Решение по дело №281/2021 на Районен съд - Левски

Номер на акта: 107
Дата: 3 декември 2021 г.
Съдия: Стойка Георгиева Манолова Стойкова
Дело: 20214410200281
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 107
гр. ЛЕВСКИ, 03.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛЕВСКИ в публично заседание на четвърти ноември
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Стойка Г. Манолова Стойкова
при участието на секретаря Ваня Н. Димитрова
като разгледа докладваното от Стойка Г. Манолова Стойкова
Административно наказателно дело № 20214410200281 по описа за 2021
година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
В Районен съд - Левски е образувано настоящото производство по
постъпила жалба от П. Д. П., ЕГН **********, с адрес: гр.***,
срещу електронен фиш за налагане глоба серия К, №5179672, издаден
от ОД на МВР – Плевен, с който й е наложено наказание глоба в размер на
100 лв. за установено нарушение по чл.21, ал.1 и на основание чл. 189, ал.4,
във вр. с чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП.
Жалбоподателката счита, че издаденият срещу нея ЕФ е
незконосъобразен.
Навежда съображения, че не е налице хипотезата на чл. 189, ал.4 от
ЗДвП за издаване на ЕФ, а е следвало нарушението да бъде констатирано чрез
съставяне на АУАН и съответно да бъде издадено НП, тъй като посочената в
ел. фиш разпоредба касаела само случаите, в които нарушенията се
установяват със стационарни камери в отсъствие на контролни органи.
ЕФ бил издаден без дата, като по този начин като наказано лице била в
невъзможоност да прецени евентуално за изтекли давностни срокове, кои
закони са били действащи към момента на нарушението, както и други
обстоятелства.
Според жалбоподателката е налице още едно нарушение на правилата
1
за съставяне на електронен фиш. Като задължително съдържание на всеки ел.
фиш в него трябвало да бъде посочено пред кой орган и в какъв срок може да
се обжалва, като такова указание липсвало в съставения й фиш, в който освен
останалото, липсвало отбелязване за техническата изправност на
техническото средство, с което било констатирано нарушението, както и
информация за началото и края на работа на измервателното техническо
средство.
Искането е да бъде отменен обжалваният електронният фиш като
незаконосъобразен.
За административно-наказващият орган – редовно призован – не се
явява представител. Изразено е писмено становище по жалбата, с което се
иска съдът да потвърди обжалвания електронен фиш.
В проведеното съдебно заседание жалбоподателката не се явява и не се
представлява.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено следното:
Жалбата е подадена в срок, поради което се явява допустима и следва
да бъде разгледана по същество. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Видно от представените по делото доказателства е, че против
жалбоподателката П. Д. П. е издаден електронен фиш за това, че на
07.08.2021г. в 11:47 часа, в населено място с.Българене, ул. Васил Левски (път
І-3, Бяла – Ботевград км. 48+500), с посока на движение гр. Бяла.
Нарушението установено с АТСС TFR1 - М 585 и приспаднат толеранс от – 3
км/ч, с МПС ***, вид лек автомобил, рег. № *** е извършено нарушение на
скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR
1-M 585; разрешена скорост - 50 км/ч.; установена скорост - 79 км/ч.;
превишение на разрешената скорост с 29 км/ч.
За описаното в електронния фиш нарушение на П. Д. П. е наложено на
основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДВП административно
наказание глоба в размер на 100 лева.
Ответникът е депозирал в РС – Левски протокол за използване на
Автоматизирано техническо средство или система TFR 1 – М 585, с посочена
дата на използване 07.08.2021г.; протокол от проверката на мобилна система
за видеоконтрол с последваща проверка от 27.10.2020г., годна за
2
експлоатация до 27.10.2021г. удостоверение за одобрен тип средство за
измерване №10.02.4835.
В съставеният протокол за използване на автоматизирано техническо
средство е въведено мястото, посоката на движение, която отчита
автоматизираното техническо средство, ограниченията на скоростта, като е
индивидуализиран служебният автомобил, на който е поставено техническото
средство, обстоятелството, че техническото средство е преносимо, началният
час на неговата работа, крайният час, датата, на която е поставен.
Към електронния фиш е приложен снимков материал, в който отразена
измерена скорост 82 км/ч. В обжалвания електронен фиш е изписано, че
разрешената стойност на скоростта е 50 км/ч, установената – 79 км/ч,
превишената – 29 км/ч.
Съгласно легалната дефиниция, дадена в §6, т.63 от ДР на ЗДвП,
електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен
или друг носител, създадено чрез административно информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства и системи.
Безспорно е, с оглед приложените от АНО писмени доказателства, че в
случая движението на управлявания от жалбоподателката лек автомобил на
посоченото място и в посоченото време е заснето с техническо средство за
измерване – мобилна система за видеоконтрол тип TFR 1 – М 585.
Електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на
Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното плащане.
В §6, т.65 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието
автоматизирано техническо средство или система: уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган;
3
б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
От събраните по делото доказателства, и по – конкретно от
удостоверение за одобрен тип средство за измерване, се установява, че
използваното техническо средство TFR1–М585 представлява мобилна
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение.
Съгласно чл. 189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, се издава в електронен
фиш в отсъствие на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба
в размер, определен за съответното нарушение. Правната норма сочи точно
реквизитите, които трябва да съдържа електронният фиш: териториалната
структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш е утвърден от министъра на вътрешните
работи. Издаването на ел. фиш става в отсъствие на контролен орган и и
нарушител, а не установяването и заснемането да бъде в отсъствие на
контролен орган. Единственото изискване, за да се издаде ЕФ, е нарушението
да е установено и заснето с АТСС, поради което не се споделят възраженията,
наведени в жалбата, че посочената в ЕФ разпоредба касаела случаите, в които
нарушенията се установявали със стационарни камери в отсъствие на
контролни органи.
Електронният фиш съдържа всички реквизити по чл. 198, ал.4 от ЗДвП.
Мястото на заснемане на превишената скорост е точно индивидуализирано,
автоматизираното техническо средство е одобрено. Прието е, че при
отразяване на скоростта на движение на автомобила в ЕФ е била отчетена
техническа грешка в размер на 3 км/ч.
Редът за издаване и връчване на ЕФ е описан подробно в чл. 189 от
ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП, водач на МПС,
който превиши разрешената скорост за движение в населено място от 21 до
30 км/ч., се наказва с глоба 100 лв.
4
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал.1 от Закона за движение по
пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в
км/ч, като в населено място разрешената скорост е 50 км/ч.
Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно
средство, отговаря за извършеното с него нарушение, и се наказва с
наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е
предоставил моторното превозно средство.
Няма данни жалбоподателят да е посочил на административно
наказващия орган на кого е предоставил МПС, съгласно разпоредбите на чл.
188 или на чл. 189 от ЗДвП, каквото указание е дадено изрично при връчване
на ЕФ.
Нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се
установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез
използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани
технически средства и системи за контрол.
Като взе предвид изложеното по – горе, съдът намира, че при
издаването на ЕФ не са допуснати процесуални нарушения на правилата по
ЗДвП, поради което следва и ел. Фиш да бъде потвърден.
На основание изложеното, съдът
РЕШИ:
На основание чл.63 от ЗАНН ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за
налагане глоба, серия К, №5179672, издаден от ОД на МВР – Плевен, с който
на П. Д. П., ЕГН **********, с адрес: гр.***, на основание чл.189, ал.4 във
вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание – глоба
в размер на СТО лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ПАС в 14-
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Левски: _______________________
5