Решение по дело №191/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 февруари 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700191
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е   №9

гр.Силистра, 14.02.2023 година

 

В     И М Е Т О    Н А     Н А Р О Д А

        Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на двадесет и пети януари през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:     ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева

                                                      ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                            Маргарита Славова

при секретаря Антония Стоянова, с участието на Заместник окръжния прокурор при ОП-Силистра С.Т., като разгледа докладваното от съдия Елена Чернева адм.дело №191 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е образувано по протест на Заместник окръжен прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Алфатар, приета с Решение №375 по Протокол №43/30.11.2018г. от заседание на Общинския съвет гр.Алфатар, впоследствие изменяна и допълвана, последно с Решение №280, взето по Протокол №31/20.07.2022г.,публикувана на официалния сайт на община Алфатар. Атакуваният нормативен акт е оспорен по отношение на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 и на чл.18 ал.1 т.2, в частта []до 31 октомври на предходната година[]“, в хипотезата на чл.185 ал.2 пр.2 АПК, с доводи за прякото им противоречие с норми от по-висок правен порядък.

          Вносителят на протеста поддържа, че оспорената разпоредба на чл.18 ал.1 т.2 в частта []до 31 октомври на предходната година[...]“ е в противоречие с действащата редакция на чл.71 т.1 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ)- към ДВ,бр. 101/2013г. Текстът на релевантната законова разпоредба е изменен с ДВ,бр.88/03.11. 2017г. (структуриран в т.2),чието влизане в сила, обаче няколкократно е отлагано от нормотвореца, докато с ДВ,бр.14/17.02.21г. е отложено за влизане в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021г. Прокурорът,след справка с официалния сайт на Националния статистически институт установил, че част от правнозначимите резултати от преброяването са публикувани през м.октомври и м. ноември на 2022г., а друга - предстои да бъдат обявени през 2023 година,което означава, че разпоредбата на чл.71 т.1 (в актуалната редакция - т.2) от ЗМДТ ще влезе в сила не по-рано от 01.01.2024г. Ето защо поддържа, че както към момента на сезирането на съда,така и към настоящия,оспореният текст от наредбата на община Алфатар противоречи на приложима норма от ЗМДТ и подлежи на отмяна,защото създаденото положение е нетърпимо от правния ред,ограничаващо срока за подаване на декларация от собствениците,които няма да използват свой имот на територията на общината през следващата година, да декларират това обстоятелство не както е според законовата разпоредба „[]до края на предходната година[]“, а до 31-ви октомври на предходната година (какъвто в момента е текстът на чл.71 т.2 ЗМДТ, но с отложено приложение за след 1 януари на втората година,следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в РБ през 2021г.)

         Оспорващият прокурор е релевирал като несъвместими със закона и текстовете на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 от същата наредба,тъй като битували в правния мир в несъответствие с чл.8 ал.1 ЗМДТ. Това е така според протеста, защото уредената с оспорените разпоредби материя е първично нормирана със закон и ответният орган е излязъл извън компетентността си (да регулира отношения с местно значение),дописвайки законови принципи, базови за определяне размера на таксите в общините на територията на цялата страна. Ето защо настоява за отмяна и на двете разпоредби - на чл.18 ал.1 т.2 и на чл.4 т.4 и т.5 от оспорената наредба, като претендира и съдебни разноски.

         Ответникът по протеста- Общински съвет гр.Алфатар, чрез неговия председател Е.Т. - М., в съпроводително писмо вх.№1732/07.12.22г. не изразява становище по оспорването.

         Участващият в производството прокурор от ОП гр.Силистра, съгласно чл.192 АПК, е подателят на протеста, който поддържа неговата основателност изцяло.

                 Производството е по реда на чл.185 и следващите от АПК.

          Настоящият състав на Административен съд гр.Силистра, съобразявайки аргументите от протеста,извърши преценка на събраните доказателства и прие следното: Оспорването от прокурора на нормативни административни актове е изрично норми- рано с чл.186 ал.2 АПК,независимо от общите му правомощия от чл.16 АПК, а с чл. 187 ал.1 АПК правото на обжалване на тази категория актове, е обявено за безсрочно, което в съвкупност сочи на процесуална допустимост на сезирането.Спазена е процедурата от чл.188,вр. с чл.181 ал.1 и ал.2 АПК,като обявлението за настоящото оспорване е публикувано в ДВ,бр.102/23.12.2022г., на стр.190, след което не са постъпили молби за присъединяване към оспорването или за встъпване в процеса.

Според чл.2 ал.1 от Закона за нормативните актове, приложим в настоящото производство от препращането на чл.80 АПК и в редакцията му към ДВ,бр.34/2016г, подзаконови нормативни актове могат да издават само органите, предвидени от Конституцията или от закон.Тези правила са възпроизведени и в АПК, като чл.76 предвижда те да бъдат издавани само от изрично овластени от КРБ или закон органи.С оглед на текста на чл.21 ал.2 ЗМСМА,в случая е налице законово овластяване на Общинския съвет да приема наредби в изпълнение на правомощията си (най-общо). Отделно от това,правото на общинските съвети да издават наредби,с които да уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в чл.8 ЗНА.От мотивите към проекта на процесната наредба се установява още, че тя е издадена на основание чл.9 ЗМДТ. Следователно, налице е специална законова делегация от последно посочената разпоредба за приемане на наредба от Общинския съвет гр.Алфатар от процесния вид.

         Предмет на съдебния контрол за законосъобразност са чл.4 т.4 и т.5 и чл.18 ал.1 т.2 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Алфатар, приета с Решение №375 по Протокол № 43/30.11.2018г. от заседание на Общинския съвет Алфатар, впоследствие изменяна и допълвана,последно с Решение №280,взето по Протокол №31/20.07.2022г., които промени не са засегнали процесните по делото текстове.

Главните възражения в процеса са свързани с доводи за несъответствие на оспорените разпоредби с текстове от ЗМДТ, по законовата делегация от чиито чл.9 е приета процесната местна наредба.Основателно е възражението,че прилагането на ограничителното условие в чл.18 ал.1 т.2 от същата ([]до 31 октомври на предходната година []“), по изричната воля на законодателя е отложено за влизане в сила (с ДВ,бр.14/17.02.21г.) - от първи януари на втората година,следваща публикуването на резултатите от преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021г.,каквото все още не е осъществено. Съгласно §21 ПЗР ЗИД ЗМДТ (Обн.ДВ бр.88/17г.,посл.изм.ДВ,бр.14/17.02.21г.), самият Закон за изменение и допълнение на ЗМДТ,влиза в сила от 1 януари на втората година,следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021г. Видно от приложената на л.14-л.15 от делото разпечатка от електронен Календар за публикуване на данните от Преброяване 2021 е, че демографските, социално-икономическите и етнокултурните характеристики на населението са публикувани през м.октомври.2022г., а резултатите относно наличния жилищен фонд, към момента на направеното извлечение (24.11.2022г.) са били предстоящи за оповестяване през месеците януари и февруари на 2023г. Следователно, ЗИД ЗМДТ ще влезе в сила на 01.01.2024г.,което означава, че изменените с него разпоредби на чл.62, чл.66 ал.1-ал.2 и чл.71 ЗМДТ, все още действат в предходната им редакция.

Оспореният текст на чл.18 ал.1 т.2 от Наредбата обаче, е плод на буквално въз-произвеждане на новите редакции на относимите законови разпоредби (чл.62 и чл.71 ЗМДТ), което е довело до съществено нарушение на закона,вкл. на изискванията за нормотворческия процес, защото е нарушен чл.15 ал.1 ЗНА.Съгласно последния нормативният акт трябва да съответства на КРБ и на нормативните актове от по-висока степен, каквото съответствие между действащата разпоредба на чл.71 т.1 ЗМДТ и чл. 18 ал.1 т.2 от Наредбата, не се установява.Ето защо е налице твърдяното противоречие с чл.71 т.1 ЗМДТ (в приложимата му редакция към ДВ,бр.101/13г.), поради което оспорената разпоредба,ограничаваща лицата при подаване на декларация за неизползване на съответен имот през следващата година - до 31 октомври, а не какъвто е приложимият текст на законовата норма - до края на предходната година,е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

Отделно от това и съгласно чл.60 от Конституцията на РБ, данъците и таксите са законоустановени, независимо от нормативно предоставеното правомощие на Общинските съвети с наредбата по чл.9 ЗМДТ да определят вида и стойността на местните такси и цени на услуги.Законодателят е посочил принципите, на които е базирано тяхното определяне и не е допуснал дописването им (на принципите) от органите на местното самоуправление. Протестираните разпоредби на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 от наредбата, според които []4. Ефективно разпределяне на общинските ресурси чрез определяне и заплащане на местните такси и цени на услуги;5.Насърчаване на частния сектор в предоставянето на регламентираните в Наредбата услуги[],въвеждат допълнителни принципи, извън уредените с чл.8 ал.1 ЗМДТ. Разпоредбата на чл.4 от Наредбата, в първите три точки, буквално възпроизвежда принципите, регламентирани с чл.8 ал.1 ЗМДТ, уреждащи първично материя, която по необходимост (чл.60 КРБ) е изведена само на законово ниво,т.е. уредена със закон.Допълнително въведените принципи с т.4 и т.5 на чл.4 от Наредбата излизат извън уредените с чл.8 ал.1 ЗМДТ, което е недопустимо.Освен това, същите са и неясно формулирани - как ще бъде постигнато ефективно разпределение на общинските ресурси посредством определянето и заплащането на местни такси, чието битие е предопределено от водещия законов принцип за възстановяване на разходите на общината по предоставяне на услугата, за която се дължи съответната такса, а още по-малко е изяснен механизмът за насърчаване на частния сектор.Доколкото в закона не са регламентирани принципите, разписани в чл.4 т.4 и т.5 от Наредбата, следва, че оспорените подзаконови разпоредби не съответстват на съдържанието на законовата такава,което ги прави незаконосъобразни.Общинският съвет гр.Алфатар е излязъл извън кръга от правомощия, с които разполага съгласно делегацията от чл.9 ЗМДТ,навлизайки в територията на нормативните цели и принципи, чиято регулация, като първична и национално значима,по аргумент от чл.3 ал.1 ЗНА,е единствено на законово ниво.Изцяло в такъв смисъл е и съдебната практика (Вж.Решение №13928/14.11.18г.,адм.д.№9110/17г.;Решение №16187 /21.12.18г.,адм.д.№9252/17г.- двете на IIIО; Решение №5213/01.06.22г.,адм.д.№9150/ 21г. на VIII О и др. на ВАС). Ето защо разпоредбите на чл.4 т.4 и т.5 от Наредбата следва да бъдат отменени, както основателно настоява вносителят на протеста.

И двете разпоредби, в оспорените им части, са приети с новата Наредба с Решение №375 по Протокол №43/30.11.2018г. от заседание на Общинския съвет Алфатар, отменящо действалата преди това Наредба от същия вид, приета с Решение №165/25. 01.2013г.,последно изменена с Решение №286/22.11.2017г., което налага, при условията на чл.168 ал.1,във връзка с чл.196 АПК, да бъде проверена процедурата по вземане на приемащото я решение от 30.11.2018г., както и нормотворческия процес съгласно изискванията на чл.77 АПК и чл.26-чл.28 ЗНА, във връзка с чл.80 АПК.

Видно от извлечение от сайта на община Алфатар (л.25) е, че проект на процесната наредба и мотиви към него са били публикувани на 26.10.2018г., както и обява за публично обсъждане на предложения проект на подзаконовия нормативен акт с важно местно значение - на 23.11.2018г. Изготвен е бил Протокол от 28.11.2018г. за проведено публично обсъждане на проекта (л.53-л.55), придружен от присъствен списък и справка за постъпили предложения по чл.26 ал.5 ЗНА (каквито всъщност няма). Внесена е била в Общинския съвет гр.Алфатар Докладна записка от кмета на общината с вх.№726/29.11.2018г.,придружена от проекта и мотивите към него,като заседание на Общинския съвет е било свикано преди това с Покана изх.№456/23.11.2018г.(л.56). Видно от Протокол №41/30.11.18г. (л.57-л.58), в 09:30ч. е проведено заседание на ПК „Бюджет, финанси, нормативна уредба, местно самоуправление, икономическа и инвестиционна политика, приватизация и следприватизационен контрол, предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси“ към Общински съвет Алфатар,чиито членове, по т.3 от дневния ред, са обсъдили ДЗ на кмета на общината и са подкрепили предложения проект за решение и самата Наредба. На проведеното заседание на Общинския съвет Алфатар на 30.11.18г. от 11:20 часа са присъствали всички избрани 11 общински съветници (законно заседание съгласно чл.27 ал.2 ЗМСМА), а председателят на Общинския съвет е предложил под т.3 от Дневния ред да бъде включен проектът за решение за приемане на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Алфатар, което е прието. По относимата точка 3 от дневния ред (л.59-л.66) почти не са станали разисквания и с Решение №375, при гласували поименно 11 общински съветници, от които 10 -„за“ и 1-“въздържал се“, е одобрено с нужното мнозинство (арг. чл.27 ал.4 ЗМСМА) решение, приемащо предложения проект за нова Наредба, отменяйки старата от същия вид. Следователно, частично протестираният нормативен акт е издаден от компетентен орган, при валидно формирана воля и спазване на правилата от чл.26-чл.28 ЗНА. Последвалите няколкократни изменения на Наредбата не засягат протестираните текстове и не следва да бъдат обсъждани.

         В обобщение настоящият състав намира следното: Въпреки, че приемащото оспорената Наредба Решение №375/30.11.2018г. на Общинския съвет гр.Алфатар, е законосъобразно взето,с оглед регламентацията от ЗМСМА,същото е валидирало текстовете на чл.18 ал.1 т.2 и чл.4 т.4 и т.5, които противоречат на норми от ЗМДТ,както бе обсъдено по-горе.Независимо от липсата на нарушения на разпоредби, регламентиращи нормотворческия процес,вкл. предоставяне на 30-дневния срок от чл.26 ал.4 ЗНА, оспорените текстове (чл.18 ал.1 т.2 и чл.4 т.4 и т.5) от Наредбата следва да бъдат отменени като материално незаконосъобразни, защото са приети в нарушение на чл.15 ал.1 във връзка с чл.8 ЗНА.Ответният Общински съвет гр.Алфатар - издател на частично протестирания нормативен административен акт, макар и компетентен да го приеме; след като е спазил правилата от чл.26-чл.28 ЗНА,при зачитане на принципите на необходимост,обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност при изработването на проекта му, е приел процесните разпоредби в несъответствие с такива от по-висок ранг, а именно с чл.71 и с чл.8 ал.1 ЗМДТ, което налага тяхната отмяна. Своевременно и основателно поисканите разноски от ОП гр.Силистра следва да бъдат възложени в тежест на община гр.Алфатар, която за разлика от ответния по делото общински съвет, разполага със самостоятелен щат, бюджет и е ЮЛ (арг.чл.138-чл.141 КРБ; чл.15 и чл.29а ЗМСМА).При осъществяване на контрола по чл.168,във връзка с чл.196 и чл.146 АПК настоящият състав установи,че е налице отменителното основание по смисъла на чл. 146 т.4 (противоречие с материалноправни разпоредби) от АПК, воден от което и на основание чл.193 ал.1 АПК, Административният съд Силистра

 

                   Р Е Ш И :

 

            ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.18 ал.1 т.2 в частта ѝ „[] до31 октомври на предходната година[]“ и на чл.4 а.1 т.4 и т.5 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Алфатар, приета с Решение №375 по Протокол №43/30.11.2018г. от заседание на Общински съвет гр.Алфатар, впоследствие изменяна и допълвана, последно с Решение №280, взето по Протокол №31/20.07.2022 година.

 

  ОСЪЖДА Община гр.Алфатар, с административен адрес: гр.Алфатар, ул. “Йордан Петров“ №6, да заплати на Окръжна прокуратура гр.Силистра,направените по делото разноски в размер на 20.00 (Двадесет) лева, представляващи такса за публикуване в Държавен вестник на оспорването.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

       

 В случай на неподаване на касационна жалба или протест или ако те бъдат отхвърлени от ВАС,съдебното решение следва да бъде обнародвано (оповестено) по реда на чл.194 АПК,т.е. по начина, по който е била обнародвана Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Алфатар, за датата на което следва да бъде уведомен Административен съд гр.Силистра.

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.                                                                        2.

 

Предвид продължително отсъствие на съдия Валери Раданов, поради разрешен

му отпуск по болест, на основание чл.236 ал.3 изр.2 ГПК, във връзка с чл.144 АПК, настоящото решение се подписва от двама от съдиите, участвали в неговото разглеждане и решаване.

                                                                 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: