбата се
излагат твърдения за допуснати в хода на административно-наказателното
производство съществени нарушения на процесуалните правила, поради отсъствие в
АУАН и НП на надлежно описание на извършеното нарушение. Излага се становище,
че е нарушен материалния закон, като АНО
не е приложил нормата на чл. 28 от ЗАНН.
Иска се НП да бъде отменено, а при
условията на евентуалност да се намали размера на наложеното административно
наказание.
В
съдебно заседание въззивникът, редовно призован,
не се явява, представлява се от адв. Д. при ВАК, който поддържа жалбата с наведените в
нея основания. В заседание по същество
пледира НП да бъде отменено, въз основа на изложените в жалбата основания, а
при условията на евентуалност – да се намали размерът на наложената
административна санкция.
Въззиваемата
страна, редовно призована
се представлява от юк Петрова, която в съдебно
заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира Нп
да бъде потвърдено като законосъобразно и обосновано. Излага становище, че в
хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, съотв. от
събраните в хода на съдебното следствие доказателства безспорно е установено
извършването на административното нарушение. Иска се НП да бъде потвърдено като
законосъобразно и правилно.
В хода на съдебното производство са разпитани в качеството на свидетели актосъставителя – Л.М. и свидетеля по акта В.М.. Приобщени
са към материалите по делото материалите по АНП, както и заверени за вярност с
оригинала копия на: справка за задълженията към дата 12.11.2019 г. на “Н.“ ООД,
справка за издадени актове на “Н.“ ООД,
НП № 17-284387/22.08.2017 г.от Зам.директора на ТД на НАП Варна и решение №
2182/01.12.2017 г.,постановено по АНД №
4530/2017 г. по описа на ВРС и справка от интернет, че апаратът притежава
функции „служебно въведени и изведени суми“..
Съдът, като взе предвид
събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното:
На 03.07.2019 г. в интервала от
18.00 ч. до 19.30 ч. служители при ТД на НАП –Варна – св.Л.М. и св.
В.М. – инспектори по приходите в ЦУ на НАП предприели извършване на проверка в търговски обект – магазин „Солунска митница“, находящ се в гр. Варна, бул. „Княз Борис 1“ № 6,
стопанисван от дружеството-жалбоподател. Служителите извършили контролна покупка на
стойност 28 лева, за която не бил издаден фискален бон от находящото
се в обекта фискално устройство „Compact M Дейзи“ Извършена е проверка на касовата наличност , като е
установено, че същата е в размер на 188 лева. Установено е, че дневният оборот
от монтираното в обекта фискално устройство ,съгласно междинен отчет е 110 лева.
Констатирана е разлика между фактическата наличност и данните по фискалното
устройство от 78 лева, от които 28 лева, за извършената контролна покупка. След
като е установено, че промяната на касовата наличност в размер на 50 лева
представлява въвеждане на пари в касата, която не е отразена на фискалното
устройство в момента на извършването й с точност до минута , съотв. че фискалното устройство притежава функциите
служебно „въведени/изведени“ суми, на дружеството-жалбоподател е съставен АУАН
за нарушение на чл. 33 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.20006 г., на МФ, за това,
че не е изпълнило задължението си извън случаите на продажби да отбележи всяка промяна в
касовата наличност на фискалното устройство.
Въз основа на съставения АУАН, на основание чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност е ангажирана административно-наказателната
отговорност на въззивника.
Съдът въз основа на
императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно
справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената
фактическа обстановка, направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за
обжалване от надлежна страна и е приета от съда
за разглеждане.
Административно - наказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в шестмесечния преклузивен срок.
Наказателно постановление №
456118-F498430/08.08.2019 г. е издадено от компетентен
орган видно от приобщеното към материалите по делото копие на
Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г.на Изпълнителния директор на НАП. Съгласно
т.2.3 от цитираната заповед, АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице.
Като разгледа жалбата относно процесуалната законосъобразност на издаденото
НП, съдът констатира, че в хода на административно-наказателното производство
са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до
ограничаване правото на защита на наказаното лице. Обстоятелствената част на
обжалваното НП не съдържа надлежно описание на нарушението, а именно всички
обстоятелства, определящи съставомерността на
извършеното деяние. В същото не са посочени констатираната сума като фактическа
наличност и отчетената такава от фискалното устройство. Не е описано от какви
установени факти са формирани изводите на АНО за наличие на разлика между двете
стойности и какъв е нейния размер. По посочения начин е ограничено правото на
защита на наказаното лице, доколкото същото не е било информирано в хода на
административно-наказателното производство по отношение но обстоятелства,
определящи наказауемостта на твърдяното нарушение.
Низависимо от горното, съдът с оглед
служебното начало, разгледа жалбата и по същество като установи от правна
страна следното:
Съдът счита, че от събраните в хода на съдебното производство доказателства
безспорно се установява отразената в АУАН и НП фактическа обстановка. По
несъмнен начин се констатира, че към момента на проверката е съществувала
разлика между наличните в касата парични средства и сумата, разчетена от ФУ, с
което юридическото лице е нарушило разпоредбата на чл. 33, ал.1 от Наредба № 18
от 13.12.2006 г. на Министъра на финансите, доколкото нормата предвижда
задължение, извън случаите на продажби
всяка промяна на касовата наличност
(начална сума, въвеждане и извеждане на пари във
и извън касата) на ФУ да се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Правилно е посочена и санкционната норма, въз основа на която е
ангажирана административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател, а именно разпоредбата на чл. 185 ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС.
След като органът се позовава на чл. 33, ал.1 от Наредбата, той е приел, че
не се касае за неотчетени продажби, съответно не е налице неотчитане на приходи
поради което е приложима нормата на чл. 185 ал.1 от ЗДДС като правно основание
за ангажиране на административно-наказателната отговорност на
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователни бяха оценени доводите на процесуалния представител на въззивника за необоснованост на издаденото НП, с оглед
изложените от св. Димитрова възприятия досежно
предназначението на сумата, намираща се в касовата наличност – за заплащане на
очаквана доставка респ. като бакшиш на служител в обекта. Законът поставя
безусловно изискване към стопанисващите търговските обекти лица, да организират
начина на работа в същите, така, че да се гарантира спазване на нормативните
разпоредби в т.ч. на чл. 33 ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г., на МФ, с оглед на
което субективните причини за наличие на разминаване между касовата наличност и
отчетения оборот от фискалното устройство в обекта, в т.ч. свързано с
поведението на конкретни длъжностни лица или начина на организиране на дейността
в обекта, са несъстоятелни и не влияят върху изводите за съставомерност
на извършеното нарушение.
Като неоснователни бяха оценени възраженията за наличие на предпоставки за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН. В случая се касае за формално нарушение, с осъществяването
на което всякога се застрашават обществените отношения, които е призвана да
гарантира нарушената правна норма, с оглед на което санкционираното деяние не
се отличава с малозначителност по смисъла на чл. 9,
ал.2 от НК, във вр. с чл. 28 от ЗАНН. Извършеното
нарушение е свързано с обществените отношения, предмет на регулация от ЗДДС и
Наредба № Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите. Целта на тези норми
е да осигурят непрекъснат и ефективен контрол върху продажбите, извършвани в
търговски обекти чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ (фискален бон)
или касова бележка от ИАСУТД (системен бон), в това число и осигуряване на
пълно съответствие между наличните парични средства у търговеца и отразеното по
фискалното устройство, с което разполага той, които обществени отношения в
случая са засегнати.
Съдът намира, че са налице
предпоставки за изменение размера на
наложената санкция до законово установения минимум предвид събраните данни за
реализиране на нарушението за първи път , отсъствие на отегчаващи отговорността обстоятелства и
липсата на мотиви в НП, обосноваващи
справедливост на определеното по размер
административно-наказателно санкциониране.
Доколкото обаче в хода на
административно-наказателното производство е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила , съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде
отменено.
Воден
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП №
456118-F498430/08.08.2019 г. на Началника
на Отдел“Оперативни дейности“- Варна в ЦУ на НАП, с което на „НОРШУС”ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция” в размер на 800 /осемстотин/ лева на основание чл.
185 ал.2 вр. с
ал.1 от
ЗДДС, за извършено нарушение на чл.
33, ал.1, във вр. с чл. 118 ал.1 от ЗЗДС от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на финансите.
Решението подлежи на касационно
обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Варна.
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на наказващия орган по компетентност.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: