№ 166/ 18.05.2018 година град Хасково
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Хасковският районен съд Втори наказателен състав
на осемнадесети април двехиляди и осемнадесета година
в публичното заседание в следния състав:
Районен
съдия : Даниела Николова
секретар:Цветелина Станчева
прокурор
като разгледа докладваното от съдията
АНД №226 по описа за 2018 година
Обжалвано е Наказателно
постановление/НП/ № 17-1253-001486/15.01.2018 г. на Началник група сектор ПП
към ОД на МВР-Хасково ,с
което на С.П.С. *** на основание
чл.179 ал.2 от ЗДвП е наложена
глоба в размер на 200 лв.
Недоволен от наложеното
наказание е останал
жалбоподателят С.П.С. , поради което
обжалва наказателното постановление с оплаквания за незаконосъобразност ,необоснованост и
неправилно приложение на закона .
Излагат се съображения ,че в НП не бил посочен нито един от примерно изброените
фактори,с които водача на превозното
средство следва да съобразява скоростта
си ,а единствено било отразено ,че скоростта е несъобразена .Поради
изложеното се иска от съда да отмени обжалваното наказателно постановление.
Въззиваемата страна ОД на МВР– Хасково, редовно призовани за участие в съдебно заседание, не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, приема за установено следното:
На 05.08.2017 г. служителите в сектор ПП към ОД на МВР
–Хасково - св.Ж.Г.Ж. и Г.Д.Б.
/ и двамата изпълняващи длъжността „мл.автоконтрольори” /,въз основа на
получен сигнал били изпратени на
ПТП , станало в гр.Хасково на бул.“Васил Левски“ с лек автомобил "БМВ 320И" с рег.№******,управляван от С.П.С. ***. При пристигането им местопроизшествието било запазено
, като лекия автомобил марка „БМВ“ не бил преместен
от мястото на съприкосновението с тухлена ограда на частен дом №35 . Контролните органи установили, че лекия автомобил марка „БМВ“ се е
движел по бул.“Васил Левски“
и на кръстовището с бул.“Илинден“ е
предприел маневра завой на дясно ,при което водача губи контрол върху управляваното МПС
и със задната си дясна част се удря в левия бордюр по посоката на движение. В резултат на удара в бордюра автомобила се завърта и с предната си част се удря в ограда
в дясно по посока на движението
,следствие на което причинява ПТП с материални щети. По превозното средство, управлявано от жалбоподателя ,
щетите от удара били в областта на
задна лява част и предна броня ,а поставения по оградата камък бил напукан . Според
свидетелите по акта жалбоподателят не отрекъл пред тях ,че е
управлявал автомобила ,в района на местопроизшествието , като изложил различна от приетата по долу
причина за станалото ПТП-наличието на
шахти по пътното платно. Въз основа на обясненията на участника в ПТП ,разположението на автомобила, щетите
по него и следите от гумите на автомобила
по пътното платно , св.Ж.Ж. приел,
че жалбоподателят е
управлявал лекия автомобил и
поради несъобразена скорост е реализирал ПТП с материални щети. За това нарушение
св.Ж. съставил на място
на същата дата 05.08.2017 год. на
нарушителя С.П.С. акт за установяване
на административно нарушение бл.№838143
, в който описал констатираното по –горе нарушение на правилата за движение по пътищата.Акта за
административно нарушение бил
съставен в присъствие на нарушителя, на
когото бил предявен за подпис и връчен екземпляр
, според направеното
отбелязване в него . Въз основа на АУАН е
издадено НП № № 17-1253-001486/15.01.2018 г. на Началник група в сектор ПП към ОД на МВР-Хасково ,
в обстоятелствената част на което е описано извършено от
жалбоподателя нарушение ,
квалифицирано по чл.20 ал.2 от ЗДвП ,за което му е наложена глоба от 200 лв. на основание чл.179 ал.2 от ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка
съдът прие въз основа на събраните по делото гласни доказателства - показания
на св.Ж.Ж. и Г.Б. и
писмени доказателства,приложени в административнонаказателната преписка.
От правна страна:
Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, (срещу което е издадено атакуваното НП), в установения от закона седмодневен срок от връчване на НП и до надлежния съд по местоизвършване на твърдяното нарушение,поради което е допустима.
Съгласно разпоредбата на чл.20 ал.2 от Закона за движението по пътищата водачите на МПС са длъжни при избиране на скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. По силата на чл. 179, ал. 2 от ЗДвП, който поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба от 100 до 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление. Следователно, деянието, за което на жалбоподателя е наложено административно наказание е обявено от закона за наказуемо.
При съставяне на АУАН и издаване на НП, съдът констатира процесуални нарушения от категорията на съществените, които налагат отмяната на санкционния акт. Принципно не са допуснати нарушения и на чл. 40 от ЗАНН, във връзка със съставянето в присъствие, предявяването и връчването на акта за установяване на административно нарушение лично на жалбоподателя. На същия е осигурена възможност да се запознае с неговото съдържание, както и да направи възражения по него. Нарушението, макар и лаконично, е описано словесно ,очертан е и настъпилият съставомерен резултат - ПТП, поглъщащ в себе си опасността за останалите участници в движението, доколкото същата очевидно се твърди, че е дори реализирана. Предложената, при това описание на нарушението, правна квалификация е на чл. 20 ал.2 от ЗДвП. Фактическото описание на деянието поставя необходимостта от едно уточнение, свързано с начина на изложение на обстоятелствата по извършване на нарушението , от една страна и изискванията на фактическия състав на разпоредбата на чл. 20 ал.2 от ЗДвП,поради което е нужно да се направи макар и теоретично разграничение между поведението на водачите по чл. 20, ал. 1, ал. 2, изр. 1 и 2 ЗДП.Нормата на чл.20 от ЗДвП въвежда най-общите задължения на водачите на превозни средства, относими към безопасността на движението. Ал. 1 формулира изискване управляваното ПС да бъде непрестанно контролирано,т.е. водачът да бъде максимално фокусиран върху управлението, да следи непрекъснато пътната обстановка и движението на автомобила по пътя и в хода на процеса да не отклонява вниманието си. Казаното няма нищо общо с поддържания режим на скоростта и както теорията, така и съдебната практика неотклонно са възприемали тази позиция.Различно е положението при чл. 20, ал. 2 ЗДП. И двата варианта на този текст въвеждат движение с несъобразена с пътната обстановка скорост, която е в рамките на максималнодопустимите граници, наред с несвоевременна реакция на водача на възникналата опасност. Реакцията се определя от интензитета на опасността, поради което е въведено задължение за съответно избиране на скоростта на движение и намаляването й или спиране в случай на необходимост. В чл. 20, ал. 2, изр. 1 ЗДП се урежда "предвидимата опасност", при която има обективни затруднения в пътната обстановка и водачът следва да подбира скоростта си на движение в тази връзка, за да отговори на изискването за безопасност. Става дума за функция между стойността на "избраната" скорост и пътните условия, охарактеризирани като опасни обстановки на пътя. Тук в обобщителен план са изброени различни фактори, представляващи по правило пътни препятствия- атмосферни условия, видимост , състояние на пътя и превозното средство, превозван товар и т. н. Точно затова законът нарича появилата се опасност "предвидимо препятствие". ЗДП и ППЗДП предвиждат и нарушения за точно определени предвидими пътни опасности, които се явяват специални текстове спрямо общата норма на чл. 20, ал. 2, изр. 1 ЗДП, но в случая няма процесуален интерес от разясняване на съотношението между тях.Най-накрая, в чл. 20, ал. 2, изр. 2 ЗДП е уредена "непредвидимата опасност", въвеждаща задължение водачите на намалят скоростта или да спрат, когато възникне опасност за движението. Последната се появява внезапно и в границите на установената избрана съобразена скорост се въвежда задължение за намаляване или спиране с оглед избягване настъпването на ПТП. Казано по друг начин, когато административно-наказателното обвинение касае вменено на дееца поведение за нарушение на режима на скоростта по силата на чл. 20, ал. 2 ЗДП, е възможно да е налице такова по изр. 2 на ал. 2 на чл. 20 ЗДП, при положение, че водачът е изпълнил императивните си задължения по изр. 1. Без съмнение, за да има извършено административно нарушение , трябва така осъщественото нарушение да е в пряка причинно-следствена връзка с настъпилия противоправен резултат.Изложеното, пренесено спрямо конкретното административно-наказателно производство, дава възможност за правни изводи в няколко насоки. От една страна ,фактологическото обосноваване в обстоятелствената част на съставените АУАН и НП е свързано с неконтролирането на МПС от страна на жалбоподателя като негов водач . От друга страна ,пак в същата тази обстоятелствена част актосъставителят и наказващия орган сочат несъобразената скорост ,като причина за пътния инцидент,без да е посочен нито един от примерно изброените фактори в чл.20 ал.2 от ЗДвП , с които водачите на превозните средства следва да съобразяват скоростта си. По същата причина, а именно - поради невъвеждането /отсъствието/ на конкретни фактически твърдения за управление на процесното МПС с несъобразена с пътната обстановка скорост, която да е предпоставила пътния инцидент, съдът не би могъл да се произнесе за отговорността на жалбоподателя и за фактическите признаци на нарушение по чл. 20, ал.2 от ЗДвП.
Предвид това съдът приема за нарушено правото на защита на наказаното лице, доколкото за него не става ясно с какво не е съобразил скоростта си (дали с релефа на местността, дали със състоянието на пътя, или с някой от друг от посочените в чл. 20, ал. 2 от ЗДвП фактори).Всъщност според настоящия съдебен състав в обстоятелствената част на АУАН и НП е налице и липса на ясно и категорично изразяване на тезата на административно-наказателното обвинение за факти, които обуславят съставомерността на деянието, в извършването на което жалбоподателя е обвинен,като дори се стигнало до смесване на съставите на нарушенията по чл.20 ал.1 и ал.2 от ЗДвП ,с оглед по-горните разяснения .По изложените съображения , обжалваното НП следва да бъде отменено .
Водим от гореизложените мотиви, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
17-1253-001486/15.01.2018 г. на Началник група
сектор ПП към ОД на
МВР-Хасково .
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Хасково в 14-дневен срок от
съобщението.
Съдия:
/п/ не се чете
Вярно
с оригинала!
Секретар:
Г. Д.