Решение по дело №4160/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1047
Дата: 22 декември 2021 г. (в сила от 5 май 2022 г.)
Съдия: Николай Симеонов Гемеджиев
Дело: 20212120204160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1047
гр. Б., 22.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б., XXII СЪСТАВ, в публично заседание на първи
декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
Административно наказателно дело № 20212120204160 по описа за 2021
година
Производството по делото е образувано по реда на чл.59 и сл. от
ЗАНН по повод постъпила в съда жалба, подадена от еднолично дружество с
ограничена отговорност с фирма (наименование) „Р. 50-51“, ЕИК ... със
седалище и адрес на управление: с.Р., община С., област Б., улица ...,
представяно от управителя С. Т. Н..
Жалбата е подадена против Наказателно постановление изх.№04-17-
18/01.09.2021 г., издадено от заместник-министъра на културата доц. д-р П. В.
С., оправомощен със заповед №РД09-754/09.08.2021 г. на Министъра на
културата.
С това Наказателно постановление (НП) на основание чл.53, ал.1 от
ЗАНН и чл.200, ал.1, предложение 2 от Закона за културното наследство
(ЗКН) за нарушения на чл.83, ал.1, т.2, буква „а“ и буква „в“ ЗКН, на
дружеството-жалбоподател са наложени две административни наказания по
вид „имуществена санкция” в размер от по 16 000.00 лева за всяко едно.
С жалбата се иска отмяна на процесното НП, като се посочва, че то е
издадено след изтичане на сроковете за това. Отрича се наличието на
извършено нарушение.
Административнонаказващия орган (АНО) след редовно призоваване
1
не се явява. Явява се представител, който моли за потвърждаване на
процесното НП, както и за присъждане на разноски.

ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено на 07.09.2021 г. Жалбата е постъпила в съда
на 13.09.2021 г. с вх.№16783/13.09.2021 г. Ето защо съдът намира, че е
процесуално допустима за произнасяне, тъй като е подадена в седемдневния
преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183,
ал.3 и ал.4 НПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
С Договор № Т-РД-35-18/03.09.2018 г. за отдаване под наем на част от
обект - изключителна държавна собственост, представляващ М. п. "Р. з.",
находящ се в община С., област Б., сключен между държавата,
представлявана от министъра на туризма и "Р. 50-51" ЕООД, ЕИК ...5 със
седалище и адрес на управление с. Р., ул. "Д." № 3, представлявано от С. Н.,
на последния е предоставено за временно и възмездно ползване обект -
изключителна държавна собственост, представляващ М. п. "Р. з.", находящ се
в община С., област Б., обособена част от крайбрежната плажна ивица, с обща
площ в размер на 4 724 кв. м. Активната плажна площ на М. п. "Р. з." по
смисъла на § 1, т.5 от Допълните разпоредби на ЗУЧК е в размер на 2 863 кв.
м. Върху тази активна площ наемателят упражнява правата и задълженията си
по този договор, включително при определяне на общата площ на
преместваемите обекти и съоръжения, съгласно чл. 10, ал.7 от ЗУЧК и
допълнителната търговска площ на морския плаж, съгласно чл. 10, ал.8 от
ЗУЧК. Договорът е сключен за срок от пет години. В чл. 6.1.12., т.3 от
договора е посочено, че наемателят има право да поставя преместваеми
обекти и съоръжения и да ги свързва със съществуващите мрежи и
съоръжения на техническата инфраструктура с временни връзки, съгласно
нормативните изисквания.
На 03.06.2019 г. е извършена проверка от регионалните инспектори
АТ. К. и К. АП., на основание чл. 192, ал.1 от ЗКН на място на обект М. п. "Р.
2
з.", ПИ с идентификатор 67800.4.81., местност "Б.".
Проверката е извършена във връзка със сигнали - уведомления с вх. №
, № 94-00-765/16.04.2021 г. и 94-00-765/28.05.2019 г. в МК от Д. Г. Я., за това,
че :
На 11.04.2019 г. в границите на недвижим археологически паметник на
културата "А. н. н. А. П. втората четвърт на V - края на III век преди Хр. в
местността "К."/"Б." на територията на гр. С." в района на "Р. з." са започнати
и се извършват незаконни строителни дейности, които нарушават ЗКН". За
констатираното при проверката е съставен Констативен протокол № 94-00-
765/16.06.2019 г.
Съгласно Констативния протокол и всички събрани материали по
прокурорската преписка е видно следното:
ПИ с идентификатор 67800.4.81., местност "Б.", попада в границите на
групова археологическа недвижима културна ценност /ГАНКЦ/ "А. н. н. А. м.
"К." и "V. S." IV- III век пр. Хр.", землище на гр. С., определени с решения на
междуведомствена комисия, назначена със Заповед № РД09-159/02.05.2006 г.
на министъра на културата, отразени в протокол от 10.05.2006 г. Обектите са
обявени и в ДВ, бр. 35 от 1965 г. с категория "местно значение". Имотът е
изключителна държавна собственост, съгласно Акт за изключителна
държавна собственост № 778/15.12.2003 г. на министъра на регионалното
развитие и благоустройството. Има изготвена схема за поставяне на
преместваеми обекти и съоръжения, в това число допълнителна търговска
площ по чл. 10, ал.8 от ЗУЧК на морския плаж "Р. з.", одобрена от
Министерство на туризма на 16.11.2018 г.
Има и още една схема за поставяне на преместваеми обекти, одобрени
от Министерство на туризма съответно на 28.02.2019 г. С Разрешение за
поставяне № 8/14.03.2019 г. община С. е разрешила на "Р. 50-51" ЕООД да
постави преместваем обект по чл. 10, ал.4, т.2, буква "б" от ЗУЧК, съгласно
схема за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на
М. п. "Р. з.", одобрена от Министерство на туризма на 28.02.2019 г., а именно
З. з. б. х. с площ 52 кв. м., обект № 11 съгласно одобрената схема. Във връзка
със сигнал за нарушение на Р. з. с № 94-00-1117/12.04.2019 г. и № 94-00-
1145/16.04.2019 г. в Община С. от П. С. с адрес гр. Б., к-с ..., служители
дирекция „УТКИПЕУП“ към Община С., на 22.04.2019 г. са извършили
3
проверка на временен обект “З. з. б. х.“, в поземлен имот с кадастрален
идентификатор, М. п. „Р. з.“, м „Б.“, землище на гр. С., като е констатирано,
че „Р. 50-51“ ЕООД, собственик на З. з. б. х., изградено съгласно Разрешение
за поставяне № 8/14.03.2019 г., при изпълнението на обекта, не е спазил
предвижданията на проекта. Проектът предвижда заведението да е изпълнено
изцяло от дърво, като дървените колони да бъдат стабилизирани към терена
съгласно, бетонови елементи. Констатирано е, че на място е изпълнена 5 см.
бетонова основа върху стара бетонова площадка, а върху нея са изпълнени
газобетонови тухли. Констатирано е, че така изпълненият обект не отговаря
на издаденото разрешение, при неспазване на конструктивното становище и
архитектурната част, послужила за издаването му. Във връзка с
констатациите е започнато производство по чл. 57а, ал. 1, т. 1 от ЗУТ за
издаване на заповед за премахване. Във връзка с горното, кметът на Община
С. е издал Заповед за премахване на обекта с № 8-Z-511 от 16.05.2019 г.
Изпълнявайки изискванията на заповед № 8-Z-511 от 16.05.2019 г., „Р. 50-51“
ЕООД, внася уведомление в деловодството на Община С. с № 94-00-
1448/16.05.2019 г., с което уведомява кмета на Общината, че същият е
„Продължил действия за привеждането на обекта за бързо хранене, на
морския плаж „Р. з.“ съгласно одобрените проекти“.
Относно преместваемия обект в Констативния протокол вх. № 94-00-
765/26.06.2019 г. е констатирано, че в ляво от стълбите на залива е изградена
в годините назад/във времето, когато на това място е била разположена
рибарската къщичка/ бетонна площадка с малък дървено-железен кей. До
миналата (2018) година на това място, плътно до склона все още, се е
намирала постройката на рибарите. В момента на мястото на рибарската
къщичка е разположена дървена конструкция, тип навес с бар плот, а в ляво
от него е монтирана върху трупчета малка сглобяема дървена къщичка,
отбелязана на проекта като медицински пункт. По периферията на брега от
двете страни на кея са поставени 8 дървени маси с пейки. В края на стария
землен път, сега преграден от оградата на ПИ с идентификатор 67800.4.43, се
намира маскиран с тенти фургон. В Писмо на Община С. с № 04-00-99-
001/23.05.2019 г. до Министерство на туризма е посочено, че след
извършената проверка по случая е установено, че до отдаването под наем на
обекта „Р. з.“ в Община С. се съхранява единствено строително разрешение за
строеж на подпорни стени № 127/21.08.2002 г., а строителни книжа за
4
изграждане на обект пирс/кей и бетонови площадки не са налични.
Срещу входа за плажна ивица „Р. з.“, са изградени два трафопоста на
Е. Юг“- за захранване на околните имоти, от които се вижда, че е прокарван
канал през асфалта на ул. „В. п.“ с размер около 0,40 м. в посока „Р. з.“ към
ПИ с идентификатор 67800.4.80, след който се стига до ПИ с идентификатор
67800.4.81. Разрезът на асфалта в пътя в момента е запълнен с чакъл и пръст.
С Договор за присъединяване на обекти на клиенти към
електроразпределителната мрежа на "Е. Юг" ЕАД № 4374285/2019 г. , между
"Р. 50-51" ЕООД и "Е. Юг" ЕАД е е уредено присъединяването на обект "З. з.
б. х., обект № 11, съгласно одобрена схема, съгласно Разрешение за поставяне
№ 8/14.03.2019 г. към електроразпределителната мрежа на "Е. Юг", КЕЦ П..
Присъединяването се извършва съгласно Становище №
4374285/25.03.2019 г. Съгласно чл. 4.2. от договора, клиентът се задължава да
проектира, изгради и въведе в експлоатация следните електрически
съоръжения за присъединяване на обекта - вид и технически параметри -
изграждане на съответния брой КЛ НН от стандартизирано електромерно
табло до крайните табла на обекта.
От Протокол за оглед на местопроизшествие, съставен на 16.09.2019 г.
от Р. А. - Н. - старши разследващ полицай при ОД на МВР Б., e установено, че
в местност "Б.", района на М. п. "Р. з.", ул. "В. п.", на асфалтов път, пред
гаражна врата към Ваканционно селище "Р. з.", находящ се на ул. "В. п." №
64, се вижда запълнен с асфалт разрез в асфалтовата настилка. Разрезът е по
цялата ширина на асфалтовия път и води до електрическа касета високо
напрежение.
Широчината на пътя е около 5 метра. Дължината на разреза е 4,60
метра, а широчината на разреза е 40 см. Виждат се две касети високо
напрежение - голяма и малка. Гореописаният запълнен разрез на пътя води до
бетонна /асфалтова/ пътека със стълби. Встрани от пътеката се виждат лампи
/ улично осветление/. Преди първата лампа се вижда шахта, покрита с
метален капак и заключена с катинар. На около 4 м от третия стълб се вижда
стръмен залесен и затревен участък. Върху него се виждат успоредни един на
друг полиетиленови тръби с различни диаметри. Едната с диаметър около 2
см, а другата - с диаметър 3 см. На около 24, 50 метра вляво от стълбите,
върху бетонова настилка с неправилна форма, грапава се виждат два броя
5
дървени постройки. Между ламперията и бетоновата настилка се вижда цокъл
със средна височина 5 см, който е част от настилката на заведението. След
описаната постройка се вижда друга такава - правоъгълна. Състои се от
дървена покривна конструкция, покрита с вълнообразни плоскости, с PVC
дограма. Нивото на пода на помещението е на около 30 св. Срещу стълбите,
водещи до гореописаните постройки и вдясно от стълбите се вижда плажна
ивица със спасителен пост. Огледът на местопроизшествието е придружен и
от цветен снимков материал.
Съгласно Констативния протокол от оглед на място от 03.06.2019 г. на
регионалните инспектори от ГД ИОКН, за подхода към „Р. з.“ е изградена
пътека, покрита с бетон, с поставени осветителни тела по периферията за
нощно осветление. Пътеката продължава, към залива, като се превръща във
стълбички, по които в страни също са поставени осветителни тела, достигащи
почти до северния край на социализираната страна на „Р. з.“. Тази
инфраструктура е изграждана преди много години, с цел осигуряване на
достъп на туристите до „Р. з.“. На едно място при слизане по стълбите и почти
до тях е положен железен капак в рамка с приблизителни размери около 0,50
х 0,50 м.
В края на горната тераса, преди започване на стъпалата по стръмния
склон, към залива от ляво на съоръжението в гората е оформен землен път, по
който в момента се забелязват следи от транспортни средства, водещи
успоредно на стълбите, със леки завой към „Р. з.“. Преминавайки по земления
път, се забелязват скоро направени откоси по стръмните страни на пътя с
размери от 0,20 м. до около 0,50 м. за изравняване на основата на земления
път. Пътят е прокаран в ясно забележим свлачищен терен. От огледа на
страничните профили по шкарпа - земна пръст, е установено, че няма наличие
на движими и недвижими археологически ценности в свлачищния терен.
След слизането на нивото на пясъчната ивица се констатира, че в дясно от
стълбите се намира плажна пясъчна ивица, добре почистена. В нея в права
линия са забити 6 чадъра, а зад тях указателни табели и поставен в земята
бетонов пръстен с размер около 1 метър.
С Разрешение № УТ-4038-2-001/09.04.2019 г. за прокопаване на
улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, в това
число зелени площи, община С. е разрешила на С. Т. Н. да извърши работи,
6
свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и
вътрешноквартални пространства, в това число зелени площи във връзка със
строителството на обект плаж "Р. з.", по плана гр. С..
Проектът за обект М. п. "Р. з.", част В и К с възложител "Р. 50-51"
ЕООД е съгласуван от "В и К" ЕАД, гр. Б. на 24.04.2019 г. В Писмо изх. №
ТД-40-2 от същата дата В и К" ЕАД, Б. уведомява "Р. 50-51" ЕООД за това, че
съгласно съгласувания технически проект и необходимите документи към
същия, "В и К" ЕАД ще подготви договор за присъединяване към
водоснабдителните и/или канализационните системи, за срока на валидност
на договора за отдаване под наем на М. п. "Р. з.".
По ДП № 235/2019 г. по описа на ОД на МВР - гр. Б. била назначена
комплексна строително-техническа и геодезическа експертиза, възложена на
инж. Б. К. К. и инж. М. П. М., изготвена на 30.08.2020 г. За нуждите на
експертизата е извършена комбинирана геодезическа снимка с GPS и
електронна ролетка за нанасяне на разреза в асфалта, шахтите, пътеката от
стълбището до заведението и заведението със здравния пункт. Към датата на
заснимането, пътеката била обрасла с трева и е със средна ширина 1,50 м.,
като започва от средата на стълбището към залива и стига до него.
Построените заведение, навес и здравен пункт са с временен характер /без
стабилни основи/. Всички заснети елементи и бетоновата пътека със стълби
попадат в "А. н. н. А.". В IV. "Заключителна част", в т. 4.1. на въпроса в кои
изкопни части и в частност запълнен с асфалт разрез в асфалтова настилка на
ул. "В. п." и шахта, покрита с метален капак /в близост до гаражна врата към
ваканционно селище "Р. з.", находящо се на ул. "В. п." № 64, попадат на
територията на "А. н. н. А." и в какви граници, като бъдат съпоставени
кадастралните карти и протокол от 10.05.2006 г. на министъра на културата и
изготвената към него скица, е даден следния отговор:
Разрезът в асфалта е с ширина около 1,5 м между т.1 и т.2 на
Приложение 1 и попада в ПИ 67800.4.6 - улица, по която минава границата на
защитената територия на "А. н. н. А.". Шахтата с метален капак,
представляваща т.3 попада в ПИ 67800.4.47 и е в границата на защитената
територия, означена с дебел щрих на приложението, извадка от скицата към
протокол от 10.05.2006 г. на министъра на културата.
На въпроса по т.4.2. кои изкопни части и в частност землист път в ляво
7
от бетонна пътека със стълби, попадат в територията на "А. н. н. А." и в какви
граници, като бъдат съпоставени кадастралните карти и протокол от
10.05.2006 г. на министъра на културата и изготвената към него скица е
отговорено така:
Пътеката, означена с точки от заснемането с №№ 4-13 е обрасла с
трева и е със средна ширина 1.50 м., като започва от средата на стълбището
към залива и стига до него, попада в ПИ с №№67800.4.47, 7, 80 и 81 и заедно
с бетоновата пътека със стълби /не е заснета заради сложния терен и плътната
дървесна растителност/ попадат в територията на "А. н. н. А.", което е
показано в приложение 1.
На въпроса по т.4.3. извършвани ли са строителни и/или изкопни
дейности в плаж "Р. з." във връзка с поставянето на временни постройки,
отговарят ли постройките на изготвената и одобрена от Министерството на
туризма схема за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения, в това
число и допълнителна търговска площ по чл. 10, ал.8 от ЗУЧК на М. п. "Р. з.",
община С., област Б. е отговорено по следния начин:
"Строително - монтажни дейности са извършени в съответствие с
одобрен инвестиционен проект на обект: "Монтаж на павилион за З. з. б. х. на
М. п. "Р. з." от 2019 г. за застроена площ 52x2 по части: арх., СК, ВиК, Ел и
съгласно одобрена "Специализирана схема за поставяне на преместваеми
обекти и съоръжения на М. п. "Р. з.", одобрена от Министерство на туризма
на 16.11.2018 г. Констатирано е нарушение, свързано с монтаж на зидария
итонг, за което е съставен констативен протокол и издадена заповед за
премахване, които са изпълнени в последствие, съгласно проектното
решение.
На въпроса по т. 4.4. извършвани ли са строителни и/или изкопни
дейности във връзка с поставен в земята бетонов пръстен с диаметър около 1
м, разположен в дясно от стълбите на плажната ивица, е отговорено така:
Стоманобетоновата шахта, разположена в дясно от подхода към плажа
е с дълбочина около 1,20 м, изпълнена от сглобяем стоманобетенов кръгъл
пръстен. Изпълнени са СМР в съответствие с инвестиционен проект част В и
К, съгласуван с експлоатационното дружество и одобрен от община С.. СМР
включват изкопни и монтажни работи.
На задачата по т. 4.5. да бъде изготвена скица, указваща границите на
8
нарушението спрямо територията на недвижимата културна ценност е
отговорено, че е изготвена комбинирана скица - Приложение 1.
На задачата по т.4.6. да бъде определено нарушенията в територията на
археологическата недвижима културна ценност /АНКЦ/ ли са или в нейната
охранителна зона, е отговорено, че всички строително-монтажни работи
попадат в територията на АНКЦ.
Съгласно данните от съхранявания в НИНКН, Национален публичен
регистър на недвижимите културни ценности, в който се вписват актовете по
чл. 58, ал. 1, чл. 62, ал. 1 и 2 и чл. 65, ал. 1 от ЗКН, "А. н. н. А. (втората
половина на V - края на ІІІ в.пр.Хр”) в местността “К.”, гр. С. притежава
статут на археологическа недвижима културна ценност с категория “местно
значение” - обявен в ДВ бр. 35/1965 г. като паметник на културата от
Античността и Средновековието.
С акта на предоставяне на статут през 1965 г. не са определени граници
на археологическия обект.
С Протокол на междуведомствена комисия от 20.06.2001 г., назначена
със Заповед № РД-09-182/29.05.2001 г. на министъра на културата и одобрен
от министъра на културата (писмо с изх.№1336 от 06.08.2001 г. на НИПК), са
определени границите на следните археологически паметници на културата и
на охранителните им зони в гр. С.: “А. н. н. А.” (втората половина на V - края
на ІІІ в.пр.Хр.) в м.”К.” и м. “Х.”; “А. н. н. А.” (VІ - ІV в.пр.Хр.), кв.81 по ЗРП
на гр. С.; “А. н. н. А.” (ІV - ІІІ в.пр.Хр.) в м.”К.” и м. ”С.”, както и режимите
за ползване на земята в границите на паметниците на културата и на
охранителните им зони.
С Протокол на междуведомствена комисия от 10.05.2006 г., назначена
със заповед № РД-09-159/02.05.2006 г. на министъра на културата и одобрен
от министъра на културата (писмо с изх.№ 2387 от 21.08.2006 г. на НИПК) са
разширени границите и са определени предписанията за опазване на
териториите на паметниците на културата и на охранителната им зона, както
следва: “А. н. н. А. (втората половина на V- края на ІІІ пр. Хр.) в м. ”К.”; “А.
н. н. А. (втората половина на ІV-ІІІ пр. Хр.) в м. ”К.” и м. ”С.”; М. н. н. н. К. и
археологически обект на остров „Св. Св. К. и. Ю.”.
По случая било образувано наказателното производство - досъдебно
производство № 235/ 2019 г. по описа на ОДМВР- гр. Б., ДП пореден №
9
404/2019 г. на Окръжна прокуратура - Б., провеждано за престъпление по чл.
277а, ал. 2, предлож. трето НК.
С Постановление от 12.03.2021 г. на основание чл.243, ал.3, във вр. с
ал. 1, т. 1, във вр. с чл.24, ал.1, т.1 НПК Окръжна прокуратура – Б. е
прекратила наказателното производство и изпратила материалите по
досъдебното производство на Министъра на културата по компетентност, с
което действие и на основание чл.36, ал.2 ЗАНН с получаване на това
постановление на 17.03.2021 г. било образувано настоящото
административнонаказателно производство.
На 01.09.2021 г., извън рамките на инструктивния едномесечен срок по
чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[1] шестмесечен срок по чл.34, ал.3 във
връзка с чл.36, ал.2 ЗАНН, заместник-министъра на културата доц. д-р П. В.
С., оправомощен със заповед №РД09-754/09.08.2021 г. на Министъра на
културата, издал процесното наказателно постановление.
Конкретно посочените нарушения, вменени на дружеството-
жалбоподател били в цифров вид квалифицирани като такива по чл.83, ал.1,
т.2, буква „а“ и буква „в“ ЗКН.
В словесен вид вменените нарушения били за това, че
за несъгласуване на схеми и проекти за преместваеми обекти в границата
на групова археологическа недвижима културна ценност "А. н. н. А.",
местност "К.", землището на гр. С. в периода 01.03.2019 г. - 03.06.2019 г.
бил нарушен чл.83, ал.1, т.2, буква „в“ ЗКН и
за реализиране на проектите на техническата инфраструктура,
включително и за сградните отклонения за присъединяване към мрежите
и съоръженията в границата на групова археологическа недвижима
културна ценност "А. н. н. А.", местност "К.", землището на гр. С. в
периода 14.03.2019 г. - 03.06.2019 г. бил нарушен чл. 83, ал. 1, т.2, буква
„а“ ЗКН.
На 07.09.2021 г. на дружеството-жалбоподател бил връчен препис от
НП, а както бе прието по-горе - в рамките на преклузивния срок по чл.59, ал.2
във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с чл.183, ал.3 и ал.4 НПК – на 13.09.2021
г., в съда била подадена процесната жалба с вх.№16783/13.09.2021 г.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:
10
Съдът не установи процесуални нарушения или материалноправни
пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят отменително
решение.
НП е съставено от лице, компетентно да стори това съгласно чл.229,
ал.2 ЗКН във връзка със заповед №РД09-754/09.08.2021 на Министъра на
културата.
От събраните пред настоящия съд доказателства, състава приема за
установено по несъмнен начин, че вмененото нарушение е извършено.
Съгласно чл. 83, ал.1, т.2, буква "в" от ЗКН, в границите на групови
културни ценности, ако с режимите за опазване не е определено друго на
съгласуване по реда на чл. 84 подлежат:
"в) схеми и проекти за преместваеми обекти, включително за
настилки, огради, чешми, улично осветление и други елементи на градското
обзавеждане…".
Съгласно този текст, схемите за преместваеми обекти подлежат на
задължително съгласуване, а такова не е извършено. Нарушението е
започнало на 01.03.2019 г. Това е денят, който е следвал 28.02.2019 г., когато е
одобрена схема за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения, в това
число допълнителна търговска площ по чл. 10, ал.8 ЗУЧК на М. п. "Р. з.",
община С., област Б. от Министерство на туризма. Както правилно посочва
наказващия орган, от деня, следващ одобряването на схема за поставяне на
преместваеми обекти и съоръжения по реда на ЗУЧК от Министерство на
туризма, "Р. 50-51" ЕООД е следвало да предприеме необходимите действия
за да съгласува така одобрената схема и по реда на чл.83, ал.1, т.2, буква "в"
ЗКН с Министерство на културата.
На 14.03.2019 г. е издадено Разрешение № 8/14.03.2019 г. на община С.,
с което на "Р. 50-51" ЕООД е разрешено да постави преместваем обект по
чл.10, ал.4, т.2, буква "б" ЗУЧК, съгласно схема за поставяне на преместваеми
обекти и съоръжения на територията на М. п. "Р. з.", одобрена от министъра
на туризма на 28.02.2019 г. Дори към този момент дружеството-жалбоподател
е бездействало и не е предприело действия за съгласуване на одобрената по
реда на ЗУЧК от Министерство на туризма схема за поставяне на
преместваеми обекти. Нарушението е продължило и през месец април,
съгласно показанията на Н. и на подадените до община С. и до Министерство
11
на културата сигнали от лицата Д. Г. Я. и П. С.. Продължило е и на 22.04.2019
г., когато с Констативен акт № 11/22.04.2019 г. на община С. е констатирано
относно З. з. б. х., собственост на "Р. 50-51" ЕООД, че в площта на поземлен
имот с идентификатор 67800.4.81, местност "Б.", землище на гр. С. се
изгражда З. з. б. х., за което има издадено разрешение за поставяне №
8/14.03.2019 г.
При изпълнението на обекта не са спазени предвижданията на проекта,
като същият предвижда заведението да е изпълнено изцяло от дърво,
дървените колони да бъдат стабилизирани към терена посредством
предварително излети бетонови елементи. На място е изпълнена нова
бетонова основа с приблизителна дебелина 5 см, върху съществуваща
бетонова площадка, като върху основата са изпълнени зидове от газобетонови
тухли.
Така изпълненият обект не отговаря на условията на издаденото
разрешение, тъй като не са отразени предвижданията на конструктивното
становище и архитектурната част, послужила за издаването му. Нарушението
е продължило и към 16.05.2019 г., когато със Заповед № 8-Z-511/16.05.2019 г.
на кмета на община С. е наредено на "Р. 50-51" ЕООД за своя сметка да
премахне обекта.
На същата дата - 16.05.2019 г., управителят на дружеството е депозирал
в община С. уведомление вх. № 94-00-1448/16.05.2019 г., с което уведомява,
че е предприел действия за привеждане на обекта за бързо хранене съгласно
одобрените проекти.
Към момента на проверката на инспектори от ГД ИОКН, извършена на
03.06.2019 г. е установено, че на мястото на бившата рибарска къщичка е
разположена дървена конструкция, тип навес с бар плот, а вляво от него е
монтирана върху трупчета малка сглобяема дървена къщичка, отбелязана на
проекта като медицински пункт. По периферията на брега от двете страни на
кея са поставени 8 дървени маси с пейки. В края на стария землен път, сега
преграден от оградата на ПИ с идентификатор 67800.4.43 се намира маскиран
с тенти фургон. Това означава, че към 03.06.2019 г. реализирането на
нарушението е завършило.
Към констативния протокол е изготвен и снимков материал, на който
ясно личи дата 03.06.2019 г., от който се вижда, че преместваемият обект вече
12
е реализиран.
Следователно, периодът на извършване на нарушението е 01.03.2019 г. -
03.06.2019 г.
Също така, "Р. 50-51" ЕООД е осъществило и реализация на проекти
на техническата инфраструктура, включително и за сградните отклонения за
присъединяване към мрежите и съоръженията в археологическа недвижима
културна ценност "А. н. н. А.". По този начин дружеството е нарушило
разпоредбата на чл. 83, ал.1, т.2, буква „а” ЗКН във връзка с чл. 84 ЗКН - а
именно, че инвестиционните проекти и искания за намеси в защитени
територии за опазване на културното наследство се одобряват и строежите се
изпълняват по реда на чл. 151, ал. 2 ЗУТ – след съгласуване по реда на чл. 84
ЗКН, с което е осъществен фактическия състав на административно
нарушение по чл.200, ал.1, предложение второ ЗКН. Съгласно чл. 83, ал.1, т.2,
буква "а" ЗКН, в границите на групови културни ценности, ако с режимите за
опазване не е определено друго, на съгласуване подлежат
"а)…. а при археологически недвижими културни ценности - …, както
и проектите на … и техническата инфраструктура, включително и за
сградните отклонения за присъединяване към мрежите и съоръженията".
Извършването на нарушението е започнало на 14.03.2019 г., когато е
издадено разрешение за поставяне № 8/14.03.2019 г. на Главния архитект на
община С.. Продължило е и към 25.03.2019 г., когато е издадено становище №
4374285/25.03.2019 г. за присъединяване към електроразпределителната
мрежа на ЕР Юг, КЕЦ П.. Продължило е и към 09.04.2019 г., когато между "Р.
50-51" ЕООД и "Е. Юг" ЕАД е сключен договор изх.№ 4374285/2019 г. за
присъединяването на обект "З. з. б. х., обект № 11, съгласно одобрена схема,
съгласно Разрешение за поставяне № 8/14.03.2019 г., на основание чл. 13, ал.3
и ал.7 ЗУЧК и чл. 10 и ал.3 от Наредба на Общински съвет, гр. С., с
местонахождение гр. С., имот: м."Б.", М. п. "Р. з.", ЕКАТТЕ: 67800 с 1 брой
бъдещи потребители /клиенти/ към електроразпределителната мрежа на ЕР
Юг, КЕЦ П.. На същата дата е издадено и Разрешение УТ - 4038-2-
001/09.04.2019 г. на кмета на община С. за прокопаване на улични и
тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, в т.ч. зелени площи.
Продължило е и към 24.04.2019 г., когато с писмо изх. № ТД-40-2/24.04.2019
г. са съгласувани ВиК схеми за обект "М. п. "Р. з.", ПИ 67800.4.81, общ. С.,
13
област Б.. През цялото това време "Р. 50-51" ЕООД е бездействало и не е
съгласувало проектите на техническата инфраструктура, включително и за
сградните отклонения за присъединяване към мрежите и съоръженията.
Към момента на проверката на регионалните инспектори от ГД ИОКН
АТ. К. и К. АП., извършена на 03.06.2019 г. е установено, че срещу входа за
плажна ивица "Р. з.", са изградени два трафопоста на "Е. Юг" ЕАД за
захранване на околните имоти, от които се вижда, че е прокаран канал през
асфалта на ул. "В. п." с размер около 0,40 м в посока "Р. з." към ПИ с
идентификатор 67800.4.80, след който се стига до ПИ с идентификатор
67800.4.81. Разрезът на асфалта в пътя към момента на проверката е запълнен
с чакъл и пръст. Констатирано е, че на едно място при слизане по стълбите и
почти до тях е положен железен капак в рамка с приблизителни размери
около 0,50 х 0,50 м.
Следователно към 03.06.2019 г. на територията на групова АНКЦ "А. н.
н. А." вече са реализирани проектите на техническата инфраструктура,
включително и за сградните отклонения за присъединяване към мрежите и
съоръженията Предвид това, наказващият орган правилно е приел, че
нарушението е извършено за периода 14.03.2019 г. - 03.06.2019 г.
Двете нарушения, това по чл. 83, ал.1, т.2, буква "в" ЗКН и това по чл.
83, ал.1, т.2, буква "а" ЗКН реализират фактическия състав на чл. 200, ал.1,
предл. второ от ЗКН.
Както поставянето на преместваемите обекти, така и проектите на
техническата инфраструктура, включително и за сградните отклонения за
присъединяване към мрежите и съоръженията не представляват
инвестиционен проект по смисъла на §3, т.1 от Допълнителните разпоредби
на Наредба № 4 от 21.05.2001 г. за обхвата и съдържанието на
инвестиционните проекти, издадена от министъра на регионалното развитие
и благоустройството, обн., ДВ, бр. 51 от 5.06.2001 г., в сила от 5.06.2001 г.,
изм. и доп.
Съгласно тази разпоредба, "инвестиционен проект" е проект, който е
предназначен за строителство на обекти. Същевременно, по силата на § 5, т.
80 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ, "преместваем обект" е обект,
който няма характеристиките на строеж и може след отделянето му от
повърхността и от мрежите на техническата инфраструктура да бъде
14
преместван в пространството, без да губи своята индивидуализация и/или
възможността да бъде ползван на друго място със същото или с подобно
предназначение на това, за което е ползван на мястото, от което е отделен,
като поставянето му и/или премахването му не изменя трайно субстанцията
или начина на ползване на земята, както и на обекта, върху който се поставя
или от който се отделя. Преместваемият обект може да се закрепва временно
върху терена, като при необходимост се допуска отнемане на повърхностния
слой, чрез сглобяем или монолитен конструктивен елемент, който е
неразделна част от преместваемия обект и е предназначен да гарантира
конструктивната и пространствена устойчивост на обекта и не може да служи
за основа за изграждане на строеж. Също така, съгласно чл.13, ал.5 ЗУЧК,
преместваемите обекти и съоръжения по ал.3 на същия член се свързват със
съществуващите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура с
временни връзки, които се вписват в разрешението за поставяне по чл.56, ал.2
ЗУТ.
Следователно и проектите на техническата инфраструктура за
присъединяване към мрежите и съоръженията на преместваемите обекти
също не представляват инвестиционен проект. Ето защо, наказващият орган
правилно е приел, че и с двете нарушения "Р. 50-51" ЕООД е осъществило
намеси в защитена територия за опазване на културното наследство без
съгласуване в нарушение на чл.83, с което е реализирало състава на чл.200,
ал.1, предложение второ ЗКН.
Мястото на извършване и на двете нарушения е територията на ПИ с
идентификатор 67800.4.81, местност "Б.", землище на гр. С., попадащ в
границите на ГАНКЦ "А. н. н. А.", местността "К.".
Следва да се отбележи, че ЗКН е специален закон спрямо ЗУТ и
следователно е приложимият закон при осъществяване на намеси в
границите на защитена територия за опазване на културното наследство.
ГАНКЦ "А. н. н. А.", местността "К." представлява територия с особена
териториалноустройствена защита по смисъла на §5, т.4 от Допълнителните
разпоредби на ЗУТ, съгласно която "територии с особена
териториалноустройствена защита" са защитените територии за културно-
историческа защита по Закона за културното наследство.
Поради това, за извършване на намеси в ГАНКЦ следва да се извърши
15
съгласуване по реда на чл.84, във връзка с чл.83, ал.1, т.2 ЗКН, освен ако с
режимите за опазване не е определено друго. В одобрения от министъра на
културата Протокол от 10.05.20016 г. в изпълнение на Заповед на министъра
на културата № РД 09-159/02.05.2006 г. за определяне на границите и
режимите за ползване на територията и охранителната зона на "А. н. н. А."
/втората половина на V - края на III в. пр. Хр./ в местността "К.", на стр. 4, т.1,
А, буква "в" са посочени предписания за опазване на територията на груповия
паметник на културата. Тези предписания обаче не засягат съгласуването на
схеми и проекти за преместваеми обекти, като и проектите на техническата
инфраструктура, включително и за сградните отклонения за присъединяване
към мрежите и съоръженията. Следователно приложими в случая са
разпоредбите на чл.83, ал.1, т.2, букви"в" и "а" ЗКН.
По силата на чл. 181, ал.1-3 от ЗКН, държавата осигурява трайно
обозначаване на недвижимите културни ценности, вписани в Списъка на
световното наследство, с идентификационни табели, носещи емблемата на
световното наследство и логото на ЮНЕСКО, както и датата на вписване на
културната ценност. Собствениците на недвижими културни ценности от
национално значение осигуряват трайното им обозначаване. По своя
инициатива собствениците на останалите категории недвижими културни
ценности могат да извършват обозначаването им. С други думи, ЗКН не
задължава собствениците на културни ценности с категория "местно
значение" да извършват обозначаването им. Също така, от събраните по
досъдебното производство и по прокурорската преписка материали и
документи е видно, че нарушителят е извършил съгласуване с всички
останали държавни институции като Министерството на туризма, Регионална
инспекция по околна среда и води - Б., с община С. и с дружествата
доставчици като "ВиК" и "Е. Юг". По същия начин е следвало да извърши
съгласуване и с Министерство на културата по реда на ЗКН, който се явява
специален закон по отношение на ЗУТ и на ЗУЧК.
Извършените две нарушения по чл.200, ал.1, предложение второ, във
връзка съответно с чл.83, ал.1, т.2, буква "в" и чл.83, ал.1, т.2, буква "а" ЗКН
по характер представляват формални нарушения, при което с факта на
установяването им законодателят презюмира настъпването на
неблагоприятни за установения обществен ред правни последици, достатъчно
значими по презумпция на закона, за да подлежат на санкциониране с
16
предвидената в правната норма административно-наказателна санкция.
При индивидуализиране размера на наказанията и за двете нарушения е
взето предвид, че "А. н. н. А." е групова АНКЦ, с категория „местно
значение”, съгласно § 10, ал.1 ЗКН. Предвид което наказващият орган при
определяне на размера на имуществените санкции и при двете нарушения
преценява, както високата културна и научна стойност[2], така и
обществената значимост на ГАНКЦ, представляващ обект, свързан с
културата и историята на населеното място гр.С., община С. и област Б. (по
аргумент от чл.50, ал.1, т.3 ЗКН). Независимо от размера на извършените
намеси, преценени в хода на досъдебното производство и от разследващия
прокурор като незначителни спрямо общата площ на местността Б., не може
да се отрече важността на ГАНКЦ "А. н. н. А.", местност "К.", разположен в
землището на гр. С. и неговата значимост за общината и областта.
Нарушенията са извършени за първи път. Също така, извършването и на
двете нарушения не е довело до разрушаване на археологически структури и
обекти. Въпреки че и двете нарушения са формални по своя характер, фактът,
че в резултат от извършването им не са настъпили вредоносни последици,
следва да се вземе в предвид при определяне на размера на имуществените
санкции. Съгласно разпоредбата на чл.27, ал.2 ЗАНН, при определяне на
наказанията са взети предвид тежестта на нарушенията, подбудите за тяхното
извършване и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността
обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. Предвид
изложеното с оглед тежестта на нарушенията, следва да бъдат определени
наказания, по-близки до минималния размер, но по-далеч от средния, посочен
в административно-наказателната разпоредба на чл. 200, ал.1, предложение
второ ЗКН.
По производството не е направено искане за обезщетение, не са
изземвани и веществени доказателства, не са налице основания за прилагане
на чл. 28 ЗАНН.
В изпълнение на Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. по
тълк.н.д. № 1/2005 г. на ВКС, относно приложението на чл.28 ЗАНН,
наказващият орган е извършил правилна преценка дали извършените
нарушения представляват „маловажен случай“. С оглед всички установени
при проверката обстоятелства и тежестта на нарушенията, както и с оглед
17
статута на територията на ГАНКЦ "А. н. н. А.", с категория „местно
значение”, настоящият състав намира, че не са налице предпоставки
нарушенията да бъде квалифицирани като маловажни и следователно да не
бъдат наложени наказания в изпълнение на чл.28 ЗАНН.
Съгласно чл.18, предл.второ ЗАНН, когато едно и също лице е
извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват
поотделно за всяко едно от тях.
С оглед очерталия се завършек на производството искането на
процесуалния представител на НАП за присъждане на разноски е
основателно и не съществува причина да не бъде уважено. Към момента е
настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл.63, ал.3 ЗАНН (нова
- ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на
НП принципно въззивният съд може да присъжда разноски на страните.
Уредбата препраща към чл.143 АПК, който пък от своя страна препраща към
чл.77 и чл.81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане
на разноските, само ако съответната страна е направила искане за
присъждането им. В конкретния случай представителят на
административнонаказващия орган е поискал да му бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение, като с оглед изхода на делото следва
дружеството-жалбоподател да бъде осъдено да заплати юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева съгласно чл.27е от Наредбата за правната
помощ.

Предвид горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН 22. Наказателен състав на
Районен съд – Б.
[1] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и
Втора колегия на Върховен административен съд
[2] част от елементите на обекта са уникални за България, а в световен мащаб съществуват само на това място и в Атина
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление изх.№04-17-
18/01.09.2021 г., издадено от заместник-министъра на културата доц.
д-р П. В. С., оправомощен със заповед №РД09-754/09.08.2021 г. на
18
Министъра на културата;
На основание чл.63, ал.3 във връзка с ал.1 ЗАНН ОСЪЖДА
еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма
(наименование) „Р. 50-51“, ЕИК ... със седалище и адрес на
управление: с.Р., община С., област Б., улица ..., представяно от
управителя С. Т. Н., да заплати на Министерство на културата сумата
от 80.00 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението, съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – гр. Б. на основанията, предвидени в
Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228
АПК) в четиринадесетдневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Б.: _______________________
19