О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
Гр. Сливен, 11.03.2021 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито
заседание на единадесети март две хиляди
двадесет и първа година в състав:
Административен
съдия: Иглика Жекова
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 26 по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази
следното:
Производството е образувано
по жалба от Е.С.С., с адрес *** срещу мълчалив отказ на Началника на Сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР – Сливен да му бъде върнат контролния талон към
свидетелството за управление на МПС (СУМПС). В жалбата се твърди, че при
получаване на СУМПС след изтърпяно наказание лишаване от право да управлява МПС
и след заплащане на всички дължими глоби, на С. е отказано връщане на
контролния талон. След неколкократни молби, няколко пъти устно било отказано
връщане на талона. Моли съда да разпореди на административния орган връщане на
контролния талон.
Ответният административен
орган Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен представя по
делото писмено становище, в което заявява, че на 15.05.2020 г. С. е извършил
нарушение на установените в Закона за движението по пътищата правила, като е
причинил ПТП, управлявал е товарен автомобил с влекач под въздействие на
алкохол над 0,5 , установено с техническо средство, като при съставяне на акт
за установяване на административно нарушение сер. АА
№ 722456/15.05.2020 г. от контролни органи на МВР са иззети СУМПС № ******* и
Контролен талон № *******. С издадено Наказателно постановление №
20-1085-001867/09.06.2020 г. на С. е наложено административно наказание „глоба“
в размер на 520 лв. и е постановено лишаване от право да управлява МПС за срок
от 6 месеца. След изтърпяване на принудителната мярка по лишаване от
правоуправление, на С. е върнато СУМПС, но контролния талон не е върнат,
предвид обстоятелството, че в информационните масиви на МВР е налично/въведено
Наказателно постановление № 18-0306-000427/04.07.2018 г. на РУ Нова Загора със
статус „Обжалва се“. Това наказателно постановление било отменено от Районен
съд Нова Загора с Решение № 59/04.06.2019 г. и след неговото представяне в
Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен на 03.02.2021 г. контролният
талон е върнат на С..
От доказателствата
по делото се установява, че на 15.05.2020 г. за нарушение по ЗДвП срещу Е.С.С. е съставен Акт за установяване на административно
нарушение сер. АА, № 722456, като със същия са иззети
СУМПС и контролен талон, като със Заповед за налагане на принудителна
административна мярка на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Русе № 20-1085-000524/15.05.2020
г. въз основа на цитирания акт е постановено временно отнемане на
свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване на
въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. С Наказателно
постановление № 20-1085-001867/09.06.2020 г. на Сектор „Пътна полиция“ при ОД
на МВР – Русе били наложени две административни наказания „глоба“ в размер на
по 20 и 500 лв. и постановено лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца. Наложените глоби били заплатени от С. и след изтичане на срока на
лишаване (през м. януари 2021 г.), същият се явил в Сектор „Пътна полиция“ при
ОД на МВР – Сливен, където му било върнато СУМПС, но не и контролния талон,
поради обстоятелството, че в информационната система на МВР е въведено
наказателно постановление, което е с висяща законосъобразност, поради съдебно
обжалване (Наказателно постановление № 20-0306-000427/04.07.2018 г. на Началник
РУ – Нова Загора.). Отмяна на този санкционен акт била постановена с Решение №
59/04.05.2019 г., постановено по АНД № 4/2019 г. по описа на Районен съд Нова
Загора, но препис от същото бил представен в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР – Сливен на 03.02.2021 г., като на същата дата контролния талон бил върнат
на неговия титуляр С.. Искане за връщане на контролния талон С. отправил до
Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен с молба вх. № 804000-10505/24.11.2020
г.
При горните данни и
анализ на доказателствата и относимите правни норми настоящата
съдебна инстанция намира, че оспорването е недопустимо поради липса на предмет
и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се
прекрати, при следните съображения:
Съгласно легалната
дефиниция за административен акт, нормирана от законодателя в чл. 21 ал. 1 от АПК,
индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с
действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг
овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В
процесния случай актът, чиято законосъобразност е предмет на разглеждане, не
съставлява индивидуален административен акт по смисъла на цитираната разпоредба,
тъй като твърдяното от жалбоподателя С. непроизнасяне по искането му за връщане
на контролния талон към СУМПС не съставлява мълчалив отказ за издаване на
административен акт по смисъла на чл. 58 ал. 1 от АПК. Съгласно тази
процесуална норма, непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се
издаде актът. Мълчалив отказ по смисъла на закона се формира при непроизнасяне
на компетентния административен орган в дължимия срок при направено искане за
издаване на конкретен административен акт. В процесния случай, с оглед данните
по делото, се отнася до действия, извършвани в изпълнение на административен
акт (ЗППАМ) и чието осъществяване е в рамките на компетентността на органите на
Пътна полиция и техните законови правомощия по повод осъществяваната контролна
дейност като структурно звено на
изпълнителната власт (арг. чл. 165 ал. 2 т. 2 от ЗДвП). Действията по отнемане на СУМПС и контролния талон към него е еднократен
и вече осъществен факт със съставяне на акта за установяване на административно
нарушение на 15.05.2020 г. Отнемането и задържането на СУМПС и контролния талон
към него е елемент от процедурата по ангажиране на административната
отговорност на водача за извършено нарушение на правилата за движение (Глава
шеста от ЗДвП), поради което законосъобразността им не може да бъде предмет на
самостоятелен съдебен контрол (арг. чл. 21 ал. 5, във
вр. с а. 1 от АПК). Тези действия са част от
нормативно регулираната дейност на контролния орган, основават се на ЗДвП и са
правна последица на заповедта за прилагане на ПАМ. След като тези действия са
постановени въз основа и в изпълнение на закона, те не могат да бъдат
квалифицирани и като неоснователни фактически действия. Искането за връщане на
отнетия контролен талон към СУМПС е насочено към отмяна на едно правно действие
, основаващо се на разпоредбите на ЗДвП и на издаден индивидуален
административен акт (ЗППАМ), поради което твърдяното от оспорващия С.
непроизнасяне по това искане не представлява мълчалив отказ по смисъла на
закона. Още повече, че от данните по делото е видно, че след получаване на
съдебното решение на 03.02.2021 г. Е.С. е получил своя контролен талон № *******
към СУМПС, чието връщане е претендирал пред Началника на Сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР – Сливен с молба вх. № 804000-10505/24.11.2020 г.
С оглед горното,
подадената жалба се явява процесуално недопустима като подадена срещу акт,
който не подлежи на оспорване и следва
да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство –
прекратено.
Оспорващият прави
искане за присъждане на разноски в производството, което предвид изхода на
същото, се явява неоснователно, доколкото не попада в нито една от хипотезите
на чл. 143 от АПК.
Водим от изложените
мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.С.С., с адрес *** срещу
мълчалив отказ на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен да
му бъде върнат контролния талон към свидетелството за управление на МПС (СУМПС),
като процесуално НЕДОПУСТИМА.
ПРЕКРАТЯВА като
недопустимо образуваното съдебно производство по административно дело № 26/2021
година по описа на Административен съд Сливен.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния Административен съд на РБългария в 7 – дневен срок от съобщаването му.
Административен съдия: