Решение по дело №820/2021 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 32
Дата: 7 юли 2021 г. (в сила от 26 октомври 2021 г.)
Съдия: Георги Богомилов Янев
Дело: 20211210200820
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 32
гр. Благоевград , 07.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и четвърти юни, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Георги Б. Янев
при участието на секретаря Илина В. Георгиева
като разгледа докладваното от Георги Б. Янев Административно наказателно
дело № 20211210200820 по описа за 2021 година
Производството е образувано по жалба на ЕМ. В. М., ЕГН **********,
живущ в гр. Б, против Наказателно постановление № 21-1899-
000048/25.05.2021г. на Началник 01 Районно управление Благоевград, с което
на жалбоподателя за извършено нарушение по чл. 103 от ЗДП, на основание
чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДП е наложено административно наказание “Глоба” в
размер на 200.00 лева, кумулативно с това „лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 6 месеца и за извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДП,
на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДП е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 200.00 лева и кумулативно с това лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 месеца, и на основание Наредба № Iз-
2539 на МВР са отнети 10 контролни точки.
С жалбата М. оспорва издаденото НП, като неправилно, незаконосъобразно и
иска неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител
поддържа депозираната жалба и моли НП да бъде отменено, или
алтернативно да бъде намалено наложеното наказание. Претендират се и
сторени по делото разноски.
Административнонаказващият орган и Районна прокуратура - Благоевград,
редовно и своевременно призовани, не ангажират свои представител по
делото и становище по жалбата.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 06.02.2021 год., около 11:30 часа, полицейските служители Г.И. и
Л.П. спрели за проверка управлявания от ЕМ. В. М. МПС-АТВ с номер на
рама № по ул. “Иван Михайлов", като му подали сигнал светлинен и звуков
ясен за разбиране, като същия не спрял и продължил към ул. „Зеленка“, както
при № 24 е спрян. При проверката контролните органи установили, че АТВ-
то не е регистрирано по надлежния ред.
1
По време на проверката полицейските органи установили, че М. е
правоспособен водач на МПС, но управляваното от него АТВ не е
регистрирано по реда на Наредба № 1-45 от 24.03.2000 год.
Предвид тези обстоятелства Г. ЦВ. ИЧК. в качеството си на контролен
орган при 01 РУ - Благоевград, в присъствието на колегата си П., съставил
АУАН, серия Бл, № 641710/06.02.2021 год. срещу ЕМ. В. М., който подписал
лично без възражения.
Във връзка с констатираното нарушение е сезирана Районна
прокуратура Благоевград, като е образувана прокурорска преписка №
1227/2021 година, по описа на РП Благоевград /преписка рег. № 1899 ЗМ-
853/2021 година, по описа на 01 РУ Благоевград/. При преценка на събраните
материали по делото РП Благоевград е приела, че са налице основанията на
чл. 9, ал. 2 от НК, поради което на основание чл.199, чл. 213, ал. 1 от НПК и
чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК е отказал да образува досъдебно производство по
преписка - вх. № 1227/2021 год., по описа на Районна прокуратура -
Благоевград и е прекратила същата, като препис от постановлението, ведно с
всички материали по преписката са изпратени на Началника на 01 РУ -
Благоевград за продължаване по компетентност на административно-
наказателното производство.
Въз основа на постановлението на РП на 25.05.2021 година, Началникът на 01
Районно управление - Благоевград, е издал атакуваното НП № 21-1899-
000048, надлежно оправомощен със заповед, с което за извършено нарушение
по чл. 103 от ЗДП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДП е наложено
административно наказание “Глоба” в размер на 200.00 лева, кумулативно с
това „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца и за
извършено нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДП, на основание чл. 175, ал. 3, пр.
1 от ЗДП е наложено административно наказание “глоба” в размер на 200.00
лева и кумулативно с това лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца, и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 10 контролни
точки.
НП е връчено на М. на 28.05.2021 година.
Посочените в акта обстоятелства се потвърждават от показанията на
актосъставителят И. и свидетеля по акта П., които са категорични, че на
посочената в акта дата и час подали звуков и светлинен сигнал на
жалбоподателя, за да спре, но същият не се подчинил и продължил
движението си, като продължил посока на движение към ул. „Зеленка“,
където бил спрян. Установили, че управляваното от жалбоподателя АТВ не е
регистрирано по надлежния ред. Актът е съставен в негово присъствие и
подписан лично от него, без възражения.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на разпитаните по делото свидетели, и от приложените към
административнонаказателната преписка и приети по делото писмени
доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на
доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа
обстановка, като последователни и логични.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-дневен
срок от връчване на НП. Поради това жалбата е допустима. Разгледана по
същество, жалбата е частично основателна по следните съображения:
НП е издадено в съответствие с изискванията на закона и от компетентен
орган. При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани
в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, както и сроковете по чл. 34 от
2
ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя не са допуснати съществени процесуални нарушения, които
да водят до опорочаване на производството.
От изложеното съдът намира, че жалбоподателя е реализирал състава на
описаните в акта административни нарушения по чл. 103 от ЗДвП и чл. 140,
ал. 1 ЗДВП от обективна и субективна страна.
По отношение нарушението по чл.103 от ЗДвП.

Съгласно нарушената правна норма , при подаден сигнал за спиране от
контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре
плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от
представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите
указания.
От обективна страна, на процесната дата и място /06.02.2021 год., около 11:30 часа по ул.
“Иван Михайлов" в гр. Благоевград/ полицейските служители Г.И. и Л.П. се опитали да
спрат за проверка управлявания от ЕМ. В. М. МПС-АТВ с номер на рама № , като му подали
сигнал светлинен и звуков ясен за разбиране, но същият не спрял и продължил движението
си към ул. Зеленка, както при № 24 е спрян. В тази насока са показанията на разпитаните по
делото полицейски служители, които подробно обясняват поведението на нарушителя и
отказа да изпълни разпорежданията им.
От субективна страна, жалбоподателят е осъществил състава на тези
административни нарушения виновно. Като правоспособен водач на МПС –
АТВ той е съзнавал, че с действията си нарушава императивно установени и
вменени му със закон задължения, предвиждал е обществено опасните
последици от тези си действия и е искал тяхното настъпване.
След като правилно е квалифицирал процесното нарушение,
административнонаказващият орган е санкционирал Е.М. с административно
наказание “Глоба” в размер на 200.00 лева, кумулативно с това „лишаване от
право да управлява МПС” за срок от 6 месеца.
Санкционната норма на чл. 175, ал. 1 ЗДвП предвижда наказание лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и
глоба от 50 до 200 лв. водач, който откаже да изпълни нареждане на органите
за контрол и регулиране на движението.
При определяне размера на административното наказание съдът намира, че
администратинонаказващия орган не се е съобразил с разпоредбата на чл. 27
от ЗАНН, не е събрал доказателства за семейното и имотно състояние, като е
наложил предвидените в закона максимални наказания, поради което на
жалбоподателя следва да се наложи наказание към средния размер. Видно от
справката за нарушител, жалбоподателят многократно е наказван за
нарушения по ЗДвП. В този смисъл наложеното наказание „глоба“ следва да
3
бъде в размер на 100 лв, а кумулативното наказание лишаване от право да
управлява МПС да бъде за срок от 3 месеца, в каквато насока следва да се
измени НП.

По отношение нарушението по чл.140, ал.1 ЗдвП.
Съгласно чл. 140, ал. 1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване,
се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената
пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
От обективна страна, на процесната дата и място /06.02.2021 год.,
около 11:30 часа по ул. “Иван Михайлов" в гр. Благоевград/ полицейските
служители Г.И. и Л.П. се опитали да спрат за проверка управлявания от ЕМ.
В. М. МПС-АТВ с номер на рама № , като му подали сигнал светлинен и
звуков ясен за разбиране, но същият не спрял и продължил движението си
към ул. Зеленка, както при № 24 е спрян. При проверката контролните органи
установили, че АТВ-то не е регистрирано по надлежния ред.
Фактическата обстановка отразена в акта и НП се установява от разпитаните
по делото свидетели, и от приложените писмени доказателства.
В разглеждания случай процесното АТВ представлява МПС по
смисъла на § 6., т. 11 от ДР на ЗДвП - "Моторно превозно средство" е пътно
превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на
релсовите превозни средства и индивидуалните електрически превозни
средства. Поради тази причина, за да бъде управлявано по онези пътища, по
които ЗДвП разрешава, то трябва да бъде регистрирано по надлежния ред,
посочен в Наредба № 1-45 от 24.03.2000 год. Ето защо, управлявайки това
АТВ на 06.02.2021 год., ЕМ. В. М. формално е осъществил състава на
нарушението по чл. 140, ал. 1 ЗДвП.
От субективна страна, жалбоподателят е осъществил състава на тези
административни нарушения виновно. Като правоспособен водач на МПС –
АТВ той е съзнавал, че с действията си нарушава императивно установени и
вменени му със закон задължения, предвиждал е обществено опасните
последици от тези си действия и е искал тяхното настъпване.
След като правилно е квалифицирал процесното нарушение,
административнонаказващият орган е санкционирал Е.М. с наказание “глоба”
в размер на 200.00 лева и кумулативно с това лишаване от право да управлява
МПС за срок от 6 месеца, и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са
отнети 10 контролни точки.
На основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, се наказва с лишаване от право
да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба
от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не
е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер.
При определяне размера на административното наказание по отношение на
извършеното нарушение, съдът намира, че администратинонаказващия орган
4
не се е съобразил с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН, не е събрал
доказателства за семейното и имотно състояние, като е наложил наказание в
минимален размер съгласно закона. Съдът счита, че наложените наказания са
адекватни, тъй като макар и в минимален размер същите са достатъчно
високи за да постигнат целите на закона, поради тази причина не следва да се
изменят.
По отношение на отнетите 10 контролни точки на основание Наредба № Iз-
1959 от 27.12.2007 г., съдът намира, че административнонаказващия орган
неправилно е постановил отнемане на 10 КТ, тъй като съгласно тази наредба
за този вид нарушения не е предвидено отнемане на КТ, поради което НП в
тази му част следва да бъде отменено.
По отношение на направеното искане за присъждане на разноски за
адвокатско възнаграждение, съдът намира следното:
По изложените по-горе мотиви съдът прие, че с атакуваното НП
законосъобразно е ангажирана отговорност на жалбоподателя, поради което
искането на адв. Маринов за присъждане на разноски за адвокатски услуги
следва да бъде оставено без уважение.
Водим от горното, съдът




РЕШИ:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 21-1899-000048/25.05.2021г. на
Началник 01 Районно управление Благоевград, в частта, в която на
жалбоподателят ЕМ. В. М., ЕГН **********, живущ в гр. Б, за извършено
нарушение по чл. 103 от ЗДП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДП е
наложено административно наказание “Глоба” в размер на 200.00 лева и
кумулативно с това „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6
месеца, като НАМАЛЯВА размера на наложеното наказание „Глоба” в
размер на 100.00 лева и кумулативно наложеното наказание „лишаване от
право да управлява МПС” за срок от 3 месеца.

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21-1899-000048/25.05.2021г.
на Началник 01 Районно управление Благоевград, в частта, в която на
жалбоподателя ЕМ. В. М., ЕГН **********, живущ в гр. Б, за извършено
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДП е
наложено административно наказание “глоба” в размер на 200.00 лева и
кумулативно с това лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21-1899-000048/25.05.2021г. на
Началник 01 Районно управление Благоевград, в частта, в която е
постановено на основание Наредба № Iз-2539 на МВР отнемане на 10
контролни точки.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за присъждане на адвокатско
възнаграждение като неоснователно.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Административен съд-
Благоевград в 14-дневен срок, считано от съобщението му.

5
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6