Решение по дело №6/2022 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 октомври 2023 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20227130700006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                 №….

 

                                               гр. Ловеч, 24.10.2023 г.

 

                                                                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

                                                                   

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело № 6/2022 г., за да се произнесе, взе предвид  следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

          Административното дело е образувано по жалба от Кмета на Община Ловеч срещу Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч относно преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност.

          С Определение № 822 от 29.09.2022 г. жалбата е оставена без разглеждане, а производството по административно дело № 6/2022 г. по описа на Административен съд Ловеч прекратено. Определение № 822 от 29.09.2022 г. е оспорено с частна жалба вх. № 3340/06.10.2022 г. пред ВАС, който с Определение № 11223 от 07.12.2022 г. по административно дело № 10476/2022 г. по описа на ВАС е отменил оспореното определение и е върнал делото на Административен съд – Ловеч за продължаване на съдопроизводствените действия

          В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона, поради което се иска отмяната му, като се претендира присъждане на направените разноски по делото.

          В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмени бележки по същество на правния спор. Претендира присъждане на направените разноски съгласно представен списък.

          Ответникът по делото – Общински съвет - Ловеч – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание.

          Заинтересованата страна – „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в съдебно заседание чрез пълномощник изразява становище за основателност на жалбата и счита,  че оспореното решение на Общински съвет - Ловеч следва да бъде отменено. Представя писмени бележки по същество на правния спор.

          От събраните по делото доказателства, съдът приема от фактическа страна следното:

          С Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч по Протокол № 31/25.11.2021 г. на основание чл. 21, ал.1, т.9 и ал.2 от ЗМСМА, чл. 264в, чл. 264г, ал.1 и ал.3, чл. 264 ал.1, предл. второ от Търговския закон, чл. 10, чл. 12, чл. 13, чл. 19, чл. 21, чл. 39, чл. 43, ал.2, т.11 от Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост от Община Ловеч в търговски дружества и публични предприятия с общинско участие в капитала:

1. Дава съгласие за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО" ЕАД - гр. Ловеч със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ул. „Хан Кубрат" № 5 в еднолично дружество с ограничена отговорност, в което Община Ловеч е едноличен собственик на капитала и новоучреденото дружество става правоприемник на преобразуващото се дружество, което се прекратява без ликвидация. 

2. Одобрява план за преобразуване на дружеството, съгласно който:

2.1. Правна форма, фирма и седалище на новоучреденото дружество:

Новоучреденото дружество ще бъде еднолично с ограничена отговорност с фирма „ЕКО" със седалище гр. Ловеч и адрес на управление гр. Ловеч, ул. „Хан Кубрат" № 5. 

2.2. Съотношение на замяна на акциите - към момента на преобразуване на „ЕКО" ЕАД - капиталът е в размер на 79 400 лева, разпределен на 7 940 акции по 10 лева всеки един. Едноличният собственик на капитала Община Ловеч в досегашното ЕАД ще получи в замяна на акциите си толкова дялове в новообразуваното дружество, колкото дяла е притежавал в досегашното дружество в съотношение 1 дял от 100 лева за 10 акции с номинал 10 лева. Датата, от която се определя съотношението е 01.12.2020 година.

2.3. Парични плащания: не се предвижда да се правят в полза на едноличния собственик на капитала.

2.4. Капиталът на „ЕКО" ЕАД е в размер на 79 400 лева, разпределен на 7 940 акции по 10 лева всяка една. Едноличният собственик на капитала е Община Ловеч.  

Предвид на това, че при замяна на дяловете с акции в съотношение 1 дял за 10 акции с номинал 10 лева, капиталът на преобразуваното дружество ще бъде разпределен, както следва - Община Ловеч като едноличен собственик на капитала притежава 794 дяла с номинална стойност от 100 лева всеки една.

Няма съществуващи залози и обезпечения върху дружествените акции и затова дяловете, които едноличният собственик на капитала ще придобие също няма да бъдат обременени с тежести.

3. Назначава за проверител на обстоятелствата по чл. 264 д, във връзка с чл. 262ф, ал. 2 и ал. 3 от Търговския закон Р.М.Х. - експерт счетоводител, регистриран одитор с диплом 0318, който да извърши проверка и да изготви доклад за пререгистрацията на дружеството. Същият не е бил одитор на „ЕКО" ЕООД.

4. Приема учредителен акт на „ЕКО" ЕООД, който като приложение № 1 е неразделна част от настоящото решение.

5. Освобождава от длъжност и отговорност членовете на Съвета на директорите на „ЕКО" ЕАД  гр. Ловеч - В.Й.П., В.К.К. и В.К.Т. за периода от началото на действие на договорите им за възлагане управлението на „ЕКО" ЕАД гр. Ловеч до датата на вписване на решението в Търговския регистър, като им се възстановят внесените гаранции за управление на дружеството.

6. Избира за управител на „ЕКО" ЕООД В.Й.П.за срок до 6 месеца, досежно изискването на чл. 70, ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия до провеждането на конкурс, съгласно разпоредбата на чл.21, ал.1 от Закона за публичните предприятия (обн., ДВ, бр. 79 от 8.10.2019 г., изм. и доп.,; бр. 85 от 2.10.2020 г., в сила от 2.10.2020 г., изм., бр. 96 от 10.11.2020 г., в сила от 10.11.2020 г.).

7. Определя текущо месечно възнаграждение на управителя на „ЕКО" ЕООД в размер на 5 (пет) минимални работни заплати.

8. Възлага на кмета на общината да сключи договор за възлагане на управлението на „ЕКО" ЕООД гр. Ловеч при спазване изискванията на чл. 39 от Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост от Община Ловеч в търговски дружества и публични предприятия с общинско участие в капитала.

9. Възлага на управителя на „ЕКО" ЕООД гр. Ловеч да впише настъпилата промяна в Търговския регистър.

10. Назначава И.А.И.за дипломиран експерт- счетоводител одитор с диплом 0591 за заверка на годишния счетоводен отчет за 2021 година.

С писмо с изх. № ОС-553/02.12.2021 г. са изпратени на Кмета на Община Ловеч решения от № 507 до № 527 вкл. на Общински съвет Ловеч, приети с Протокол № 31 от 25.11.2021 г.

С писмо с изх. № Р-ОС-380/08.12.2021 г. от Кмета на Община Ловеч е върнато за ново обсъждане по незаконосъобразност и нецелесъобразност Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност на основание чл. 45, ал.5 и ал.6 от ЗМСМА и чл. 127 Правилника за организацията н дейността на Общинския съвет Ловеч, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация на Община Ловеч, с искане на основание чл. 45, ал.9 от ЗМСМА, Общински съвет  Ловеч да постанови отмяна на Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет – Ловеч.

Във връзка с върнатото за ново обсъждане от кмета на Община Ловеч Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч е внесено Предложение с вх. № ОС – 583/13.12.2021 г. от В.Я. Митева – общински съветник при Общински съвет Ловеч за изменение на върнатото решение.

Внесено е и Предложение с вх. № ОС – 566 (1)/16.12.2021 г. от П.Ц.Н. – Председател на Общински съвет Ловеч, с което на основание чл. 45, ал.7 и ал. 9 от ЗМСМА е предложено върнатото за ново обсъждане решение да се отмени или да се приеме повторно.

На проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е разгледано върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч, като са обсъдени и гласувани всички внесени предложения, но поради липсата на квалифицирано мнозинство съгласно чл. 45 ал. 10 от ЗМСМА не е прието нито едно от тях, като върнатото решение е оставено непроменено. За проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е съставен протокол № 32 от 22.12.2021 г., в който подробно са отразени разискванията, начинът на гласуване и резултатите от проведеното гласуване относно внесените предложения във връзка с върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч.

Във връзка с гореизложеното е депозирана жалба от Кмета на Община Ловеч против Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч, с която е сезиран Административен съд  Ловеч.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата на Кмета на Община Ловеч е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок.

Съгласно чл. 45, ал.5 от ЗМСМА, Кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд, т.е. дадена е алтернативна възможност на Кмета на общината – да върне акта на Общинския съвет за ново разглеждане или да го оспори направо пред Административния съд. В ал.6 е регламентирано, че върнатият за ново обсъждане акт заедно с мотивите за връщането му се изпраща на председателя на общинския съвет в 7-дневен срок от получаването му. Според ал.7, върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Ал.8 постановява, че върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал.7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.

С писмо с изх. № ОС-553/02.12.2021 г. са изпратени на Кмета на Община Ловеч решения от № 507 до № 527 вкл. на Общински съвет Ловеч, приети с Протокол № 31 от 25.11.2021 г., включително и обжалваното Решение № 513/25.11.2021 г.

 Кметът на Община Ловеч е върнал на ОбС Ловеч решението за ново обсъждане с писмо с изх. № Р-ОС-380/08.12.2021 г. което е заведено в деловодството на ОбС Ловеч с вх. № ОС-566/08.12.2021 г.

Във връзка с върнатото за ново обсъждане от кмета на Община Ловеч Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч е внесено Предложение с вх. № ОС – 583/13.12.2021 г. от В.Я. Митева – общински съветник при Общински съвет Ловеч за изменение на върнатото решение.

Внесено е и Предложение с вх. № ОС – 566 (1)/16.12.2021 г. от П.Ц.Н. – Председател на Общински съвет Ловеч, с което на основание чл. 45, ал.7 и ал. 9 от ЗМСМА е предложено върнатото за ново обсъждане решение да се отмени или да се приеме повторно.

На проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е разгледано върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч, като са обсъдени и гласувани всички внесени предложения, но поради липсата на квалифицирано мнозинство съгласно чл. 45 ал. 10 от ЗМСМА не е прието нито едно от тях, като върнатото решение е оставено непроменено. За проведената сесия на 22.12.2021 г. на Общински съвет Ловеч е съставен протокол № 32 от 22.12.2021 г., в който подробно са отразени разискванията, начинът на гласуване и резултатите от проведеното гласуване относно внесените предложения във връзка с върнатото за ново обсъждане Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет  Ловеч.

Жалбата на Кмета на община Ловеч до Административен съд Ловеч е подадена чрез ОбС Ловеч, където е заведена с вх. № ОС-566/2/29.12.2021 г. Същата е изпратена на Административен съд Ловеч и е заведена в деловодството на съда с вх. № 5/04.01.2022 г.

Настоящият съдебен състав намира, че подадената от Кмета на община Ловеч жалба е основателна.

Оспореното Решение № 513/25.11.2021 г. е издадено от компетентен орган. Общински съвет Ловеч е орган на местно самоуправление на територията на община Ловеч и решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. Съгласно чл. 21, ал.1, т.9 от ЗМСМА, Общинският съвет приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество и избира представителите на общината в техните органи.

При проверка на изискването за форма – чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК съдът констатира, че същата не е спазена, като не са налице фактически основания /мотиви/ за приемане на Решение № 513/25.11.2021 г. на Общински съвет – Ловеч, който порок е достатъчно съществен и обосновава отмяна на оспореното решение.

Формата и мотивите на административния акт имат ключово значение за неговата действителност, а наличието им е условия за изискваната от закона пълнота на последващата съдебна проверка на издадения акт. Изискването за мотивиране на акта означава той да съдържа съвсем конкретни съображения за неговото издаване – както фактически, така и правни. Освен конкретни, тези съображения е необходимо да бъдат и напълно относими към материалното право и хипотезата на приложимата правна норма. Когато актът се издава по искане на адресата, мотивите трябва да кореспондират с искането, от които трябва да личи ясно становището на административния орган по неговата основателност от фактическа и правна страна. Задължителните елементи на административния акт са изчерпателно изброени в чл.59 ал.2 от АПК и разширителното тълкуване на този текст е незаконосъобразно.

Следва да се посочи, че фактическите основания могат да се съдържат и отделно в административната преписка, но съдът не откри такива както в първоначално представената преписка, така и в допълнителните писмени доказателства, представени от ответника /липсват конкретни фактически основания както при приемането на решението на ОбС, така и при обсъжданията на същото в постоянните комисии  към Общински съвет – Ловеч/. В допълнение следва да се посочи, че липсват правни и фактически основания и в предложението на общинския съветник – В.Я. - вх. № ОС-541/18.11.2021 г. /л.41 – 43 от делото/ и коригираното предложение с вх. № ОС-541/2/24.11.2021 г., /л. 44-46 от делото/, въз основа на които е прието настоящото решение.

Видно от съдържанието на оспореното решение, както и от предложенията на общинския съветник В.Я. въз основа на които е прието това решение е анализирано историческото създаване на търговското дружество, неговият капитал и състава на съвета на директорите без да са посочени ясни и конкретни причини, обстоятелства и анализи от необходимостта за преобразуване на дружеството от акционерно в еднолично дружество с ограничена отговорност.

Едва след като оспореното решение е върнато на основание чл. 45, ал.5 от ЗМСМА от Кмета на община Ловеч за ново разглеждане от общинския съвет, общинския съветник В.Я. е внесла Предложение № ОС-583/13.12.2021 г. за изменение на оспореното решение, в което са посочени мотиви за приемането на съответното изменение като са анализирани печалбите и загубите на дружеството за последните четири години и предимствата от преобразуване на дружеството, но същото не е прието и не представлява предмет на настоящето съдебно оспорване.

 Ето защо и на това основание – непосочване на фактически основания - не е изпълнено изискването за форма на акта - чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, който порок е достатъчно съществен и обосновава отмяна на административния акт на това основание.

Според настоящия съдебен състав проверката на оспореното решение касае спазването на материалноправните и процесуалните норми по приемането му. В тази връзка съгласно чл.21 ал.1 т.9 от ЗМСМА общинския съвет приема решения за създаването, преобразуването и прекратяването на търговски дружества с общинско имущество и избира представители на общината в техните органи. Този текст определя материалната компетентност на общинския съвет, и при приемане на оспореното решение същата е спазена.

Процедурата по приемане на решения на общинските съвет е регламентирана, както в ЗМСМА, така и в подзаконовия нормативен акт - Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет – Ловеч, неговите комисии и взаимодействието с общинската администрация за мандат 2019-2023 година (Правилника) . Съгласно разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗМСМА (възпроизведена в чл.65, ал.1 от Правилника) заседанията на общинския съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общия брой на съветниците. В настоящия случай на заседанието, проведено на 25.11.2021 година са присъствали всичките 33 общински съветници. Алинеи 4 и 5 на същия текст определят кворума, необходим за вземане на решение, който в случая е повече от половината от общия брой на съветниците, предвид факта, че се взема решение по чл.21 ал.1 т.9 от ЗМСМА. Оспореното решение е взето с необходимия кворум - гласувалите „за" са 19 от общия брой - 33.

Задължителни обаче са нормите от Правилника уреждащи проектите за решения, а именно - чл.91 и чл. 94. Съгласно разпоредбата на чл. 91, ал.1 и ал.2 от Правилника - Председателят на Общинския съвет след обсъждане в председателския съвет, разпределя проектите между постоянните комисии съобразно тяхната компетентност, като определя комисията, която ще бъде водеща за всеки проект. Водещата комисия организира и координира обсъждането на проекта и подготвя основния доклад или становище за заседанието на съвета.

Видно от писмените доказателства съдържащи се в представената административна преписка тези разпоредби не са спазени. Първото предложение за преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност е внесено от общинския съветник В.Я. на 18.11.2021 г., с вх. № ОС-541/18.11.2021 г. Видно от становищата на постоянната комисия по бюджет, финанси и европроекти и постоянната комисия по правно-нормативни въпроси, жалби, контрол, обществен ред, безопасност на движението и конфликт на интереси са провели заседания двете комисии на 16 октомври 2021 г., тоест два дни преди предложението да бъде депозирано до Председателя на общинския съвет, от което следва, че съответното предложение за преобразуване на търговското дружество не е разгледано на председателски съвет, не е разпределено от председателя до съответните постоянни комисии и не определена постоянна комисия, която да бъде водеща за проекта и която да подготви съответния доклад или становище за заседанието на съвета, с което са нарушени разпоредбите на чл. 01.ал.1 и ал.2 от Правилника.

От събраните доказателства се установява, че две от постоянните комисии са разгледали предложението за преобразуване на търговското дружество два дни преди да бъде внесено за разглеждане, отделно е внесено на 24.11.2021 г. коригиращо предложение, което изобщо не е обсъждано от постоянните комисии, както и Приложение № 1 – Учредителен акт на дружеството с ограничена отговорност, което е внесено на 25.11.2021 г. в деня на заседанието на общинския съвет без същото да бъде обсъдено от постоянните комисии. Съответното коригиращо предложение и учредителен акт са представени на общинските съветници непосредствено преди заседанието на общинския съвет, като е нарушена разпоредбата на чл. 94, ал.1 от Правилника, според която проектите, заедно със становищата или докладите на постоянните комисии се представят на общинските съветници не по – късно от пет дни преди датата на заседанието. Коригиращото предложение и учредителния акт не са разгледани в постоянните комисии и не са изпратени до общинската администрация за становище, поради, което неправилно са разгледани и приети на заседанието на общинския съвет проведено на 25.11.2021 г., в нарушение на разпоредбата на чл. 94, ал.3 от Правилника, съгласно, която Проекти за актове на Общинския съвет неразгледани в постоянните комисии или без становище от общинската администрация не могат да влязат в дневния ред на предстоящата сесия.    

Всички тези разпоредби уреждат задължителна за Общинския съвет процедура, съгласно която становището на водещата комисия е абсолютна процесуална предпоставка за вземане на решение. Задължителна е и разпоредбата, която определя минималния срок от пет дни преди заседанието за предоставяне на проектите с мотивите и докладите на комисията на общинските съветници, тъй като с тази норма се осигурява на последните достатъчно време, през което те могат да се запознаят с материалите и да вземат обосновано становище при разискванията преди вземане на решението, а не да бъдат изненадани при започване на сесията, респективно при провеждане на гласуването.

При тези съображения, настоящият съдебен състав приема че оспореното решение е издадено от компетентен орган, но в нарушение на изискванията за форма на акта по см. на чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила – 146, т. 3 от АПК, поради което следва да бъде отменено.

При този изход на делото се явява основателна претенцията на жалбоподателя за възстановяване на сторените деловодни разноски съгласно представен списък (л. 265 от делото) в размер на 530 лв., от които 500 лв. за адвокат и 30 лв. държавна такса за подадената частна жалба.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2, предл.2-ро от АПК, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 513 от 25.11.2021 г. на Общински съвет Ловеч относно преобразуване чрез промяна на правната форма на „ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч в еднолично дружество с ограничена отговорност.

ОСЪЖДА Общински съвет Ловеч да заплати на Община Ловеч, представлявана от Кмет, сумата от 530 лв. (петстотин и тридесет лв.), представляващи сторени деловодни разноски по делото.

Решението е постановено с участието на заинтересована страна -„ЕКО“ ЕАД гр. Ловеч.  

Решението  може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

                                     

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: