Решение по дело №1155/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1607
Дата: 29 юли 2021 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20217180701155
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

  1607

 

гр. Пловдив, 29.07.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XIV състав в открито съдебно заседание на девети юли през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                              

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА 

                                                                                                  

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА адм. дело № 1155 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове(ЗУСЕСИФ) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Старт Инвестс“ ЕООД, с ЕИК ***, с адрес за кореспонденция гр. Пловдив, ул.Петър Стоев № 60, ет.1, ап.1, с управител Ю.П.Б., ЕГН **********, срещу решение на одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 14.04.2021г. по процедура за подбор на проектни предложения № BG16RFOP002-2.073  „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК), в частта, в която е отхвърлено проектното предложение на жалбоподателя BG16RFOP002-2.073 – 11957.

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е неоснователен и неправилен. Моли съда да отмени атакуваното решение в оспорената част и да постанови друго, с което да задължи органа да предостави безвъзмездна финансова помощ.

Ответникът – Ръководител на управляващия орган Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и Главен директор на ГД “Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката, чрез юрк. Л., в съдебно заседание оспорва твърденията в жалбата, сочи, че решението в оспорената му част е законосъобразно и изцяло съобразено с условията за кандидатстване по процедурата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив -  редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Старт Инвестс“ ЕООД кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ с проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-11957, ведно с приложенията към него, включително и декларация за финансови данни – приложение № 2.

Съгласно чл. 26, ал.1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал.6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

Във връзка с подаденото проектно предложение на жалбоподателя е извършена комплексна оценка съгласно одобрените критерии за оценка /част от условията за кандидатстване по процедурата/. В комплексната оценка е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването по т.9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване по изпълнение на процедурата, и на Критерий № 27 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към условията за кандидатстване).

Посочено е, че съгласно т.9 от Условията за кандидатстване и изпълнение към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред Националната агенция за приходите, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. След извършена служебна проверка е установено, че кандидатът е подал пред НАП Годишна данъчна декларация за 2019 г. с вх.№ 1600И0957006/ 11.06.2020 г., което е след датата на подаване на проектното предложение по настоящата процедура – 14.05.2020 г. Съгласно критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към условията за кандидатстване и изпълнение) При несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се отхвърля.

От представената административна преписка става ясно, че кандидатът не е одобрен за БФП при извършване на повторна комплексна оценка, назначена със заповед № РД-16-1404/ 14.2.2020 г., изм. със заповед № РД-16-396 от 12.03.2021 г. на главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на управляващия орган на ОПИК в Министерство на икономиката, на жалбоподателят е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна

следното:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27, ал.1 във връзка с чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя. Административният акт е връчен на жалбоподателя на 17.04.2021 г., жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК на 29.04.2021г. и същата е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя заповед № РД-16-5/06.01.2020г. същият е определил С.К. - Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП“ИК“. Същата съгласно заповед № РД-16-375/ 12.05.2020 г. е одобрила пакет документи за провеждане на процедурата за подбор, а със заповед № РД-16-381 от 14.05.2020 г. е утвърдила Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на БФП по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

 

 

Съгласно подписаните декларации към административния договор / л.259/, подписани от пълномощник, лицето е запознато с условията за кандидатстване и условията за изпълнение по програмата, приложени на л. 74 и сл. по делото.  Безспорно е, че дружество е било предварително запознато с процедурата по кандидатстване и изрично се е съгласило с правилата за извършване на обследване за наличието на критериите за допустимост. Дружеството е било наясно, съгласно т.9 от правилата, че при извършване на оценката ще се вземат под внимание декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение ДЕКЛАРИРАНИЯ от кандидата размер на „нетни приходи от продажби“ от Годишната данъчна декларация за 2019 г. Посочено е, че с оглед на изложеното, към датата на  подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред Националната агенция за приходите, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ ЗДДФЛ.

 Дружеството е било наясно и с посоченото в т.27 условие, че с кандидатите, които не представят липсващите документи или представят документи, които не съответстват на изискванията, не се сключват административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и се издава мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

В случая годишната данъчна декларация за 2019 г. в НАП на дружеството е била подадена почти месец след подаване на заявлението за подпомагане. Това предсталява обективен факт, който няма как да бъде коригиран или поправен, дори и да е била дадена възможност на лицето в случай на нередовности по заявлението, да ги изправи в указан срок.

Съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че срокът за подаване на ГДД за 2019 г. бил удължен, а той бил спазен от страна на дружеството, тъй като изискванията на ЗКПО/ ЗДДФЛ за подаване на годишните данъчни декларации касаят друг вид задължения на лицето – спазване на данъчното законодателство, което няма нищо общо с конкретните изисквания за кандидатстване по посочената процедура.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците /Oбн., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020г., в сила от 13.03.2020г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020г., в сила от 9.04.2020г., доп., бр. 38 от 24.04.2020г., в сила от 24.04.2020г., изм. и доп., бр. 44 от 13.05.2020г., в сила от 14.05.2020г., доп., бр. 55 от 19.06.2020г., в сила от 1.07.2020г., изм., бр. 60 от 7.07.2020г., изм. и доп., бр. 64 от 18.07.2020г., в сила от 18.07.2020г./ Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила,  включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т.2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент.  

Съгласно чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти.

Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл.26, ал.2 – 9 от ЗУСЕСИФ. Изводът който се налага е, че Условията за кандидатстване не са сред финализиращите процедурата актове, но те имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. В този смисъл решението на УО, с което се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, поради което следва да се квалифицира като административен акт със самостоятелно правно значение, който определя конкретните правила по дадена процедура.

В конкретния случай, административният орган правилно е приложил цитираният регламент, като е приел, въз основа на подадената ГДД извън изискуемия срок, че жалбоподателят не е отговаря на условията за кандидатстване и поради това е недопустим кандидат.

Административният орган правилно е приложил закона и одобрените условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата. Постановеното решение в оспорената му част е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

При този изход на спора на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева.

          Ето защо Административен съд Пловдив, І отделение, ХІV състав

 

 

Р Е Ш И:

         

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Старт Инвестс“ ЕООД, с ЕИК ***, с адрес за кореспонденция гр. Пловдив, ул.Петър Стоев № 60, ет.1, ап.1, с управител Ю.П.Б., ЕГН **********, срещу решение на одобрен списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 14.04.2021г. по процедура за подбор на проектни предложения № BG16RFOP002-2.073  „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК), в частта, в която е отхвърлено проектното предложение на жалбоподателя BG16RFOP002-2.073 – 11957.

          ОСЪЖДА  „Старт Инвестс“ ЕООД, с ЕИК ***, с адрес за кореспонденция гр. Пловдив, ул.Петър Стоев № 60, ет.1, ап.1, с управител Ю.П.Б., ЕГН **********, да заплати на Министерство на икономиката сумата от 100 /сто/ лева разноски за производството.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с касационна жалба в четиринадесетдневен срок от съобщаването с препис за  страните.

 

                                      

 

                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: