Определение по дело №395/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 6
Дата: 2 януари 2019 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20187130700395
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                          ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

       гр. Ловеч, 02.01.2019 година  

 

 

       ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен  състав в закрито заседание на втори януари две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по адм. дело № 395 по описа за 2018 год. на Ловешкия административен съд, жалба и доказателства, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

              Производството е на основание чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 140 от същия закон и по реда на чл.145 и сл. от Административно - процесуалния кодекс.

              Административното дело е образувано по жалба на Министерство на вътрешните работи, чрез министър М.М., срещу виза изх. №УТИД- 04-02-84 /001/ от 08.10.2018 г., издадена от Главен архитект на Община Тетевен за проектиране на строеж Автомивка в УПИ VII-764, кв.19 по плана на гр. Тетевен.

              По изложените в жалбата доводи се иска отмяна на оспорената Виза за проектиране като незаконосъобразна. Твърди се, че в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението” - Министерство на вътрешните работи /ГДПБЗН – МВР/ е постъпило съобщение с изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. от Община Тетевен, че на основание чл. 140. ал. 3 от ЗУТ, Община Тетевен, отдел УТИД съобщава на заинтересованите лица, че главният архитект на община Тетевен е издал на 08.10.2018 г. виза за проектиране на обект: „Автомивка”, с местоположение: УПИ VII-764, кв. 19 по регулационния план на гр. Тетевен, обл. Ловеч с възложител М.Г.М..

               Жалбата е постъпила в АдмСЛ, след като началника на РОНСК Ловеч при РДНСК СР е приел, че неправилно е изпратена и адресирана до него и с доводи, че  не е компетентен да се произнесе по жалбата и изпратил същата на Административен съд Ловеч.

               С определение от 18.11.2018 година съдът е изпратил на основание чл.152 ал.4 от АПК препис от жалбата, като изискал от Главния архитект на Община Тетевен  да представи в тридневен срок от съобщението четливо заверено копие от цялата преписка по обжалвания административен акт, със списък на страните, доказателства за съобщаването му на заинтересованите страни, както и становище по оспорването.              

                Съдът след съобразяване, че жалбите срещу издадена виза за проектиране, съгласно чл. 215 от ЗУТ, се разглеждат от съответния административен съд по местонахождение на недвижимия имот, за който се отнася визата, съответно в рамките на който е допуснато проектиране, като в конкретния случай това е Административен съд Ловеч, е приел че е компетентен да се произнесе по заявения спор.

              В изпълнение на определението по делото са постъпили документи с вх. № 3450/30.11.2018г. на АдмСЛ. Представено е и становище на гл.архитект, в което са изложени доводи, че жалбата е подадена един ден след законовия срок, както и че при издадената виза за проектиране няма нарушения.

             Предвид становището за просрочие на жалбата с определение от 01.12.2018г. са изискани от жалбоподателя доказателства кога и как е подадена жалбата в община Тетевен срещу виза изх. №УТИД- 04-02-84 /001/ от 08.10.2018 г., издадена от Главен  архитект на Община Тетевен.

               С молба вх. № 3699 и с вх. 3704 по делото е представена извадка от дневника-опис на изходящата поща на МВР, с твърдения, че на 02.11.2018 година е заведена жалбата в същия и предадено писмо с изх. № 812100-19442, като номера на товарителницата на пощенския търговец е 4003969.

             Съдът след като обсъди данните по делото и оплакванията в жалбата, намира същата за процесуално недопустима като просрочена по следните съображения: 

            Характеристиката и предназначението на визата за проектиране я определят като индивидуален административен акт  по чл.21 ал.1 от АПК във вр. с чл.214 ал.1 от ЗУТ. Визата за проектиране не е сред изрично изброените актове по чл.216 ал.1 от ЗУТ, които подлежат на оспорване по специалния ред пред органите на ДНСК, а директно пред съда, по реда на чл.215 ал.1 от ЗУТ.  

             Съгласно разпоредбата на чл.215 ал.4 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ жалбата срещу индивидуален административен акт по този закон се подава в четиринадесет дневен срок от съобщаването на акта. Според представените с административната преписка доказателства оспорената виза е съобщена на Районна дирекция /РД/ „Пожарна безопасност и защита на населението” /ПБЗН/ - Министерство на вътрешните работи с известие за доставяне с изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. от Община Тетевен / на лист 44 от делото/, като собственик на част от процесната административна сграда и поради това заинтересовано лице по чл.140 ал.3 от ЗУТ. Според съобщение с изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. от Община Тетевен, на основание чл. 140 ал. 3 от ЗУТ, Община Тетевен, отдел УТИД съобщава на заинтересованите лица, че главният архитект на община Тетевен е издал на 08.10.2018 г. виза за проектиране на обект: „Автомивка”, с местоположение: УПИ V11-764, кв. 19 по регулационния план на гр. Тетевен, обл. Ловеч, както е посочено и в депозираната жалба, по която е образувано настоящото административно дело / на лист 43 от делото/.  В известието за доставяне е отразено , че служител С.Г. е получила на 16.10.2018 година,  съобщ. с изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. на Община Тетевен /л.44/.

             В Списък-разписка е отразено, че Районна дирекция /РД/ „Пожарна безопасност и защита на населението” /ПБЗН/ е запозната със съобщение с изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. от Община Тетевен на дата 16.10.2018 година с обратна разписка.

             Видно от представения с преписката Констативен протокол от 02.11.2018 година, поименно посочената комисия е констатирала, че в законоустановения срок няма постъпили писмени жалби, молби и възражения по повод съобщение изх. № УТИД-04-02- 84/001/11.10.2018 г. от Община Тетевен / на лист 46 от делото/. Такива не са налични и в представената административна преписка.

   Съдът, след като прецени представените от жалбоподателя и от ответния административен орган доказателства, счита че възникналото право на оспорване е погасено, поради просрочване на упражняването му. В конкретния случай оспореният административен акт е съобщен на оспорващият на 16.10.2018г., видно от представеното известие за доставяне, обр. 243 /л.44/. Съгласно разпоредбата на чл.215 ал.4 от ЗУТ административните актове от вида на процесния могат да се оспорят в четиринадесет дневен срок от съобщаването им. В конкретния случай според доказателствата е на дата 16.10.2018 г., и срокът за оспорване, броен от следващият ден според процесуалните правила, е изтекъл на 30.10.2018 година. 

              Във връзка с изисканите от съда доказателства кога и как е подадена жалбата срещу оспоренатата виза е постъпила от жалбоподателят молба с вх. № 3699 със заверено копие на извадка от дневника-опис на изходяща поща на МВР. Според изявлението в молбата и от представеният на лист 80 от делото опис на изходящата поща на 02.11.2018 г.  на Министерството на вътрешните работи, на 02.11.2018 г. е заведена жалбата в посочения опис и предадено писмо на пощенска фирма „Стар Пост“с изх. № 812100 – 19442 с номер на товарителницата на пощенския търговец 4003969. При тези обстоятелства жалбата още към момента на записа в изходящата поща за нейното подаване - 02.11.2018 г. се явява процесуално недопустима, като просрочена. При което е налице процесуална пречка /отрицателна процесуална предпоставка/ за допустимостта на образуваното съдебно  административно производство.

               Посоченият в чл.215 ал.4 Закона за устройство на територията срок е от категорията на преклузивните, поради което неспазването му води до загубване на правото за подаване на жалба. Същият е процесуален и не може да бъде продължен. Само в рамките на 14-дневния решаващ срок може да бъде упражнено процесуалното право на жалба и тъй като той е преклузивен, пропускането му погасява правомощието да се извърши валидно процесуалното действие на обжалване. Налице е пречка за разглеждане на жалбата по същество и се явява абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата, за което съдът следи служебно във всяко положение на съдебно административното производство.

   Гореизложеното  обосновава и налага правният извод за процесуална недопустимост на подадената жалба, поради което следва да бъде оставена без разглеждане в съответствие с разпоредбата на чл. 159 т.5 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.  

             Мотивиран така и на основание чл.159 т.5 от Административно процесуалният кодекс, във връзка с чл.215 ал.4 от Закона за устройство на територията, Ловешки административен съд, четвърти състав 

 

                                        О П Р Е Д Е Л И :

 

                     ОСТАВЯ без разглеждане жалба на Министерството на вътрешните работи, чрез министър М.М., подадена срещу виза изх. № УТИД- 04-02-84 /001/ от 08.10.2018 година, издадена от Главния архитект на Община Тетевен за проектиране на строеж Автомивка в УПИ VII-764, кв.19 по плана на гр. Тетевен.

               ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 395  по описа за 2018 година на Административен съд-гр.Ловеч.

               Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 дневен срок  от съобщаването му. 

               Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: