Решение по дело №140/2018 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 май 2018 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Елга Венелинова Цонева
Дело: 20187200700140
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе 17.05.2018 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, шести състав, в публично заседание на втори май през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

СЪДИЯ: ЕЛГА ЦОНЕВА

 

при секретаря       МАРИЯ СТАНЧЕВА                като разгледа докладваното от съдия          ЦОНЕВА               адм. дело 140 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по жалба на "Ивел 10" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Прага № 3, вх. 1, ет. 8 с управител И.А.Д. против Заповед № 100/20.02.2018 г. на Директора на Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Дунав" – гр. Русе (ТП ДЛС Дунав – Русе), с която след проведен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от горски територии държавна собственост на територията на ТП ДЛС Дунав – Русе, „ЛЕСПРОДУКТ” ООД със седалище в гр.Русе е определен за купувач в Обект № 1803, при цена 36899,00 лева без ДДС. Претендира се прогласяване нищожност на заповедта като издадена от материално некомпетентен орган или алтернативно - да бъде отменена като незаконосъобразна поради противоречие с материалноправните разпоредби и съществено нарушение на административно – производствените правила. Жалбоподателят счита, че е бил неправилно отстранен от участие в търга, въпреки, че е отговарял на всички условия за участие. Претендира присъждане на разноски съгласно представен списък.

Ответникът - директор на ТП ДЛС Дунав – Русе, действащ в процеса чрез процесуален представител, в писмен отговор по жалбата и в хода на делото по същество оспорва жалбата и счита, че заповедта е правилна и законосъобразна и моли да бъде потвърдена като такава. Претендира разноски по списък.

По делото е конституирана заинтересована страна „ЛЕСПРОДУКТ” ООД, която не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в жалбата и в съдебно заседание  доводи, становищата и писмените отговори на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от заинтересовано  лице – участник в търга, който е отстранен, като с обжалваната заповед друго лице е определено за спечелило търга. Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Заповед № 100/20.02.2018 г., предмет на оспорване в настоящото производство, е издадена от компетентен орган – Директор на ТП ДЛС Дунав – Русе. Компетентността на ответника произтича от чл. 174, ал. 2 от Закона за горите, във връзка с чл. 50, т. 2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти (за краткост наричана „Наредбата“) и Заповед № 126/06.12.2011 г. на Директора на Северноцентрално държавно предприятие – ДП – Габрово (л.л. 28-29 от делото), с която директорите на териториални поделения в държавното предприятие са оправомощени да провеждат и организират самостоятелно процедури по продажба на стояща дървесина на корен. Освен това по делото са представени и договор за управление № ДУ-05/21.09.2017 г. (л.л. 8-13 от делото), сключен между ответника и Северноцентрално държавно предприятие – ДП Габрово, както и нотариално заверено пълномощно от 22.12.2016 г.(л.л.14-15), от които е видно, че управлението на ТП ДЛС Дунав – Русе е възложено на Й.В.С. като негов директор и в това му качество последният е упълномощен да представлява ДЛС Дунав ТП, вкл. и като провежда и организира самостоятелно процедури по продажба на стояща дървесина на корен, на добита дървесина и на недървесни горски продукти (т. 3 от пълномощното).

Съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че в конкретния случай изброените по-горе документи не обосновават наличие на правомощие за ответника да открие и проведе процедура за продажба на стояща дървесина на корен. Със заповед № 126/06.12.2011 г. директорът на СЦДП – ДП – Габрово е предоставил част от своите правомощия на директорите на териториалните поделения ДГС и ДЛС, сред които и правомощието да провеждат процедури за продажба на дървесина. Става въпрос за правомощия на един административен орган, предоставени на други длъжностни лица, при което е без правно значение кое точно физическо лице е делегиращият административен орган. От съществено значение е единствено към момента на извършване на делегирането заповедта да е подписана именно от лицето, което има качеството на делегиращ административен орган. Последваща промяна в лицето, изпълняващо длъжността директор на СЦДП – ДП – Габрово е ирелевантна, доколкото не са налице данни заповед № 126/06.12.2011 г. да е отменена или изменена, поради което същата има действие и към момента на откриване на процесната процедура. Освен това, както бе посочено по-горе, е налице и упълномощаване от настоящия директор на СЦДП – ДП – Габрово, чрез изрично нотариално заверено пълномощно. В тази връзка следва да се посочи, че както нормата на чл. 4, ал. 1, т. 2, така и тази на чл. 50, т. 2 от Наредбата имат идентично съдържание, а именно: Процедурите за продажба на дървесина и недървесни горски продукти за горски територии - държавна собственост (респ. по чл. 50 само процедурите за продажба на стояща дървесина на корен), се организират и извършват от териториалните поделения на ДП – в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите на ТП. Нормата не предвижда изрично упълномощаване за всяка отделна процедура, а единствено да е налице изразена воля от страна на директора на ДП да предостави своето правомощие по организиране и провеждане на процедури на директора на ТП.

С оглед на изложеното до тук съдът намира за неоснователно възражението за нищожност на оспорената заповед поради липса на материална компетентност на автора й.

Не се установи неспазване на установената от закона форма – административният акт е издаден в изискуемата писмена форма и съдържа нормативно определените реквизити.

Оспорената заповед е завършващ акт, който е постановен след осъществяване на сложен фактически състав, представляващ процедура по продажба на стояща дървесина на корен. Законосъобразното провеждане на тази процедура е предпоставка за законосъобразността и на постановения завършващ административен акт.

В процесния случай процедурата по продажба на стояща дървесина на корен е открита със Заповед № 55/29.01.2018 г. на Директора на ТП ДЛС Дунав – Русе (л.л. 53-72 от преписката). С тази заповед на основание чл. 112, ал. 1, т. 1, чл. 114, ал. 1, във вр. с чл. 95, ал. 1 ЗГ и чл. 2, т. 2, чл. 5, ал. 1, т. 1, чл. 46, т. 1, чл. 49, ал. 1, т. 1, т. 1, чл. 50, т. 2 и чл. 55, ал. 2 и ал. 3, във вр. с чл. 38, ал. 1 от Наредбата и т. 2 от Заповед № 126/ 06.12.2011 г. на директора на СЦДП ДП гр. Габрово, е наредено да се проведе търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен от горски територии държавна собственост на територията на ТП ДЛС Дунав – Русе в подробно описани 16 обекта, сред които и обект № 1803. Не се твърди от страните, а и няма данни по делото Заповед № 55/29.01.2018 г. на директора на ТП ДЛС Дунав – Русе да е оспорена, поради което съдът приема, че същата е влязла в сила. По тази причина неотносимо към настоящия предмет на оспорване е възражението на жалбоподателя за допуснато нарушение на чл. 38, ал. 2, т. 2 от Наредбата с предвидената възможност за участие в търга с наета техника, а не само със собствена и с лизингова.

В заповедта за откриване на търга са определени още: вида на търга – търг с явно наддаване; гаранцията за участие за всеки от обектите под формата на парична сума; условията и начина на плащане на цената; крайният срок за изпълнение по договорите за продажба; условията за оглед на обектите; критерият, по който ще се извърши класирането – най-висока цена; стойността на тръжните документи, както и изискванията, на които следва да отговарят кандидатите и техните оферти; датата и мястото на провеждане на търга; утвърдени са тръжните документи, включващи копие от заповедта за откриване на процедурата, проекто-договор, декларации по образец, условия за участие в търга, включващи изискванията, на които трябва да отговарят кандидатите, документи, които следва да бъдат представени от тях при участие в търга и основания за недопускане или отстраняване на кандидатите от участие в търга.

По делото са представени доказателства, че заповедта за откриване на търга е публикувана в интернет страницата на СЦДП – ДП – Габрово в деня на издаването й – 29.01.2018 г. (л.л. 40-41 от делото), а след извършена служебна справка на сайта на ТП ДЛС Дунав Русе (http://dlsdunav.scdp.bg/procedures/15216) съдът установи, че на същата дата процедурата е публикувана и в сайта но териториалното поделение. По този начин е спазен срока по чл. 54 от Наредбата. По делото няма данни дали заповедта за откриване на процедурата за продажба на стояща дървесина на корен е била поставена на видно място в сградата на органа, открил процедурата, каквото е едно от изискванията на чл. 54 от Наредбата, но съдът намира, че при извършено надлежно обявяване в сайта на СЦДП – ДП – Габрово и ТП ДЛС Дунав – Русе този пропуск не се явява съществен.

Предметът на търга изрично е описан в т. 1 от Заповед №55/29.01.2018г. Според точка 6, б. „д“ и б. „е“ от заповедта, до участие в търга се допуска търговец, който има съответния минимален брой собствена или наета техника, осигуряваща извършване добив на дървесина от конкретния обект, съгласно изискванията, посочени в документацията за търга като техниката следва да е регистрирана, в зависимост от вида й, съгласно действащото законодателство и технически изправна, както и да представи доказателства, че разполага със собствени работници за изпълнението на дейността, в брой и квалификация, съответстващи на представената техника.

Тези изисквания към кандидатите и документите, с които същите се доказват, са подробно обяснени в т. 2.10 и т. 2.11 от Условията за провеждане на търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен в обекти на територията на ТП ДЛС Дунав (Условията) - вж.л.л. 73-81 от преписката. Според т. 2.10.4 от Условията за доказване на техническата възможност за изпълнение на поръчката кандидатите следва да разполагат със собствена или наета техника, осигуряваща извършване на добива на дървесина, чийто мини­мален брой и вид са както следва: 1. Моторен трион – 2 бр.; 2. Колесен трактор – 1 бр.; 3. Специализиран кран за товарене на дървесина – 1 бр.;  4. В случай, че кандидатът разполага със специализирана техника за добив и извоз на дървесина, техниката по т. 1-3 не се изисква. Изпълнението на това изискване се доказва с представяне на декларация по образец за техническото оборудване, с което кандидатът разполага, както и с представяне на копие от балансовите сметки и счетоводни книги за собствените ДМА или на договори за наем, за наетите такива. Изисква се и представяне на документ за регистрация на техниката, в зависимост от вида й, както и документ за техническа изправност на специализираната и самоходна техника. Съгласно т. 2.11 от Условията кандидатите в търга следва да докажат и наличието на собствени работници в брой и квалификация, съответстващи на представената техника. За целта е необходимо кандидатите да представят копие от трудовите договори с работниците, като посочената в тях длъжност следва да отговаря на работата, която ще се извършва със съответната техника; свидетелства за придобита правоспособност за работа със съответния вид собствена или наета техника; както и справка за актуалното състояние на действащите трудови договори, разпечатана от интернет страницата на НАП.

В определения срок за подаване на документи за участие в търга за обект № 1803 са подадени предложения от четирима кандидати – жалбоподателят, заинтересованата страна в настоящото производство, „Княжевска гора“ ООД и „Ловела“ ООД. По делото са представени копия от тръжните документи на „Леспродукт“ ООД (л.л. 104-189 от преписката), „Княжевска гора“ ООД (л.л. 190-252 от преписката) и на „Ивел 10“ ЕООД (л.л. 253-317 от преписката).

След изтичане на срока за подаване на документи в съответствие с чл. 60 от Наредбата, със Заповед № 92/16.02.2018 г. Директорът на ТП ДЛС Дунав – Русе е назначил комисия от петима членове, един от които правоспособен юрист, която да проведе търга съобразно обявените условия (л. 33 от преписката). В деня на търга – 16.02.2018 г. членовете на комисията са декларирали обстоятелствата по чл. 60, ал. 5 от Наредбата (л.л. 37-41 от преписката).

Комисията е започнала работа на 16.02.2018 г. в 10:00 часа, както е обявено в заповедта за откриване на търга. Действията си комисията е описала в протокол от  заседанието (л.л. 20-32 от преписката). Според отразеното в този протокол комисията е констатирала, че за обект № 1803 в предварително обявения срок са подадени четири предложения за участие – от „Леспродукт“ ООД, „Княжевска гора“ ООД, „Ивел 10“ ЕООД и „Ловела“ ООД. Пристъпено е към проверка на самоличността на участниците, при която комисията установила, че на търга не присъства представител на кандидата „Ловела“ ООД, поради което на основание т.3.1 от документацията за участие (Условията) и чл. 61, ал. 2 от Наредбата, този кандидат е отстранен от участие в търга без да се отваря плика с документите му. Разгледани са документите на останалите трима кандидати, при което комисията установила, че „Леспродукт“ ООД и „Княжевска гора“ ООД са представили всички изискуеми документи и са допуснати до по-нататъшно участие в търга. По отношение на жалбоподателя комисията посочила в протокола, че „Ивел 10“ ЕООД не е представило част от изискуемите документи, а именно свидетелство да придобита правоспособност за работа с изискуемия в т. 2.10.4 от Условията  колесен трактор. Участникът е представил трудов договор с работник, назначен на длъжност „водач, машини за горско стопанство“, който работник притежава свидетелство за правоспособност за работа със специализирана и специална горска техника категория Твк-Г, но не притежава правоспособност за категория Твк, даваща право за работа с колесни и верижни трактори и агрегирани към тях работни машини. Комисията е приела, че участникът не е представил изискуемото в т. 2.11.2 от Условията свидетелство за придобита правоспособност за работа със съответния вид техника, като не е представил доказателства за нает работник, притежаващ свидетелство за правоспособност за работа с колесен трактор. На основание т. 3.2 от раздел „Основания за недопускане или отстраняване на кандидат от участие в тръжна сесия“ от документацията за участие и чл. 61, ал. 5, т. 1 от Наредбата, жалбоподателят е отстранен от участие в търга.

В края на заседанието комисията е уведомила участниците, допуснати към този момент до участие в търга, че ще извърши проверка за установяване на заявените от кандидатите обстоятелства, наличието на мощности за преработка на дървесина и техническо оборудване и е определила ден и час (19.02.2018 г. от 13:00 часа) за произнасяне относно допускането или недопускането на кандидатите след проверката до следващия етап на търга и за провеждане на наддавателната сесия за обектите. На посочената дата и час комисия заседава отново като по отношение на обект № 1803 са допуснати двамата кандидати, преминали през първия етап на проверка на документите – „Леспродукт“ ООД и „Княжевска гора“ ООД. Проведено е наддаване, при което на първо място е класиран участникът „Леспродукт“ ООД,  а на второ място - „Княжевска гора“ ООД. Резултатите от търга за този и другите обекти са отразени в протокол от 19.02.2018 г. (л.л. 11-17 от преписката), а резултатите от наддаването за процесния обект № 1803 – в наддавателен лист (л. 18 от преписката).

Съставените от комисията протоколи заедно с цялата документация са предадени за утвърждаване на органа, обявил тръжната процедура. Протоколите са утвърдени от Директора на ТП ДГС Бяла на 19.02.2018 г. На следващия ден – 20.02.2018 г., в срока по чл. 62, ал. 2 от Наредбата, на основание чл. 62, ал. 1, т. 1 от Наредбата е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 100/20.02.2018 г.

Съдът приема, че в проведената и описана по-горе процедура на търга не са допуснати съществени процесуални нарушения. Такива  не се твърдят от страна на жалбоподателя, въпреки формулираното общо възражение в тази насока. Изложените в жалбата и писмената защита по делото доводи касаят единствено  липса на компетентност на органа, издател на административния акт, и неправилно приложение на материалния закон.

Съдът намира, че в процесния случай както административният орган, така и помощният му орган – комисията по провеждане на търга, са приложили правилно относимите материалноправни норми, което прави оспореният административен акт законосъобразен.

Както бе посочено по-горе, за да участват в търга, към кандидатите е поставено изискване да разполагат с определен минимален брой и вид техника, гарантираща техническите им възможности за изпълнение на дейностите по проведения търг. В Условията за провеждане на търга (т. 2.10.4) са формулирани две хипотези, при които кандидатите се считат за технически обезпечени. Първата хипотеза е, ако разполагат с 2 броя моторни триони, 1 брой колесен трактор и 1 брой специализиран кран за товарене на дървесина. Във втората хипотеза, изброената техника не се изисква, ако кандидатите разполагат със специализирана техника за добив и извоз на дървесина. Съобразно заявената от кандидата техника е и въведеното в Условията изискване за наличие на собствени работници, притежаващи правоспособност за работа със съответния вид техника. Т.е. в зависимост от вида на заявената техника следва да бъде и правоспособността, която следва да притежават работниците.

В процесния случай жалбоподателят е посочил в декларация по образец в подадената документация за участие в търга, че за добива на дървесина ще използва притежавана от дружество техника – 2 броя моторни триони, 1 брой колесен трактор и 1 брой кран за товарене, т.е. възползвал се е от първата хипотеза от условията за участие в търга (л. 286 от преписката). За декларираната техника жалбоподателят е представил копие от инвентарна книга на ДМА (л. 281 от преписката) и копия от свидетелствата за регистрация на земеделска и горска техника за всяка от заявените машини.

За работа с декларираната техника дружеството жалбоподател е посочило, че разполага със следните работници:

-      А.Х., назначен на длъжност „резач“ с притежавана правоспособност категория Тпс (преносима и стационарна техника) за работа с моторни триони и храсторези (л.л. 287-292 от преписката);

-      Б. А., назначен на длъжност „резач“ и притежавана правоспособност категория Тпс за работа с моторни триони и храсторези (л.л. 293-298 от преписката);

-      А. Г., назначен на длъжност „шофьор, автокран“ с притежавана правоспособност категория Твк-Г (специализирана и специална самоходна горска техника) – (л.л. 299-302 от преписката);

-      Е. М., назначен на длъжност „водач, машини за горско стопанство) с притежавана правоспособност категория Твк-Г (л.л. 303-307 от преписката).

При тези фактически обстоятелства, които не се оспорват от страните по делото, съдът намира за обоснован извода на комисията по провеждане на търга, че жалбоподателят не отговаря на обявените в документацията изисквания към кандидатите в търга.

Спорен между страните е въпросът дали притежаваната от работника Е.Г.М. категория правоспособност съответства на заявената в търга техника и по-конкретно, да му позволява да управлява колесен трактор. За изясняване на този спорен въпрос съдът съобрази следното:

Със Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) се уреждат обществените отношения, свързани с пускането на пазара, регистрирането, пускането в употреба, спирането от работа, контрола по техническото състояние и безопасността на земеделската, горската техника, включително на превозните средства и машините за земни работи, както и придобиването и отнемането на правоспособност за работа с техника. Съгласно чл. 3 от ЗРКЗГТ законът се прилага за земеделска, горска техника, включително превозни средства и машини за земни работи, наричани по-нататък "техниката". В § 1 от допълнителните разпоредби на ЗРКЗГТ са дадени определения на някои от използваните в закона понятия. Сред тях е понятието „Земеделска и горска техника“, което е дефинирано в § 1, т. 2 от ДР на ЗРКЗГТ и определя като такава техника самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите. Законът съдържа определение и за „Самоходна техника“ в т. 12 от § 1, според което това са: а) колесни трактори; б) верижни трактори; в) специализирани самоходни машини и г) всякакъв друг вид самоходни машини за земеделското и горското стопанство. От своя страна § 1, т. 4 от ДР на ЗРКЗГТ посочва, че в закона понятието „Трактор“ се използва в смисъла даден му с разпоредбата на чл. 3, т. 8 от Регламент (ЕС) № 167/2013, според който „трактор" означава всяко оборудвано с двигател колесно или верижно земеделско или горско превозно средство, притежаващо най-малко две оси и максимална конструктивна скорост не по-малка от 6 км/ч, чиято основна функция е свързана с неговата теглителна сила, и което е специално проектирано да тегли, бута, превозва и задвижва определено сменяемо оборудване, проектирано да извършва земеделска или горска работа, или да тегли ремаркета или прикачна техника, използвани в селското или горското стопанство; то може да се приспособи да превозва товар при работа в селското или горското стопанство и/или може да бъде оборудвано с една или повече седалки за пътници.

Според чл. 13, ал. 1 от ЗРКЗГТ с техника могат да работят само лица, прите­жа­ващи съответната правоспособност, а от­дел­ните категории правоспособност са посочени в ал.4 на същия член. Те са: 1. категория Твк - колесни и верижни трактори и агрегатирани към тях работни машини; 2. категория Твк-З - специализирана и специална самоходна земеделска техника; 3. категория Твк-Г - специализирана и специална самоходна горска техника; 4. категория Твк-М - специализирана и специална самоходна мелиоративна техника (машини за земна работа); 5. категория Тпс - преносима и стационарна техника. Съгласно чл.13, ал.2 от ЗРКЗГТ придобиването и отнемането на правоспособност за работа с техника и регистрирането на учебни форми за обучение за придобиване на правоспособност за работа с техника се извършват при условия и по ред, определени с наредба на министъра на земеделието, храните и горите (Наредба № 12 от 22.04.2009 г. за условията и реда за придобиване и отнемане на правоспособност за работа със земеделска и горска техника).

Съвкупният анализ на цитираната нормативна уредба сочи, че категориите правоспособност за лицата, работещи със земеделска и горска техника, включително превозни средства и машини за земна работа, не следват класификацията на земеделската и горската техника на самоходни, несамоходни и стационарни машини и съоръжения. От даденото определение за самоходна техника е видно, че същата включва както тракторите (колесни и верижни), така и специализирани самоходни машини, а също така и всякакъв друг вид самоходни машини, използвани в земеделието и в горското стопанство. От своя страна пък категориите правоспособност на работниците разграничават тракторите (колесни и верижни) от специализираната и специалната самоходна техника, като дори разделят последната според използването й като земеделска, горска или мелиоративна.

Според изискванията към кандидатите за участие в процесния търг, те могат да кандидатстват или с изрично определена техника (моторни триони, колесен трактор и специализиран кран), или със специализирана техника за добив и извоз на дървесина (т.е. специализирана горска техника), като правоспособността на работниците, обслужващи заявената техника, следва да съответства на нейния вид. Това означава, че ако кандидатът е заявил участие с техника от първия вариант (какъвто е случаят с жалбоподателя), то същият следва да разполага с работници, притежаващи правоспособност от категория Тпс (преносима стационарна техника) - за работата с моторните триони; от категория Твк (колесни и верижни трактори и агрегатирани към тях работни машини) -  за работата с колесен трактор и категория Твк-Г (специализирана и специална самоходна горска техника) – за работа със специализиран кран за товарене на дървесина. В случай, че кандидатът заяви, че ще използва техника от втория вариант – специализирана техника за добив и извоз на дървесина, то работниците му следва да притежават правоспособност от категория Твк-Г.

От доказателствата по делото безспорно се установява, че жалбоподателят е заявил участие с неспециализирана техника, включваща колесен трактор, като не е посочил наличието на собствен работник, притежаващ правоспособност за работа с такъв трактор – категория Твк. По този начин не са изпълнени поставените с тръжната документация изисквания и дружеството „Ивел 10“ ЕООД правилно е отстранено от участие в търга на основание чл. 61, ал. 1, т. 1 от Наредбата, поради това, че не е представил изискуем от продавача документ.

Не може да бъде споделена тезата на жалбоподателя, че притежаваната от работника правоспособност от категория Твк-Г дава право за управление и на колесен трактор, доколкото според определението, дадено в § 1, т. 12 от ДР на ЗРКЗГТ колесният трактор представлява самоходна техника. Както вече се посочи по-горе в настоящото решение, категоризацията на правоспособността на работещите със земеделска, горска или мелиоративна техника се дели съобразно не само вида, но и предназначението на техниката, при което правоспособността за управление на колесни и верижни трактори е диференцирана от правоспособността за управление на специализирана и специална самоходна земеделска, горска или мелиоративна техника. Законодателят очевидно е отчел факта, че управлението на специализирана техника изисква познания и умения за бораване с нея в  съответните  специфичните условия поотделно за земеделието, горското стопанство или земните (мелиоративни) работи, докато използването на трактори изисква наличие на познания и в трите сфери на дейност, тъй като тракторите могат да бъдат използвани и като земеделска техника, и като горска техника, и като мелиоративна техника, а по см. на Регламент (ЕС) № 167/2013  - дори и като превозни средства. Законът (ЗРКЗГТ) не въвежда ограничения при придо­биването на отделните категории правоспособност, поради което едно лице би могло да придобие една или няколко категории правоспособност по чл. 13, ал. 4 от ЗРКЗГТ, но нито една от законово регламентираните категории правоспособност не се припокрива (дори частично) с друга категория, с което да се дава право на лице, притежаващо една категория, напр. Твк-Г, да управлява техника, включена в друга категория правоспособност, както в случая е колесният трактор. Аргумент в тази насока (липса на припокриване на отделните категории правоспособност) е и нормативната уредба на реда и условията за придобиване на правоспособност за работа с техника. Анализът на  разпоредбите на чл.33 – чл.36 от Наредба № 12 от 22.04.2009 г. сочи, че редът и условията за придобиване на всяка от категориите правоспособност са различни (напр. състав на изпитните комисии, обем  и съдържание на практическия изпит).

Неправилно е и становището на жалбоподателя, че лицата с правоспособност Твк имат право да управляват колесните трактори само и единствено на териториите, неотворени за обществено ползване, докато лицата, притежаващи правоспособност от категория Твк-Г имали повече права от тези с категория Твк. Правоспособността от определена категория дава право на притежаващото я лице да управлява (да работи с) техника от съответния вид, за който се отнася правоспособността. Ограниченията къде и при какви условия следва да се движи всеки вид техника са определени нормативно и не касаят придобитата от лицата правоспособност. В тази връзка неправилно е и позоваването на Наредба № 15/07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ. На първо място, тази наредба не забранява движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ, по пътищата, отворени за обществено ползване, а само въвежда специфични правила за това. Освен това, а и  по-същественото е, че тази наредба касае и друга самоходна техника, регистрирана по ЗРКЗГТ, т.е. отнася се и за специализираната и специалната земеделска, горска или мелиоративна техника. Разпоредбите на Наредба № 15/07.04.2008 г. по никакъв начин не намира отражение върху правата, които лицата придобиват при получаване на правоспособност от категория Твк или Твк-Г по реда на ЗРКЗГТ. Тези права касаят единствено и само техниката, за която е придобита правоспособността при липса на припокриване на отделните категории правоспособност.

В обобщение следва да се посочи, че комисията законосъобразно не е допуснала жалбоподателя до участие в следващите етапи на търга и го е отстра­нила, тъй като подадените от него документи не отговарят на обявените от продавача условия. Съдът приема, че оспорената заповед не страда от пороци, налагащи отмяната й, а подадената жалба от „Ивел 10“ ЕООД е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна направените деловодни разноски. По делото е депозиран списък на разноските, включващ заплатено от ответника адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева съгласно договор за правна защита и съдействие № 0142859/03.04.2018 г. (л. 35 от делото) и платежно нареждане от 10.04.2018 г. (л. 36 от делото).

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на "Ивел 10" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Прага № 3, вх. 1, ет. 8 с управител И.А.Д. против Заповед № 100/20.02.2018 г. на Директора на Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Дунав" – гр. Русе, с която след проведен търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесна на корен от горски територии държавна собственост на територията на ТП ДЛС Дунав – Русе, „ЛЕСПРОДУКТ” ООД със седалище в гр.Русе е определен за купувач в Обект № 1803, при цена 36 899,00 лева без ДДС.

ОСЪЖДА "Ивел 10" ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. Прага № 3, вх. 1, ет. 8 с управител И.А.Д.  да заплати на Териториално поделение Държавно ловно стопанство „Дунав" – гр. Русе, сумата от 500,00 (петстотин) лева – деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

 

 

       СЪДИЯ: