Решение по дело №264/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260033
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 3 декември 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200264
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260033

 

град Първомай, 11.05.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 264 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 20-0325-000184 / 24.04.2020 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на М.А.К., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия Закон.

В Жалбата си и в хода по същество на делото чрез процесуалния си представител адвокат Н.Ш.Б. от Адвокатска колегия - *** М.А.К. моли за отмяна на Наказателното постановление с приложението на чл. 28, буква А от ЗАНН, защото счита случая за маловажен. Намира, че са нарушени правата му, тъй като не е упомената рамата на автомобила, с което същият не е индивидуализиран напълно. Алтернативно, ако Съдът счете, че е виновен за нарушението, – да бъде отменено наказанието лишаване от право да управлява МПС, защото е международен шофьор и с управление на тежкотоварни автомобили изкарва прехраната на семейството си, като изтъква, че на инкриминираната дата автомобилът е бил с номера, макар и с изтекла валидност.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – не изпраща представител, като Началникът й с депозирано писмено становище моли да се остави Жалбата без уважение и да се потвърди обжалваното Наказателно постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

От 08:00 часа до 20:00 часа на 12.04.2020 година полицаи при РУ на МВР - Първомай младши автоконтрольор Г.П.К. (актосъставител) и колегата му П.Д.И. – младши инспектор по охрана на обществения ред, са дежурен автопатрул и изпълняват задълженията си по контрол на пътната безопасност.

Около 17:30 часа на улица „Александър Стамболийски“ в град Първомай органите на реда спират за проверка до № 21 лек автомобил Volkswagen Touran с немски временни регистрационни номера ***, в чийто десен край са изписани месецът и годината им на валидност, и актосъставителят вижда, че срокът им е изтекъл.

Установява се, че водач е М.А.К., който представя изискуемите документи, удостоверяващи, че автомобилът е собственост на съпругата му З.Г.К., а издадените за него временни регистрационни табели са с дата на валидност 24.12.2019 година.

Чрез дежурния в оперативната част на Управлението Г.К. прави справка по номера на рамата и констатира, че фолксвагенът няма валидна регистрация на територията на Република България.

На място в присъствието на водача му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 628269), с който са свалени и иззети табелите на колата.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

На 12.10.2020 година М.А.К. се явява в сградата на РУ на МВР - Първомай. Там са му върнати регистрационните табели и още същата вечер колата е продадена на стопанисващо автокъща лице, на когото собственикът предава автомобила си с немските номера и документите за него.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, чието изречение първо към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Същевременно по ал. 2 от посочения законов текст условията и редът за регистриране, отчет, спиране от и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и теглените от тях ремаркета се определя със специална наредба – в случая Наредба № I-45 / 24.03.2000 година на министъра на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 31 от 14.04.2000 година, в сила от датата на обнародването). А съгласно разпоредбите на Наредбата моторните превозни средства, предназначени за движение по отворените за обществено ползване пътищата, се представят за регистриране в съответната структура на МВР в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган.

В случая не се спори, че управляваният от жалбоподателя на инкриминираната дата Volkswagen Touran е лек автомобил по смисъла на § 6, т. 12, буква А от Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата и улица „Александър Стамболийски“ в град Първомай е отворен за обществено ползване път.

Липсват данни за датата на придобиване на колата, както и за евентуално оформяне на митническия й внос, но от 24.12.2019 година (датата на валидност на регистрацията) до 12.04.2020 година (датата на проверката) са изтекли над три месеца, като още преди това фолксвагенът на З.К. е следвало да бъде регистриран по надлежния ред, защото не попада сред изрично посочените изключения по чл. 1, ал. 4 от Наредбата.

Отчита се, че жалбоподателят не е собственик на процесния лек автомобил, но именно той го управлява на инкриминираната дата, а задължението за допускане на пътя само на регистрирани моторни превозни средства не е за собствениците, а за водачите им.

Като субект на правото М.А.К. е длъжен да познава законите в страната и в частност – разпоредбите на Закона за движението по пътищата (като правоспособен водач) и Наредба № I-45 / 24.03.2000 година на министъра на вътрешните работи.

Към 12.04.2020 година жалбоподателят може и да не е предвиждал обществено опасните последици от деянието си на просто извършване, които настъпват със самото управление на нерегистрирания лек автомобил, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, а по аргумент от чл. 7, ал. 2 на ЗАНН, непредпазливостта като проявна форма на вина не изключва противоправността на деянието, освен в изрично предвидените от закона случаи, какъвто не е настоящият.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред … .

В съответствие с текста на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН наказанията са в определените от законодателя граници, като същите са наложени в минимума за нарушението и липсват основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Съгласно представената с преписката Справка за нарушител / водач М.А.К., който е правоспособен за категории С от 29.05.1980 година, А от 08.11.1983 година и СЕ от 16.07.1997 година, до момента има наложени с 8 влезли в сила наказателни постановления и със 7 фиша административни наказания за 18 нарушения на правилата за движение по пътищата, което настоящата инстанция намира за достатъчно основание случаят да не се счете за маловажен по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН.

Нещо повече – с промяната на Наказателния кодекс с ДВ, брой 95 от 29.11.2016 година с оглед на повишаване взискателността към водачите деянието да се управлява нерегистрирано по надлежния ред моторно превозно средство е квалифицирано и като престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК.

И още – в случая с разрез с императива на чл. 3, ал. 2 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, липсва отбелязване в Наказателното постановление за отнемане на 10 контролни точки на жалбоподателя в съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 5 от подзаконовия нормативен акт за това нарушение, но този пропуск е в полза на М.А.К. и не прави процесния акт на наказващия орган незаконосъобразен.

С оглед на алтернативното искане да се отмени Наказателното постановление в частта за наложеното наказание лишаване от право да управлява МПС следва да се отбележи, че тази санкция, наред с предвидената глоба, са кумулативно зададени от законодателя за нарушението и е извън правомощията на наказващия орган да преценя дали да ги приложи съвместно, или не, а може само да преценя размера им.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година (допълнена със Заповед № 8121з-525 / 19.07.2019 година) на Министъра на вътрешните работи и са несъстоятелни защитните възражения във връзка със санкционирането за вмененото в отговорност нарушение и процедурата по налагане на това наказание.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

РЕШИ:

 

Потвърждава Наказателно постановление № 20-0325-000184 / 24.04.2020 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на М.А.К., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)              

СЗ