Решение по дело №6/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 50
Дата: 14 март 2023 г. (в сила от 14 март 2023 г.)
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700006
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

      50   

гр. Кюстендил, 14.03.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на първи март две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                                          ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

с участието на секретар: Лидия Стоилова и в присъствието на прокурора: Михаил Крушовски,  като разгледа докладваното от съдия Табакова КАНД № 6/2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Т.Б.д.“ АД, ***, срещу решение № 299/11.11.2022 г., постановено по а. н. д. № 733/2022 г. по описа на Районен съд – Дупница.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на оспореното решение, като постановено при нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила – касационни отменителни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Иска се отмяна на решението, респ. отмяна на наказателното постановление.

Ответната страна – директорът на РИОСВ София не изразява становище по жалбата.

Заключението на представителят на Окръжна прокуратура – Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Кюстендил, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна и в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

С обжалваното решение Районен съд – Дупница е потвърдил наказателно постановление № 300/21.12.2021 г., издадено от директора на РИОСВ гр. София, с което на дружеството жалбоподател е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 100 000 лв. за нарушение по чл. 123в, т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), на основание  чл. 164, ал. 1 от ЗООС.

От фактическа страна на спора, съдът е установил, че във връзка с получен сигнал за обгазяване на атмосферния въздух от дейността на Т.Б.д.“ АД, на 15.08.2021 г. била извършена извънредна проверка от длъжностни лица от РИОСВ София. При същата е установено, че  дружеството не е изпълнило задължението си по условие 9.3.1 от Комплексно разрешително № 45-Н4/2019 г. – всички емисии на вредни вещества от инсталацията по Условие 2 да се изпускат в атмосферния въздух организирано през изпускащите устройства /ИУ № 2 и № 4/. На сочената дата е установено, че в експлоатация са ЕК № 1 и ЕК № 2. При обход от производствената площадка е установено изпускане на отпадъчни газове от дейността на работещите ЕК, съответно чрез ИУ № 2, както и изпускане на отпадъчни газове от ИУ № 1. Констатирано е и наличието на неорганизирано изпускане на емисии от нарушената цялост на коминното тяло на ИУ № 2 след СОИ 1, както и се наблюдават неорганизирани емисии, формирани от работещите ЕК 1 и ЕК 2 от отвори, процепи, неуплътнени участъци от газоходите, в участъците след димните вентилатори на ЕК 1 и ЕК 2 преди СОИ 1. За констатирано нарушение по чл. 123в, т. 2 от ЗООС е съставен е АУАН № 170/26.08.2021 г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

За да постанови оспореното решение, районният съд е приел, че наказателното постановление е издадено при спазване изискванията на ЗАНН относно процедура, срокове и форма на АУАН и НП, както и поради доказаност на нарушението. Приел е, че размерът на санкцията е съобразен с тежестта на нарушението и засегнатите обществени отношения.

Така постановеното решение е валидно и допустимо, но постановено при неправилно приложение на закона.

Правилен е изводът на районния съд за законосъобразно проведена процедура по съставяне на акта за установяване на административното нарушение и издаване на наказателното постановление. Процесните АУАН и НП са съставени в предвидените за това срокове, от надлежни органи и съдържат реквизитите съответно по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, спазени са изискванията за предявяване и връчване на акта, както и за връчване на наказателното постановление. Фактическите обстоятелства, относими към процесното деяние, както и към съставомерните елементи на нарушението по чл. 123в, т. 2 от ЗООС са посочени ясно в акта и в наказателното постановление.

Обжалваното решение е постановено при изяснена фактическа обстановка, като относимите факти са възприети въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред. Фактическите изводи са направени след съвкупна преценка и анализ на събраните по делото доказателства. Изводите на районния съд, че дружеството жалбоподател е осъществило състава на процесното административно нарушение, са правилни и обосновани, същите не противоречат на събраните по делото доказателства и се споделят от настоящия състав.

От събраните по делото доказателства се установяват по безспорен начин всички елементи от обективната страна на процесното деяние. Същото е под формата на бездействие във връзка с изискването по чл. 123в, т. 2 от ЗООС, която норма предвижда задължение за оператора на инсталацията да изпълнява условията в комплексното разрешително. В случая, е доказано неизпълнение на условие 9.3.1. от КР № 45-Н4/2019 г. Отговорността на дружеството е обективна (безвиновна), поради което не следва да се обсъжда субективната съставомерност на деянието. Правилно районният съд е приел, че „Т.Б.д.“ АД е нарушило нормата на чл. 123в, т. 2 от ЗООС, във връзка с което законосъобразно е ангажирана отговорността му по  чл. 164, ал. 1 от ЗООС.

Относно размера на наложената имуществена санкция, настоящата съдебна инстанция намира за неправилна преценката на районния съд за законосъобразно определен размер на наложеното наказание "имуществена санкция" в размер на 100 000 лв., с оглед разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН. Законът предвижда наказанието да се определя съобразно разпоредбите на ЗАНН в границите, предвидени за извършеното нарушение (от 10 000 лв. до 500 000 лв.), като се отчитат тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства. В случая, АНО е наложил наказание над минимума по чл. 164, ал. 1 от ЗООС, като е съобразил високата степен на обществена опасност на извършеното деяние в конкретния случай, вида на охраняваните обществени отношения, тежестта на нарушението и цялостното поведение на нарушителя при спазване на ЗООС. Преценката на АНО неправилно включва като утежняващо обстоятелство всички наложени санкции по цитираните в наказателното постановление 9 на брой наказателни постановления, тъй като след извършена справка от съда се установи, че само едно от тях – НП № 117/29.04.2021 г. е относимо към конкретиката по казуса и наложена по него имуществена санкция е в размер на 10 000 лв. Вярно е, че засегнатите с процесното деяние обществени отношения са с висока степен на значимост предвид целите на закона и принципите за опазване на околната среда по чл.2 и чл.3 от ЗООС, но постигането на тези цели е резултат от действието на множество фактори с оглед широкия диапазон от минимален и максимален размер на санкцията (от 10 000 лв. до 500 000 лв. ). В случая не се сочи каква е по-високата степен на обществена опасност на вмененото административно нарушение, което осъществява съответния състав, приложен в конкретния случай. В този смисъл наложената санкция от 100 000 лв. се явява несправедлива спрямо конкретните данни по казуса. Настоящият касационен състав приема, че с определянето на имуществена санкция в размер на 50 000 лв. биха се постигнали целите на наказанието, визирани в чл. 12 от ЗАНН.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Кюстендил,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 299/11.11.2022 г., постановено по а. н. д. № 733/2022 г. по описа на Районен съд – Дупница и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 300/21.12.2021 г. на директора на РИОСВ – София, с което на „Т.Б.д.“ АД за нарушение на чл. 123в, т. 2 от ЗООС на основание  чл. 164, ал. 1 от ЗООС е наложена „имуществена санкция“ в размер на 100 000 лв., като намалява размера на имуществената санкция на 50 000 (петдесет хиляди) лева.

Решението е окончателно.

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: