Р Е Ш Е Н И Е
Номер: 73 16
октомври 2019 година Град
Разград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградският административен съд, в
публичното заседание на осми октомври през две хиляди и деветнадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
при секретаря Ралица Вълчева, с участието на прокурора Емилиян
Грънчаров разгледа докладваното от
съдията Таня Дамянова КАН дело № 102 по описа за 2019 год. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.
С Решение № 274/02.07.2019г.,
постановено по АНД № 337/2019г., разградският
районен съд е отменил наказателно постановление № 16/11.04.2019г. на директора
на Регионалната инспекция по околната среда и водите в град Русе, с което на МБАЛ „Свети Иван Рилски“- град Разград е
наложена имуществена санкция в размер на 400 лева на основание чл.36, ал.1 от
Закона за чистотата на атмосферния въздух.
Против решението
е постъпила касационна жалба от Регионална инспекция по околната среда и водите
в град Русе. Касационният жалбоподател твърди, че решението е постановено при
допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния
закон. Поради това моли за неговата отмяна и потвърждаването на издаденото
наказателно постановление.
Ответната
страна- МБАЛ „Свети Иван Рилски“- град Разград счита жалбата за неоснователна и
моли съда да остави в сила решението на районния съд.
Прокурорът счита
жалбата за неоснователна.
Разградският
административен съд, след проверка на атакувания съдебен акт във връзка с
направените в касационната жалба оплаквания и събраните по делото
доказателства, констатира следното:
На 03.04.2019г.
служители на РИОСВ-Русе извършили проверка на място в МБАЛ „Свети Иван Рилски“-
Разград. При проверката констатирали, че
на територията на дружеството
функционира котелна централа с водогрейни котли
№№ 1 и 2. При извършената на същата дата проверка в РИОСВ-Русе констатирали, че МБАЛ, като експлоатиращ обект с неподвижни източници на емисии- котелна централа, не е провело
емисионен контрол като не е извършило
собствени периодични измервания
на концентрациите на вредни вещества в
отпадъчните газове за периода 2017-2018г.
и не е представило в РИОСВ-Русе доклад за резултатите от извършените собствени периодични
измервания в срок до 28.02.2019г.
Поради това
срещу болницата е съставен акт за установяване на административно нарушение. В
него е описана идентична на изложената фактическа обстановка. Актосъставителят
е приел, че нарушението е извършено на
01.03.2019г., а мястото на извършване на нарушението е РИОСВ-Русе,
бул.“Придунавски“ № 20. Прието е, че лечебното заведение е нарушило
разпоредбите на чл.18, т.1 от ЗЧАВ във
връзка с изискванията на чл.31, ал.1,
т.2 и чл.39, ал.1 от Наредба № 6/26/03.1999г.
Въз основа на съставения акт е издадено и
наказателното постановление, с което при идентично фактическо описание и правна
квалификация на нарушението на болницата е наложена имуществена санкция от 400
лева. При описанието на правната
квалификация на нарушението е посочено,
че същото е извършено от „Автосвят“ ООД.
Районният съд е
приел, че наказателното постановление е издадено при съществено нарушение на
процесуалните правила, тъй като място на извършване на нарушението е посочен
град Русе, вместо град Разград, а освен това при правната квалификация на
нарушението административнаонаказващият орган е
посочил друг субект- „Автосвят“ ООД.
Касационната инстанция намира, че решението на
районния съд е правилно като краен резултат.
Наказателното постановление е издадено при
съществено нарушение на процесуалните правила.
В него са формирани противоречиви мотиви. При правната квалификация на
нарушението и в диспозитива на наказателното постановление административнонаказващият
орган е посочил различни субекти на нарушението- „Автосвят“
ООД и МБАЛ.
Касационната инстанция приема, че
наказателното постановление е издадено и
в противоречие с материалния закон. При описанието на нарушението
административният орган е посочил,
че болницата не е провела емисионен
контрол, като не е извършила собствени периодични измервания на
концентрациите на вредни вещества
в отпадъчните газове за периода 2017-2018г. и не е представила в РИОСВ доклад
за резултатите в срок до 28.02.2019г. Приел е, че болницата не е изпълнила
вменените й от чл.18 от ЗЧАВ, чл.31, ал.1, т.2 и чл.39, ал.1 от Наредба №
6/66.03.1999г. и неизпълнението на тези задължения е санкционирал по чл.36,
ал.1 от ЗЧАВ. Следва да се отбележи , че
санкционната норма на чл.36, ал.1 от ЗЧАВ не определя непредставянето на доклада по чл.39
от наредбата като административно
нарушение. Като такова е определено само непровеждането на предвидения по закона емисионен контрол или редовни
проверки. Материалните норми, чието
нарушение може да повлече ангажирането на административнонаказателната
отговорност по чл.36, ал.1 от ЗЧАВ са
чл.18 от ЗЧАВ и чл.31, ал.1, т.2 от Наредба № 6/66.03.1999г. Добавяйки в
описанието и правната квалификация на нарушението неизпълнението на
задължението за представяне на доклад, регламентирано в чл.39, ал.1 от
Наредбата, административнонаказващият орган е нарушил общият принцип за законоустановеност на наказанията и е нарушил правото на
защита на наказаното лице.
Неправилното определяне на състава на
административното нарушение е довело и до неправилно определяне на датата и мястото на извършване на
нарушението.
Разпоредбата на
чл. 31, ал. 1, т. 2 от Наредбата регламентира задължението за извършване на
собствени периодични измервания не по-малко от един път в рамките на две
последователни календарни години. Прилагането на този нормативен текст към
фактите по делото сочи, че измерването
следвало да бъде направено в периода 01.01.2017г. -
31.12.2018г. Поради това следва да се приеме, че нарушението се явява довършено
на 31.12.2018г., а не на датата,
посочена в наказателното постановление- 28.02.2019г. Както се посочи и по-горе,
тук административнонаказващият орган неправилно е приел, че неизпълнението на задължението за
представяне на доклад по чл.39, ал.1 от наредбата представлява част от състава
на административното нарушение, определено от чл.36, ал.1 от ЗЧАВ и е смесил
срокът за извършване на измерванията, определен на две последователни
календарни години и срокът за представяне на доклада за тези измервания, който
е двумесечен и започва да тече от
момента на извършване на
измерването.
Неправилно е определено и мястото на извършване
на нарушението. Измерването на концентрациите на вредни вещества следва да се
извърши при експлоатацията на обекта с неподвижни източници на емисии. Ето защо
правилно и районният съд е отбелязал, че мястото на извършване на нарушението
е местонахождението на котелната централа- град Разград, ул.“Коста
Петров“ № 2, а не мястото, на което се
помещава администрацията на РИОСВ в град Русе.
По изложените
съображения наказателното постановление се явява незаконосъобразно и като
такова правилно е отменено от районния съд. Поради това решението на районния съд следва да бъде
оставено в сила.
Мотивиран така,
съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА
Решение № 274/02.07.2019г., постановено по АНД № 337/2019г. по описа на Разградския районен
съд.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/
ЧЛЕНОВЕ:1./п/
2./п/