Р Е Ш Е Н И Е
№ 260260 24.03.2021 г.
гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – гр. Бургас 57-ми Наказателен състав
На 16 март 2021 година
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ДОНЕВА
Секретар Гергана Стефанова
Като разгледа
докладваното от съдия Донева
НАХД № 4607 по описа за 2020 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по
делото е образувано е по жалба на „В.П.“ ЕООД– гр. Средец, чрез неговия представител
З.П.Р., против електронен фиш серия Г № 0022658, издаден от ОД на МВР – Бургас,
с който за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ на осноснование чл. 638, ал.
4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от КЗ на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 2 000 лева. Претендира се отмяна на електронния
фиш като незаконосъобразен. В жалбата се релевират доводи за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила при издаване на ЕФ. Възразено е, че не е
посочен по недвусмислен начин адресатът на санкцията
дали е дружеството или представляващото го физическо лице. Изложено е
становище, че императивната норма на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП регламентира ЕФ да се издава, когато за извършено нарушение, заснето с
АТСС, е предвидено наказание глоба, но не и имуществена
санкция, поради което се оспорва видът на наложеното
наказание. Счита се, че в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
установяването и заснемането
на нарушение в отсъствие на контролен
орган може да стане само със
обозначено стационарно техническо средство, но не и с
мобилна система за видеоконтрол,
съгласно Тълкувателно
решение № 1/2014г. по
тълкувателно дело № 1/2013 г.
на ВАС.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от редовно упълномощен защитник на изложените
в нея основания. Заявена е претенция за присъждане на деловодни разноски.
Въззиваемата страна не изпраща представител в с. з. и
не изразява становище по жалбата.
След като обсъди направените
в жалбата оплаквания, становището на страната в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка
на обжалвания електронен фиш, съдът
приема за установено от фактическа страна следното:
От ОД на
МВР – Бургас против дружеството-жалбоподател
е издаден електронен фиш серия Г № 0022658 за това,
че на 25.08.2020 г. в 15,59 часа в Област Бургас ВП II-99 км9+500
между парк Росенец и кръстовище Атия в посока гр.
Черноморец, управлява личното си МПС – лек автомобил „***” с рег. № *********, без сключена валидна застраховка
„Гражданска отговорност“ за 2020 г., заснето с автоматизирано техническо средство/система № TFR1-M 621, което
е нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1, вр. чл. 638, ал. 4 от КЗ.
ЕФ е връчен на
25.10.2020 г., а жалбата е депозирана на 02.11.2020 г.
При така установените факти от значение за спора, съдът приема от правна страна следното:
Жалба е с правно основание
чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния
срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран
субект и при наличие на правен
интерес от обжалване, поради
което е процесуално
допустима. Разгледана по същество
жалбата е основателна, по следните съображения:
Съдът не споделя доводите на жалбоподателя,
че ЕФ се издава, когато за извършено нарушение, заснето със АТСС, е предвидено наказание глоба, но не и имуществена санкция. Кодексът на застраховането се явява специален законов акт спрямо ЗДвП, поради което
щом в него изрично е
предвидена "имуществена санкция" за юридическото лице при несключен застрахователен договор за задължителна
застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите,
то е неприложима разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от и не следва, а и не може да се наложи "глоба"
на законния представител на юридическото
лице. Горното е безспорно видно от текста на разпоредбата
на чл. 647, ал. 3 от , където
е посочено, че член 189, ал. 5 от Закона за движение
по пътищата не се прилага. В този смисъл е ясен и кой е
адресатът на санкцията – законният представител на дружеството, чиято
собственост е МПС.
Настоящият съдебен състав не
приема за основателно възражението
в жалбата, че в случая е следвало
да се приложи общия ред, предвиден в ЗАНН, съгласно
ТР № 1/2014г. по тълкувателно дело № 1/2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в това Тълкувателно решение, че в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
установяването и заснемането
на нарушения по ЗДвП може
да се осъществява само със
стационарно техническо средство, което
е предварително обозначено и функционира
автоматизирано, в отсъствие на контролен
орган, се основава на липсата
на изрично разписани
правила за използването на мобилните
технически средства. Затова е прието,
че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва
да се извършва по определена
процедура и с оглед спазването
на определени изисквания. След измененията на ЗДвП
(обн. ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването
на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата,
издаването на електронен
фиш за налагане на административни
санкции за допуснати нарушения на правилата
за движение е допустимо и когато нарушенията
бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо
средство или система, функциониращи автоматично, при
условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., поради което
и възражението в тази част
е неоснователно.
Независимо от това, налице
е друго основание за отмяна
на електронния фиш – наказващият
орган не е доказал в производството пред съда, че нарушението е установено именно с автоматизирано
техническо средство/система № TFR1-M 621, за да
се приложи хипотезата на чл. 638, ал. 4 от КЗ. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 1 и ал. 2 от Наредба
№8121з-532/12.05.2015 г., за всяко използване
на мобилно АТСС за контрол (каквото мобилно АТСС се твърди за използвано в случая) се попълва протокол по образец относно мястото/участъка за контрол и началото и края на контролирания участък. Този протокол е задължителен, защото той е доказателството относно мястото и времето на извършване на нарушението, и относно това с какво по вид АТСС е заснето нарушението. В случая по делото не е представен
такъв протокол за използване на АТСС, поради което последващите действия на контролните органи се явяват незаконосъобразни, тъй като
са предприети при съществени нарушения на разпоредбите,
регламентиращи условията, реда и начина за използването на мобилни АТС и системи за контрол на правилата
за движение. По тези съображения, настоящият съдебен състав намира жалбата за основателна, а обжалвания ЕФ като незаконосъобразен следва да се отмени.
При този
изход на делото, на осн. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1 от АПК, на жалбоподателя следва
да бъдат присъдени разноски
за адвокатско възнаграждение.
Съобразно представения
договор за правна защита и съдействие
договореното и платено възнаграждение е 370 лева.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ електронен фиш серия Г № 0022658, издаден от ОД на МВР –
Бургас, с който за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ на основание чл. 638, ал. 4, вр. чл. 638, ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т.
1 от КЗ на „В.П.” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Средец, ул. ****,
Е|И|К **********, е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева.
ОСЪЖДА ОД на МВР – Бургас да заплати на „В.П.“
ЕООД– гр. Средец сумата 370 лева за адвокатско
възнаграждение.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/
Вярно с
оригинала:З.К.