АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 54 |
||||||||||
гр. Видин,
13.03.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
тринадесети февруари |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
8 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по
жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от АПК, подадена от началник
отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново, дирекция „Оперативни дейности“ в
ГД „Фискален контрол“, против решение №296/19.10.2022г., постановено по АНД №482/2022г.
по описа на Районен съд Видин, с което е отменено Наказателно постановление №
618239-F635609/13.12.2021г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“-Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД“Фискален
контрол“ при ЦУ на НАП, с което на ответника по касация на основание
чл.185,ал.2, изр.последно от ЗДДС за извършени
административни нарушения по чл.3,ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ са
наложени административни наказания „имуществена санкция” в размер на по 500
лева за всяко от тях. В жалбата се развиват
съображения, че решението на районния съд е незаконосъобразно като
постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила.
Сочи се, че безспорно е установено , че дружеството не е изпълнило
задължението си да подава данни към НАП по установената дистанционна връзка
на нивомерната система, които дават възможност на проверяващите органи да
определят наличните количества горива в резервоарите за съхранение на гориво
в обекта . Посочени са датите, на които е извършена всяка доставка, като се
изисква правомерно поведение при всяка доставка. За всяко от нарушенията е
установена датата на извършване и е наложена санкция. Сочи се , че е
неправилен извода на съда , че в АУАН следва да бъде записано дали
нарушението води или не до неотразяване на приходи , като в случай , че то е
довело до неотразяване на приходи, това е щяло да бъде описано. Сочи се за
неправилен и изводът на съда , че в АУАН следва да бъде посочена санкционната
норма. Твърди се , че нарушението е формално, такова на просто извършване ,
като с факта на настъпването му законът свързва определени неблагоприятни
последици. Иска се от съда да отмени
обжалваното решение и потвърди наказателното постановление. Претендират се и
разноски за производството. Ответникът по делото ,
чрез представляващия , оспорва касационната жалба като излага подробни доводи
в писмено становище. Представителят на Окръжна
прокуратура Видин дава заключение, че касационната жалба е основателна и
следва да бъде уважена с оглед липсата на съществени процесуални нарушения при
издаване на наказателното постановление. Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора касационни основания, и при служебна проверка за валидността , допустимостта и съответствието на решението с материалния закон , намира за установено следното: Жалбата срещу
постановеното по делото решение е допустима, като подадена от лице, което има
правен интерес да обжалва въззивното решение, и в законоустановения срок на
обжалване. Доводи , развити в обратната насока от ответника по касация , са
неоснователни. Съобразно Тълкувателно решение № 1 от 21.01.2022 г. на ВАС по
т. д. № 4/2019 г., ОСС, І и ІІ колегия, е указана необходимостта да се отстрани
нередовността на касационната жалба , което и е сторено в указания срок , и
същата е потвърдена като подадена от органа , издал наказателното
постановление , в съответствие с действащите разпоредби на ЗАНН, като това не
следва да е ЮЛ , към което е органът , в каквато насока са направени
възражения от ответника по касация . Наведени
са и конкретни доводи за неправилност
на решението, поради което жалбата е редовна и съответно допустима. Разгледана по същество,
същата е основателна. Решението на Районен съд
Видин е валидно и допустимо, но неправилно. На 10.11.2021г. от инспектори
по приходите в ЦУ на НАП, ГДФК-Велико Търново е извършена проверка на
обект-бензиностанция , стопанисвана от дружеството- ответник по касация, резултатите
от която са обективирани в Протокол от същата дата . Установено е при
проверката, че горивото се съхранява в 2 бр. резервоари за гориво , които са
детайлно описани , като горивото се зарежда чрез 8 работещи пистолета . Установени
са наличните в обекта фискални устройства , които са описани. Установено е,
че ЕСФП е обслужвано от "Енсис“ООД . Направена е проверка на основните
възли и детайли на ЕСФП, като не е установено нарушаване на целостта на
поставените защитни пломби и стикери. Установено е наличие на два
допълнителни, помощни резервоара,
които са без нивомерна система , като същите се използват , когато основният
резервоар е пълен за съхранение на доставеното количество гориво. Извършена е последваща
проверка по изисканите и представени документи, констатациите от която са
обективирани в протокол от 23.11.2021г. , в който са посочени и представените
документи. Установено е , че не са представени служебни бонове , генерирани
от ЕСФП за доставка по нивомер. При извършената проверка в данните в НАП е установено
, че от наличната в обекта ЕСФП с нивомерна система, регистрирана в НАП , не
са подавани коректно данни , които да
дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите, като е установено следното
: на 02.10.2021г. са доставени 14940 литра дизелово гориво с АДД № 00000000006381365/01.10.2021г.,
а по нивомерната система е отчетено 5961.1 литра ; на 02.10.2021г. са доставени
6001 литра дизелово гориво с АДД № 00000000006381257/01.10.2021г., а по нивомерната
система е отчетено 5903.11 литра; на 08.10.2021г. са доставени 16999.30 литра
дизелово гориво с АДД № 0000000006400610/26.02.2021г., а по нивомерната система
е отчено 8048.82 литра ; на 08.10.2021г. са доставени 7026 литра бензин гориво
с АДД № 0000000006356245/08.10.2021 г., а по нивомерната система е отчено 6959.79
литра; на 14.10.2021г. са доставени 14541 литра дизелово гориво с АДД № 0000000006416504/13.10.2021г.,
а по нивомерната система е отчетено 5507,98 литра ; на 14.10.2021г. са доставени
7568 литра бензин гориво с АДД № 0000000006416398/13.10.2021г., а по нивомерната
система е отчетено 7440,65 литра; на 20.10.2021г. са доставени 15000 литра дизелово
гориво с АДД № 0000000006426993/20.10.2021г., а по нивомерната система е отчетено
5965,43 литра; на 20.10.2021г. са доставени 7615 литра бензин гориво с АДД № 000000006426783/20.10.2021г.,
а по нивомерната система е отчетено 7512,77 литра; на 25.10.2021г. са доставени
14500 литра дизелово гориво с АДД № 0000000006434370/25.10.2021г., а по нивомерната
система е отчетено 5463,26 литра; на 25.10.2021г. са доставени 7080 литра бензин
гориво с АДД № 0000000006434180/25.10.2021г., а по нивомерната система е отчетено
6885,94 литра; на 30.10.2021г. са доставени 15000литра дизелово гориво с АДД
№ 0000000006445679/30.10.2021г., а по нивомерната система е отчетено 6057,90 литра;
на 30.10.2021г. са доставени 6034литра бензин гориво с АДД № 0000000006412593/12.10.2021г.,
а по нивомерната система е отчетено 5971,76 литра; на 05.11.2021г. са доставени
15078литра дизелово гориво с АДД № 0000000006457192/05.11.2021г., а по нивомерната
система е отчетено 6084,64 литра; на 05.11.2021г. са доставени 7578литра бензин
гориво с АДД № 0000000006457187/05.11.2021 г., а по нивомерната система е отчетено
7185 литра. При горните обстоятелства е
прието от контролните органи на НАП, че дружеството, в качеството си на лице,
което извършва продажби на течни горива по чл. 3, ал.2 от Наредба № Н - 18 от
13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания
към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин/Наредбата/, с горните
деяния е допуснало нарушение на разпоредбите на чл.3,ал.3 от Наредба, като не
предава на НАП по установената дистанционна връзка данни, които дават възможност
за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение, поради
което на дружеството е издаден АУАН, въз основа на които при идентични обстоятелства
е ангажирана отговорността на касатора за всяко от деянията, като е прието, че
същите представляват самостоятелно нарушение на чл.3,ал.3 от Наредбата, за които
следва да бъде ангажирана отговорността на дружеството. В съдебно заседание актосъставителят подържа констатациите
в акта, като дава подробни обяснения за установеното разминаване в данните. При така установената фактическа
обстановка Районен съд Видин е отменил наказателното постановление поради
нарушение на разпоредбите на чл.42,т.4 и чл.57 от ЗАНН. Приел е , че не е
ясно за едно нарушение ли е ангажирана отговорността на нарушителя или за
няколко , като и че не е индивидуализирано всяко от нарушенията в акта , а
същото е направено само в
наказателното постановление. Приел е също така , че не е индивидуализирано в
акта дали нарушението води или не до неотразяване на приходи, както и че не
са събрани доказателства за това, и че не е посочена в акта санкционната
норма , тъй като същата съдържа специален признак. Направените от районния съд
изводи са неправилни и не се споделят от настоящата инстанция. АУАН и наказателното постановление
съдържат предвидените в чл. 42 и съответно чл.57,ал.1 от ЗАНН задължителни реквизити,
като не са допуснати съществени процесуални нарушения при провеждането на административно-наказателното
производство, които да водят до отмяна на наказателното постановление на формално
основание. Съобразно посочената като нарушена
разпоредба, а именно чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране
и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства (Наредбата),
издадена от министъра на финансите, по законова делегация на чл. 118,ал.4 от ЗДДС,
всяко лице по ал. 2 (лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства
за измерване на разход) е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна
връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива
в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. От представените
доказателства по делото се установява, че на посочените дати са доставени количества
горива , които не са отчетени по установената дистанционна връзка , като не
са отчетени чрез системата наличните количества гориво в резервоарите за съхранение
на течни горива в обекта, поради което от наказаното лице са извършени нарушенията,
за които е ангажирана отговорността му. При извършената проверка от
приходните органи е констатирано нарушаване именно на задължението за предаване
на НАП на данни, които дават възможност за определяне на наличните количества
горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива и то
нееднократно, при няколко доставки . Не се оспорва и от наказаното лице, че данните
не са предадени коректно, като се излагат доводи , че нарушението не е довело
до неотразяване на приходи. Никъде в административно-наказателното производство
не се съдържат данни за неотразяване на приходи . Тези обстоятелства не са спорни
и са споделени и от административно-наказващия орган . АНО не е посочил, че доставките
не са осчетоводени, нито е посочил, че системата е манипулирана. Административно-наказателната
отговорност е ангажирана за неизпълнение на задължението на лицето по чл.3,ал.3
от Наредбата, която изисква не просто подаване на данни, а на коректни такива
– на данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива
във всеки един от резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива
данни, което именно е вмененото нарушение. Не е налице и неяснота относно
това дали се касае за едно или няколко нарушения. Както в акта , така и в
наказателното постановление са индивидуализирани деянията , за които е
ангажирана отговорността на наказаното лице , като нарушението на посочената
разпоредба е осъществено с всяко от деянията, което обуславя
законосъобразност на извода на административно-наказващия орган за извършване
на нарушението с всяко от деянията-непълно подаваните данни, т.е за
извършване на отделни нарушения, за което е ангажирал отговорността на
нарушителя като е наложил санкции за всяко от деянията съобразно минималните
размери , предвидени в санкционната норма.
Направените изводи за липса на необходимото съдържание както на акта ,
така и на наказателното постановление, не се възприемат от съда . Видно от
същите се съдържат конкретни дати на деянията и съответно на вменените нарушения.
Неоснователен е доводът на наказаното лице , че отговорността за същите
деяния е ангажирана с друго наказателно постановление, приложено по делото ,
тъй като макар и при същите фактически обстоятелства се касае за друго
нарушение, което е вменено на лицето. Предвид гореизложеното правилно
е приложен материалният закон от административно-наказващия орган, като правилно
е посочена и нарушената разпоредба. Никъде в наказателното постановление не е
визирано наличието на неотразяване на приходи, във връзка с което да се
представят доказателства, а единствено нарушение на чл.33,ал.3 от Наредбата, за
които нарушения законосъобразно е ангажирана отговорността на търговеца на основание
чл. 185, ал. 2, изр. 2-ро, във вр. с ал.1 от ЗДДС, която предвижда административно-наказателна
отговорност за лице, което наруши реда и начина на отчитане на продажби/доставки
чрез фискалното устройство, но това не е довело до неотразяване на приходи. Изрично
е уточнено , че отговорността се ангажира имено при условията на чл.185,ал.2,
изр.последно от ЗДДС. Не е налице неяснота относно административно-наказателния
състав, въз основа на който е ангажирана отговорността на касатора, в каквато
насока са изложени доводи в решението и жалбата. В случая отговорността е ангажирана
на основание чл.185,ал.2, изр. 2 във вр. с ал.1 от ЗДДС, като е наложена по-благоприятната
санкция на нарушителя за всяко от деянията, осъществяващи отделни нарушения, в
съответствие с правилата на ЗАНН, поради което по никакъв начин не е ограничено
и правото на защита на наказаното лице . Предвид гореизложеното жалбата
е основателна. Решението на Районен съд Видин е неправилно . Наказателното
постановление е законосъобразно като постановено в съответствие с материалния
закон и при липса на съществени нарушения на съдопроизводствените правила, поради
което следва да бъде потвърдено. Съобразно чл.63д,ал.4 от ЗАНН в полза на учреждението
или организацията, чийто орган е издал акта по чл. 58д, се присъжда и възнаграждение
в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг
служител с юридическо образование. На ответната по делото страна следва да бъдат
присъдени поисканите разноски за юрисконсултско възнаграждение за всяка от инстанциите
с оглед изхода на делото. Съобразно чл.27е от Наредбата за правната помощ, във
вр. с чл.37 от ЗПП, възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80
до 150 лв.В случая следва да бъде присъден минималния размер, предвиден в разпоредбата
за всяка от инстанциите с оглед липсата на правна и фактическа сложност на делото
и липса на извършени процесуални действия, различни от обичайните такива за подобен
род дела, а именно в размер на 80 лв за всяка от инстанциите, или общо 160 лв.
Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във
вр. с чл.208 АПК Съдът РЕШИ: ОТМЕНЯ Решение
№296/19.10.2022г., постановено по АНД №482/2022г. по описа на Районен съд
Видин, с което е отменено Наказателно постановление №
618239-F635609/13.12.2021г. на Началник отдел „Оперативни дейности“-Велико
Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП,
вместо което ПОСТАНОВЯВА: ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 618239-F635609/13.12.2021г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“-Велико Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД“Фискален
контрол“ при ЦУ на НАП. ОСЪЖДА „М.н.“ЕООД-гр.София,
да заплати на Националната агенция за приходите-гр.София, сумата от 160/сто и
шестдесет/ лв, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение за процесуално
представителство по делото за двете инстанции. Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №8/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 54 |
Дата: | 13 март 2023 г. (в сила от 13 март 2023 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20237070700008 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 5 януари 2023 г. |