Определение по дело №262/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 469
Дата: 14 юни 2019 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700262
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

        О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

      №........

 

          гр. Ловеч, 14.06.2019 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Вълков   адм. дело № 262/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 166, ал.4 във връзка с ал.2 от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Административното дело е образувано по жалба от Евромекс ООД със седалище и адрес на управление гр. Троян, мах. Миревска № 1 чрез управител М. Х. срещу Заповед № 561/28.05.2019 г. на Кмета на община Троян, с която на основание чл. 65, ал.1 от Закона за общинската собственост (ЗОбС) е наредено да се изземе поземлен имот с идентификатор 24476.750.40, представляващ селскостопански, горски ведомствен път – публична общинска собственост по кадастралната карта на с. Дълбок дол от неоснователно установеното владение на трето лице, като се премахне в срок до 31.05.2019 г. незаконно поставената метална преграждаща бариера, чрез която е установено владението.

С жалбата е направено особено искане за спиране изпълнението на обжалваната заповед до влизане в сила на решението.

Жалбата е подадена чрез административния орган, който не е изразил становище по искането за спиране на административния акт.

Настоящият съдебен състав намира, че искането за спиране е допустимо като направено от жалбоподател при наличие на висящо производство по обжалване на административния акт, на който се иска спиране на предварителното изпълнеие. Разгледано по същество е неоснователно.

Обжалваната в основното производство заповед е издадена с правно основание чл. 65, ал.1 от ЗОбС, предвиждащ, че обински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на Кмета на общината.

В чл. 65, ал.4 от ЗОбС е регламентирано, че тази заповед подлежи на обжалване по реда на АПК, като обжалването не спира изпълнението на заповедта, освен ако съдът разпореди друго.

В ЗОбС не са регламентирани основанията, при които съдът може да спре изпълнението на административния акт, поради което по силата на препращащата норма на чл. 65, ал.4 от ЗОбС е приложима  разпоредбата на  чл.166, ал.4 във  връзка с ал.2 от АПК.

Жалбоподателят не е изложил мотиви за особеното си искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение. В жалбата са изложени  мотиви за отмяна на обжалваната заповед, т.е. по същество на правния спор. Посочено е, че чрез премахване на бариерата трети лица получават свободен достъп до животновъден обект, който трябва да бъде ограден по начин, осигуряващ безопасността  на обекта и здравното благополучие на животните, който не позволява свободен достъп на хора и други животни. Отразено е, че животновъдния обект е бил посетен от инспектори на Областна дирекция по безопасност на храните Ловеч, които са предписали предприемането на мерки за преустановяване преминаването на хора и транспортни средства през животновъдния обект. Изложено е, че преминаването през ведомствения път на трети лица е допустимо да бъде спряно, поради риска от заразяване на животните.

В случая предварителното изпълнение на обжалваната заповед е допуснато не по разпореждане на административния орган по реда на чл.60 АПК, а по силата на закона - ЗОбС.

За да се спре допуснатото по силата на закона изпълнение,  следва да бъде установено, че с оглед настъпили нови обстоятелства, то би могло да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да е противопоставима на охранявания от правната норма обществен интерес. В тежест на оспорващия е не само да посочи вредите, но и да представи доказателства за вида им и тяхната тежест,  за вероятността от настъпването им, ако обжалвания административен акт бъде изпълнен преди влизането му в сила, или преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност, а също така и за противопоставимостта им на охранявания от нормата на закона обществен интерес.

Към жалбата не са приложени доказателства, от които да може да бъде направен извод, че допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на заповедта ще доведе до значителни и трудно поправими вреди за него, които да са съизмерими с обществения интерес, охраняван от закона.

Изпълнението на невлязъл в сила индивидуален административен акт, допуснато по силата на закона винаги  въздейства негативно  върху правната сфера и икономическия интерес на адресата. Това изпълнение безспорно съдържа в себе си и потенциалната възможност да причини вреди на адресата, ако впоследствие оспореният административен акт бъде отменен. Въпреки това в определени случаи законодателят е разпоредил изрично в правната норма, че обжалването няма суспензивен ефект. Какви са били мотивите му за това, би могло да се разбере от мотивите на закона, доколкото там са изложени такива, но те нямат отношение към възможността съдът да спре предварителното изпълнение.

В съответствие с чл. 166, т.4 във връзка с ал.2, изр.последно от АПК, предпоставките, при които може да се спре допуснатото предварително изпълнение са нови факти и обстоятелства, поради които самото предварително изпълнение би могло да причини значителни или трудно поправими вреди на оспорващия. Доказателствената тежест за тези нови факти и  обстоятелства е на жалбоподателят, който не е представил такива.

С оглед изложеното, съдът намира, че не са налице предпоставките за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалваната заповед, поради което направеното особено искане  следва да се остави без уважение.

По изложените съображения и на основание чл.166 ал.4 АПК във вр. с чл.65, ал.4 от ЗОбС, съдът

 

           О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Евромекс ООД със седалище и адрес на управление гр. Троян, мах. Миревска № 1 чрез управител М. Х. за спиране на допуснато по силата на закона предварително изпълнение на Заповед № 561/28.05.2019 г. на Кмета на община Троян,

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на жалбоподателя и на Кмета на община Троян.

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: