Р Е Ш Е Н И Е
№ 121/30.5.2019г. гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД трети административен състав
На
петнадесети май 2019 година
В открито съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
Секретар Ст. Гюмлиева
Прокурор
като разгледа докладваното от съдия В.Драганов
Административно дело № 91 по описа на 2019 година.
За да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е по реда
на чл.131, ал.2, във връзка с чл.156,
ал.1 от ДОПК, вр. с чл. 9б от ЗМДТ.
Образувано е по жалба на Ю.Д.Г. с ЕГН **********, чрез адв. Ж.Г. *** и съдебен адрес ***, * против мълчалив отказ на орган по приходите в
Дирекция „Местни приходи” в Община Ямбол по искане за прихващане или
възстановяване на данък върху превозни средства с вх.№ 2801-21438/12.12.2018г., потвърден с Решение № 2801-03686/28.02.2019г. на
кмета на Община Ямбол.
В жалбата се твърди, че оспорваният
мълчалив отказ е незаконосъобразен,
като формиран при съществено
нарушение на административнопроизводствените правила
и в противоречие с материалноправни разпоредби. Прави
се искане за отмяната му и връщане
на преписката на адм. орган за
ново произнасяне, като бъдат присъдени
направените по делото разноски.
В съдебно заседание, оспорващия редовно
призован изпраща процесуалния си представител,който поддържа жалбата и
направените в същата искания. Представя списък на разноските по делото.
Ответника
по делото, своевременно и редовно призован не се явява и не изпраща процесуален
представител. От същия е постъпил писмен отговор с който оспорва жалбата и моли
за отхвърлянето й като неоснователна.
ЯАС, като взе предвид разпоредбата на
чл. 168 от АПК и прецени събраните по
делото доказателства, ведно с доводите и
изразените становища прие за установено следното:
Видно от представената по делото справка от
АИС – КАТ относно лек автомобил "*" с рег.№ *, същият е придобит от оспорващия Ю.Д.Г. на 17.09.1998 г./лист 39-40 от делото/ Безспорно
е също така, че към момента на започване на административното производство табелите
с регистрационния номер на процесното МПС не отговарят на изискванията на българските
стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591. Не се спори също по делото, че за периода
от 2010г. до 2016г. Г. *** данък върху превозното средство заедно с дължимите
лихви в размер на 389,87 лева/лист 28-30/.
На 12.12.2018г.
Ю.Г. е депозирал искане с вх. № 2801-21438 до Дирекция „ Местни Приходи“ в
Община Ямбол за прихващане или възстановяване на недължимо платени суми за ДПС
за процесния автомобил и период. Искането е с
правно основание разпоредбата на чл. 129 от ДОПК и с мотив, че се иска
възстановяване на сумата в размер на 389,87 лева, тъй като съгласно разпоредбата
на § 3, ал. 3 от Наредба № І-45 за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, считано от 1.06.2006 г. служебно се прекратява регистрацията на всички превозни средства с
табели с регистрационен номер, които не отговарят на изискванията на
българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591, а съгласно чл. 52, ал.1 от ЗМДТ
с данък върху превозните средства се облагат само превозните средства,
регистрирани за движение по пътната мрежа в РБългария.
Тъй като органът по приходите в Община
Ямбол не се е произнесъл в законовия 30 дневен срок по направеното искане, Г. е
обжалвал формирания мълчалив отказ пред кмета на Община Ямбол. Последният с Решение
№ 2801-03686/28.02.2019г. е потвърдил мълчаливия отказ, позовавайки се на
справки от сектор ПП при ОД на МВР-Ямбол, от които било видно, че процесното МПС не е с прекратена регистрация.
Препис от
Решение № 2801-03686/28.02.2019г. е връчен на Г. с писмо с обратна
разписка на 01.03.2019г., а жалбата му е подадена директно в ЯАС с вх. №
541/08.03.2019г.
При така изяснената фактическа обстановка и след
проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като
подадена срещу акт подлежащ на съдебен
контрол, от надлежна страна с правен интерес от
обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните
съображения:
Предмет на осъществявания съдебен контрол в производството е мълчалив отказ на орган по приходите в Дирекция
„Местни приходи” в Община Ямбол по искане за прихващане или възстановяване на
данък върху превозни средства с вх.№ 2801-21438/12.12.2018г.,
потвърден с Решение № 2801-03686/28.02.2019г. на кмета на Община Ямбол.
Доколкото
при мълчаливите откази съдебният контрол за законосъобразност касае единствено
тяхната материална законосъобразност, то настоящия съдебен състав счита, че в
случая постановения мълчалив отказ на
органа по приходите при Община Ямбол е формиран в нарушение на материалния
закон.
Съгласно чл. 52, т. 1 ЗМДТ с данък върху превозните средства се облагат превозните
средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в Република България, а
според чл. 53 ЗМДТ данъкът се заплаща от собствениците на превозните средства.
Разпоредбата, която регламентира освобождаване от заплащането на данък върху
превозните средства е чл. 58, ал. 4 ЗМДТ в редакцията му, приложима за съответния период.
Разпоредбата на § 3, ал. 3 ПЗР на Наредба № I-45§ 3, ал. 3 от Наредба № І-45 за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства гласи, че служебно се прекратява
регистрацията на всички превозни средства с регистрационни табели, които не
отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591. Прекратяването на
регистрацията на превозно средство може да стане по инициатива на собственика
или служебно от компетентните органите в случаите, изрично предвидени със
закон. Служебното прекратяване действието на табелите с регистрационен номер,
неотговарящи на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591, по своята същност
представлява принудителна административна мярка и е резултат от неизпълнение задължението
на собственика на лекия автомобил за подмяната на регистрационните табели. По
силата на процесната разпоредба, регистрацията на автомобил "*" с рег.№ *,
собственост на оспорващия Г. следва да се счита за служебно прекратена от
01.06.2006 г. От доказателствата по
делото е безспорно, че табелите с регистрационния номер на превозното средство на оспорващия не
отговарят на изискванията на българските стандарти БДС 15980 и БДС ISO 7591,
поради което съответната администрация
на пътната полиция служебно е била длъжна да прекрати регистрацията на превозното
средство, след като не е извършена подмяна на табелите с регистрационния номер
в сроковете по § 3, ал. 2 от цитирания нормативен акт. С изменението на чл. 58 ЗМДТ, с ал. 4, изр. 1 от ЗМДТ е предвидено, че от 1.01.2010 г.
собствениците на превозните средства се освобождават от плащане на данък в
случаите на прекратена регистрация, което означава, че вече няма значение дали
това е станало по искане на собственика или служебно от органите на полицията.
Тъй като в случая превозното средство не е определено като излязло от употреба,
т.е. като отпадък, не е налице хипотеза на чл. 58, ал. 4, изр. 2 от ЗМДТ. Поради това от 01.01.2010
г. и собствениците на пътните превозни средства със служебно прекратена
регистрация не заплащат данък, което не е обвързано с допълнителни условия. В
този смисъл е многобройната и непротиворечива съдебна практика, с която адм. орган потвърдил
формирания мълчалив отказ не се е съобразил.
Съгласно препращащите разпоредби на чл.9б вр. с чл.4, ал.1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци
и такси се извършва от служители
на общинската администрация по реда на ДОПК. Този
ред е приложим и по отношение
на процедурата за прихващане или
възстановяване на недължимо внесени местни данъци и такси, доколкото тази процедура е следствие от установяването
и събирането на публични задължения, каквито безспорно са задълженията за данък върху превозните средства, за които оспорващият твърди, че са недължимо
платени от него. Приложимата в този
смисъл разпоредба на чл.129,ал.1 от ДОПК определя допустимостта в случая на искането за възстановяване, в
зависимост от спазването на регламентирания в нея 5-годишен срок, считано от
първи януари на годината, следваща годината на възникване на основанието за
възстановяване. В тази връзка следва да се посочи, че задължението за възстановяване от приходните
органи на недължимо платения данък върху
процесното МПС възниква от момента на плащането му от
страна на оспорващия.
Изложеното до тук налага извода, че формирания
мълчалив отказ на органа по приходите в Дирекция „Местни приходи” в
Община Ямбол по искане за прихващане или възстановяване на данък върху превозни
средства с вх.№ 2801-21438/12.12.2018г. подадено от Ю.Д.Г. е в нарушения на материалния закон, поради
което следва да бъде отменен.
Тъй като естеството на
отменения акт не позволява решаването на въпроса по същество от съда,
преписката следва да бъде върната на административния орган за произнасяне по искането за прихващане или възстановяване на данък
върху превозни средства при
спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в
мотивите на настоящото съдебно решение.
При този изход на спора и
съобразно правилото на чл. 143, ал.1 от АПК претенцията на процесуалния представител на оспорващия за присъждане на
разноски по делото, като своевременно направена и доказана по размер се явява
основателна. Административния орган следва да бъде осъден да заплати на
оспорващия сумата в размер на 510 лв./петстотин и десет лева/, представляваща заплатени държавна такса в размер на 10 лв. и адвокатски хонорар в размер на 500лв,
съгласно ДПЗС № 78993 от 05.03.2019г. Следва да се отбележи, че липсва
направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение от страна
на адм. орган.
Водим от гореизложеното и
на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал.2 от АПК, ЯАС, трети административен състав
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба
на Ю.Д.Г. мълчалив отказ на орган по приходите в Дирекция „Местни приходи” в
Община Ямбол по искане за прихващане или възстановяване на данък върху превозни
средства с вх.№ 2801-21438/12.12.2018г. и Решение №
2801-03686/28.02.2019г. на кмета на Община Ямбол с което мълчаливия отказ е потвърден.
ИЗПРАЩА преписката на органа по приходите в Дирекция „Местни приходи” в
Община Ямбол за ново произнасяне в 30–дневен срок съгласно
чл.129, ал.3 от ДОПК, по искане за
прихващане или възстановяване на данък върху превозни средства с вх.№
2801-21438/12.12.2018г., съгласно дадените задължителни
указания по тълкуването и прилагането на закона, изложени в мотивите на
решението.
ОСЪЖДА Община гр.Ямбол със седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул.“Г.С.
Раковски“ № 7, представлявана от кмета Г.И.С. да заплати на Ю.Д.Г.
с ЕГН ********** и съдебен адрес ***, кантора № 509, сумата от 510
лв.(петстотин и десет лева), представляваща
направени разноски по делото.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Решението да се съобщи на страните по
реда на чл. 138, ал.1 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/не се чете