Решение по дело №282/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 335
Дата: 4 декември 2019 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700282
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 04.12.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Р. Рачев от ШОП, като разгледа докладваното от председателя съдия Кр. Борисова КАНД № 282 по описа за 2019г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Изпълнителна агенция по горите, чрез РД по горите, гр. Шумен, срещу Решение № 64/13.08.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 108/2019г. по описа на съда. С атакувания съдебен акт е отменено Наказателно постановление № **********/04.04.2019 г., издадено от Директора на РДГ гр. Шумен, с което на А.К.А., за нарушение по чл. 84, ал. 1 от Закона за лова и опазване на дивеча /ЗЛОД/ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 /сто/ лева, на основание чл. 94, ал. 1 от ЗЛОД „Лишаване от право на ловуване“ за срок от три години и на основание чл. 95, ал. 1 от ЗЛОД е постановено отнемане в полза на държавата гладкоцевен ловен полуавтомат „Байкал МР-153“-12 ти калибър с фабричен №**********.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Сочи, че в хода на административнонаказателното производство не е допуснато съществено процесуално нарушение, налагащо извод за порочност на наложеното на А.А. наказание. В тази насока, жалбоподателят поддържа становището, че деянието и обстоятелствата при извършването му са описани пределно ясно в акта и в НП, без да е налице коментираното от районния съд опущение, засягащо съдържанието на акта и ограничаващо правото на защита на дееца. Релевират се и доводи относно безспорната установеност на вмененото на ответника правонарушение, поради което се отправя искане за отмяна на съдебното решение и за потвърждаване на отмененото наказателно постановление. В съдебно заседание касаторът се представлява от главен юрисконсулт Д., която поддържа сочените отменителни основания.

Ответната страна, А.К.А., в съдебно заседание се явява лично и с адвокат И.И.отАдвокатска колегия – Търговище, като оспорва предявената жалба.

 Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 14.10.2018 г. ловният надзирател И.И.при ТП ДГС „Преслав“ чул изстрели в местността „Чучура“ ДЛСР „Патлейна“, общ. Велики Преслав, обл. Шумен на ТП ДГС „Преслав“ гр. В. Преслав.  При извършване на проверка на място установил А.А. в района на чешмата, находяща в същата местност. А. носел сглобено ловно оръжие и водел две ловни кучета. След като поискал ловния билет и разрешителното за лов на жалбоподателя, свидетелят И. установил, че разрешителното му за групов лов било издадено за местността „Китка“ в ловностопански район „Преслав“ І-ва. Ловният надзирател, разяснил на А., че разрешителното му за лов не е за района, в който се намира в момента и му казал да се прибира.

След като срещнал още един ловец в същия район без разрешително за лов за него,  И. прекратил лова.  По-късно същият ден актосъставителят Р. Р. съставил акт за установяване на административното нарушение за нарушение по чл. 84, ал. 1 от ЗЛОД в присъствието на двамата свидетели – И.И.и Т.И., служители на ТП ДГС „Преслав“. Актът бил връчен на нарушителя на същата дата, който е направил възражения по него. Административнонаказващият орган се е произнесъл по възраженията, като е оставил същите без уважение.

След съставяне на АУАН И. изготвил Рапорт за установеното и въз основа на него свидетелят Р. допълнил съдържанието на съставения Констативен протокол С:ДООА №002447/14.10.2018г. След установяване на нарушението И. и Р. установили точните GPS координати на мястото на извършване на нарушението.

Въз основа на така съставения акт и на изготвените писмени материали било издадено и процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че административнонаказателното производство е протекло в нарушение на императивните правила на ЗАНН и по-конкретно, че изготвеният АУАН не съдържа в необходимата пълнота описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е било извършено, което води до неяснота относно за какво нарушение се наказва соченото за извършител на простъпката лице, с което се накърнява правото му на защита. Именно липсата на точно описание на простъпката в случая съдът е възприел за изначално опорочаваща протеклата санкционна процедура, завършила с издаването на оспореното пред районния съд НП. В тази насока, съдебният състав обективирал решаващия си извод, че актосъставителят не е конкретизирал изпълнителното деяние на нарушението, съобразявайки дадената с чл. 43 от ЗЛОД дефиниция на понятието „ловува“, както и че в акта не е индивидуализирано оръжието, с което е бил А., а това е сторено едва с издавеното постановление. Същото съдът е счел и за неправилно. По тези свои съображения предходната инстанция формирала извод за незаконосъобразност на правораздавателния акт и го отменила.   

В изпълнение на възложените му контролни функции настоящата инстанция, след като съобрази фактите по делото и доводите на страните, намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, коментирани и от районния съд. Деянието на ответника в настоящото производство е възприето за нарушаващо разпоредбата на чл. 84, ал. 1 от ЗЛОД, като актосъставителят е описал словесно простъпката му като ловуване извън определение разрешителни места в местност „Чучура“. Следва да се отбележи, че възпроизвеждането на текста на цитираната разпоредба не е равнозначно на описание на нарушението. При ангажиране административнонаказателната отговорност на даден субект следва да е налице описание на нарушението с неговите белези, както от субективна, така и от обективна страна. От обективна страна, административното нарушение се характеризира, както с предмета на нарушение, така и с формите на изпълнителното деяние на същото, съгласно разпоредбите на чл. 57, ал. 1, т. 5 и  чл. 42, т. 4 на ЗАНН. Видно от разпоредбата на чл. 43, ал. 2 от ЗЛОД, „ловуването“ е дейност, която обхваща както действия, пряко свързани с преследване, нараняване/ умъртвяване на дивеч, така и действия, касаещи неговото пренасяне, укриване, съхраняване, обработване, превозване на намерен, ранен и убит дивеч или на разпознаваеми части от него. Ал. 3 на чл. 43 приравнява към тях и престоя или движение на лица извън населените места с  извадено от калъф и сглобено ловно оръжие, независимо дали е заредено или не, каквото нарушение се вменява на ответника едва с изготвянето на НП. Вместо да опише словесно в каква проявна форма е осъществено твърдяното противоправно поведение, актосъставителят е изписал единствено бланкетното обвинение за ловуване извън определените за това места, независимо, че като свидетел в акта е вписан И. И., който лично е възприел стореното от И.. Следва да се отбележи също, че актът за установяване на административното нарушение има обвинителна функция и именно отразените в него констатации очертават рамките, в които се развива административно-наказателното производство, респективно се осъществява преценката на наказващия орган относно това налице ли е нарушение, извършено ли е от посоченото като нарушител лице и осъществено ли е виновно. Именно поради това и с оглед репресивния характер на административнонаказателните производства, в тежест на съответните органи на държавно управление, разполагащи с правомощието да прилагат санкционния инструментариум, регламентиран в ЗАНН и в специалните отраслови нормативни актове, е възложено задължението да установят по еднозначен и категоричен всички признаци от обективна и субективна страна на деянията, определени от нормотвореца за административни правонарушения. В контекста на изложеното, касационната инстанция намира, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение е допуснато нарушение по  чл. 42, т. 4 от ЗАНН, изразяващо се в липса на пълно и ясно описание на осъществената деятелност. Несъблюдаването на цитираните разпоредби съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, доколкото лишава санкционирания правен субект от възможността да разбере в какво деяние е обвинен, съответно да организира защитата си адекватно и в пълен обем. В унисон с мотивите на районния съд, касационната инстанция намира, че в акта е следвало да бъде описано и оръжието, с което контролните органи са приели, че е извършено деянието. С оглед на това установените нарушения на административнопроизводствените правила обосновават незаконосъобразността на наказателното постановление.    

Горното мотивира настоящия състав да приеме, че касационната жалба се явява неоснователна. Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, съдебният състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК не установи основания за нищожност, недопустимост на атакуваното решение или несъответствие с материалния закон.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

Р   Е    Ш    И   :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 64/13.08.2019г. на Районен съд – Велики Преслав, постановено по ВНАХД № 108/2019г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 04.12.2019 г.