Определение по дело №280/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 657
Дата: 7 май 2020 г.
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20207170700280
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 657

07.05.2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- гр. ПЛЕВЕН, VІІІ- ми състав, в закрито съдебно заседание, на седми май две хиляди и двадесета година, в състав

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА МАРИНСКА

 

          Като разгледа докладваното от съдията Маринска адм.д.№280/2020г. по описа на АдмС-Плевен, на основание закона и данните по делото, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.73, ал.4, вр. ал.1 и ал.4, вр. чл. 70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 145 и сл. АПК.

          Производството по адм.д.№280/2020г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от ОБЩИНА ПЛЕВЕН, представлявана от Кмет- Г. С., чрез адв. М.П.- САК, против Решение от 06.07.2017г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е определена финансова корекция на бенефициента – Община Плевен, в размер на 5% от засегнатите от нарушението разходи и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране, по ОПОС 2014г. -2020г, чрез средства на ЕСИФ, по Договор №РД-12-62/19.04.-2017г., сключен между Община Д. Митрополия и изпълнителя ДЗЗД „ВиК Инженеринг 2014“, и моли съда да прогласи нищожността на оспореното решение. Твърди се, че за жалбоподателя е налице правен интерес от депозирането на настоящата жалба, в качеството му на адресат на акта- оспореното решение, въз основа на което е наложена финансова корекция, като бенефициент по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д- 34-5/18.01.2017г. /Договор за ПБФП/. Твърди се, че е налице съществено нарушение на материалния закон и пълна липса на предпоставките по чл. 70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ за издаване на оспореното решение, което води до неговата нищожност. Посочва се, че оспореният акт е издаден въз основа на чл. 70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ и т.9 и т.13 от Приложение №1 от Наредбата за посочване на нередности- „поради нарушаване на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента“. Твърди се, че по реда на цитираните норми, финансова корекция се налага за нарушение на бенефициента, във връзка с възлагането на обществени поръчки, финансирани по отпусната безвъзмездна финансова помощ, но не и поради действия на трети лица. Твърди се, че в случая финансовата корекция е наложена за действия от трето лице- Община Долна Митрополия. Твърди се, че в случая качеството на възложител на обществена поръчка има Община Долна Митрополия, а не Община Плевен. Твърди се, че Община Долна Митрополия не е страна по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, сключен между Община Плевен и УО на ОПОС. Твърди се, че съобразно сключеният № Д- 34-5/18.01.2017г., Община Плевен е страна по него- като бенефициент на паричните средства, предоставени по проект за „Интегриран воден цикъл Плевен –Долна Митрополия“, по ОПОС 2014-2020г, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и кохезионния фонд на ЕС, а Община Долна Митрополия е .посочена в този договор като „партньор“. Твърди се, че ЗУСЕСИФ не дава дефиниция на понятието „партньор“; партньора няма качеството и на бенефициент по смисъла на чл. 2, §10 от Регламент №1303/2013г на ЕП и на Съвета за определяне на общи правила за европейските фондове, поради което, за „партньора“ не възникват права и задължения по договора. Твърди се също, че отношенията между Община Плевен и Община Долна Митрополия за уредени чрез споразумения по реда на ЗМСМА. Твърди се също, че отговорността по ЗУСЕСИФ е за лични действия на бенефициента и закона не предвижда отговорност за действия /бездействия на трети лица. Посочва се също, че Община Плевен няма правомощия за надзор върху дейността на Община Долна Митрополия.

          Твърди се също, че като самостоятелно основание за нищожност на акта, е неизясняването на фактическата обстановка, обусловило невярно констатиране на фактическите обстоятелства, като основание за издаването на акта.

Твърди се също, че оспореният акт е лишен от законово основание, като е налице незаконосъобразно определяне на адресата на финансовата корекция. Твърди се, че в случая липсва основание на оспореното решение, по смисъла на чл. 70, ал.1 от ЗУСЕСИФ, като се твърди, че порокът на акта е особено съществен. Твърди се също, че обществената поръчка, с възложител Община Долна Митрополия, за която е наложена финансова корекция, е открита години преди сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ, с Решение №РД-08-491/24.09.2014г., в рамките на ОП „Околна среда“ 2007-2014г.

В допълнителна молба се посочва, че общият размер на наложената финансова корекция е сумата от 874 140,67лв, формираната като сбор от сумите по наложените финансови корекции върху заявените за верифициране суми по договора, в размер на 5% от засегнатите от нарушение разходи и признати от УО на ОПСО да допустими за финансиране разходи по Договор № РД- 12-62/19.04.2017г, сключен между Община Долна Митрополия и изпълнителя ДЗЗД „ВиК Инженеринг 2014“.

          По делото, от страна на ответника по жалбата, е представена в заверени копия, адм. преписка, по оспореното решение и по относимата обществена поръчка, по опис. В молбата от страна на ответника се посочва, че към настоящия момент, не е приключил процеса по верификация на средствата по процесния договор.  

           Следва, на основание чл.157 АПК, административното дело да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, като на основание чл.154 АПК, следва да се конституират страните в настоящото производство, както следва: ОБЩИНА ПЛЕВЕН, ЕИК *********, представлявана от Кмет- Г. С. в качеството му на жалбоподател и Ръководител на Управляващия орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ -в качеството му на ответник по жалбата.

Следва да бъде указано на ответника, че в негова тежест е да докаже, че процесният акт- Решение от 06.07.2017г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е определена финансова корекция на бенефициента – Община Плевен, в размер на 5% от засегнатите от нарушението разходи и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране, по ОПОС 2014г. -2020г, чрез средства на ЕСИФ, по Договор № РД-12-62/19.04.-2017г, сключен между Община Д. Митрополия и изпълнителя ДЗЗД „ВиК Инженеринг 2014“, е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия, и в изпълнение на законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на фактическите основания, посочени в него, за издаването му. Следва да бъде предоставена възможност на ответника, да представи своя писмен отговор по делото, в който да изрази становището си по депозирана жалба.

Следва да бъдат приети, представените по делото, от страните писмени доказателства- от жалбоподателя Община Плевен, представени с жалбата и с молба вх. Рег. № 1827/13.04.2020г., по опис, и от ответника- преписка по оспореното решение и писмени доказателства по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, в заверени от ответника копия.

Следва да бъде указано на жалбоподателя- Община Плевен, в срок до датата на с.з. да представи по делото посочените в чл. 26 от Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д-34-5/18.01.2017г., приложения с № 1- №10 вкл., в заверено копие.

Следва да бъде дадена възможност на страните да представят и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и съобразно разпределената доказателствена тежест.

Водим от горното, съдът

ОПРЕДЕЛИ :

КОНСТИТУИРА страните в производството:

-        ОБЩИНА ПЛЕВЕН, ЕИК *********, представлявана от Кмет- Г. С.- в качеството на жалбоподател,

-        Ръководител на Управляващия орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ - в качеството на ответник по жалбата;

НАСРОЧВА адм. д. №280/2020г. по описа на Административен съд-гр.Плевен, за разглеждане в открито съдебно заседание на 01. 06. 2020г. от 10,00 часа, за когато ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответника, в срок до датата на с.з, ДА ПРЕДСТАВИ писмен отговор по делото, в който да изрази становището си по депозирана жалба, както и да представи доказателствата си. УКАЗВА НА ОТВЕТНИКА, че в негова тежест е да докаже, че процесният акт- Решение от 06.07.2017г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е определена финансова корекция на бенефициента – Община Плевен, в размер на 5% от засегнатите от нарушението разходи и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране, по ОПОС 2014г. -2020г, чрез средства на ЕСИФ, по Договор № РД-12-62/19.04.-2017г, сключен между Община Д. Митрополия и изпълнителя ДЗЗД „ВиК Инженеринг 2014“, е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия и в изпълнение на законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на фактическите основания, посочени в него, за издаването му.

ПРИЕМА представените по делото писмени доказателства- от жалбоподателя Община Плевен, представени с жалбата и с молба вх. Рег. № 1827/13.04.2020г., по опис, и от ответника- преписка по оспореното решение и писмени доказателства по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, в заверени от ответника копия.

УКАЗВА на жалбоподателя- Община Плевен, в срок до датата на с.з. да представи по делото посочените в чл. 26 от Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д-34-5/18.01.2017г., приложения с № 1- №10 вкл., в заверено копие.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните да представят и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и съобразно разпределената доказателствена тежест.

 

Определението не подлежи на обжалване. Препис от същото ДА СЕ ВРЪЧИ на страните НЕЗАБАВНО, по имейл.

                                                  

                                       АДМ. СЪДИЯ : /П/