Определение по дело №262/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 541
Дата: 25 юни 2020 г. (в сила от 8 октомври 2020 г.)
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20207270700262
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………

гр.Шумен, 25.06.2020г.

 

 

Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на двадесет и пети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Христинка Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията АД № 262 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.5-8 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на жалба от „Е.“ ЕООД, ***, местност „Дермен янъ“ 1, представлявано от управителя Р.А.срещу Заповед №1257/16.06.2020г. на кмета на община Върбица, в частта ѝ, с която се допуска предварително изпълнение, като се предоставя срок от двадесет работни дни за изпълнението ѝ, считано от датата на връчване на същата. Оспорващият счита обективираното в заповедта разпореждане за нейното изпълнение в срок от двадесет работни дни, считано от получаването ѝ, за незаконосъобразно, постановено при липса на обосноваващи го мотиви, както и при липсва на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК. Въз основа на изложеното моли за отмяна на разпореждането за предварително изпълнение на  Заповед №1257/16.06.2020г. на кмета на община Върбица.

Ответната страна - Кмет на община Върбица не изразява становище по жалбата. Представя административната преписка със съпроводително писмо рег.№ ДА-01-1560/24.06.2020г. В унисон с указанията на съда, с писмо рег.№ ДА-01-1578/25.06.2020г. е представено и копие от депозираната чрез административния орган жалба, с положен върху нея вх.щемпел, съдържащ датата, на която същата е подадена.

От приложените по делото доказателства се установява следното от фактическа страна:

         Със Заповед № 1257 от 16.06.2020г., издадена на основание чл.225а от ЗУТ за премахване на незаконни строежи V и VI категория, Кметът на Община Върбица е разпоредил на „Е.“ ЕООД да премахне извършения от дружеството незаконен строеж, както следва: „дървена постройка с навес“ с размери на постройката 3,80 / 3,80м, дървени колони и греди, трайно прикрепени към терена с бетонови стъпки върху бетонова площадка, дървени стени и таван, ПВЦ прозорци и врата. Четирискатен покрив с дървена конструкция на постройката и едноскатен на навеса, покрити с керемиди върху дъсчена обшивка, височина на стреха около 2,20м и височина било около 3,90м; „плътна ограда“, изградена от бетонови блокчета и бетонни колонни елементи, по южната граница на ПИ 73537.1.5 с плътна височина около 1,80м и ажурна около 0,70м, обща дължина около 115м. Изградени в ПИ 73537.1.5 и ПИ 73537.1.6 „Стопански двор“, собственост на дружеството съгласно Договор № Ш-507/24.03.2015г. и НА № 111/2007г. Разпоредено е също заповедта да се изпълни в срок от двадесет работни дни, считано от датата на връчване на настоящата заповед на дружеството. В административния акт се съдържа указание относно срока и начина на обжалване, като е посочено, че заповедта подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването ѝ пред ШАдмС.

         Заповедта е връчена на представител на дружеството на 17.06.2020г.

На 22.06.2020г. дружеството подава настоящата жалба с искане за отмяна на същата в частта ѝ, с която се допуска предварително изпълнение, като се предоставя срок от двадесет работни дни за изпълнението ѝ, считано от датата на връчване на същата.

         При така установеното от фактическа страна съдът намира от правна страна следното:

         Съдът след като прецени изложеното в жалбата, намира, че искането за отмяна на разпореждането за предварително изпълнение на заповедта, обективирано посредством израза „Заповедта да се изпълни в срок от двадесет работни дни, считано от датата на връчване на настоящата заповед на дружеството“, е направено от надлежна страна - адресат на акта, срещу административен акт, който не подлежи на предварително изпълнение по силата на закона и в който е обективирано разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение по реда на чл.60 от АПК, имплицитно съдържащо се в разпореденото изпълнение на същата в определен срок, който се изчислява от датата на връчването ѝ.

Заповедта, в т.ч. и инкорпорираното в нея разпореждане за допускане на предварителното ѝ изпълнение, е връчена на 17.06.2020г., с оглед на което жалбата срещу разпореждането за допускане на предварително изпълнение на заповедта, депозирана на 22.06.2020г. чрез административния орган, се явява  подадена в законоустановения тридневен срок.

         По изложените съображения съдът намира, че искането за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 1257 от 16.06.2020г. на Кмета на Община Върбица, подлежи на разглеждане по същество като процесуално допустимо.

         Разгледано по същество, искането е основателно.

         Съгласно чл.60, ал.1 от АПК, в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. В последния случай административният орган изисква съответната гаранция.

         Съгласно импЕ.тивната разпоредба на чл.60, ал.2 от АПК, разпореждането за предварително изпълнение се мотивира. Това означава, че за да приложи цитираната разпоредба, административният орган следва да аргументира наличието на една или повече от визираните в чл.60, ал.1 от АПК предпоставки, обуславящи разпореденото предварително изпълнение. В случая липсват каквито и да било мотиви, от които да е видно по каква причина е разпоредено предварително изпълнение на заповедта за премахване на незаконен строеж. Нещо повече, административният орган, в чиято тежест е да докаже наличието на една или повече предпоставки, визирани в чл.60, ал.1 от АПК, дори не е посочил на какво основание разпорежда предварителното изпълнение на постановения от него акт, нито е ангажирал доказателства в тази насока. От естеството на обективираното в акта властническо волеизявление също не може да се извлече, че е налице някоя от хипотезите, визирани в чл.60, ал.1 от АПК.

         По изложените съображения съдът намира разпореждането за предварително изпълнение на заповедта за незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено.

         Водим от горното и на основание чл.60, ал.7 от АПК Шуменският административен съд

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

         ОТМЕНЯ по жалба на „Ера“ ЕООД ***,  разпореждане за предварително изпълнение на Заповед № 1257 от 16.06.2020г. на Кмета на Община Върбица, обективирано в изявлението „заповедта да се изпълни в срок от двадесет работни дни, считано от датата на връчване на настоящата заповед на дружеството“, по същество представляващо разпореждане по чл.60, ал.1 от АПК.

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на РБ. Частната жалба се подава чрез Административен съд – Шумен.

 

         Препис от настоящото определение да се изпрати на оспорващия и на Кмета на община Върбица по реда на чл.138, ал.3, във вр.с чл.137 от АПК, като на ответната страна се съобщи по факс и/или електронна поща.

 

 

Административен съдия: