Р Е Ш Е Н И Е
№ 653
гр. Русе, 21.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Русе, VI - ти състав, в открито заседание на 13 февруари през две
хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: Елица Димитрова
при участието на
секретаря Бисерка Василева, като
разгледа докладваното от съдията административно
дело № 727 по описа за 2023
г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане
на земеделските производители (ЗПЗП).
Постъпила е жалба от
В.И.Д. ***, депозирана чрез процесуален представител адв. Ю. ***, против
Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по
схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2021 г. изх. №
02-180-6500/1281#6 от 07.11.2023 г., издадено от
Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по подадено Заявление
за подпомагане от ФЛ с УРН: 604943, с УИН: 18/260521/96154, в частта, с която
се извършва намаление на подпомагането в общ размер на 22 057, 25 лева (това е сборът от намаленията по всяка схема по
настоящото УП, докато в жалбата е посочена по-малка сума в размер на
21 839, 51 лева като общ размер на намалението) и на жалбоподателката е наложена санкция, подлежаща
на прихващане от бъдещи плащания, в размер на 3 796, 48 лева.
В жалбата се твърди,
че оспореният акт е незаконосъобразен, тъй като е постановен при неправилно
приложение на материалния закон и съществени процесуални
нарушения, поради несъобразяване на представеното допълнително заявление от
09.06.2021 г. и заявлението за редакция по схемите от 31.05.2021 г. Прави се искане
съдът да постанови решение, с което да отмени административния акт в оспорената
му част. Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът в
производството - Замeстник-изпълнителен директор на ДФ
„Земеделие“, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Л. Ж., оспорва
жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждането на
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
По делото не е спорно, че жалбоподателката е
регистриран земеделски производител с уникален регистрационен номер (УРН) 604943
в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
На 13.05.2021 г. Д. подава Заявление за
подпомагане за кампания 2021 г. с УИН 18/260521/96154 (л. л. 34, гръб и сл. от
преписката) по няколко схеми и мерки за подпомагане, а именно:
- Схема за единно плащане на площ (СЕПП);
- Схема за преразпределително плащане (СПП);
- Схема за плащане за селскостопански практики,
които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания
(ЗДП);
- Схема за обвързано подпомагане за плодове
(основна група) - СП (основна);
- Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати,
краставици, корнишони и патладжан) – СЗ-ДКПП;
- Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци
(моркови, зеле, дини и пъпеши) – СЗ-МЗДП;
- Схема за преходна национална помощ (ПНДП);
- Агроекология и климат (Мярка 10).
В заявлението са посочени общо 15 броя
земеделски парцела – 6 в землището на с. Кошарна и 9 в землището на с.
Стамболово, община Сливо поле, област Русе с обща декларирана площ от 17, 28 ха
и конкретно заявени култури за всеки един от тях.
Към заявлението са приложени изискуемите от
нормативните актове документи.
При подаване на заявлението били извършени
автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по
директни плащания за кампания 2021, при което не са открити несъответствия по
изискванията за диверсификация.
На същия ден е направена и допълнителна
автоматична проверка (л. 41, гръб от преписката), в която са констатирани две
грешки - заявителят е декларирал площ, за която няма регистрирано правно
основание, като е посочено, че площи без правно основание се считат за
наддекларирана площ. Посочено е, че е надвишена максимално допустимата площ с
12, 64 ха.
Констатирана е и грешка с описание, че заявената
площ или част от нея попада извън полигона с правно основание, които също се
считат за наддекларирана площ. Наддекларираната площ е посочена като отделни 9
парцела със съответните идентификатори. Д. се е запознала със съдържанието на
резултатите от автоматичните проверки срещу подпис на 13.05.2021 г.
На 31.05.2021 г. Д. е подала заявление за
редакция на схеми/мерки
(л. л. 46, гръб и сл. от
преписката) като са направени промени, отразени в таблицата на използваните
парцели, върху които се отглеждат застрашени от изчезване местни сортове 2021
г. (корекция по 8 парцела), и в таблицата на заявените площи по схеми и мерки
2021.
От резултатите от автоматични проверки на
въведените данни в заявлението (л. 53, гръб от преписката), извършена на
31.05.2021 г. отново са констатирани две грешки - надвишаване на максимално
допустимата площ с 9, 82 ха (декларирани са били площи, за които няма
регистрирано правно основание), както и че заявената площ или част от нея
попада извън полигона с правно основание, които също се считат за
наддекларирана площ – общо надвишаване – 10, 22 ха. Наддекларираната площ е
посочена като отделни 5 парцела със съответните идентификатори. Заявителят е
запознат с резултатите срещу подпис на същата дата.
На 09.06.2021 г. е подадено ново заявление за
редакция относно площи за опазване на застрашени от изчезване местни сортове,
важни за селското стопанство, описани в таблица – корекция по 7 схеми (л. л. 62
и сл. от преписката).
В резултати от автоматичната проверка отново са
открити 2 броя грешки – отново при същите констатации за наддеклариране на площ
поради липса на регистрирано правно основание за ползване – с 9, 82 ха и
заявена площ, попадаща извън полигона с правно основание за 5 бр. парцела с
обща площ извън – 10, 22 ха. Д. се е запознала с проверката срещу подпис (л. 69
от преписката).
Заявените за подпомагане от жалбоподателката
площи са били предмет на проверка на място, за извършването на която била
издадена Заповед № 438885 от 27.08.2021 г. (л. 21, гръб от преписката). Според изготвения Доклад
за проверка на площи (л. л. 22 - 32 от преписката), проверката е извършена в
периода 01.09.2021 г. - 24.09.2021 г. В доклада са направени констатации за
наддекларирани 1, 84 ха. Жалбоподателката се е подписала лично, че е запозната
със съдържанието доклада с резултатите от проверката на място на 24.09.2021 г.,
като е и уведомена, че разполага с 14-дневен срок да направи своите забележки и
възражения по констатациите от проверката на място. Няма данни да са депозирани
възражения. За констатациите в доклада й е изпратено и отделно писмо от 19.10.2021
г. на началник отдел РТИ (л. л. 31, гръб и 32 от преписката).
На 13.01.2023 г., от зам.-изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“ е издадено Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2021 г. изх. № 02-180-6500/1281, по силата на което е
оторизирана сума по всяка от заявените от жалбоподателя схеми и мерки. Направени
са намаления на исканите суми както следва: за СЕПП – 2 089, 36 лева; за СПП –
1 487, 59 лева; за СП (основна) – 8 543, 01 лева; за ЗДП – 546, 71 лева; за
СЗ-ДККП – 196, 26 лева; за СЗ-МЗДП – 9 194, 32 лева. Това УП е било обжалвано
пред АдмС – Русе, по повод на което е било образувано адм. дело № 107/2023 г.
по описа на съда.
С Решение № 199 от 18.07.2023 г., постановено по
адм. дело № 107/2023 г. по описа на съда, АдмС – Русе отменя Уведомително писмо
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г. изх. № 02-180-6500/1281
от 13.01.2023 г., издадено от Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд
„Земеделие“, в частта, с която са извършени намаления на поисканите от
жалбоподателката субсидии за Кампания 2021 на обща стойност 22 057, 25
лева и е наложена санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания в размер
на СЗ-МЗДП – 3 796,48 лева като незаконосъобразно, поради пълно отсъствие
на фактическото му основание, което съставлява съществено нарушение на
изискването за форма на акта и основание за неговата отмяна по чл. 146, т. 2 от АПК и е изпратена преписката на административния орган за ново произнасяне по Заявлението
за подпомагане на В.И.Д. за кампания 2021 с УИН 18/260521/96154, съобразно
дадените задължителни указания по тълкуването и прилагане на закона. Решението
на АдмС – Русе е влязло в сила на 11.08.2023 г.
Настоящото обжалвано уведомително писмо е издадено във връзка с влязлото в
сила като необжалвано Решение № 199 от 18.07.2023 г. по адм. дело № 107/2023 г.
на АдмС – Русе, с което е отменено Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани
на площ за кампания 2021 г. изх. № 02-180-6500/1281 от 13.01.2023 г., издадено от
Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ и преписката е
изпратена за ново произнасяне от страна на административния орган - ДФ „Земеделие“,
при дадени указания административният акт да се мотивира.
Обжалваното в настоящото производство Уведомително писмо съдържа относимите
и приложими таблици (информация) по заявените схеми/мерки за подпомагане, базирани
на площ в подаденото от Д. заявление за подпомагане.
Посочено е, че средствата за подпомагане са осигурени от Европейския фонд
за гарантиране в земеделието (ЕФГЗ), Европейския земеделски фонд за развитие на
селските райони (ЕЗФРСР) и националния бюджет на Република България.
Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за
администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни
административни проверки и проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП)
на данните в подаденото заявление за подпомагане. Тези данни са посочени като
сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри
на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП.
Съгласно декларираните от заявителя данни и след извършване на проверки в
Таблица 1 са посочени площите, за които са констатирани несъответствия в
изискванията за подпомагане. За тези площи Разплащателна агенция — отказва
финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП.
Таблица 1 съдържа общо 9 колони с подробни пояснения към всяка една от тях:
-
Колона № 1 – идентификатор на деклариран БЗС/парцела;
-
Колона № 2 – площ на деклариран парцел (ха);
-
Колона № 3 – площ на парцела след разрешаване на
двойно заявени площи (ха);
-
Колона № 4 – площ на парцела след извършване на ПнМ
(ха);
-
Колона № 5 – площ на парцела след извършване на
административни проверки (ха);
-
Колона № 6 – площ на парцела с правно основание от
МЗХГ;
-
Колона № 7 - установена площ БЗС/парцел (ха);
-
Колона № 8 – разлика между декларираната и
установената площ на БЗС/парцел (наддекларираната площ) (ха) и
-
Колона № 9 – причина за наддекларирането.
Под таблицата (а и под другите таблици – общо 9 бр. очертани таблици) е
направено подробно обяснение как е формирана допустимостта на парцелите и въз
основа на какво правно основание, респ. как и въз основа на какво са извършвани
изчисленията.
Въз основа на установените площи по съответните схеми/мерки, базирани на
площ и допълнителните условия за допустимост по тях са извършени намаления и са
оторизирани суми, както следва (вж. Таблица 14):
Схема/Мярка |
Намаления |
Оторизирана сума |
СЕПП |
2 089, 36 |
1 253, 28 |
СПП |
1 487, 59 |
892, 56 |
ЗДП |
546, 71 |
1 555, 06 |
СП (основна) |
8 543, 01 |
0 |
СЗ (ДККП) |
196, 26 |
1 482, 90 |
СЗ (МЗДП) |
9 194, 32 |
0 |
Оторизираните суми и съответно сумите на санкция за наддеклариране като
основа са посочени в Таблица 13, видно от която при декларирана площ 17, 28 ха
по СЕПП и СПП, АО установява площ в размер на 12, 96 ха, наддекларираната площ
е 4, 32 ха, определя в проценти наддекларираната площ – 33, 33%, определя
санкционирата площ от 6, 48 ха, съгласно чл. 19а от Делегиран регламент (ЕС) №
640/2014 на Комисията, това е и оторизираната площ и прилага санкция за
наддеклариране, съответно по СЕПП – 2 089, 15 лева; по СПП – 1 487,
59 лева; по ЗДП – 525, 44 лева.
Таблица 13 и поясненията към нея съдържа подробна информация за това как е
изчислен размерът на финансово подпомагане по Схема за плащане за
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда -
зелени директни плащания (ЗДП), като е посочена оторизираната площ – 12, 96 ха (Ред 10) и сумата за намаление за
финансова дисциплина (Ред 16).
Ставките по схемите и мерките за Кампания 2021 са посочени под Таблица 13:
- за СЕПП тя е 193, 44 лв./хектар;
- за СПП – 137, 74 лв./ха и
- за ЗДП – 121, 63 лв. /ха.
Ставките по схемите и мерките за Кампания 2021 за СП – основна, СЗ – ДККП и
СЗ – МЗДП ставките са посочени под Таблица 6, като тази таблица съдържа
подробна информация за това как е определена оторизираната площ по тези схеми.
По схемите, базирани на площ, администрирани по реда на чл. 19 и чл.19а от
Делегиран регламент № 640/2014 г. на Комисията, са наложени санкции, подлежащи
на прихващане от бъдещи плащания – СЗ (МЗДП) – 3 796, 48 лева.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания
административен акт, съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът
намира жалбата, като подадена в
законоустановения срок и от надлежна страна - адресат на оспорения акт, с
правен интерес от обжалването, за процесуално допустима и подлежаща на разглеждане.
Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна при следните правни
изводи:
Обжалваният акт е издаден от компетентен орган.
Съгласно разпоредбата на чл. 20а от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФЗ е
и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, като организира, ръководи
нейната дейност и я представлява, а едно от правомощията му, изброени в чл. 10
от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или
отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска
политика, прилагани от Разплащателната агенция (чл. 10, т. 7 от Правилника).
Съгласно ал. 4 на чл. 20а от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира
със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от
националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по
подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на
заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на
фонда съобразно териториалната им компетентност.
В случая, видно от представената Заповед № 03-РД/3203#1 от 24.07.2023г. (л.
л. 12 - 15 от преписката), на заместник-изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“ Петя Димитрова Славчева са делегирани правомощия да издава и
подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания
във връзка с подадени заявления за подпомагане.
Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал
в кръга на предоставените му правомощия.
Макар мотивите да не са изложени в типичната разказна форма от съдържанието
на обжалвания акт могат да се изведат както фактическите и правни констатации,
така и съображенията, довели до постановения резултат.
Както в депозираната
жалба, така и в проведените открити съдебни заседания, жалбоподателката, чрез
своя процесуален представител адв. Ю. Николова, оспорва твърдението на АО,
изложено в Таблица 1 и Таблица 4 на административния акт, че декларираните
БЗС/парцели с № № 68713-583-6-1 с площ 3, 52 ха и 68713-583-7-1 с площ 0, 7 ха представляват
заявени земеделски площи, на които кандидатът не е ползвател или оспорва
довода, че това са площи без правно основание, предадени на ДФЗ
от МЗГХ с Писмо вх. № 01-04010/296 от 16.11.2021 г., и че по отношение на тях
следва да намери приложение разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 7 от ЗПЗП,
съгласно която, Разплащателната агенция намалява размера на плащането или
отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът за подпомагане
не е ползвател на заявените земеделски площи. В тази връзка представя писмени
доказателства за това, че в ОбСЗ - Сливо поле е представен Договор за временна замяна на земеделски
земи за 2020/2021 г. от 16.04.2021 г., сключен между ЗП Н.А.А. /син на
жалбоподателката/ и ЗП В.И.Д. (л. 17 от делото). Съгласно този
договор-споразумение, ЗП Н.А.А.
предоставя на ЗП В.И.Д. земи с обща площ от 42, 231 дка в землището на с.
Стамболово с ЕКАТТЕ 68713: имот № 005002 с площ 35, 211 дка и имот № 005043 с
площ 7, 002 дка и ЗП В.И.Д. предоставя на ЗП Н.А.А. земи с обща площ от 43,
302 дка в землището на с. Стамболово с ЕКАТТЕ 68713: имот № 004004 с площ 40, 201
дка и имот № 005056 с площ 3, 101 дка. Жалбоподателката сочи, че посоченият
договор е представен в ОбСЗ - Сливо поле веднага след подписването му от
страните, като, според процесуалния й представител адв. Ю. Николова, с оглед
действащата нормативна уредба това е допустимо без ограничение във времето, тъй
като имотите се обработват в реални граници. Счита още, че на ОбСЗ е вменено
задължение да приема промени в правното основание до последния срок на подаване
на заявленията за подпомагане, когато земите се обработват в реални граници,
какъвто е и настоящият случай. Твърди, че на основание това споразумение, на ЗП
Н.А.А. са вписани за ползване предоставените от ЗП В.И.Д. имоти и че няма правно
основание на ЗП В.И.Д. да не са вписани предоставените от ЗП Н.А.А. имоти. Основното възражение
на процесуалния представител на
жалбоподателката се свежда до това, че последната не би следвало да
понася неблагоприятни правни последици от начина, по който се извършва
предаването на информация от Общинската служба по земеделие към МЗХГ и
Разплащателна агенция.
Видно от съдържанието на оспореното УП, административният орган е установил
недопустими за подпомагане площи в подаденото заявление, ясно е посочил кои са
тези площи и кои са техните идентификатори (с култури, визирани в Таблица 4:
праскови/нектарини; кайсии/зарзали; дини; пъпеши), какъв е техният размер и
поради какви причини са приети като недопустими).
В обяснение към Колона № 9 на Таблица 1 и съответно към Колона № 11 на
Таблица 4 е посочена причината за наддеклариране, а именно на спорните два
БЗС/парцели с идентификатор 68713-583-6-1 и 68713-583-7-1 - недопустимостта на
парцелите по заявените схеми е резултат от това, че така заявените площи са без
правно основание по данни, предадени на ДФЗ от МЗХГ с Писмо вх. № 01-04010/296
от 16.11.2021 г., като в този случай приложение намира разпоредбата на чл. 43,
ал. 3, т. 7 от ЗПЗП – кандидатът не е ползвател на заявените за подпомагане
земеделски площи.
Установено е, че кандидатът не е ползвател на заявените за подпомагане
земеделски площи, което е мотивирало тяхната недопустимост на основание чл.43,
ал. 3, т. 7 от ЗПЗП, а именно в този случай РА намалява размера или отказва
плащане, ако кандидатът не е ползвател на заявените за подпомагане земеделски
площи.
По преписката са налични данни за искано плащане в определен размер по
всяка една от схемите, което плащане е намалено, а по две от схемите е налице
пълен отказ от подпомагане. Това налага извод, че се касае за хипотеза на
намален размер на плащането при частична/непълна/ недопустимост на
подпомагането по отношение на СЕПП, СПП, ЗДП, СЗ-ДККП и отказ за плащане по СП
(основна) и по СЗ-МЗДП (вж. Таблица 14).
УП съдържа подробно разяснение кои са отчетените от административния орган
факти и на какво основание е постановено намаление на плащането по отношение на
СЕПП, СПП, ЗДП, СЗ-ДККП и отказ за плащане по СП (основна) и по СЗ-МЗДП и как е
изчислен той.
Съдът не установи при издаването на УП да са допуснати съществени
процесуални нарушения. След изготвяне на доклада за проверка на адресата му е
дадена възможност да изрази становище по него. Липсват данни за подадено
възражение.
Съгласно разпоредбите
на чл. 28 и чл. 29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014
година, чл. 74 от Регламент (ЕО) №1306 на Комисията от 17 декември 2013, както
и чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП за декларираните данни в заявлението на кандидата са
извършени административни проверки, резултатите от които са детайлно
представени в УП.
В резултат на
извършените административни проверки не са установени площи, заявени от повече
от един земеделски стопанин за Кампания 2021 по Заявление с УИН
18/260521/96154.
Заявлението на бенефициента е избрано за извършване на проверка на място за
Кампания 2021. Преписката съдържа заверено копие на изготвения в тази връзка
доклад. Този доклад
представлява официален свидетелстващ документ, чиято материална доказателствена
сила не е била оборена. От своя страна проверките на място са допустим способ, видно от
разпоредбата на чл.37, ал. 4, във връзка с ал. 3 от ЗПЗП - Разплащателната
агенция всяка година проверява на място контролна извадка от подадените
заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска.
Извършени са
административни проверки въз основа на предоставената база данни „Площи,
допустими за подпомагане“. Окончателният специализиран слой „Площи, допустими
за подпомагане“ за Кампания 2021 е предоставен на ДФЗ-РА от МЗХГ със Заповед №
РД 09-150 от 25.02.2022 г., за извършване на проверки и окончателни калкулации
по заявленията за Кампания 2021.
УП е издадено при правилно прилагане на материалния закон.
Административният орган се е позовал на разпоредбите на чл. 43, ал. 3, т. 4
и т. 7 от ЗПЗП, както и на чл. 13, чл. 19 и чл. 19а и дял IV от Делегиран
регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за допълнение на Регламент (ЕС) №
1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната
система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на
плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания,
подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие.
Разпоредбата на чл. 19 Административни санкции при свръхдеклариране (в
относимата редакция) гласи следното:
1. Ако във връзка с дадена група култури по член 17, параграф 1 площта,
декларирана за целите на схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ,
надвишава установената по реда на член 18 площ, размерът на помощта се
изчислява въз основа на установената площ, намалена с двойния размер на
установената разлика, ако тази разлика превишава 3% или два хектара, но не
повече от 20% от установената площ.
Ако разликата превишава 20% от установената площ, за съответната група
култури не се отпуска помощ или подпомагане на площ.
2. Ако разликата превишава 50%, за съответната група култури не се отпуска
помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна
санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата
между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.
3. Ако сумата, изчислена съгласно параграфи 1 и 2, не може да бъде изцяло
прихваната в съответствие с член 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014
на Комисията ( 14 ) през следващите три календарни години след календарната
година на констатацията, неиздължената сума се анулира.
Разпоредбата на чл. 19а Административни санкции при свръхдеклариране на
площи по схемата за основно плащане, схемата за единно плащане на площ,
преразпределителното плащане, схемата за млади земеделски стопани, плащането за
районите с природни ограничения, схемата за дребни земеделски стопани,
плащанията по „Натура 2000“ и по Рамковата директива за водите и плащанията за
районите с природни или други специфични ограничения гласи следното:
1. Ако по отношение на група култури, посочена в член 17, параграф 1,
декларираната площ по схемите за помощ, предвидени в дял III, глави 1, 2, 4 и 5
и дял V от Регламент (ЕС) № 1307/2013, и по мерките за подпомагане, посочени в
членове 30 и 31 от Регламент (ЕС) № 1305/2013, надвишава установената площ в
съответствие с член 18 от настоящия регламент, помощта или подпомагането се
изчисляват въз основа на установената площ, намалена с 1, 5-кратния размер на
установената разлика, ако тази разлика е по-голяма от 3% от установената площ
или по-голяма от 2 хектара.
Административната санкция не превишава 100% от сумите, основаващи се на
декларираната площ.
2. Когато на бенефициера все още не е наложена административна санкция по
параграф 1 за свръхдеклариране на площи по съответната схема за помощ или мярка
за подпомагане, посочената в същия параграф административна санкция се намалява
с 50%, ако разликата между декларираната и установената площ не надвишава 10%
от установената площ.
3. Когато административната санкция на даден бенефициер е била намалена в
съответствие с параграф 2 и на същия бенефициер следва да се наложи друга
административна санкция, посочена в настоящия член и в член 21, по съответната
схема за помощ или мярка за подпомагане за следващата референтна година,
бенефициерът плаща пълния размер на административната санкция за съответната
следваща референтна година, плюс сумата, с която изчислената съгласно параграф
1 административна санкция е била намалена в съответствие с параграф 2.
4. Ако сумата, изчислена съгласно параграфи 1, 2 и 3, не може да бъде
изцяло прихваната в съответствие с член 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) №
908/2014 през следващите три календарни години след календарната година на
констатацията, неиздължената сума се анулира.
Административният орган е установил 3 парцела със съответните
идентификатори, тяхната площ (според информацията, посочена в заявлението за
подпомагане), като е приел следното:
-
по отношение на БЗС/парцел с идентификатор
68713-116-2-4 е налице наддеклариране в размер на 0,1 ха като е посочено, че
тази площ попада извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“,
одобрен със Заповед № РД09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието,
тази площ е приета за недопустима на основание разпоредбата на чл. 43, ал. 3,
т. 4 от ЗПЗП и
-
по отношение на спорните два БЗС/парцели с
идентификатор 68713-583-6-1 и 68713-583-7-1 - недопустимостта на парцелите по
заявените схеми е резултат от това, че така заявените площи са без правно
основание по данни, предадени на ДФЗ от МЗХГ с Писмо вх. № 01-04010/296 от
16.11.2021 г., като в този случай приложение намира разпоредбата на чл. 43, ал.
3, т. 7 от ЗПЗП – кандидатът не е ползвател на заявените за подпомагане
земеделски площи (вж. Таблица № 1 и обясненията към нея) за СЕПП, СПП и ЗДП.
По отношение на площи с констатирани несъответствия, заявени по СП –
основна, СЗ-ДККП, СЗ-МЗДП, административният орган е установил 4 парцела със
съответните идентификатори, тяхната площ (според информацията, посочена в
заявлението за подпомагане), като е приел следното:
-
по отношение на БЗС/парцел с идентификатор
68713-116-2-3 е налице разлика между декларирана и установена площ в размер на
0, 72 ха, като на парцела са открити череши – 0, 11 ха, праскови – 1, 17 ха и
кайсии – 0, 61 ха, като на основание чл.
29, ал. 2, т. 4 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за допустима площ се счита само
тази, на която през годината на заявяване се отглежда заявената култура. Площи,
на които се установи култура, различна от заявената, се считат за
наддекларирани;
-
по отношение на БЗС/парцел с идентификатор
68713-116-2-4 0, 1 ха са изключени от парцела, тъй като при проверката на място
е установено, че са с изсъхнали кайсиеви насаждения и
-
по отношение на спорните два БЗС/парцели с идентификатор 68713-583-6-1 и
68713-583-7-1 - недопустимостта на парцелите по заявените схеми е
резултат от това, че така заявените площи са без правно основание по данни,
предадени на ДФЗ от МЗХГ с Писмо вх. № 01-04010/296 от 16.11.2021 г., като в
този случай приложение намира разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 7 от ЗПЗП –
кандидатът не е ползвател на заявените за подпомагане земеделски площи (вж.
Таблица № 4 и обясненията към нея).
Съгласно разпоредбите на чл. 41, ал. 4 и ал. 5
от ЗПЗП, правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в
общинските служби по земеделие по местонахождение на имотите, в специализиран
софтуерен продукт, поддържан от Министерството на земеделието, храните и
горите. Регистрирането се извършва до изтичане на сроковете за подаване на
заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в
наредбата по чл. 32, ал. 5. Регистриране на правното основание не се извършва,
когато ползвателят на земеделските земи има задължение по чл. 34, ал. 6, чл.
37в, ал. 7 за земите по чл. 37в, ал. 3, т. 2 и по чл. 37ж, ал. 12 от Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи/ЗСПЗЗ/. Министерството на
земеделието, храните и горите извлича, степенува, обобщава и предава на
Разплащателната агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни
основания за ползване на земеделски земи.
Съгласно разпоредбата на чл. 41, ал. 6 и ал. 7
от ЗПЗП, при
подаване на заявление за подпомагане чрез Интегрираната система за
администриране и контрол Разплащателната агенция извършва проверка на данните
от заявлението, които се съпоставят с данните по ал. 5. Когато земеделският
стопанин е включил в заявлението си земеделски земи извън площите с правно
основание или в размер, надвишаващ регистрираното правно основание за ползване,
системата генерира предупреждение за грешка. Предупреждението за грешка се
предоставя за подпис на земеделския стопанин. След изтичането на сроковете за подаване
на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в
наредбата по чл. 32, ал. 5, Разплащателната
агенция извършва административна проверка на всички подадени заявления за
подпомагане, за които системата е генерирала предупреждение за грешка. При
проверката се съпоставят данните от заявленията за подпомагане с данните по ал.
5 за спазване на изискванията по ал. 3 и 4.
В допълнение,
съгласно разпоредбите на чл. 41, ал. 8 и ал. 9 от ЗПЗП, когато при проверката
по ал. 7 се установят заявени без правно основание за ползване земеделски земи,
Разплащателната агенция извършва географско определяне на площта и
местоположението им. В този случай Министерството на земеделието, храните и
горите предоставя допълнителна информация на Разплащателната агенция. Когато
при извършване на проверката по ал. 7 и 8 не бъде установено регистрирано
правно основание съгласно ал. 4, Разплащателната агенция прилага разпоредбата
на чл. 43, ал. 3.
Данните от
окончателната проверка за наличие на правни основания в заявленията на
кандидатите за Кампания 2021 са предоставени на ДФЗ-РА от МЗХГ с Писмо изх. №
10-713 от 15.11.2021 г. /вх. № 01-0400/296/16.11.2021 г./ (за кратко наречени
„Площи без правно основание“).
При извършените проверки на данните в
заявлението на В.Д. с УРН 604943 за Кампания 2021 чрез Интегрираната система за
администриране и контрол е установено, че
са включени земеделски земи в размер, надвишаващ регистрираното правно
основание за ползване.
Грешките, свързани с липсата на правно основание
при заявяване на площи, се посочват в данните, обективирани в резултатите от
извършваните автоматични проверки на въведените данни в заявление за
подпомагане, като от системата е генерирано предупреждение за грешка, съобразно
изискванията на чл. 41, ал. 6 от ЗПЗП. Бенефициентът е запознат с тях в
резултатите от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане
по директни плащания за Кампания 2021 и с подписа си е приел и потвърдил
данните.
Въз основа на информация, предоставена от трета,
неучастваща в производството страна – Общинска служба по земеделие – Сливо поле
(л. л. 58 – 62 от делото), се установява следното:
Имот с № 68713.5.2 с площ от 35,211 дка, имот
№ 68713.5.43 с площ от 7,002 дка, имот № 68713.4.4 с площ от 40,201 дка и имот №
68713.5.56 с площ от 3,101 дка са заявени в Заявление по чл. 70, ал. 1 от
ППЗСПЗЗ, във връзка с чл. 37в, ал. 1 от ЗСПЗЗ за стопанската 2020/2021 г. от Н.А.А.,
като на л.62 Азизов изрично е декларирал на 29.04.2021г., че се отказва от
имоти 004024,004025,004049,005002,005043
и 011031
Договор за временна
замяна на земеделски земи за 2020/2021 г. от 16.04.2021 г., сключен между Н.А.А.
и В.И.Д. ***, но не е заявен в заявление по чл.70, ал. 1 от ППЗСПЗЗ от В.И.Д..
Съгласно чл.37б
ЗСППЗ ползвателите на земеделски земи са
длъжни да представят в общинската служба по земеделие копие от договорите за
наем, аренда или съвместна обработка на земята . А съгласно третата алинея на
разпоредбата в срок до 31.07. ползвателите могат да подадат до Общинската служба
по земеделие искане за участие в споразумение по чл. 37в от закона за формиране
на масиви от земеделски земи, като за целта към заявлението следва да приложи
опис на имоти, които ще бъдат включени в масивите, съгласно регистрираните в Общинската
служба по земеделие договори и/или документи за собственост, респ. заявление по
чл.70 ал.1 ППЗСПЗЗ. Съгласно чл.71 от ППЗСПЗЗ при промяна на собствеността, формата на
стопанисване и начина на трайно ползване собствениците и ползвателите подават
декларация, съответно заявление. Новите обстоятелства се
вземат предвид при определяне на масивите за ползване за следващата стопанска
година, освен в случаите, когато декларациите или заявленията са представени в
срока по чл. 72, ал. 5., т.е до 15.08., като съгласно чл.71 ал.2
от правилника неподаването на декларация
се счита за липса на промяна в първоначално декларираните обстоятелства. Изложеното сочи, че
простото фактическо представяне на копие от договор за временна замяна по чл.37в
ал.1 ЗСПЗЗ и чл.73 ал.2 от ППЗСПЗЗ, приложен на л.17 от делото в общинската
служба по земеделие, не обвързва автоматично администрацията да извърши
регистрация на този договор като форма на стопанисване на наетите земеделски
земи. При липса на изрично заявление за извършване на регистрация на договора
за временна замяна на лични и наети зем.зем., административният орган не е
обвързан със задължение за регистрация без да е налично заявление от страна на Д.
по аргумент на чл.69 и чл.70 ППЗСПЗЗ.
В тази връзка жалбоподателката неоснователно
твърди, че е налице от страна на органа несъобразяване с представеното
допълнително заявление от 09.06.2021 г. и заявлението за редакция по схемите от
31.05.2021 г. И по двете заявления, в конкретния казус при извършените
автоматични проверки са генерирани предупреждения за грешки, изразяващи се в
това, че заявената площ или
част от нея попада извън полигона с правно основание, като площи без правно
основание се считат за наддекларирани. Наддекларираната площ е посочена като
отделни 5 парцела със съответните идентификатори, между които са и спорните два
парцела. Така,
извършените намаления на поисканата от
жалбоподателката субсидия, във връзка със спорните два парцела, са следствие от констатации, направени още
при първоначалното подаване на заявлението за подпомагане на 13.05.2021 г., за
които жалбоподателката е била уведомена, за което се е и подписала саморъчно, а
именно, че определени парцели от заявените от нея със съответните площи,
попадат извън полигона с правно основание. Така и във всяко едно от следващите
заявления за редакция, които са подавани съответно на 31.05.2021 г. и на
09.06.2021 г., същото предупреждение за грешка е генерирано във всяко едно от
тези заявления и резултатите от извършените автоматични проверки. При тези
данни жалбоподателката несъмнено е имала възможността при генериране още на
първото, второто предупреждение за грешка, дори и на третото такова, да изпълни
съответната процедура, предвидена в чл. 41, ал. 3, ал. 4 и ал. 5 от ЗПЗП за
регистриране на правните основания, които се заявяват за подпомагане от ДФЗ по
реда на ЗСПЗЗ и правилника за прилагането му.
В съответствие с нормата на чл. 41, ал. 8 от ЗПЗП, ДФЗ-РА при извършване
на допълнителна проверка на заявлението, в което има генерирани предупреждения
за грешка за липса на правно основание, е изискал допълнителна информация от МЗХГ
и в отговор на така получената и представена в преписката по делото информация,
че за два от заявените за подпомагане парцела липсва правно основание,
регистрирано на жалбоподателката, зам.-изпълнителният директор на ДФЗ е
постановил процесния административен акт.
Съгласно разпоредбата на чл. 41, ал. 9 от ЗПЗП, когато при извършване на проверката по ал. 7
и ал. 8 не бъде установено регистрирано правно основание съгласно ал. 4,
Разплащателната агенция прилага разпоредбата на чл. 43, ал. 3.
Съгласно чл. 41, ал.
5 от ЗПЗП, правомощие на МЗХГ е да извлича степенува, обобщава и предава на РА
еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на
земеделските земи, като именно с оглед тези данни следва ДФЗ-РА да работи при извършваните
от него проверки, които дължи на основание чл. 41, ал. 8 от
ЗПЗП,
в случаите, когато при извършване на проверката по ал. 7 (при която се
съпоставят данните по ал.5 на същия текст, при
спазване на изискванията на ал. 3 и 4 от с. з.) се установят заявени
без правно основание площи. В този случай следва МЗХГ да предостави
допълнителна информация на РА. Съгласно чл. 41, ал. 9, когато при
проверките по ал. 7 и ал. 8 не бъде установено
регистрирано правно основание /какъвто е и настоящият случай/, РА прилага
разпоредбата на чл. 43, ал. 3 от
ЗПЗП.
В конкретния казус
административният орган е извършил дължимите от него проверки на основание чл.
41, ал. 7 и ал. 8 от ЗПЗП, при които е установило липсата на правно основание
относно заявените от кандидата площи. ДФЗ няма правомощие да коригира данните,
предоставени от МЗХГ. Съдът, в настоящия съдебен състав,
намира, че в хода на процесното производство не би могъл да извършва инцидентна
проверка какви са причините и законосъобразно или не МЗХГ приема, че по
отношение на жалбоподателката липсва правно основание за ползването на
въпросните два парцела, тъй като цитирания законов тест не предвижда такава
процедура, а единствено регистрация на правните основания
В настоящия случай АО е изпълнил вменените му задължения по чл. 41, ал. 6 и
ал. 7 от ЗПЗП, като е извършил дължимите от него проверки, спазил е и
процедурата по чл. 41, ал. 8 от ЗПЗП, с оглед на което в съответствие със
закона е приел липса на правно основание за заявените два парцела и е отказал
подпомагане по съответните схеми досежно същите – чл. 43, ал. 3, т. 7 от ЗПЗП.
С оглед определената
недопустимост на заявените площи са изложени отделни съображения на какво
основание не се отиризират суми.
За декларираните в
заявлението за подпомагане за Кампания 2021 г. площи по СЕПП, съгласно чл. 13,
чл. 16, чл. 19а и дял IV Делегиран Регламент
(ЕС) № 640/2014 на Комисията, е оторизирана сума в размер на 1 253, 28
лева.
По отношение на СЕПП,
АО коректно е приложил разпоредбата на чл. 19а от Делегиран регламент (ЕС)
640/2014 г. на Комисията, а именно:
-
при процентно съотношение на наддекларираната
площ към установената площ в рамките над 10% или над 2 ха (вкл.) -
санкционираната площ е равна на 1.5 умножено по размера на наддекларираната
площ (1.5 * ред 6 на Таблица 13);
-
когато санкционираната площ е по-голяма от
установената площ, не се изплаща субсидия за годината и се начислява неудържана
санкция за бъдещ период до сума, отговаряща на разликата между декларираната и
установената площ (удържа се през следващите три години след календарната
година на констатация на наддекларирането);
По СЕПП са декларирани площи в
размер на 17, 28 ха; общо установените площи, в резултат на
извършените административни проверки спрямо слой „Площи, допустими за
подпомагане“, съгласно разпоредбите на чл. 41, ал. 4 и ал. 5 за правното основание
за ползване на земеделските земи от ЗПЗП и извършената проверка на място, са
12, 96 ха;
недопустимата/наддекларирана площ, представляваща
разликата между декларираната и установената площ, е в размер на 4, 32 ха; определеният процент на наддеклариране е 33, 33% (това е
процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ,
съгласно чл. 19 и чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията); санкционираната площ, която се определя, съгласно правилото на чл. 19а от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, е в размер на 6, 48 ха; определената площ за оторизация е 6,48 ха, а исканата сума
– 3 342, 64 лева; при тези данни и
правилно приложени относими разпоредби, сумата
на санкциите по тази схема е 2 089, 15 лева,
като е определен и процент
на корекция за финансова дисциплина (ФД) - 1,658907% (намаление след
наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл.
26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 8, § 1 от Регламент (ЕС)
№ 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2021/951 на Комисията от
11.06.2021 г., сумата на корекция за
финансова дисциплина е 0, 21 лева), така
крайната сума за оторизация е 1
253, 28 лева.
По същия начин е мотивирана и оторизацията по СПП – конкретното приложимо правило
е посочено в обяснението към Таблица 13. 3а заявената Схема
за преразпределително плащане (СПП) и декларираните в заявлението за
подпомагане за Кампания 2021 площи по СЕПП, съгласно чл. 13, чл. 16, чл.19а и
дял IV от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, както и
разпоредбите на чл. 436, ал. 1 от ЗПЗП, за първите до 30 хектара, за които
земеделският стопанин има право на подпомагане по СЕПП е оторизирана сума в
размер на 892, 56 лева. По СПП са декларирани площи в
размер - 17, 28 ха; общо установените площи, в резултат на извършените административни
проверки спрямо слой „Площи, допустими за подпомагане“, съгласно разпоредбите
на чл. 41, ал. 4 и ал. 5 за правното основание за ползване на земеделските земи
от ЗПЗП и извършената проверка на място, са 12, 96 ха; недопустимата/наддекларирана площ, представляваща разликата между
декларираната и установената площ, е в размер на 4, 32 ха; определеният процент на наддеклариране е 33, 33% (това е
процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ,
съгласно чл. 19 и чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията); санкционираната площ, която се определя, съгласно правилото на чл. 19а от
Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, е в размер на 6, 48 ха; определената площ за оторизация е 6,48 ха, а исканата сума
– 2 380, 15 лева; при тези данни и правилно приложени относими
разпоредби, сумата
на санкциите по тази мярка е – 1 487, 59 лева, така
крайната оторизирана сума е 892, 56 лева.
За „Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и
околната среда“ (ЗДП),
съгласно декларираните от кандидата данни, установените по СЕПП площи и след извършване на проверка за
спазване на изискванията по Схема за плащане за селскостопански практики, които
са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП),
съгласно чл. 2 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г., е оторизирана сума в размер на
1 555, 06 лева. Така общо установените площи по СЕПП/ЗДП са 17, 28 ха, площта за оторизация е 12, 96 ха; определената сума на корекция за финансова дисциплина е 21, 26 лева, съответно крайната сума за оторизация – 1 555, 06 лева.
Намалението на сумата по ЗДП е подробно описано в Таблица 13 и представлява
намалената площ по СЕПП, намалението е в размер на 525, 44 лева. Съгласно чл. 2
от Наредба № 3 от 17.02.2015 за условията и реда за прилагане на схемите за
директни плащания, право на зелено директно плащане имат земеделски
стопани с право на плащане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), които
спазват на допустимите си хектари, доколкото са приложими за тях,
селскостопанските практики, благоприятни за климата и за околната среда по чл.
43 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17
декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски
стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и
за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на
Съвета (OB
L 347/608 от 20.12.2013
г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013).
По отношение на
площите, заявени по Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) -
СП - основна; Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци (домати, краставици,
корнишони и патладжан) – СЗ-ДККП и Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци
(моркови, зеле, дини и пъпеши) – СЗ-МЗДП, са приложени и допълнителни относими нормативни
изисквания за допустимост, посочени в Tаблица 4 и Tаблица 5.
Установени са площи
с констатирани несъответствия, посочени в Таблица 4 и Таблица 5, съгласно
декларираните в заявлението за подпомагане за Кампания 2021 площи по СП -
основна; СЗ-ДККП и СЗ-МЗДП, след извършени административни проверки, проверки
на място в съответствие с разпоредбата на чл. 37 от ЗПЗП и съпоставяне на
данните от подадената от жалбоподателката декларация за произведената продукция
и на минимално изискуемите добиви от плодови и зеленчукови култури, съгласно Приложение
№ 5 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. Отделно, в
Таблица 6 подробно, в табличен вид и с пояснения към таблицата, е описан
начинът, по който е определен размерът на финансово подпомагане по СП-основна;
СЗ-ДККП и СЗ-МЗДП.
-
по Схема за обвързано подпомагане за плодове (СП - основна)
За декларираните в заявлението за подпомагане за
Кампания 2021 площи по СП - основна и след прилагане на процедурата по чл. 13,
чл. 16, чл. 19 и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията и
условията във връзка с чл. 29 от
Наредба № 3 от 17.02.2015 г. е оторизирана сума в размер на 0. 00 лева.
По Схемата за обвързано подпомагане за плодове
(СП-основна) са декларирани площи в размер на 4, 72 ха. Общо установените площи
са 3, 9 ха в резултат на извършените административни и проверка на място. Недопустимата/наддекларирана
площ, представляваща разликата между декларираната и установената площ, е в
размер на 0, 82 ха. Определеният процент на наддеклариране е 21, 03%, като той представлява
процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ,
съгласно разпоредбата на чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на
Комисията. Санкционираната площ, която се определя съгласно чл. 19 от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, е в размер на 3, 9 ха. Площта за оторизация е 0, 00 ха. Искана от кандидата по
схемата сума е 8 543, 01 лева. Крайната сума за оторизация
правилно е определена на 0, 00 лева.
За декларираните в заявлението за подпомагане за
Кампания 2021 площи по СЗ-ДККП и след прилагане на процедурата по чл. 13, чл.
16, чл. 19 и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията и
условията във връзка с чл. 30 от
Наредба № 3 от 17.02.2015 г. е оторизирана сума в размер на 1 482,
90 лева.
По Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци
(домати, краставици, корнишони и патладжан) (СЗ-ДККП), заявените площи за
подпомагане са в размер на 0, 77 ха. Общо установените площи са 0, 77 ха в
резултат на извършените административни и проверка на място. Недопустимата/наддекларирана
площ, представляваща разликата между декларираната и установената площ, е в
размер на 0, 00 ха. Определеният процент на наддеклариране е 0 %, като той представлява
процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ,
съгласно разпоредбата на чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на
Комисията. Санкционирана площ, която се определя, съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент
(ЕС) № 640/2014 на Комисията, е в размер на 0, 00 ха. Исканата сума е 1 679, 16
лева. Сумата на санкциите е 196, 26 лева. Съответно площта за оторизация е 0,
77 ха. Площта, за която е доказан минимален добив за декларираните култури в ха
е 0, 68 ха. Това е площта, изчислена на база доказан реализиран добив, съгласно
предоставените документи на основание чл. 32 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. и минималния добив за съответната
култура, съгласно Приложение № 5 от
Наредба № 3 от 17.02.2015 г. Оторизираната площ за изчисление в ха е 0, 68 ха. Съответно крайната сума за
оторизация е 1 482, 9 лева.
-
Схема
за обвързано подпомагане за зеленчуци (моркови, зеле, дини и пъпеши) (СЗ-МЗДП)
За декларираните в
заявлението за подпомагане за Кампания 2021 площи по СЗ-МЗДП и след прилагане
на процедурата по чл. 13, чл. 16, чл. 19 и дял IV от Делегиран Регламент (ЕС) №
640/2014 на Комисията и условията във връзка с чл. З0в от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. е оторизирана сума в размер
на 0. 00 лева.
По Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци
(моркови, зеле, дини и пъпеши), заявените площи за подпомагане са в размер на
10, 22 ха. Общо установените площи, в резултат на извършените проверки,
съгласно разпоредбите на чл. 41, ал. 4 и ал. 5 за правното основание за
ползване на земеделските земи от ЗПЗП, са 6, 00 ха. Установената недопустима/наддекларирана
площ, представляваща разликата между декларираната и установената площ, е в размер
на 4, 22 ха. Определеният процент на наддеклариране, който представлява
процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ,
съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, е 70, 33
%. Санкционираната площ, която се определя, съгласно чл. 19 от Делегиран
Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, е в размер на 6, 00 ха. Исканата от
кандидата сума е в размер на 9 194, 32 лева. Установената сума на санкциите е 9
194, 32 лева.
При тези данни и относимите нормативни
разпоредби площта за оторизация правилно е определена от органа на 0, 00 ха,
като е наложена и санкция, подлежаща на прихващане от бъдещи плащания в
съответствие с разпоредбата на чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) №908/2014
на Комисията от бъдещи плащания, в размер на 3 796, 48 лева.
Предвид горното
съдът намира, че процесното уведомително писмо, в оспорената му част, се явява законосъобразно,
като издадено от компетентен орган, в установената форма, при спазване на
административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и
целта на закона, поради което оспорването с жалба срещу него следва да бъде
отхвърлено като неоснователно.
Предвид изхода на делото искането на ответника по
жалбата за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.
143, ал. 3 от АПК, в тежест на жалбоподателя следва да бъде възложено
заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на
административния орган, определено в размер на 100 лева, съгласно чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл. 37 от Закона за
правната помощ.
Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на В.И.Д.
*** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания
2021 г. изх. № 02-180-6500/1281#6 от 07.11.2023 г., издадено от Заместник-изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ по подадено Заявление за подпомагане от
ФЛ с УРН: 604943, с УИН: 18/260521/96154, в частта, с която се извършва
намаление на подпомагането в общ размер на 22 057, 25 лева и е наложена санкция,
подлежаща на прихващане от бъдещи плащания в размер на 3 796, 48 лева.
ОСЪЖДА
В.И.Д.,
ЕГН **********,*** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сума в размер на 100
(сто) лева – разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: