Решение по дело №303/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 28 юли 2020 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700303
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                      

 

гр. Русе, 28 .07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Русе, VI - ти състав в открито съдебно заседание на 14 юли през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                          

                                                                 Съдия: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря       БИСЕРКА ВАСИЛЕВА             като разгледа докладваното от съдията               ДИМИТРОВА       адм. дело № 303 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 144, ал. 1 от с.к. и чл. 4, ал. 1, изр. 2 от Закона за местните данъци  такси (ЗМДТ).

Постъпила е жалба от С.Б.Д. *** против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 33 – 1 от 11.02.2020 г., издаден от С.И., на длъжност Главен специалист МДТ към Община Две могили, в частта, в която е потвърден с Решение № 1 от 08.04.2020 г. на Началник на Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Две могили, за установени задължения за Данък върху недвижими имоти (ДНИ) за периода 2017 г., 2018 г. и 2019 г. в размер на 40.26 лв. и лихва в размер на 5.47 лв. и за Такса за битови отпадъци (ТБО) за периода 2017 г., 2018 г. и 2019 г. в размер на 104.64 лв. и лихва за периода 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019г. в размер на 14.20 лв. или всичко в размер на задължение за довнасяне - 144.90 лв. и лихва за просрочие към 11.02.2020 г. в размер на 19.67 лв. или всичко в общ размер на 164.57 лева.

Жалбоподателката счита, че са налице съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие на материалноправните разпоредби, като сочи твърдения за неприложимост на нормата на чл. 107 ал. 3 от ДОПК. На следващо място счита, че неправилно, в противоречие на материалния закон, в оспорения акт, потвърден с решението на началника на отдел МДТ при Община Две могили, е начислена лихва за внесените ТБО за периода 2015 г. и 2016 г. в размер на 0.01 лв. за всяка от двете години. Твърди, че административният акт е нищожен и поради липса на компетентност.

Прави се искане да се обяви нищожността на Акт за установяване на публични вземания № 33-1 от 11.02.2020 г., в частта му, която е потвърдена с Решение № 1 от 08.04.2020 г. на Началник отдел МДТ при Община Две могили. В съотношение на евентуалност ако съдът прецени, че същият е унищожаем, да го отмени изцяло и да се присъдят направените разноски.

Ответникът по жалбата – Началник отдел МДТ при Община Две могили в качеството си на ръководител на звеното за местни приходи, чрез процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата, тъй като оспореният акт не страда от наведените в жалбата пороци, водещи до неговата незаконосъобразност. Претендира и присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

След като обсъди оплакванията в жалбата, писмените доказателства по делото, становищата на страните, въз основа на съвкупната им преценка и с оглед нормата на чл. 160 от ДОПК, съдът приема за установено следното:

 

По фактите

 

С Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 33 – 1 от 11.02.2020 г., издаден от С.И., на длъжност Главен специалист МДТ към Община Две могили, са установени в тежест на жалбоподателката задължения за ДНИ за периода 2017 г., 2018 г. и 2019 г. в размер на 40.26 лв. и лихва в размер на 5.47 лв. и за ТБО за периода 2017 г., 2018 г. и 2019 г. в размер на 104.64 лв. и лихва за периода 2013 г., 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018г. и 2019 г. в размер на 14.21 лв. или всичко в размер на задължение за довнасяне общо 144.90 лв. и лихва за просрочие към 11.02.2020 г. в размер на 19.68 лв. или всичко в общ размер на 164.58 лева.

Актът е издаден на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във връзка с чл. 4 и чл. 9б от ЗМДТ и въз основа на база данни в информационния масив на Отдел МДТ при Община Две могили по данъчна декларация по чл. 14 от ЗМДТ на задълженото лице.

Актът е бил оспорен в цялост от Д. по административен ред,  като началникът на отдел МДТ е отменил АУЗД в частта, в която е установена лихва от 0,01 лв. за ТБО за 2013 г., като погасена по давност и е потвърдил АУЗД в останалата му част.

 

По правото

 

Жалбата против АУЗД е подадена в срок, изхожда от процесуално легитимирано лице – адресат на акта, за който е проведено задължителното оспорване по административен ред, поради което същата се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган.

Съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК, органът по приходите установява размера на дължимия данък, когато задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия.

По силата на чл. 4, ал. 3, вр. ал. 1 от ЗМДТ в производствата по установяване на местните данъци служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите.

Оспореният АУЗД е издаден от С.И., на длъжност Главен специалист МДТ в Община Две могили като служител на общинската администрация, имащ права и задължения на орган по приходите, определен като такъв с нарочна заповед на кмета на общината по чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ – Заповед № 973 от 15.11.2019 г. на Кмета на Община Две могили (л. 16 от преписката).

 

Административният акт е в предписаната от закона писмена форма като съдържа фактически и правни основания за издаването му, които позволяват извършването на проверка за законосъобразност от страна на съда. В случая от фактическа страна органът по приходите се е позовал на наличните данни от информационната система на Отдел МДТ при Община Две могили по подадена от жалбоподателката данъчна декларация за процесния имот. От правна страна актът е мотивиран с нормата на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, както и по същество с разпоредби от ЗМДТ, регламентиращи определянето на ДНИ и ТБО.

 

При постановяването му не са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Правилно е приложен и материалният закон.

 

Неоснователно е възражението на жалбоподателката, че не е налице никоя от хипотезите на чл. 107, ал. 3 от ДОПК.

Съгласно чл. 107, ал.1 от ДОПК, когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон. Съгласно ал.2 на същата разпоредба, задълженото лице има право при поискване да получи справка за начина, по който е изчислено задължението, съдържаща данни за задълженото лице, вида и основанието, общия и неплатения размер. Размерът на задължението по ал.1 се съобщава на задълженото лице;по искане на същото органът по приходите издава акт за установяване на задължението в 30 - дневен срок. Според предвиждането на чл. 107, ал.3 от ДОПК акт може да се издаде и служебно в няколко хипотези - при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103; както и когато не е подадена декларация, или задължението не е платено в срок и не е извършвана ревизия. Оспореният понастоящем АУЗ е издаден в хипотезата именно на чл. 107, ал.3 от ДОПК - служебно, по инициатива на компетентния орган, поради неплащане на задълженията в срок, и въз основа на данни от подадена декларация , когато размерът му се установява по данни от декларация. Именно такъв е процесният случай.

По делото процесуалният представител на ответника представя справка за хронологията на задължения и плащания по партиди към дата 13.07.2020 г., от която е видно, че на 03.04.2017 г. жалбоподателката е внесла дължимите ДНИ и ТБО по декларация за 2013 г., 2014 г., 2015 г. и 2016 г., вкл. (л. 18 от делото). Т.е безспорно е, че и задълженията за ТБО за 2015г и 2016г. не са били заплатени в срок, поради което и са начислени лихви.

В о.с.з. на 14.07.2020 г. чрез процесуален представител, ответникът изрично заявява, че счита задълженията за ТБО за 2015 г. и 2016 г. са погасени и не претендира лихва от общо 0,02 лв. и че неправилно е начислена, съответно недължима лихвата от 0.01 лв. за всяка от двете години (л. л. 21 и 22 от делото).

От жалбоподателката не са ангажирани доказателства за извършено плащане на задълженията за ДНИ и ТБО за периода 2017 г., 2018 г. и 2019 г., поради което е налице предвиденото в закона основание за служебно издаване на АУЗД.

 

В обобщение на всичко изложено до тук настоящият съдебен състав счита, че подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

По разноските

 

С оглед изхода на спора и направеното от ответника искане за присъждане на разноски – юрисконсултско възнаграждение, на основание чл.161, ал. 1, изр. 3 от ДОПК такива следва да му се присъдят в размер на 100 лева.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на С.Б.Д. *** против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 33 – 1 от 11.02.2020 г., издаден от С.И., на длъжност Главен специалист МДТ към Община Две могили, в частта, в която е потвърден с Решение № 1 от 08.04.2020 г. на Началник на Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Две могили.

 

ОСЪЖДА С.Б.Д., ЕГН ********** *** да заплати на Община Две могили сумата от 100 (сто) лева разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване.

                                              

                                                                      Съдия: