Решение по дело №127/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 124
Дата: 12 октомври 2022 г. (в сила от 12 октомври 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700127
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 124/12.10.2022 г. 

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                 ЧЛЕНОВЕ:1.ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                               2.СТОЯН ВЪЛЧЕВ

 

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Милен Божидаров, разгледа докладваното от съдия Вълчев  КАНД № 127 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд-Ямбол е по реда на чл.63, ал.1, изр.посл. ЗАНН и във връзка с чл.208-228 АПК.

Образувано е по касационна жалба на Ж.С.М. като представител на „Валмат 92“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Приселци, обл.Варна, чрез процесуалния си представител адв.Д.В.-*** /партер/ чрез адв. Д.В. за проверка на Решение №149/04.08.2022 г. постановено по анд №20222330200337 по описа на Районен съд-Ямбол за 2022 г., с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия К №5613810 на ОДМВР-Ямбол, с който на Ж.С.М. в качеството му на представител на фирма „Валмат 92“ ООД с.Приселци, обл.Варна на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.1, т.2 ЗДП е наложена глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21, ал.2 във връзка с ал.1 ЗДвП и е осъден Ж.С.М. да заплати на ОД МВР Ямбол направените по делото разноски в размер на 80 лв.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно, постановено при нарушение на материалния закон, съществено нарушение на съдопроизводствените правила и необосновано, т.к. при постановяването му, предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът неправилно е възприел и квалифицирал извършеното административното нарушение и неговото констатиране. Претендира се за отмяна на акта на районния съд и постановяване на друг, с което да се отмени Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К, №5613810 на ОДМВР-Ямбол и се присъдят направените разноски и адвокатско възнаграждение за двете инстанции, съгласно представения списък по чл.80 ГПК.

В съдебно заседание касатора не се явява и не се представлява, като с писмено становище подържа жалбата и исканията в нея

Ответникът по касация не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Участващият в процеса прокурор намира касационната жалба за неоснователна, т.к. оспореното решение не страда от касационни отменителни основания и с него е даден обоснован отговор на всички възражения на касатора, поставени пред първоинстанционния съд и разгледани от него, поради което обжалваното решение е правилно и като такова следва да се остави в сила.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

С Решение №149/04.08.2022 г. по анд №20222330200337/2022 г. Районен съд-Ямбол е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба серия К №5613810 на ОД МВР Ямбол, с който на Ж.С.М. в качеството му на представител на фирма „Валмат 92“ ООД с.Приселци, обл.Варна на основание чл.189, ал.4 във връзка с. чл.182, ал.1, т.2 ЗДП е наложена глоба в размер на 50 лв. за нарушение на чл.21, ал.2 във връзка с ал.1 ЗДвП и е осъден Ж.С.М. да заплати на ОДМВР Ямбол направените по делото разноски в размер на 80 лв.

За да постанови решението си районният съд не е споделил възраженията на жалбоподателя за незаконосъобразност на електронния фиш, поради липса на един от задължителните му реквизити, а именно номер на МПС. Съдът е извършил служебна проверка на атакувания електронен фиш, при кояте не е установил наличието на съществено процесуално нарушение при издаването му, която да води до неговата отмяна.

По същество съдът е приел, че от приложените по делото доказателства по безспорен начин се констатира, че на посочената в електронния фиш дата жалбоподателят е допуснал нарушение на чл.21 ЗДвП, като е приел за неоснователни наведените в жалбата твърдения за несъставомерност на деянието, доколкото не се касае за МПС и посоченото в електронния фиш такова, не притежава мотор, поради което и не може да реализира самостоятелно движение.

Приетата от районния съд фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК, като настоящата инстанция споделя напълно направените въз основа на нея правни изводи, а постановеното решение не страда от визираните в жалбата пороци, поради което не са налице касационни основания за отменянето му.

В мотивите на решението си районният съд е направил пълен, задълбочен и конкретен анализ на всички доводи и съображения наведени от санкционираното лице по повод твърденията му за допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон в хода на издаване на оспорения електронен фиш, поради което същите не следва да се дублират и в настоящия акт.

За прецизност следва да се каже, че в настоящото касационно  производство се контролира решението на въззивната инстанция, а в тази насока в жалбата не се сочат никакви касационни основания за отмяната му, като изцяло се преповтарят съображенията наведени пред районния съд, които не подлежат на повторно обсъждане.

Независимо и паралелно с това може да се посочи следното.

Издаването на електронен фиш е възможно не само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства, които да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. Съгласно легалната дефиниция на понятието "Автоматизирани технически средства и системи", дадена в текста на §6, т.65 от ДР на ЗДвП, това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационарни, така и мобилни; последните са прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С чл.165, ал.3 ЗДвП (обн.ДВ, бр.19/2015 г.), приета в съответствие с Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС, на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение за приемане на наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на тази разпоредба е приета Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. (обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г.), с която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов нормативен акт са регламентирани ясни и конкретни правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват, които са в съответствие с мотивите в ТР № 1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС. Към датата на извършване на процесното деяние, нарушения от тази категория могат да се установяват и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, в т.ч. и в присъствието на контролен орган, при указаните от наредбата условия. В тази връзка от данните по делото се установява, че процесното нарушение е констатирано при спазване на всички съществени условия, регламентирани в наредбата и в нормата на чл.189 ЗДвП

На следващо място съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Въпросната норма касае процедурата по издаване на санкционен акт, провеждането на която се извършва в отсъствието на контролен орган и нарушител и предпоставка, за която е факта на установяване и заснемане на нарушение с техническо средство, т.к. законодателят не е поставил изискване към вида на техническото средство, нито към местата, на които може да бъде позиционирано.

Ето защо в конкретния казус районния съд е извършил вярна преценка за липсата на нарушения на процесуалните и материални норми и е навел доводи, които касационната инстанция възприема изцяло.

Предвид посоченото настоящата касационна инстанция счита, че решението на въззивния съд следва да бъде оставено в сила като допустимо, валидно и правилно.

При този изход на делото поради липса на направено искане не следва да се присъждат разноски в полза на ответника по касация, като респективно следва да се отхвърли искането на касатора за присъждане на направените разноски и адвокатско възнаграждение за двете инстанции, съгласно представения списък по чл.80 ГПК.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК,  съдът

 

Р      Е      Ш      И      :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №149/04.08.2022 г. постановено по анд №20222330200337/2022 г. по описа на Районен съд-Ямбол.

ОТХВЪРЛЯ искането на Ж.С.М. като представител на „Валмат 92“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Приселци, обл.Варна, чрез процесуалния си представител адв.Д.В.-*** /партер/ чрез адв. Д.В. за присъждане на направените разноски и адвокатско възнаграждение за двете инстанции.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

                      

 

                            ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете                      

                                                2. /п/ не се чете