Решение по дело №486/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2021 г. (в сила от 21 октомври 2021 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20217060700486
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 310
гр. Велико Търново, 21.10.2021 година


В ИМЕТО НА НАРОДА

 


Административен съд Велико Търново – трети състав, в съдебно заседание на двадесети и първи септември две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 


Административен съдия: Евтим Банев                                                                          

 

                                  

при участието на секретаря М.Н., изслуша докладвано от съдия Банев Адм. д. № 486 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 13, ал. 6 от Закона за социално подпомагане /ЗСП/.

           

Образувано е по жалба подадена от И.В.Д. ЕГН **********, адрес ***, срещу Заповед № ЗСП/Д-ВТ-П/366 от 14.07.2021 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ /ДСП/ – гр. Павликени, потвърдена след обжалване по административен ред с Решение № 04-РД06-0051/ 30.07.2021 г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/ – Велико Търново. С оспорената заповед на И.В.Д. е отказано отпускането на целева помощ за отопление по Наредба № РД-07-5/ 16.05.2008 г. на МТСП, за твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/2022 г., по подадено от него Заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-ВТ-П/366 от 05.07.2021 г. на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Павликени. В жалбата се правят оплаквания за незаконосъобразност на отказа, като подателят сочи, че е получавал помощ за отопление през предходните 2 години. Твърди, че освен заболяването за което е инвалидизиран има кардиологично заболяване с поставени 5 стенда, хроничен гастрит и язва на дванадесетопръстника. Освен това посочва, че подпомага издържането на ученик в VII клас, чийто баща е починал, а майка му е безработна, като лишаването от целевата помощ за отопление ще влоши допълнително и без това тежкото финансово състояние на домакинството. При така изложените оплаквания съдът прави извод, че се твърди незаконосъобразност на оспорената заповед, поради издаването й в противоречие с материалноправните разпоредби на закона – отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. Иска се оспореният акт да бъде отменен, не се претендира присъждане на разноски. В съдебно заседание оспорващият се явява лично, поддържа жалбата с направените искания, по съображенията изложени в нея и такива, развити в хода на устните състезания. 

Ответникът – директорът на Дирекция „Социално подпомагане” – Павликени, чрез пълномощника си ***Д. оспорва жалбата като неоснователна по съображения, изложени в хода на устните състезания. Твърди процесуална и материалноправна законосъобразност, като изтъква, че получаваният от жалбоподателя средномесечен доход надвишава определения в Наредбата за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, което е дало основание за оспорения отказ. Моли съда да отхвърли жалбата.

 

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

И.В.Д. *** заявление-декларация с вх. № ЗСП/Д-ВТ-П/366 от 05.07.2021 г. за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/2022 г. по реда на Наредба № РД-07-5/ 16.05.2008 г. на МТСП за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление. И.Д. е декларирал, че е пенсионер, инвалид с определени от 70% до 89,99% трайно намалена работоспособност, вдовец, живее в жилище на В.И.В., заедно с последната и „Ивайло“, не притежава жилищни или други недвижими имоти, нито движима собственост, получава пенсия в размер на 315 лв., няма други доходи. В заявлението-декларация не е отразено към същото да са прилагани някакви документи.

На 14.07.2021 г. социален работник е извършил социална анкета на адреса на заявителя и е изготвил социален доклад от 14.07.2021 г., в който е отбелязано, че лицето е вдовец, инвалид със 75% трайно намалена работоспособност, определена с ЕР № 0619/054/ 19.03.2018 г. на ТЕЛК, водеща диагноза „Рецидивиращо депресивно разстройство, сегашен епизод — умерено тежък“. Доходите на И.Д. за предходните шест месеца преди подаването на заявлението за искана помощ, са общо в размер на 2 438,58 лв. от пенсии, през годината същият е получил и помощ по чл. 70 от Закона за хората с увреждания, в размер на 331,20 лева. Живее в двустайно жилище със скромни битови условия, собственост на внуците му, заедно с дъщеря си В.В.- 35-годишна, безработна, без регистрация в дирекция „Бюро по труда“. Има и двама пълнолетни синове. В социалния доклад диференцираният доход за отопление е определен в размер на 213,00 лв. на основание чл. 2, ал. 5, т. 19 от Наредба № РД-07-5/ 16.05.2008 г. на МТСП, определен е и среден месечен размер на дохода на лицето през последните 6 месеца от 247,97 лева. При преценка на нуждите за социално подпомагане социалният работник е записал, че предлага да се откаже целева помощ за отопление, тъй като средния месечен размер на дохода на Д. през последните 6 месеца преди подаване на заявлението е по-висок от диферинцирания доход за отопление.

В законоустановения срок директорът на ДСП - Павликени е издал Заповед № ЗСП/Д-ВТ-П/366 от 14.07.2021 г., с която на И.В.Д. е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2021/2022 г. по реда на Наредба № РД-07-5/ 16.05.2008 г. на МТСП. Заповедта е мотивирана от административния орган с това, че заявителят не отговаря на условията на чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, тъй като неговият среден месечен размер на дохода през предходните 6 месеца преди подаване на заявлението-декларация, е по-висок от диферинцирания доход за отопление. Отказът е доведен до знанието на лицето на 20.07.2021 г., видно от известието за доставяне /л. 17 от делото/. От представените от ответника документи не се установява датата на която е езвършено това, но не е спорно, че Д. е обжалвал по административен ред заповедта на директора на ДСП – Павликени пред директора на РДСП – Велико Търново. С Решение № 04-РД06-0051/ 30.07.2021 г., горестоящият административен орган е потвърдил заповедта с мотиви като тези, съдържащите се в изготвения социален доклад и оспорената заповед – средният месечен размер на дохода на И.Д. през предходните 6 месеца преди подаване на заявлението-декларация, е по-висок от диферинцирания доход за отопление, при което същият не отговаря на условията на чл. 2, ал. 1, вр. с ал. 4, ал. 5, т. 12 и т. 19 и ал. 6 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП. По делото не са приложени доказателства за датата на връчването на решението на горестоящия орган на неговия адресат. Жалбата до съда е постъпила с вх. № 3596/ 05.08.2021 г. в деловодството на АСВТ.

В съдебната фаза на производството са приети като доказателства по делото представените от ответника документи, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорения административен акт и приложените към жалбата решение на горестоящия орган и придружително писмо, с което същото е изпратено на И.Д..

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

 

Жалбата е подадена от лице с надлежна процесуална легитимация, чийто интереси са засегнати от оспорения акт. Независимо че не са представени доказателства за датата на връчването на акта на горестоящия орган, съобразно датата на неговото издаване и тази на подаване на жалбата, оспорването пред съда при всяко положение се явява извършено преди изтичане на срока по чл. 149, ал. 3, вр. с ал. 1 от АПК. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

 

При извършена служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт съгласно чл. 168 от АПК, вр. чл. 13, ал. 6 от ЗСП съдът намира, че същият е издаден от компетентен орган, а именно директорът на дирекция „Социално подпомагане” и в рамките на предоставените му от закона правомощия по чл. 13, ал. 2 от ЗСП във вр. с чл. 4, ал. 4 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП.

 

Процесната заповед е изготвена в установената от закона писмена форма и съдържа изложение на фактическите и правни основания за издаването й в съответствие с изискването на чл. 59, ал. 1, вр. с чл. 2, т. 4 от АПК. Първите са изложени лаконично, но достатъчно ясно и съдържат описание на значимите факти, обосновали становището на административния орган за несъответствие на заявителя с условията за отпускане на целева помощ. По-подробни съображения са изложени в решението на горестоящия административен орган, с детайлно описание на извършените изчисления при определяне на средния месечен размер на дохода на И.Д. през релевантния период преди подаването на заявлението, като е извършен и конкретен анализ на така установените факти, със съответните изводи за липсата на нормативно предвидените основания за отпускане на помощ за отопление.

Не се установяват в хода на административното производство да са допуснати процесуални нарушения, съставляващи отменителни основания по чл. 146, т. 3 от АПК.

 

По отношение на оспорената заповед с материалноправните разпоредби на закона.

 

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП, право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е по-нисък или равен от диференцирания доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП. По силата на § 1 от ДР към Наредбата, доходите, които се вземат предвид за отпускане на целева помощ за отопление са всички брутни приходи, изброени в § 1, ал. 1 , т. 9 от ДР на ППЗСП. Не се считат за доход помощите, посочени в § 1, ал. 1, т. 10 от ДР на ППЗСП, както и месечните помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от Закона за семейни помощи за деца. Следователно, наличието на през определения от закона период на доход, надвишаващ диференцирания доход за отопление, е правоизключващо основание за получаването на целева помощ, ако въпросният доходът е източник, посочен в § 1, ал. 1 , т. 9 от ДР на ППЗСП. Доходът от пенсия е измежду включените в посочената разпоредба - § 1, ал. 1 , т. 9, буква „к“ от ДР на ППЗСП, като при преценяване правото на целева помощ за отопление, размерът на пенсиите, се редуцира с определен коефициент, съгласно чл. 2, ал. 3, вр. с ал. 2 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП, в приложимите им за периода редакции. За отоплителния сезон 2021/2022 г. този коефициент е 1,639, актуализиран със Заповед № РД01-191/ 08.07.2021 г. на министъра на труда и социалната политика, съгласно посочените текстове от наредбата.

В случая по делото се доказва, че в 6-месечния период преди подаване и на заявлението за отпускане на целева помощ за отопление за отоплителен сезон 2021/2022 г., И.Д. е получил пенсия в общ размер на 2 438,58 лв. и този факт не се спори между страните. Актуализиран с посочения по-горе коефициент, за целите на отпускането на помощта за отопление този общ размер е 1 487,85 лв., или средномесечният размер на дохода на жалбоподателя е 247,98 лева. Този размер надвишава диференцирания минимален доход, определен в социалния доклад и оспорваната заповед в съответствие с разпоредбата на чл. 2, ал. 5, т. 19, вр. с ал. 6 от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП. При наличието на основанията по чл. 2, ал. 5, т. 12 и т. 19 от наредбата /съответно за лице, съжителстващо с друго лице и за лице с трайно намалена работоспособност 70 и над 70 на сто/, административният орган е взел предвид коефициентът с по-висок размер - 1,42 от базовия доход за отопление, като по този начин е определил диференцирания минимален доход за Д. в размер на 213,00 лева. Въпросният доход е определен при прилагане на по-благоприятната за заявителя разпоредба от Наредба № РД 07-5/ 18.05.2008 г. на МТСП, не се оспорва от последния и съдът го намира за правилно изчислен. В крайна сметка, размерът на средномесечния доход на И.Д. за релевантния 6-месечен период надвишава диференцирания минимален доход, определен в обжалвания акт. При това положение жалбоподателят не отговаря на материалноправната предпоставка по чл. 2, ал. 1 от наредбата за отпускане на исканата помощ, както правилно е преценил и административният орган.

Изложеното в жалбата, че оспорващият е получавал целева помощ за отопление пред предходните две години, е неотносимо към спора, доколкото отпускането на такава помощ се извършва за всеки отделен отоплителен сезон и преценката за правото на такава се извършва на база установените релевантни обстоятелства към момента на подаване на съответното заявление-декларация. Твърденията, че освен заболяването, за което е инвалидизиран, жалбоподателят има и други такива, на първо място не са доказани, а освен това имат отношение към определянето на степента на трайната му неработоспособност, която е предмет на различно производство. На последно място, неотносимо към спора е и обстоятелството, че И.Д. подпомага издръжането на непълнолетния си внук, вкл. чрез предоставяне на средства, необходими за посещаването на учебно заведение. Това обстоятелство също не е доказано, а освен това помощта за отопление е целева и получените чрез нея парични средства би следвало да се употребяват именно с това им предназначение.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед на директора на Дирекция „Социално подпомагане” е издадена при правилно прилагане на материалноправните разпоредби на закона. Подадената от И.В.Д. жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 

Независимо от изхода на делото, на ответника не следва да се присъждат разноски, тъй като няма такова искане.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

Отхвърля жалбата на И.В.Д. ЕГН **********, адрес ***, срещу Заповед № ЗСП/Д-ВТ-П/366 от 14.07.2021 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Павликени, потвърдена след обжалване по административен ред с Решение № 04-РД06-0051/ 30.07.2021 г. на директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Велико Търново.

 

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

                                                                      

 

 

Административен съдия: