Решение по дело №691/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 394
Дата: 6 юни 2019 г. (в сила от 7 октомври 2019 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20194520200691
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

N

град Русе, 06. 06 2019 годна

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав, в публично заседание на 02.05.2019год., в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА при секретаря ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,

разгледа докладваното от съдията АНД N 691, по описа за 2019 год. на Русенски районен съд и за да се произнесе съобрази:

Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от "СВИНЕКОМПЛЕКС ГОЛЯМО ВРАНОВО -ИНВЕСТ" АД , чрез адв.Г. М., против НП К7/19год., издадено от Директор РЗИ - Русе, с което за нарушение по чл. 48, ал.2, т.2 от Закона за водите /ЗВ/, вр. чл. 7, ал.2 и ал.З Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата,предназначена за питейно-битови цели /НКВППБЦ/ и на основание чл. 200, ал.1, т.35 от ЗВ на дружеството е наложено наказание "Имуществена санкция" в размер на 1000.00 лв. Счита обжалваното постановление за незаконосъобразно, поради нарушени съществени процесуални правила — чл.34 от ЗАНН, липса на компетентност на актосъставителя и липса на мотиви за размера на санкцията. Моли съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.

РРП не взема становище по жалбата.

Представителят на Наказващия орган поддържа наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна:

През 2018 г. между Регионална здравна инспекция гр.Русе и „Свинекомплекс Голямо Враново — Инвест" АД била разработена и утвърдена Програма за мониторинг на качеството на питейната вода, подавана от дружеството до всички сгради, разположени на неговата територия, водоснабдяване на селата Тетово и Черешово, за 2012 г. В т.4 към тази програма била определена периодичност за мониторинг на подаваната вода, осъществяван чрез вземане на проби от съответните водоизточници и анализирането им в лабораториите на РЗИ. Програмата предвиждала изготвянето на две проби — първата през м. юни, а втората през м. септември 2018 г. Наказаното дружество извършило такъв анализ само на една проба вода — през мес.юни, за което уведомил с писмо АНО. През м. януари 2019 г. от страна на РЗИ било изпратено писмо до "Свинекомплекс Голямо Враново - Инвест" АД, с което уведомявали последния, че е налице непълно изпълнение на Програмата за мониторинг и следва да изпратят данни за извършена втора проба. С писмо, дружеството признало, че такава не била извършена. В резултат св.С. Д. изпратила покана за съставяне на АУАН. На посочената в поканата дата се явил Станимир Стефанов, упълномощено лице, представило пълномощно. В негово присъствие бил съставен акт, обвиняващ дружеството за нарушение по чл. 48, ал.2, т.2 от Закона за водите /ЗВ/, вр. чл. 7, ал.2 и ал.З Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата,предназначена за питейно-битови цели /НКВППБЦ/, подписан без възражения. Впоследствие било


издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на дружеството било наложено наказание "имуществена санкция" в размер на 1000лв.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. При извършената служебна проверка се установи, че АУАН и НП са съставени от компетентните органи съобразно разпоредбите на чл. 201, ал.1 и ал.2 от ЗВ. Представената Заповед № 1264/28.12.2017 г. и Длъжностна характеристика за длъжността "Инспектор" в РЗИ-Русе сочат по недвусмислен начин, че св.С. Д. е компетентна да извършва проверки и съставя актове.

Спазени са и законовите срокове, установени в чл. 34 от ЗАНН, които имат императивен характер. АУАН е съставен в тримесечен срок от откриване на нарушителя и в едногодишен срок от извършване на нарушението, а НП е издадено в шестмесечен срок от съставяне на АУАН.

Представените писмени доказателства от 25.09.2018год. от „Еколаб" до АНО /1 бр. писмо изх. № 116/25.09.2018 г. ведно с копия от Протокол за изпитване № Е1887 А/04.09.2018 г., Приложение пестициди към Протокол № Е1887 А; 2 бр. Протокол от изпитване № 2018/4324А от 11.09.2018 г., Протокол от пробовземане на води № 808/23.08.2018 г. / сочат единствено, че "Свинекомплекс Голямо Враново - Инвест" АД е изпълнил задължението си за изпитване на първата проба, взета през мес.авгус 2018год. Такива документи липсват за пробонабиране досежно втората проба, поради което започнала кореспонденция между АНО и "Свинекомплекс Голямо Враново - Инвест" АД, в хода на която с писмо изх.№16/04.02.2019год. последното информирало РЗИ —Русе, че такава не била извършена. При така установеното откриването на нарушителя е станал известен на АНО на 04.02.2019год. и от тази дата започва да тече З-месечния срок по чл.34 от ЗАНН, като актът е съставен на 19.02.2019год, т.е. при спазването му.

При съставяне на акта и издаване на НП са съобразени изискванията на разпоредбите на чл. 42, т.4 и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В акта за установяване на адм. нарушение и в издаденото въз основа на него НП в достатъчна степен е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено и то по начин, позволяващ на жалбоподателя да разбере конкретно вмененото му нарушение и съответно да организира защитата си. Посочен е и периодът през който е извършено нарушението, а именно септември 2018, когато е следвало да бъде извършена втората проба.

Не е налице и нарушение на чл.40 ал.1 от ЗАНН. Актът е съставен в присъствието на С. С., представил надлежно пълномощно, като в приложената Програма за мониторинг на качеството на водата подавана за питейно-битови цели от "Свинекомплекс Голямо Враново Инвест" АД, наказаното дружество посочило С. С., като лице което следва да контролира и пробонабирането и доставянето на пробите в РЗИ — Русе.

Съгласно чл. 200, ал.1, т.35 от Закона за водите "Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което: не провежда мониторинг на


качеството на водата за питейно-битови цели и/или не предоставя данните от извършения мониторинг на органите по чл. 155а и 189 - от 1000 до 5000 лв."Съгласно легалната дефиниция на понятието "мониторинг" дадена в §1, т. 18 от ДР на ЗВ "мониторинг на водите" са измервания, наблюдения и оценки за определяне на състоянието на водите. Съдът намира намира, че именно с непредставянето на доказателства за извършена втора проба за състоянието на питейната вода санкционираното дружество е извършило вмененото му нарушение на чл. 48, ал.2, т.2 от Закона за водите /ЗВ/, вр. чл. 7, ал.2 и ал.З Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата,предназначена за питейно-битови цели /НКВППБЦ/, поради което осъществило от обективна страна признаците на състава на нарушение по чл. 200, ал.1, т.35 от Закона за водите и правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност.

Предвиденият размер на санкцията е от 1000 до 5000 лева. Административно-наказващият орган е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в минимално предвидения от закона размер, а именно от 1000.00 лева. Съдът счита, че АНО неоправдано е подходил снизходително и е наложил минималния размер на санкцията с оглед продължителния период на бездействие, прекъснато с писмо на РЗИ — Русе, но с оглед липсата на възражения в тази насока и вида на производството — по жалба на санкционираното лице — липсва възможност за завишаване на размера, съгласно предвиденото в закона.

Съдът не възприема и доводите на жалбоподателя, че в случая е налице възможност за приложение на чл. 28 от ЗАНН. В случая са касае за охрана на здравето и живота на субекти, намиращи се на територията на жалбоподателя, съгласно предвидената нормативна уредба, от друга страна, става въпрос за радиологични показатели, като дори и най-малкото завишаване е с висока степен на обществена опасност за немалък кръг лица.

Поради изложеното наказателното постановление се явява законосъобразно и като такова следва да се потвърди.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление К7/19год., издадено от Директор РЗИ - Русе, с което за нарушение по чл. 48, ал.2, т.2 от Закона за водите /ЗВ/, вр. чл. 7, ал.2 и ал.З Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата,предназначена за питейно-битови цели /НКВППБЦ/ и на основание чл. 200, ал.1, т.35 от ЗВ, на "СВИНЕКОМПЛЕКС ГОЛЯМО ВРАНОВО - ИНВЕСТ" АД , е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 1000 лв. /хиляда лева/.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14дневен срок от съобщаването му пред Русенски административен съд.


 


РАЙОНЕН СЪДИЯ:....