Решение по дело №635/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 761
Дата: 17 октомври 2022 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150700635
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

  761/17.10.2022г.

гр. Пазарджик

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Пазарджик, VII-ми състав в открито заседание на шестнадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

СЪДИЯ: МАРИЯ ХУБЧЕВА

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия ХУБЧЕВА адм. дело № 635 от 2022 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 - чл. 178 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по жалба на Б.В.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощника й адвокат Н.С.Ц. с адрес: *** срещу Заповед № ЧР-22-153 от 30.03.2022 год. на министъра на младежта и спорта, с която на основание чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, във връзка с чл. 108 от същия закон, служебното правоотношение на жалбоподателката е прекратено без предизвестие, в срока на изпитване, считано от 01.04.2022 год. С Определение № 4745 от 13.06.2022 год. постановено по адм. дело № 3445 от 2022 год. Административен съд София-град, на основание чл. 135, ал. 2 от АПК, делото е изпратено по компетентност на Административен съд-Пазарджик.

В жалбата се излагат твърдения за материална незаконосъобразност на оспорения акт. Посочва се, че заповедта е издадена на основание чл. 12 от ЗДСл и жалбоподателката е назначена със срок на изпитване, а заповедта за прекратяване е с правно основание чл. 15, ал. 1 от ЗДСл-при условията на заместване. Моли се за отмяна на процесната заповед .

         В проведено открито съдебно заседание жалбоподателката не се явява лично, а се представлява от процесуалния й представител адвокат Ц., който поддържа жалбата и излага съображения по същество на спора с доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Моли за неговата отмяна. Претендира присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски.

         Ответникът-министърът на младежта и спорта, чрез главен юрисконсулт С. К., оспорва жалбата, а по същество на спора, моли съдът да я отхвърли като неоснователна. Изтъква, че за жалбоподателката е приложим срокът за изпитване по чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, поради което и прекратяването на служебното правоотношение на посоченото основание е извършено законосъобразно. Спазена е разпоредбата на чл. 15 от ЗДСл. Заявява присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на размера на претендираното адвокатско възнаграждение, с оглед чл. 78, ал. 5 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК. Представя писмени бележки.

Административен съд - Пазарджик, в настоящия съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заявление с вх. № ЧР-21-51 от 14.07.2021 год. в Министерство на младежта и спорта Б.В.Р. е декларирала, че желае да бъде назначена на длъжност „главен експерт“, в дирекция „Спорт за всички и спорт за учащи“ в същата държавна администрация. Приложила е следните документи с дата 14.07.2021 год.: декларация че е български гражданин, предвид чл. 7, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 от ЗДСл; декларация, че постъпва за първи път на държавна служба, с оглед разпоредбата на чл. 111, ал. 2 от ЗДСл и клетвен лист.

         Със Заповед № ЧР-21-419 от 14.07.2021 год. на министъра на младежта и спорта, Б.В.Р., при условията на чл. 9, ал. 1 от ЗДСл, във връзка с чл. 15, ал. 1 от посочения закон и подадено Заявление с вх. № ЧР-21-51 от 14.07.2021 год., е била назначена за държавен служител на длъжността „главен експерт“, с ранг III младши, в дирекция „Спорт за всички и спорт за учащи“, отдел „Спорт за всички и спортно-туристическа дейност“ (до завръщане на титуляра Александра Велчева Радевска), считано от 14.07.2021 год.

         В представената по делото цялата административна преписка се съдържат заповеди за ползване на платени годишни отпуски през 2021 год., общо в размер на 8 (осем) работни дни и в размер на 6 (шест) работни дни за 2022 год., заявление за отлагане на неизползвания платен годишен отпуск за 2021 год. за следващата календарна година, издадени болнични листове за временна неработоспособност на жалбоподателката, както и заверено „вярно с оригинала“ ксероксно копие от трудовата книжка на Р., състоящо се от 9 (девет) страници.  

Със Заповед № ЧР-22-153 от 30.03.2022 год. на министъра на младежта и спорта, при условията на чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, във връзка с чл. 108 от цитирания, служебното правоотношение с Б.В.Р. на длъжност „главен експерт“, с ранг III младши, в дирекция „Спорт за всички и спорт за учащи“, отдел „Спорт за всички и спортно-туристическа дейност“ при Министерство на младежта и спорта, е прекратено без предизвестие, считано от 01.04.2022 год. Като причини за това е посочено, че е по инициатива на органа по назначаване без предизвестие в срока на изпитване. Разпоредено е да й се изплати обезщетение за неизползвания платен годишен отпуск за 2022 год. и 2021 год. На основание чл. 12, ал. 4 от ЗДСл държавният служител не запазва присъдения ранг. Заповедта е връчена на жалбоподателката срещу подпис (л. 46 от делото).

Предвид така установената фактическа обстановка, съдът излага следните правни изводи:

Оспорва се подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт по чл. 21, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, за която е налице и интерес от отмяната му. Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от легитимирано лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна. Съображенията за това са следите:

Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Атакуваната заповед е издадена от компетентен административен орган-министъра на младежта и спорта в пределите на неговата власт. Служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаване, който в случая е министърът на младежта и спорта и упражнява правомощия на орган по назначаване и освобождаване на държавните служители, съгласно чл. 4, т. 34 от Устройствения правилник на Министерството на младежта и спорта. Следователно същият притежава правомощие да прекрати служебно правоотношение на държавен служител. Заповедта е издадена от компетентен орган, при липса на основанието по чл. 146, т. 1 от АПК.

Обжалваният административен акт освен, че е издаден от компетентен орган е и предвидената от законодателя писмена форма, с оглед нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Ответникът е формирал своите изводи въз основа на приложения и приобщен в административната преписка доказателствен материал. Обосновал е действителното правно положение и след техния анализ съдът приема, че те са реално осъществени. Волята на органа по назначаване, респективно по прекратяване на служебното правоотношение е ясно изразена, което е предпоставка за правилното упражняване на съдебен контрол досежно законосъобразността на процесната заповед. Осигурена е възможност на оспорващия да организира адекватно защитата си във висящия процес, което не обосновава наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила-по арг. на чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Заповедта, предмет на настоящия съдебен контрол, е издадена на основание чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, според която когато кандидатът се назначава за първи път на държавна работа, в едногодишен срок, считано от датата на встъпване в длъжност, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение без предизвестие. В случай, че правоотношението се измени преди изтичането на срока, срокът за изпитване продължава да тече при следващото служебно правоотношение.

В разглеждания случай са изпълнени визираните от законодателя, в чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, предпоставки. Б.В.Р. е назначена за първи път на държавна служба на 14.07.2021 год., а в едногодишния срок от встъпване в длъжност не е изтекъл към датата на издаване на обжалваната заповед-30.03.2022 год., както и към датата от която се счита за прекратено служебното й правоотношение-01.04.2022 год. Органът по назначаването е упражнил правото си да прекрати едностранно служебното правоотношение в едногодишен срок от встъпването в длъжност по първото назначение на жалбоподателката на държавна служба. В този смисъл обжалваната заповед е издадена в съответствие с приложимата материалноправна разпоредба на чл. 12, ал. 1 от ЗДСл и предвид липсата на основания по чл. 146, т. 4 от АПК. Министърът на младежта и спорта е действал в рамките на предоставената му оперативна самостоятелност и едностранно без предизвестие е прекратил служебното правоотношение с Б.В.Р.. Това право на органа е предоставено, за да може, в съответствие с отговорностите му да осигури най-ефективното функциониране на администрацията, която ръководи, да се гарантира правото му на преценка относно професионалните, делови качества и умения на държавния служител и на изпълнението на изискванията, трудовите функции и възложените задачи по време на работата му на държавната служба при първото му назначение. За реализирането на това право на органа по назначението е достатъчно да е налице първо назначаване на държавна служба и стаж, по-кратък от едногодишния изпитателен срок.

Актът за прекратяване на служебното правоотношение, на основание чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, не е необходимо да бъде конкретно и подробно мотивиран. При прекратяването на служебното правоотношение на това основание не се изследва спазването на служебната дисциплина, изпълнението на служебните задължения от държавния служител, както и мотивите, аргументирали органа да постъпи по този начин. Служителите, заели за първи път държавна служба, по силата на издадения административен акт по чл. 9, ал. 1 от ЗДСл, задължително преминават през едногодишен срок за изпитване, предвиден в полза на органа по назначаване, така че той да разполага с възможност за проверка на техните професионални качества. Прекратяването на правоотношението в рамките на този се извършва без предизвестие, по инициатива на орган. Органът по назначаване преценява качествата на служителя да изпълнява функциите и задачите, присъщи за заеманата длъжност и съответно при отрицателна такава - да прекрати служебното правоотношение, е в кръга на неговата оперативна самостоятелност и не подлежи на съдебен контрол. Рамките на тази преценка не са регламентирани от закона и органът може да издаде заповед за прекратяване на служебното правоотношение на основание чл. 12, ал. 1 от ЗДСл.

         Също така следва да се отбележи, че в Закона за държавния служител няма специално регламентирана процедура, предхождаща издаването на заповедта по чл. 12, ла. 1 от ЗДСл. За органа не е налице задължение да уведоми служителя за действията, който предвижда да предприеме, нито пък има задължение преди да пристъпи към издаване на заповедта да обсъжда неговите доводи и възраженията, както и да събира доказателства по негово искане. Изключение е предвидено единствено при ангажирането на дисциплинарната отговорност на служителя, но настоящия спор не е с такъв предмет.

Съдът приема, че не е налице несъответствие на административния акт с целта на закона, тъй като в ЗДСл е предвидена възможност за едностранно преустановяване на правоотношението между страните в срока за изпитване. В тази връзка е Решение № 13 от 13.10.2012 год. по конституционно дело № 6 от 2012 год. постановено от Конституционния съд на Република България. Не се установява нарушение на чл. 4, ал. 2 от АПК и чл. 6 от АПК, поради което оспорената заповед е издадена в съответствие с целта на закона, при липса на отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК.

Също така съдът следва да посочи, че служебното правоотношение между страните е възникнало на основание чл. 15 от ЗДСл-при условията на заместване, а в ал. 3 от цитираната е предвидено, че при заместване страните имат същите права и задължения както при редовно служебно правоотношение, поради което е приложим срокът на изпитване по чл. 12 от ЗДСл и прекратяването на служебното правоотношение на посоченото основание е извършено законосъобразно.

Предвид гореизложеното, настоящата съдебна инстанция намира, че са налице кумулативните изисквания, въведени в нормата на чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, за прекратяване на служебното правоотношение на посоченото правно основание, поради което жалбата на Р. е неоснователна, а оспорената заповед е законосъобразна на всички обсъдени и разгледани основания по чл. 146 от АПК.

При този изход на спора основателна е претенцията на ответната стана за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция, с оглед разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК, приложим на основание препращащата норма на чл. 144 от АПК. Съобразно чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и с оглед фактическата и правна сложност на делото, размерът на възнаграждението следва да се определи на 100, 00 (сто) лева.

Мотивиран от така изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд-Пазарджик, VII-ми състав.

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.В.Р. от гр. Велингард, подадена чрез пълномощника й адвокат Н.С.Ц., срещу Заповед № ЧР-22-153 от 30.03.2022 год. на министъра на младежта и спорта за прекратяване на служебното й правоотношение.

ОСЪЖДА Б.В.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на министъра на младежта и спорта, сумата от 100,00 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България, чрез Административен съд-Пазарджик, в 14-дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

Препис от решението, на основание чл. 138, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 137, ал. 1 АПК да се изпрати или връчи на страните по делото.

 

 

                                                         СЪДИЯ: