№ 906
гр. Пазарджик, 17.09.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XXVIII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ в
публично заседание на седемнадесети септември, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Мария Ненова
при участието на секретаря Мария Кузева
Сложи за разглеждане докладваното от Мария Ненова Гражданско дело №
20215220101090 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 11:30 часа се явиха:
Ищецът Г. СТ. Л., редовно уведомен чрез пълномощника си от
предходното съдебно заседание, се явява лично. Представлява се от
адв.Златанов, преупълномощен от адв.М..
Ответникът СТ. Г. СТ. редовно уведомен по реда на чл.56 ал.2 от ГПК
не се явява. Не се представлява.
Ответник Ц.Р. К***а редовно уведомена от предходното съдебно
заседание чрез пълномощника си се явява лично. Представлява се от адв.А.Г.
надлежно упълномощена.
Вещото лице Г. Ц. Ст. редовно призована се явява лично.
Адв ЗЛАТАНОВ – Да се даде ход на делото.
АДВ.Г. - Да се даде ход.
Съдът счита, че не е налице процесуална пречка за даване ход на
делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
Съдът докладва, че по делото е постъпило заключение по допуснатата
съдебно-психологическа експертиза в срока по чл.199 от ГПК.
1
ПРИСТЪПИ СЕ КЪМ ИЗСЛУШВАНЕ НА ЗАКЛЮЧЕНИЕТО.
СНЕ СЕ САМОЛИЧНОСТТА НА ВЕЩОТО ЛИЦЕ, КАКТО СЛЕДВА :
Г. Ц. Ст. - 52 г., българка, българска гражданка, омъжена, неосъждана,
без родство със страните.
Предупредена за нак.отг. по чл.291 от ГПК.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ Г.С. – Представила съм писмено заключение, което
поддържам.
Както съм описала в заключението, детето е в добри отношение със
своя дядо Г***. Наблюдавах по време на срещата между нас, че в
присъствието на майката и в присъствието на дядото по майчина линия Р***,
детето е много притеснено и следи всеки техен лицев израз, поведението
което се изразява на техните тела, свързано с невербалната комуникация т.е. с
езика на тялото. Когато то е в тяхно присъствие, то е смутено, защото не знае
как да реагира в подобна ситуация, защото те към момента задоволяват
неговите базови потребности и полагат грижи за него, но като цяло детето не
се страхува от дядо си Г*** и му е приятно в негово присъствие.
Между детето и дядо Г*** има добре изградена емоционална връзка. По
- скоро контактите между тях няма да навредят на детето. Има
изградена емоционална връзка между тях. При разговорите с дядото Г***
установих, че той има необходимия капацитет и възможности при определен
режим на лични отношения да полага необходимите грижи за детето.
Страхът при детето е неосъзнат, защото пак казвам тя се отглежда от
хората, които я обичат, които я възпитават, които задоволяват базовите й
потребности и когато самото дете казва „аз се страхувам, защото мама се
страхува, аз се опитвам да предпазя мама" това означава, че страхът е
неосъзнат.
Детето, наблюдавайки поведението на майка си и на дядо си Р***,
реакциите им по отношение на дядо Г***, дори и те да не кажат нищо против
него, то пак разбира, че не са в добри отношения с него. В проведената беседа
майката Ц*** каза: „Ние не влияем на детето по- никакъв начин, ние не
говорим пред детето за нашите отношения", но то неволно става свидетел на
2
тези междуличностни отношения и като им наблюдава езика на тялото, то
само изгражда представа как да се държи. Ще ви дам пример: в деня, в който
проведох психологическото изследване, всички, които бях поканила, т.е.
майката Ц***, дядо Р***, дядо Г*** и самото дете Р***, в началото се видях с
дядо Р***, майката и детето. Още в самото начало господин К*** и госпожа
К***а ме предупредиха в присъствието на детето колко конфликтна личност
е дядо Г*** и се наложи да ги по успокоя, че конфликтна ситуация няма да
допусна. Детето, когато видя дядо Г***, то промени своето поведение. Т.е. те
самите не осъзнават как всяка тяхна дума или невербално поведение се
възприема от детето. Няма нужда да говорят пред детето. То разбира и от
поведението им и от езика на тялото им.
Проведох беседата с детето в присъствието на майка му, защото то е на
4 годишна възраст и трябва да се проведе беседата и изследването в
присъствието на значим за него човек. Няма методика, която да позволява да
се разпитва дете и да се провежда беседа с дете в отсъствието на родител или
друг значим за детето възрастен.
Считам, че между детето и дядо му Г*** има изградена емоционална
връзка. Ако сте се запознали с изготвената от мене експертиза, щяхте да
видите, че в обяснението на майката пише, че в един период на време те са
били в добри отношения с господин Л. и около първата година на детето,
самата госпожа К***а е казала на своя съпруг: „Той й е дядо, той трябва да
присъства на рождения й ден” и тогава са взели решение да започнат да
пускат детето Р*** при него. Т.е. още оттогава детето е познавало своя дядо и
са били щастливи заедно. След това, когато отново се влошават
взаимоотношенията между бащата Стоян и дядото Г***, тогава отново
родителите взимат решение да не го дават повече. В подобни ситуации
детето се обърква - един път може да го вижда, друг път не може да го
вижда. Към края на първата година и началото на втората година децата имат
спомени към хората, с които са контактували. Първо се развива
емоционалната система на самото дете и на база емоции, позитивни емоции,
които то е изживяло, то познава своя дядо. Детето е имало многократни
контакти с дядо Г***, още в детска възраст и на по - голяма възраст, на
четири години, когато е посещавала дома на баба А*** и чичо В*** и са се
осъществявали контакти между господин Л. и неговата внучка.
3
В ромските среди е прието мъжът, с когото живее жената се нарича
баща или дядо.Това е характерно за ромския етнос и заради това значим дядо
става естествено Р***.
На стр11 малко по надолу е записано: „Защото каза, ще ни избие”, за
нея, ще ни набие.
Когато едно изречение започва с отрицание - "Не искам да го виждам",
всички негативи фрази, изречени от детето, говорят че то защитава
семейството, в което е отглеждано. Детето не иска да обижда по никакъв
начин хората, с които живее, затова говори така против дядо си.
Фразата започва с отрицание, никой не му казва, имаме едно двойно
отрицание
Дядо Р*** много добре гледа детето. Има много добре изградена
емоционална връзка между детето и дядо Р***. На стр.19 съм описала всички
свои наблюдения. Аз съвсем целенасочено наблюдавах отношенията им и
това, което аз видях, че детето е спокойно в присъствие на майката и на дядо
Р***. Детето отговаряше добре и спокойно на моите въпроси. В момента, в
който се появи господин Л. Вие (обръща се към ответницата К***а)
настръхнахте, вие взехте мраморен израз на лицето и това детето го забеляза.
Децата на тази възраст забелязват всичко. След като на вас господин Л. не ви
харесва, вие не го одобрявате, естествено и то няма да го одобри.
Травми са нанесени на този етап върху психиката на детето. Те не са от
такова голямо значение към момента, те са в начален стадии, защото децата в
тази възраст имат много голяма пластичност на тяхната психика, много са
гъвкави и на този етап се запазва и съхранява психиката на детето и затова и в
самото заключение съм казала, че е необходимо, за да може детето да изгради
една реална представа съм споменала, че е необходимо, то да бъде запознато
по щадящ за него начин за междуличностните отношение и конфликти между
двата рода и съответно да става свидетел, ще помоля и двата рода в името на
детето, то да става свидетел на по- добра комуникация в общуването.
Адв.ЗЛАТАНОВ - Нямам въпроси. Да се приеме.
АДВ.Г. - Нямам въпроси. Да се приеме.
4
Съдът
О П РЕ ДЕ ЛИ :
ПРИЕМА заключението на вещото лице по изготвената съдебно-
психологическа експертиза.
ОПРЕДЕЛЯ възнаграждение на вещото лице в размер на 702.00 лв.,
съгласно представената справка - декларация.
На вещото лице да се изплати възнаграждение в размер на 500.00 лв. от
внесения депозит.
ЗАДЪЛЖАВА ищеца Г.Л. да внесе по сметка на Районен съд -
Пазарджик допълнителен депозит в размер на 101 лв. в едноседмичен срок от
днес.
ЗАДЪЛЖАВА ответницата Ц*** К***а да внесе по сметка на Районен
съд - Пазарджик допълнителен депозит в размер на 101 лв. в едноседмичен
срок от днес.
СЪДЪТ ПРИКАНИ СТРАНИТЕ КЪМ ПОСТИГАНЕ НА СПОГОДБА.
ОТВЕТНИК Ц*** К***А – Предлагам Г*** да вижда детето в режима
на бабата А***, тъй като бащата е извън страната и баба й я взима. Трябва да
се разберат Г*** с А*** с техния режим. Детето се чувства с тях по-спокойно.
Ние не сме в добри отношения с Г*** и не искаме срещите с него да са в наше
присъствие. Детето е малко и не може да остава с преспиване при Г***. Не
искаме да се травмира детето.
ИЩЕЦ Г.Л. - Искам да имам време, в което детето да е при мен. Не
мога да ходя при А***. Тя е в Пазарджик. С нея сме разведени. Тя има друг
мъж. Няма как да ходя при нея да взимам детето. Когато взимам аз детето, аз
нося цялата отговорност, а сега и Васко е в Англия и няма как да го видя.
ОТВЕТНИК Ц*** К***А – Не съм съгласна. С бабата А*** баща ми
поддържа връзка заради детето. В момента дори детето е при баба си А***.
ИЩЕЦ Г.Л.- Аз искам сам да си нося отговорността за детето. Искам да
се порадвам на детето. Искам детето с преспиване. Не искам да се меша в
режима на А***.
5
ОТВЕТНИК Ц*** К***А - Не сме съгласни. Даваме го само в режима
на А***.
СПОГОДБА НЕ СЕ ПОСТИГНА.
СТРАНИТЕ /поотделно / - Нямат доказателствени искания.
Съдът счете делото за изяснено от фактическа страна, поради което
О П РЕ ДЕЛИ :
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ :
АДВ.ЗЛАТАНОВ - Уважаема госпожо председател, моля Ви да
уважите така предявените искове. Считам, че същите са основателни и са
доказани. Подробни аргументи са изложени в исковата молба и моля всички
съображения и доводи да приемате.Ще добавя от събраните днес. От разпита
на вещото лице се установи, че детето е станало жертва на манипулации и
въздействия от страна на ответницата с цел да не се вижда с дядо си. Ноторно
известно е, едно такова производство се провежда с единствената цел най -
важно е интереса на детето. Считам, че неговата възраст, капацитета и
качествата, които има ищеца Л., възможностите и условията, които може да
предостави при срещи с детето, налагат той да има режим на лични
отношения, който да бъде съобразен с режима на майката и бащата, не на
други роднини по бащина и майчина линия. В тази връзка, моля за вашия
справедлив съдебен акт. Моля да ни присъдите разноски и представям списък.
Адв.Г. – Уважаема госпожо съдия, моля с решението, което ще
постановите да отхвърлите предявения иск, като неоснователен и недоказан.
Моля да ни бъдат присъдени направените разноски, за което представям
списък. Подробни съображения ще изложа в писмени бележки.
Съдът дава едноседмичен срок за писмени бележки на ответника.
Съдът обяви, че ще се произнесе с решение в едномесечен срок от днес.
Протоколът, написан и приключен в 12:26 ч.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
6
7