Р Е Ш Е Н И Е №9
гр.Силистра, 14.02.2023 година
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административният съд гр.Силистра, в публично
заседание на двадесет и пети януари през две хиляди и двадесет и трета година, в
състав: ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева
ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов
Маргарита Славова
при
секретаря Антония Стоянова, с участието на Заместник окръжния прокурор при ОП-Силистра
С.Т., като разгледа докладваното от съдия Елена Чернева адм.дело №191 по
описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по протест на Заместник
окръжен прокурор при Окръжна прокуратура гр.Силистра срещу Наредба за определянето и администрирането
на местните такси и цени на услуги на територията на община Алфатар, приета с Решение №375 по Протокол №43/30.11.2018г. от
заседание на Общинския съвет гр.Алфатар, впоследствие изменяна
и допълвана, последно с Решение №280, взето по Протокол №31/20.07.2022г.,публикувана
на официалния сайт на община Алфатар. Атакуваният нормативен акт е оспорен по
отношение на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 и на чл.18 ал.1 т.2, в частта „[…]до 31 октомври на предходната година[…]“, в хипотезата на чл.185 ал.2 пр.2 АПК, с доводи за прякото
им противоречие с норми от по-висок правен порядък.
Вносителят на протеста поддържа, че
оспорената разпоредба на чл.18 ал.1 т.2 в частта „[…]до 31 октомври на предходната година[...]“ е в противоречие с действащата редакция на чл.71 т.1
от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ)- към ДВ,бр. 101/2013г. Текстът на
релевантната законова разпоредба е изменен с ДВ,бр.88/03.11. 2017г.
(структуриран в т.2),чието влизане в сила, обаче няколкократно е отлагано от нормотвореца, докато с ДВ,бр.14/17.02.21г. е отложено за
влизане в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на
резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република
България през 2021г. Прокурорът,след справка с официалния сайт на Националния
статистически институт установил, че част от правнозначимите
резултати от преброяването са публикувани през м.октомври и м. ноември на
2022г., а друга - предстои да бъдат обявени през 2023 година,което означава, че
разпоредбата на чл.71 т.1 (в актуалната редакция - т.2) от ЗМДТ ще влезе в сила
не по-рано от 01.01.2024г. Ето защо поддържа, че
както към момента на сезирането на съда,така и към настоящия,оспореният текст
от наредбата на община Алфатар противоречи на приложима норма от ЗМДТ и подлежи
на отмяна,защото създаденото положение е нетърпимо от правния ред,ограничаващо
срока за подаване на декларация от собствениците,които няма да използват свой
имот на територията на общината през следващата година, да декларират това
обстоятелство не както е според законовата разпоредба „[…]до края на
предходната година[…]“, а до 31-ви
октомври на предходната година (какъвто в момента е текстът на чл.71 т.2 ЗМДТ, но
с отложено приложение за след 1 януари на втората година,следваща публикуването
на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в РБ през
2021г.)
Оспорващият прокурор е релевирал като
несъвместими със закона и текстовете на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 от същата наредба,тъй
като битували в правния мир в несъответствие с чл.8 ал.1 ЗМДТ. Това е така
според протеста, защото уредената с оспорените разпоредби материя е първично
нормирана със закон и ответният орган е излязъл извън компетентността си (да
регулира отношения с местно значение),дописвайки законови принципи, базови за
определяне размера на таксите в общините на територията на цялата страна. Ето
защо настоява за отмяна и на двете разпоредби - на чл.18 ал.1 т.2 и на чл.4 т.4
и т.5 от оспорената наредба, като претендира и съдебни разноски.
Ответникът
по протеста- Общински съвет гр.Алфатар,
чрез неговия председател Е.Т. - М., в съпроводително писмо вх.№1732/07.12.22г.
не изразява становище по оспорването.
Участващият
в производството прокурор от ОП гр.Силистра, съгласно чл.192 АПК, е
подателят на протеста, който поддържа неговата основателност изцяло.
Производството
е по реда на чл.185 и следващите от АПК.
Настоящият състав на Административен съд гр.Силистра,
съобразявайки аргументите от протеста,извърши преценка на събраните доказателства
и прие следното: Оспорването от прокурора на нормативни административни актове
е изрично норми- рано с чл.186 ал.2 АПК,независимо от общите му правомощия от
чл.16 АПК, а с чл. 187 ал.1 АПК правото на обжалване на тази категория актове, е
обявено за безсрочно, което в съвкупност сочи на процесуална допустимост на
сезирането.Спазена е процедурата от чл.188,вр. с
чл.181 ал.1 и ал.2 АПК,като обявлението за настоящото оспорване е публикувано в
ДВ,бр.102/23.12.2022г., на стр.190, след което не са постъпили молби за
присъединяване към оспорването или за встъпване в процеса.
Според
чл.2 ал.1 от Закона за нормативните актове, приложим в настоящото производство
от препращането на чл.80 АПК и в редакцията му към ДВ,бр.34/2016г, подзаконови
нормативни актове могат да издават само органите, предвидени от Конституцията
или от закон.Тези правила са възпроизведени и в АПК, като чл.76 предвижда те да
бъдат издавани само от изрично овластени от КРБ или
закон органи.С оглед на текста на чл.21 ал.2 ЗМСМА,в случая е налице законово
овластяване на Общинския съвет да приема наредби в изпълнение на правомощията
си (най-общо). Отделно от това,правото на общинските съвети да издават
наредби,с които да уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен
неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в
чл.8 ЗНА.От мотивите към проекта на процесната наредба се установява още, че тя
е издадена на основание чл.9 ЗМДТ. Следователно, налице е специална законова
делегация от последно посочената разпоредба за приемане на наредба от Общинския
съвет гр.Алфатар от процесния вид.
Предмет на съдебния контрол за
законосъобразност са чл.4 т.4 и т.5 и чл.18 ал.1 т.2 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги на територията на община Алфатар, приета с Решение №375 по Протокол
№ 43/30.11.2018г. от заседание на Общинския съвет Алфатар, впоследствие
изменяна и допълвана,последно с Решение №280,взето по Протокол №31/20.07.2022г.,
които промени не са засегнали процесните по делото текстове.
Главните
възражения в процеса са свързани с доводи за несъответствие на оспорените
разпоредби с текстове от ЗМДТ, по законовата делегация от чиито чл.9 е приета
процесната местна наредба.Основателно е възражението,че прилагането на
ограничителното условие в чл.18 ал.1 т.2 от същата („[…]до 31 октомври на предходната година […]“), по изричната воля на законодателя е отложено за
влизане в сила (с ДВ,бр.14/17.02.21г.) - от първи януари на втората
година,следваща публикуването на резултатите от преброяване на населението и
жилищния фонд в Република България през 2021г.,каквото все още не е
осъществено. Съгласно §21 ПЗР ЗИД ЗМДТ (Обн.ДВ бр.88/17г.,посл.изм.ДВ,бр.14/17.02.21г.), самият Закон за изменение и
допълнение на ЗМДТ,влиза в сила от 1 януари на втората година,следваща
публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в
Република България през 2021г. Видно от приложената на л.14-л.15 от делото разпечатка
от електронен Календар за публикуване на данните от Преброяване 2021 е, че демографските,
социално-икономическите и етнокултурните характеристики на населението са
публикувани през м.октомври.2022г., а резултатите относно наличния жилищен
фонд, към момента на направеното извлечение (24.11.2022г.) са били предстоящи
за оповестяване през месеците януари и февруари на 2023г. Следователно, ЗИД
ЗМДТ ще влезе в сила на 01.01.2024г.,което означава,
че изменените с него разпоредби на чл.62, чл.66 ал.1-ал.2 и чл.71 ЗМДТ, все още
действат в предходната им редакция.
Оспореният
текст на чл.18 ал.1 т.2 от Наредбата обаче, е плод на буквално въз-произвеждане
на новите редакции на относимите законови разпоредби (чл.62 и чл.71 ЗМДТ),
което е довело до съществено нарушение на закона,вкл. на изискванията за нормотворческия процес, защото е нарушен чл.15 ал.1
ЗНА.Съгласно последния нормативният акт трябва да съответства на КРБ и на нормативните
актове от по-висока степен, каквото съответствие между действащата разпоредба
на чл.71 т.1 ЗМДТ и чл. 18 ал.1 т.2 от Наредбата, не се установява.Ето защо е
налице твърдяното противоречие с чл.71 т.1 ЗМДТ (в приложимата му редакция към
ДВ,бр.101/13г.), поради което оспорената разпоредба,ограничаваща лицата при
подаване на декларация за неизползване на съответен имот през следващата година
- до 31 октомври, а не какъвто е приложимият текст на законовата норма - до
края на предходната година,е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.
Отделно
от това и съгласно чл.60 от Конституцията на РБ, данъците и таксите са законоустановени, независимо от нормативно предоставеното
правомощие на Общинските съвети с наредбата по чл.9 ЗМДТ да определят вида и
стойността на местните такси и цени на услуги.Законодателят е посочил
принципите, на които е базирано тяхното определяне и не е допуснал дописването
им (на принципите) от органите на местното самоуправление. Протестираните
разпоредби на чл.4 ал.1 т.4 и т.5 от наредбата, според които „[…]4. Ефективно разпределяне на общинските ресурси чрез
определяне и заплащане на местните такси и цени на услуги;5.Насърчаване на
частния сектор в предоставянето на регламентираните в Наредбата услуги[…]“,въвеждат допълнителни принципи, извън уредените с
чл.8 ал.1 ЗМДТ. Разпоредбата на чл.4 от Наредбата, в първите три точки,
буквално възпроизвежда принципите, регламентирани с чл.8 ал.1 ЗМДТ, уреждащи
първично материя, която по необходимост (чл.60 КРБ) е изведена само на законово
ниво,т.е. уредена със закон.Допълнително въведените принципи с т.4 и т.5 на
чл.4 от Наредбата излизат извън уредените с чл.8 ал.1 ЗМДТ, което е недопустимо.Освен
това, същите са и неясно формулирани - как ще бъде постигнато ефективно разпределение
на общинските ресурси посредством определянето и заплащането на местни такси,
чието битие е предопределено от водещия законов принцип за възстановяване на
разходите на общината по предоставяне на услугата, за която се дължи
съответната такса, а още по-малко е изяснен механизмът за насърчаване на
частния сектор.Доколкото в закона не са регламентирани принципите, разписани в
чл.4 т.4 и т.5 от Наредбата, следва, че оспорените подзаконови разпоредби не
съответстват на съдържанието на законовата такава,което ги прави
незаконосъобразни.Общинският съвет гр.Алфатар е излязъл извън кръга от
правомощия, с които разполага съгласно делегацията от чл.9 ЗМДТ,навлизайки в
територията на нормативните цели и принципи, чиято регулация, като първична и национално
значима,по аргумент от чл.3 ал.1 ЗНА,е единствено на законово ниво.Изцяло в
такъв смисъл е и съдебната практика (Вж.Решение
№13928/14.11.18г.,адм.д.№9110/17г.;Решение №16187 /21.12.18г.,адм.д.№9252/17г.-
двете на IIIО; Решение
№5213/01.06.22г.,адм.д.№9150/ 21г. на VIII О и др. на ВАС). Ето защо
разпоредбите на чл.4 т.4 и т.5 от Наредбата следва да бъдат отменени, както
основателно настоява вносителят на протеста.
И
двете разпоредби, в оспорените им части, са приети с новата Наредба с Решение
№375 по Протокол №43/30.11.2018г. от заседание на Общинския съвет Алфатар,
отменящо действалата преди това Наредба от същия вид, приета с Решение №165/25.
01.2013г.,последно изменена с Решение №286/22.11.2017г., което налага, при
условията на чл.168 ал.1,във връзка с чл.196 АПК, да бъде проверена процедурата
по вземане на приемащото я решение от 30.11.2018г., както и нормотворческия
процес съгласно изискванията на чл.77 АПК и чл.26-чл.28 ЗНА, във връзка с чл.80 АПК.
Видно
от извлечение от сайта на община Алфатар (л.25) е, че проект на процесната
наредба и мотиви към него са били публикувани на 26.10.2018г., както и обява за
публично обсъждане на предложения проект на подзаконовия нормативен акт с важно
местно значение - на 23.11.2018г. Изготвен е бил Протокол от 28.11.2018г. за
проведено публично обсъждане на проекта (л.53-л.55), придружен от присъствен
списък и справка за постъпили предложения по чл.26 ал.5 ЗНА (каквито всъщност
няма). Внесена е била в Общинския съвет гр.Алфатар Докладна записка от кмета на
общината с вх.№726/29.11.2018г.,придружена от проекта и мотивите към него,като
заседание на Общинския съвет е било свикано преди това с Покана
изх.№456/23.11.2018г.(л.56). Видно от Протокол №41/30.11.18г. (л.57-л.58), в
09:30ч. е проведено заседание на ПК „Бюджет, финанси, нормативна уредба, местно
самоуправление, икономическа и инвестиционна политика, приватизация и
следприватизационен контрол, предотвратяване и разкриване на конфликт на
интереси“ към Общински съвет Алфатар,чиито членове, по т.3 от дневния ред, са
обсъдили ДЗ на кмета на общината и са подкрепили предложения проект за решение
и самата Наредба. На проведеното заседание на Общинския съвет Алфатар на
30.11.18г. от 11:20 часа са присъствали всички избрани 11 общински съветници (законно
заседание съгласно чл.27 ал.2 ЗМСМА), а председателят на Общинския съвет е
предложил под т.3 от Дневния ред да бъде включен проектът за решение за
приемане на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на
услуги на територията на община Алфатар, което е прието. По относимата
точка 3 от дневния ред (л.59-л.66) почти не са станали разисквания и с Решение
№375, при гласували поименно 11 общински съветници, от които 10 -„за“ и 1-“въздържал
се“, е одобрено с нужното мнозинство (арг. чл.27 ал.4 ЗМСМА) решение, приемащо предложения проект за нова Наредба, отменяйки старата
от същия вид. Следователно, частично протестираният нормативен
акт е издаден от компетентен орган, при валидно формирана воля и спазване на
правилата от чл.26-чл.28 ЗНА. Последвалите няколкократни изменения на Наредбата
не засягат протестираните текстове и не следва да
бъдат обсъждани.
В
обобщение настоящият състав намира следното: Въпреки, че приемащото оспорената Наредба
Решение №375/30.11.2018г. на Общинския съвет гр.Алфатар, е законосъобразно взето,с
оглед регламентацията от ЗМСМА,същото е валидирало
текстовете на чл.18 ал.1 т.2 и чл.4 т.4 и т.5, които противоречат на норми от
ЗМДТ,както бе обсъдено по-горе.Независимо от липсата на нарушения на разпоредби,
регламентиращи нормотворческия процес,вкл.
предоставяне на 30-дневния срок от чл.26 ал.4 ЗНА, оспорените текстове (чл.18
ал.1 т.2 и чл.4 т.4 и т.5) от Наредбата следва да бъдат отменени като
материално незаконосъобразни, защото са приети в нарушение на чл.15 ал.1 във
връзка с чл.8 ЗНА.Ответният Общински съвет гр.Алфатар - издател на частично протестирания нормативен административен акт, макар и
компетентен да го приеме; след като е спазил правилата от чл.26-чл.28 ЗНА,при зачитане
на принципите на необходимост,обоснованост, предвидимост, откритост,
съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и
стабилност при изработването на проекта му, е приел процесните разпоредби в
несъответствие с такива от по-висок ранг, а именно с чл.71 и с чл.8 ал.1 ЗМДТ, което
налага тяхната отмяна. Своевременно и основателно поисканите разноски от ОП гр.Силистра
следва да бъдат възложени в тежест на община гр.Алфатар, която за разлика от
ответния по делото общински съвет, разполага със самостоятелен щат, бюджет и е
ЮЛ (арг.чл.138-чл.141 КРБ; чл.15 и чл.29а ЗМСМА).При
осъществяване на контрола по чл.168,във връзка с чл.196 и чл.146 АПК настоящият
състав установи,че е налице отменителното основание по смисъла на чл. 146 т.4 (противоречие с материалноправни
разпоредби) от АПК, воден от което и на основание чл.193 ал.1 АПК,
Административният съд Силистра
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
разпоредбите на чл.18 ал.1 т.2 в частта ѝ
„[…] до31 октомври на предходната
година[…]“
и на чл.4 а.1 т.4 и т.5 от Наредба за определянето и администрирането
на местните такси и цени на услуги на територията на Община Алфатар, приета
с Решение №375 по Протокол №43/30.11.2018г. от заседание на Общински съвет гр.Алфатар,
впоследствие изменяна и допълвана, последно с Решение №280, взето по Протокол №31/20.07.2022
година.
ОСЪЖДА
Община гр.Алфатар, с административен адрес: гр.Алфатар, ул. “Йордан
Петров“ №6, да заплати на Окръжна прокуратура гр.Силистра,направените по
делото разноски в размер на 20.00 (Двадесет) лева, представляващи такса
за публикуване в Държавен вестник на оспорването.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
В случай на неподаване на касационна жалба или
протест или ако те бъдат отхвърлени от ВАС,съдебното решение следва да бъде
обнародвано (оповестено) по реда на чл.194 АПК,т.е. по начина, по който е била
обнародвана Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги на територията на Община Алфатар, за датата на което следва да бъде
уведомен Административен съд гр.Силистра.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.
Предвид продължително отсъствие на съдия Валери
Раданов, поради разрешен
му отпуск по болест, на основание чл.236 ал.3 изр.2 ГПК, във връзка с
чл.144 АПК, настоящото решение се подписва от двама от съдиите, участвали в
неговото разглеждане и решаване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: