Присъда по дело №1029/2015 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 63
Дата: 8 юни 2016 г. (в сила от 24 юни 2016 г.)
Съдия: Светлозар Георгиев Георгиев
Дело: 20153100201029
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 27 юли 2015 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

       / 08.06.2016 г. ,    гр. Варна

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД,  Наказателно отделение

На осми юни, две хиляди и шестнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР Г.

                        СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: Г.Ф.

Я.З.

 

СЕКРЕТАР: Т.И.

ПРОКУРОР: НИКОЛЕТА АРНАУДОВА

Като разгледа докладваното от съдия Г.

НОХД № 1029 по описа за 2015 година

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Н.Д.У. - роден на ***

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, ЧЕ:

На 26.12.2011г., по пътя с.Дъбравино, общ.Аврен в посока гр. Долни Чифлик, при управляване на МПС - л.а. Рейндж Роувър с per. S 720ETV, нарушил правилата за движение по пътищата -

чл. 20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.",

чл. 20 ал.2 от ЗДвП - „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението", и по непредпазливост причинил смъртта на Т. С. Д. - на 53 години, и средна телесна повреда на С.А.А., изразяваща се в счупване на лява ключица, което е определило трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от 2,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние - 0, 92 промила алкохол в кръвта, поради което и на основание чл.343, ал.4 вр. ал.3, пр.l, б.Б, пр.1 вр. ал.1 вр. чл.342, ал.1 вр. чл.54 от НК му налага наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ТРИ ГОДИНИ, изпълнението на което на основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАГА с изпитателен срок от ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

На основание чл.343 г от НК налага на подсъдимия наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ.

 

ОСЪЖДА подсъдимия да заплати направените по делото разноски в полза на Държавата в размер на 526, 86 лева /петстотин двадесет и шест лева и 86 ст./ по сметка на ОД на МВР – Варна, 198,00 лева /сто деветдесет и осем лева/ по сметка на Окръжна прокуратура - Варна, както и в размер на 353,00 лева /триста петдесет и три/ по сметка на Варненски окръжен съд.

 

Веществените доказателства:

-  автомобил м. „Рейндж Роувър" с английски per. S 720 ETV - на паркинг за репатриране на автомобили на ОД МВР – Варна, след влизане в сила на присъдата следва да бъде отнет в полза на държавата и

- 1 бр. запечатан плик, съдържащ ВД под № от 1 до 5: три тампона, напоени с червено кафяво вещество, салфетка с червено кафяво вещество и метално копче, след влизане в сила на присъдата следва да бъдат унищожени.

 

Присъдата може да се обжалва или протестира пред Апелативен съд - Варна в 15-дневен срок от днес.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

            СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

 

                                                               2.

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ  КЪМ  ПРИСЪДАТА  ПО  НОХД1029/15г. ПО ОПИСА НА ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД.

 

Спрямо подсъдимия Н.Д.У. /NELSON GEORGE WILLIAM/ - роден на ***г. в гр. Макълсфийлд, поданик на Обединено Кралство Великобритания и Северна Ирландия, национален паспорт №*********, живущ в гр.Манчестър, Кралство Великобритания, не работи, неосъждан, Удостоверение за продължително пребиваване на територията на Р. България №187, ЛНЧ:**********Обединено Кралство Великобритания, Окръжна прокуратура гр. Варна е предявила обвинение и е внесен обвинителен акт в съда за престъпление наказуемо по чл.343 ал.4 вр. ал.3 пр.І, б.Б пр.І вр. ал.1 вр. чл. 342 ал.1 от НК,  за това, че

            На 26.12.2011г., по пътя с.Дъбравино, общ.Аврен в посока гр. Долни Чифлик, при управляване на МПС – джип Рейндж Роувър с рег. № S 720ETV, нарушил правилата за движение по пътищата - 

чл. 20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.”,

чл. 20 ал.2 от ЗДвП – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, и по непредпазливост причинил смъртта на Т. С. Д. - на 53 години, и средна телесна повреда на С.А.А., изразяваща се в счупване на лява ключица, което е определило трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от 2,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние – 0, 92 промила алкохол в кръвта

Производството по делото е проведено по реда и условията на чл. 269 ал. 3 т. 1 от НПК.

С определение съдът е конституирал наследниците на пострадалите, като частни обвинители.

В пледоарията си по съществото на делото, представителят на ВОП поддържа така внесеното обвинение срещу подсъдимия, прави обстоен анализ на доказателствата, предлага на съда да го признае за виновен, като му наложи наказание към минималния размер, изтърпяването на което предвид възрастта и здравословното състояние на подсъдимия да бъде отложено с максимален изпитателен срок.

В пледоарията си по съществото на делото, представителите на частните обвинители споделят становището на окръжна прокуратура, молят за наказание по чл. 343г от НК в размер не по-малък от три години.

В пледоарията си по съществото на делото, защитата на подсъдимия не оспорва приетата от обвинението фактическа обстановка, сочи, че особеността  на движението на  МПС във Великобритания и дясната дирекция на автомобила са допринесли в определена степен за ПТП, сочи на влошеното здравословно състояние на подсъдимия и неговата възраст, моли за минимално наказание, изпълнението на което да бъде отложено на основание чл. 66 ал. 1 от НК.

След анализа на събраните по делото доказателства, Варненският окръжен съд прие за установено от фактическа страна следното:

 

Подсъдимият Н.Д.У. бил поданик на Обединено Кралство Великобритания и Северна Ирландия, имал свидетелство за управление на МПС издадено от Обединеното Кралство. Подсъдимият пребивавал постоянно на територията на Р. България, като притежавал имот в с. Кривня, общ. Провадия, където живеел на семейни начала със свид. М. С. – дъщеря на Т. Симова Д.. Последната живеела в с. Бързица, общ. Провадия, и имала още 6 деца – А.Д., Н.А., Д.А., С.А. и Д.А. ***, и Е.А..

На 26.12.2011г., около обяд, подс. Н. и свид. М. С., заедно с двете малолетни деца на Сабриева, решили да посетят брата на С, който живеел в с. Дъбравино, общ. Аврен-св. Е.А.. Предложила и на сестра си С. да ги придружи и да се види с брат си. Към тях се присъединили и брат им - свид. Д.Д., както и майка им Т. Д.. Групата пътувала до с. Дъбравино с управлявания от подс. Н. собствен автомобил – м. „Рейндж Роувър“ с английски рег. № S720ETV, с дясна дирекция и автоматична скоростна кутия. Компанията посетила роднините, като се почерпили за коледните празници, част от тях, сред които и подс. Н. употребили алкохол.

Около 17.30 ч.цялата група си тръгнали от дома на свид. Е.А. в с. Дъбравино с управлявания от подс. Н. автомобил, до него, на предна лява седалка била свид. Сабриева. Зад водача – на задна дясна седалка била Т. Д., до нея свид. Д.А., а зад свид. С. седяла свид. С.А.. Д. и А. държали по едно от децата на свид. С..  Подсъдимият Н. се движел в посока гр. Долни Чифлик към с. Бързица, по второстепенен път, свързващ с. Дъбравино с пътя с.Гроздьово – гр. Д. Чифлик. Пътят бил с широчина  6.40, като пътното платно било сухо, разделено на две ленти, маркировка не била положена или не се виждала. Предвид датата, вече се свечерило и подс. Н. управлявал автомобила на къси светлини, като пътното платно било сухо. След моста на река Камчия, движейки се със скорост около 85 км/ч., подс. Н. внезапно навлязъл в лявата пътна лента – насрещна за неговото движение. Автомобилът се занесъл, и той натиснал рязко спирачката, като завил волана надясно, за да се върне в своята лента за движение. Предприетата маневра се оказала неправилна и несвоевременна, автомобилът продължил движението си в насрещното движение, навлязъл в банкета, след който имало наклон, неравности и храсти. В този момент предното дясно колело блокирало движението на джипа, той загубил стабилността си и се преобърнал на дясната си страна, задната му част се повдигнала, завъртял се по посока на часовниковата стрелка и през оста си. Преобръщането станало по наклона надолу няколко пъти, като МПС преустановило движението си и спряло по таван в дясно от банкета, в тревната площ, в обратна на първоначалната му посока на движение. От преобръщането и ударите стъклата се счупили, Т. Д. изпаднала и била намерена от роднините си на около 20 метра от колата. От удара подс. Н. получил разкъсна рана в дясната част на главата, свид. М. С. получила само леки охлузвания, сестра й се оплаквала от силни болки в ръката. Минаващи хора сигнализирали около 18.00 ч. в Полицията и ЦСМП. На място пристигнали две линейки, с които пострадалите от произшествието били откарани в МБАЛ „Св. Анна“ Варна. На пристигналите полицейски служители, притенена от факта, че подс. Н. е употребил алкохол, свид. Сабриева казала, че тя е управлявала автомобила. Разпитаните по делото свидетели са категорични, че тя никога не е имала свидетелство за управление на МПС и никога не е управлявала автомобил.

Т. Д. била приета в шокова зала, но въпреки положените усилия от страна на лекарите, починала от получените в резултат на допуснатото ПТП тежки травми.

Видно от извършената аутопсия и от заключението по назначената и приета от съда СМЕ  /л.47-51 от досъдебното производство/, причината за смъртта на Т. Д. е тежка, несъвместима с живота гръдна травма, представена от контузия с разкъсване на белите дробове, тежка контузия в областта на сърдечния връх, кръвоизливна анемия, обусловена от  разкъсването на белите дробове, излив на значително количество кръв в лявата и дясна плеврални кухини. Между травматичните увреждания, които отговарят да са получени при ПТП, и настъпването на смъртния изход е налице причинно – следствена връзка.

По делото е назначена и приета от съда съдебно – медицинска експертиза за установяване на травматичните увреждания, получени от свид. С.А.. Видно от заключението й, пострадалата е получила в следствие на ПТП счупване на лява ключица, контузия на ляво рамо, контузия на таза, които отговарят да са получени при удари в детайли на МПС, реализирани в областта на лявото рамо и лява кръстна област. Счупването на лява ключица е определило трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от 2 - 2,5 месеца. Останалите травматични увреждания са с характер на леки телесни повреди.

Свид. М. С. е освидетелствана, при което действие са установени следните наранявания – по гърба на носа – повърхностни ожулвания с червеникаво  - кафяв цвят, по гърба на дясната длан – пръснати бледо – червеникави ожулвания с диаметър 5-8 мм. Не са установени други наранявания.

Назначено е било изследване на кръвни проби, взети от подс. Н.Д.У., видно от изготвената по делото ФХЕ, в кръвната проба на подсъдимия е установена концентрация на етилов алкохол в размер 0, 92 промила в кръвта.

Видно от назначената и приета от съда СМЕ, в резултат на причиненото ПТП, подс.Н. е получил следните увреждания – контузия на главата, разкъсноконтузна рана в дясна теменна област, разкъсноконтузна рана на лявото ухо. Получените увреждания отговарят да са в резултат на удари от детайли на МПС. Концентрацията на алкохол в кръвта отговаря на лека степен на алкохолно повлияване, което обуславя нарушения в координацията на движенията, в концентрацията на вниманието, надценяване на собствените възможности и др.  

За изясняване на механизма на ПТП и получените телесни  увреждания, е била назначена приетата от съда комплексна автотехническа и медицинска експертиза. Видно от заключението по същата, съпоставяйки нараняванията, получени от свидетелите и от подс. Н., следва да се приеме, че той е управлявал МПС, с което е причинил ПТП. Причината за настъпване на пътно – транспортното произшествие е несъобразената скорост при зимни условия, в тъмната част на денонощието, на свечеряване, вследствие на което подсъдимия е загубил контрол върху управлението на автомобила, причинил е ПТП, като се е преобърнал в банкета на насрещната лента. Скоростта на автомобила преди настъпване на ПТП е определена на 85,5 км./ч. Вещите лица по един безспорен начин са анализирали механизма на допуснатото ПТП, съпоставили са превъртането на автомобила и причинените телесни увреждания, местоположението на всеки един от пътуващите.

Подсъдимият Н. първоначално не отрича, че е управлявал автомобила, но в последствие твърди, че на връщане към с. Бързица е предоставил управлението на неправоспособната свид. М. С.. Това обстоятелство категорично се опровергава от свидетелските показания по делото, както и от заключението на назначената комплексна експертиза.

Приетата фактическа обстановка се установява от събраните на досъдебното производство и в съдебно заседание доказателства, а именно: протоколи за оглед на местопроизшествие и на МПС, свидетелски показания, комплексна автотехническа и съдебно медицинска експертиза, съдебно – медицински експертизи, протоколи за медицинска експертиза и употреба на алкохол, удостоверение за наследници, свидетелство за съдимост, писмените доказателства - материалите от досъдебното производство.

Като цяло така изброените доказателства се подкрепят и допълват взаимно, поради което съдът ги кредитира изцяло – същите са непротиворечиви и пълни и водят към основния факт.

След като прецени всички доказателства, релевантни за делото, съгласно чл. 14 от НПК, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът призна за виновен подсъдимия Н.Д.У. /NELSON GEORGE WILLIAM/ - роден на ***г. в гр. Макълсфийлд, поданик на Обединено Кралство Великобритания и Северна Ирландия, в това, че

На 26.12.2011г., по пътя с.Дъбравино, общ.Аврен в посока гр. Долни Чифлик, при управляване на МПС – л.а. Рейндж Роувър с рег. № S 720ETV, нарушил правилата за движение по пътищата –

По чл. 20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.”,

чл. 20 ал.2 от ЗДвП – „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, и по непредпазливост причинил смъртта на Т. С. Д. - на 53 години, и средна телесна повреда на С.А.А., изразяваща се в счупване на лява ключица, което е определило трайно затруднение в движението на левия горен крайник за период от 2,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние – 0, 92 промила алкохол в кръвта.

 Съдът прие, че с деянието си подсъдимият е осъществил от  обективна и субективна страна състав на престъпление наказуемо по чл. чл.343 ал.4 вр. ал.3 пр.І, б.Б пр.І вр. ал.1 вр. чл. 342 ал.1 от НК.

            Обект на престъплението са обществените отношения, свързани с правилата за движение по пътищата и преди всичко тяхното спазване от водачите на МПС.

От обективна страна: изпълнителното деяние е осъществено чрез действия от подсъдимия – нарушил е правилата за движение по пътищата по чл. 20, ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват и по чл. 20 ал. 2 от ЗДвП, като не се е съобразил с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие. Бил е длъжен да намали скоростта и в случай на необходимост да спре, при възникване на опасност за движение, като е бил и в пияно състояние.

Посочените нарушения на правилата за движение са в пряка причинно-следствена връзка с причинения тежък общественоопасен резултат-смърт и телесни увреждания.

Субект на престъплението – пълнолетно вменяемо физическо лице, подсъдимия към момента на извършване на деянието е бил правоспособен водач на МПС.

От субективна страна: деянието е извършено от подсъдимия при условията на непредпазливост  - подсъдимия е съзнавал общественоопасния му характер, не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, след като е бил правоспособен водач на МПС.

Причини за извършване на деянието –  неспазване на правилата за движение по пътищата.

За да наложи наказание на подсъдимия У. съдът прецени степента на обществена опасност на деянието – сравнително висока и дееца – ниска, взе предвид смекчаващите отговорността обстоятелства – не е осъждан, няма данни за налагани наказания за извършени нарушения по ЗДвП, добри характеристични данни, напрнала възраст, тежко здравословно положение, както и липсата на отегчаващите обстоятелства.

Всичко изложено по-горе, мотивира състава на съда да определи наказание на подс. У. при превес на смекчаващите вината обстоятелства, а именно

ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА ЗА СРОК ОТ ТРИ ГОДИНИ, изпълнението на което на основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАЖИ с изпитателен срок от ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

На основание чл.343Г от НК, съдът лиши подсъдимия от право да управлява МПС за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ.

 

Съдът ОСЪДИ подсъдимия да заплати направените по делото разноски.

 ОСЪДИ подсъдимия да заплати направените по делото разноски в размер на 526,86 лв. в полза на Държавния бюджет, по сметка на ОД МВР Варна, 198 лева в полза на ВОП и 353 по сметка на ВОС.

Веществените доказателства – автомобил „Рейндж Роувър след влизане на присъдата в сила се отнема в полза на Държавата.

Веществените доказателства съдържащи се в плик под № 1 да бъде унищожено.

Според състава на съда за постигане целите на генералната и най-вече на специалната превенция не е необходима така определеното наказание да бъде изтърпяно ефективно.

Водим от горното, съставът на ВАРНЕНСКИЯ ОКРЪЖЕН СЪД постанови присъдата си.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: