№ ……….
Гр. Варна, ………………... 2020 година
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – гр. Варна, Трети състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети юли две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Дарина РАЧЕВА
при секретаря Калинка Ковачева и с участието на прокурора от ВОП Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 484/20 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 203 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс, вр. чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността
на държавата и общините за вреди.
Образувано
е по искова молба от „Вистилон“ ООД – гр. Варна, ЕИК ***, срещу Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда“ – гр. София, с правно основание чл. 1, ал.
1 от ЗОДОВ, с цена на иска 346,66 лева имуществени вреди и 30,91 лева лихви до
датата на предявяване на иска.
В исковата молба се твърди, че при проверка относно спазване на трудовото законодателство, извършена на
дружеството от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Варна, бил съставен
акт за установяване на административно нарушение и впоследствие наказателно
постановление, с което на „Вистилон“ ООД била наложена имуществена санкция в
размер на 1500 лева. С влязло в сила решение на ВРС наложената санкция била
намалена на 200 лева на основание чл. 415в от Кодекса на труда. За обжалването
на наказателното постановление дружеството заплатило 400 лева адвокатско
възнаграждение и счита, че му се следва част от тази сума в размер на 346,66
лева, изчислена пропорционално на уважената част от жалбата, ведно със
законната лихва върху тази сума от датата на влизане в сила на решението на
районния съд – 03.04.2019 г. до предявяване на иска – 17.02.2020 г., в общ размер
30,91 лева, както и законната лихва върху главницата до окончателното изплащане
на задължението. Претендират се и направените в настоящото производство
разноски.
Ответникът по иска, Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда“ чрез юрисконсулт в писмено становище моли искът да бъде
отхвърлен като неоснователен и недоказан. Счита, че доколкото размерът на
наложената санкция е изменен от районния съд, разноските се дължат на
инспекцията, а не на въззивника. Твърди, че районният съд е потвърдил, че е
извършено нарушение и че отговорността на дружеството е била правилно
ангажирана, а освен това липсват доказателства за платено възнаграждение. Моли
исковата претенция да бъде отхвърлена като неоснователна и в полза на
дирекцията да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава заключение
за основателност на иска. Посочва, че е налице незаконосъобразен административен акт,
доколкото е изменено наказателното постановление, и че са събрани
доказателства, установяващи наличието на предпоставките по чл. 1 от ЗОДОВ. Пледира искът да бъде уважен.
Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:
Исковата молба е допустима като подадена от лице,
което твърди увреждане от незаконосъобразен акт на Директора на Дирекция
„Инспекция по труда“ – Варна. Дирекцията е териториално поделение на Главна
дирекция „Инспектиране на труда“, част от специализираната администрация на Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда“. Последната съобразно чл. 2, ал. 1 от
Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ е
юридическо лице, следователно искът е предявен срещу надлежен ответник в
съответствие с чл. 205 от АПК.
Искът е предявен
след изменението на наказателното постановление с влязло в сила на 03.04.2019
г. въззивно решение, поради което е налице процесуалната предпоставка по чл.
204, ал. 1 от АПК и не е изтекъл петгодишният давностен срок за исковата претенция.
Разгледан по
същество, искът е основателен.
Съгласно чл. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. За да бъде приет искът за основателен се изисква кумулативното наличие на три предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда (претърпяна загуба или пропусната полза) от такъв административен акт или от незаконно действие или бездействие; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и настъпилата вреда.
От събраните
доказателства се установява, че срещу дружеството е било издадено Наказателно
постановление № 03-009436/28.03.2018 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по
труда“ – Варна, с което за нарушение на чл. 2, ал. 1 от Наредба за задължително
застраховане на работниците и служителите за риска „трудова злополука“, и на
основание чл. 413, ал. 2 от Кодекса на труда на дружеството е била наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева.
С Решение №
458/12.03.2019 г. на Варненски районен съд, ХІІІ състав, постановено по
н.а.х.д. № 656 по описа на съда за 2019 г. и влязло в сила по отношение на
дружеството на 03.04.2019 г. поради необжалването му, съдът приема за безспорно
извършено вмененото на дружеството нарушение, но че в наказателното
постановление неправилно е определена и приложена санкционната норма на чл.
413, ал. 2 от Кодекса на труда. Поради отстраняването на нарушението веднага
след констатирането му и липсата на вредни последици счита, че наказанието е
следвало да бъде определено съгласно привилегированата норма на чл. 415в от
Кодекса на труда. В съответствие с изводите си, районният съд определя санкция
около средния размер по привилегированата норма, като се мотивира с изтеклия
период от назначаването на работника и установяването на нарушението. Съответно
изменя наказателното постановление и определя размер на имуществената санкция
200 лева.
Решението е
съобщено на дружеството на 19.03.2019 г., а на дирекцията – на 15.07.2019 г.,
като няма данни и твърдения да е било обжалвано.
Съгласно мотивите
на Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. на Общото събрание на ГК на
ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС по тълкувателно дело № 2/2014 г. издаването
на наказателни постановления е последица от изпълнение
на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна
компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната
им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на
административна дейност, поради което приложното поле на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ не може да се ограничи само до
административните актове, издавани по реда на АПК.
По същество с
решението на районния съд наказателното постановление е прието за
незаконосъобразно в частта на приложената санкционна норма и съответно е
налице изменен незаконосъобразен акт на
административен орган като материална предпоставка за правото на обезщетение.
Във връзка с
твърдяните вреди, съдът констатира, че в кориците на н.а.х.д. № 656 по описа на
Варненски районен съд за 2019 г. е представен Договор за правна защита и
съдействие № 11 от 21.05.2018 г., с който дружеството е възложило на адв. П.
правна защита срещу конкретното наказателно постановление №
03-009436/28.03.2018 г., за което е договорило възнаграждение в размер на 400
лева, платимо по банков път. Сумата е платена с два превода от 22.05.2018 г. и
26.02.2019 г., за което пред ВРС са представени съответните извлечения.
Във връзка с наличието на пряка и
непосредствена връзка между направения от дружеството
разход за адвокатска защита и изменението на наказателното постановление, съдът съобразява, че тя е
доказана, тъй като, ако в наказателното постановление беше приложена правилната санкционна норма на чл.
415в от КТ, а не неправилно определената от административнонаказващия орган
норма на чл. 413, ал. 2 от КТ, за дружеството би имало две алтернативи – или да
не оспорва наказателното постановление, или да оспорва, при което резултатът
щеше да е неблагоприятен за него. В първия случай дружеството не би направило
разходи, които да претендира като вреда, а във втория – не би имало основание
да претендира вреди. Следователно направените разходи за адвокатско
възнаграждение са в пряка и непосредствена връзка с частично успешната защита
на правата и интересите на дружеството срещу незаконосъобразното наказателно
постановление.
По тези съображения съдът приема, че
е доказано наличието на всички предпоставки за ангажиране на отговорността на
ответника по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за обезщетяване на претърпените от „Вистилон“ ООД – гр. Варна имуществени
вреди. В съответствие с частично
благоприятния резултат от обжалването на наказателното постановление,
претенцията на дружеството е основателна, така както е предявена — в
съотношението между наложената и отменената санкция, или 86,66 %, което при
платено адвокатско възнаграждение от 400 лева съответства на претендираната
главница от 346,66 лева. Предвид основателността на иска в частта за
главницата, основателна е и акцесорната претенция за присъждане на лихви върху
същата сума, считано от датата на влизане в сила на решението за изменение на
наказателното постановление до датата на предявяване на иска, в претендирания
размер на 30,91 лева, както и за законната лихва върху главницата от 346,66
лева от датата на предявяване на иска – 17.02.2020 г. – до окончателното
погасяване на задължението.
В съответствие с резултата от производството и своевременно направеното искане, в полза на ищеца следва да бъдат присъдени и направените в настоящото производство разноски в общ размер 325 лева (300 лева за адвокатско възнаграждение и 25 лева д.т.).
Водим от гореизложеното и на основание чл. 203 от АПК, вр. чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда“ – гр. София да заплати на „Вистилон“ ООД –
гр. Варна, ЕИК ***, сумата 346,66
(Триста четиридесет и шест цяло и шестдесет и шест ст.) лева имуществени вреди,
претърпени,в резултат от измененото
с решение по н.а.х.д. № 656 по описа на Варненски районен съд за 2019 г. Наказателно
постановление № 03-009436/28.03.2018 г. на Директора на Дирекция „Инспекция по
труда“ – Варна; законната лихва върху тази сума в размер на 30,91 (Тридесет
цяло и деветдесет и една ст.) лева за периода от 03.04.2019 до 17.02.2020 г.,
както и законната лихва върху главницата от 346,66 (Триста четиридесет и шест
цяло и шестдесет и шест ст.) лева от 17.02.2020 г. до окончателното изплащане на сумата.
ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда“ – гр. София да заплати на „Вистилон“ ООД – гр. Варна, ЕИК ***, сумата 325 (Триста
двадесет и пет цяло) лева съдебно-деловодни разноски.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.