Решение по дело №259/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 211
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 28 юли 2020 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700259
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

               № 211/28.07.2020 г., град Добрич

 

                В  И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ, в публично заседание на четиринадесети юли, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА 

                                       ЧЛЕНОВЕ:          ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                   НЕЛИ КАМЕНСКА                                                                               

при участието на секретаря СТОЙКА КОЛЕВА и прокурора при Окръжна прокуратура – Добрич, ПЛАМЕН НИКОЛОВ, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно-наказателен характер № 259 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Дирекция „Инспекция по труда“ - Добрич, подадена чрез юрисконсулт, **, срещу Решение № 56/02.03.2020 г., постановено по нахд № 133/2019 г. по описа на Районен съд -  Балчик, с което е отменено Наказателно постановление № 08-001157/036от 20.03.2019 г. на директора на Дирекция „ИТ“ - Добрич, с което на „**“ ЕАД за извършено нарушение на чл.415, ал.1 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лева.

В касационната жалба се твърди, че съдебното решение е неправилно и незаконосъобразно. Счита се за неправилен изводът на съда, че за неизпълнение на предписанието е следвало да се издаде само едно наказателно постановление, а не за всяка отделна негова точка да се налага наказание, тъй като се касае за един административен акт. Сочи се, че всяко предписание е индивидуализирано поотделно и има самостоятелни правни последици в определения от контролния орган срок. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване изцяло на НП.

Ответникът, „**“ ЕАД /в несъст./ представлявано от синдика И.М., с молба от 29.06.2020 г. прави искане за спиране па производството по реда на чл.637, ал.1 от Търговския закон. Не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура - Добрич, дава заключение за неоснователност на жалбата и законосъобразност на постановеното решение. Пледира решението на Районен съд Балчик да бъде оставено в сила.

Добричкият административен съд, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

По молбата за спиране на производството по делото съдът се е произнесъл с определение от съдебно заседание, проведено на 14.07.2020 г., с което искането не е уважено.

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и е допустима, а разгледана по същество, е неоснователна по следните съображения :

С оспореното пред РС-Балчик наказателно постановление на „**“ ЕАД е наложена имуществена санкция по реда на  чл.415, ал.1 от КТ затова, че не е изпълнил предписание № 5 / т.5/, дадено с Протокол с изх. № ПР1838600/14.11.2018 г., а именно да изплати трудовото възнаграждение за м.септември 2018 г.на ***.

В мотивите на решението е посочено, че на 30.11.2018 г. е извършена проверка от служители на Д „ИТ“ - Добрич на „**“ ЕАД във връзка с изпълнението на дадени с Протокол с изх. № ПР1838600/14.11.2018 г., задължителни предписания за плащане на трудовите възнаграждения за различи месеци на множество работници, описани в 154 точки.  Установено е, че трудовите възнаграждения не са изплатени в указаните от контролните органи срокове  – 26.11.2018 г., поради което с процесното Наказателно постановление № 08-001157/036 от 20.03.2019 г. е прието, че дружеството не е изпълнило задължително за изпълнение предписание по т.5 от протокол изх. № ПР1838600/14.11.2018 г. да изплати уговореното трудово възнаграждение.

Въз основа на събраните по делото доказателства районният съд е изложил мотиви, че пред него на производство са множество подобни АНХД, че за всяка отделна точка от предписанието за установени нарушения на чл.128, т.2 от КТ, както и за всеки отделен работник, е издадено отделно наказателно постановление. Съдът е счел, че предписанието във всичките му части е един индивидуален административен акт и неизпълнението му частично или изцяло съставлява едно административно нарушение, което следва да се санкционира с издаването на едно наказателно постановление. Налагането на отделно наказание за неизпълнението на всяка точка от предписанието води до издаването на множество наказателни постановления за едно и също нарушение по чл.415, ал.1 от КТ, което е недопустимо и няма да доведе до целения с предписанието резултат. Като краен правен извод съдът е приел, че процесното наказателно постановление е материално незаконосъобразно, в резултат на което го е отменил изцяло.

Така постановеното решение е правилно. Даването на задължителни предписания по Кодекса на труда е вид принудителна административна мярка, която се обективира в съответния административен акт, който подлежи на съдебен контрол по АПК. Правилно е становището на районния съд, че в случая дадените предписания, независимо от техния брой, съставляват един административен акт и неизпълнението им осъществява състав на едно административно нарушение по чл.415, ал.1 от КТ, за което се следва само една санкция. След като е дадено едно предписание за изплащане на трудовото възнаграждения на различни работници в различни месеци, макар и оформено в 154 отделни пункта, то неизпълнението на предписанието спрямо тези работници и/или служители (изцяло или частично) следва да се счита за едно нарушение, а не за няколко отделни нарушения със самостоятелни правни последици. Незаконосъобразно наказващият орган е издал отделни наказателни постановления за неизпълнение на задължението на работодателя да изпълни предписанието в отделните му негови части. Така издаденото наказателно постановление противоречи на материалния закон и неговите цели (да бъдат удовлетворени вземанията на работниците и служителите) и следва да бъде отменено на това основание. То противоречи и на целите на административното наказване по ЗАНН, тъй като с незаконосъобразното налагане на отделни имуществени санкции от 1 500 лева, които  работодателят следва да заплати в държавния бюджет, същият не се превъзпитава, а се поставя в още по-голямо затруднение да изпълни задълженията си към работниците и служителите.

Като е достигнал до същите правни изводи, районният съд е постановил едно обосновано и съответно на закона решение, което следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Добричкият административен съд

 

                                  Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 56/02.03.2020 г., постановено по нахд № 133/2019 г. по описа на Районен съд – Балчик.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     ЧЛЕНОВЕ: