Р Е Ш Е Н И Е
Гр. Сливен, 01.11.2018г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Сливенски районен съд, наказателна колегия,
в публично заседание на първи октомври през две хиляди и осемнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛА МАРИНОВ
при секретаря А. С.,
след като разгледа докладваното от председателя АНД №1047 по описа за 2018г.,
за да се произнесе, съобрази:
Производството е образувано по повод
жалба против НП №48/23.07.2018г., издадено от Председателя на Държавната
комисия по хазарта, с което на жалбоподателя „Феникс
В съдебно заседание жалбоподателят се
представлява от упълномощен процесуален представител, който моли съда да
постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание административнонаказващият
орган изпраща свой представител, който счита обжалваното наказателно
постановление за законосъобразно и моли съда да го потвърди.
От събраните по делото
доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 28.03.2018г. служители от
Държавната комисия по хазарта, свидетелите К.У. и А. Д. извършили проверка на
игрална зала в гр. С. на бул. „Цар Освободител” №17. Залата се стопанисвала от
фирма „Феникс
Въз основа на събраните по делото
доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви
и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в
седемдневния преклузивен срок от лице имащо правен интерес от обжалването. Разглеждайки
същата по същество съдът констатира, че жалбата е неоснователна. Безспорно се
установи по делото, че по време на проверката в игралната зала в гр. Сливен на бул.
„Цар Освободител” №17 на работа са били Г. П. и С. С.. Установило се е по
безспорен начин, че в залата има втори вход, който позволява да се осъществи
безпрепятствен достъп на посетители в игралната зала. Установило се е, че на
информационното табло разположено до този втори вход не са посочени забраните
по чл.45, ал.2, т.1, 2, 3 и 4 от Закона за хазарта. Деянието е осъществено чрез
бездействието на жалбоподателя, а именно непоставяне на видно място на
информационното табло до втория вход на игралната зала забраната за допускане в
игралната зала на лица ненавършили 18- годишна възраст, недопускане в игралната
зала на униформени лица с изключение на тези, които присъстват по служба,
въоръжени, с изключение на тези, които присъстват по служба и длъжността им го
изисква, лица без документи, удостоверяващи тяхната самоличност. Процесното
нарушение е формално, състоящо се в неизвършване на правно дължимо действие, а
именно непоставяне на информационното табло до втория вход забраните въведени с
чл.45, ал.2, т.1, 2, 3 и 4 от Закона за хазарта. С факта на непоставянето на
тези забрани на информационното табло нарушението е довършено, а с факта на неговото установяване
от компетентните органи законът свързва настъпването на определени правни
последици, в случая ангажиране на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя.
Съдът намира за неоснователно
възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че
административнонаказващият орган не е приложил разпоредбите на чл.28 от ЗАНН.
При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да
се съобразяват разпоредбите на чл.11 от ЗАНН и чл.93, т.9 от НК. Съгласно
разпоредбата на чл.11 от ЗАНН по отношение на обстоятелствата изключващи
отговорността се прилагат разпоредбите на общата част на наказателния кодекс, а
съгласно разпоредбата на чл.93, т.9 от НК „маловажен случай” е този, при който
извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните
последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по- ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление
от съответния вид. С оглед цитираните разпоредби съдът счита, че маловажен
случай е налице само ако съвкупната преценка на посочените обстоятелства
обуславя по- ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното
нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от
съответния вид. След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства
съдът намира, че административното нарушение, за което е санкционирано
дружеството жалбоподател не следва да се квалифицира като маловажен случай. В
конкретния случай не са събрани доказателства, които да установяват
обстоятелства обуславящи по- ниска степен на обществена опасност на конкретно
извършеното административно нарушение.
Изискването на закона е ясно и категорично- в непосредствена близост до входа
на обектите по ал.1 на видно място се поставя информационно табло, на което са
посочени забраните по ал.2, т.1, 2, 3 и 4.
Освен това в случая, както бе
посочено административното нарушение е формално. След като наказуемото деяние
не предполага наличие на вредни последици, то тяхната липса не обуславя
задължително приложението на чл.28 от ЗАНН. Следва да се отчете и факта, че
предвидения по отношение на хазартната дейност контрол е засилен, както и
отговорността при нарушения по Закона за хазарта, които чувствително увреждат
фискалните интереси на държавата, поради което и нарушенията на неговите
разпоредби се отличават с по- висока степен на обществена опасност. Поради това
законодателят е определил този вид деяния поначало като такива с висока степен
на обществена опасност, което е видно от вида и размерите на определените за
тях санкции. По отношение на определянето на наказанието съдът намира, че наказващият
орган се е съобразил с разпоредбите на чл.27 от ЗАНН като е наложил
предвиденото в закона наказание „имуществена санкция” и е определил същата в
минималния размер от 500 лева.
При съставянето на акта за
установяване на административно нарушение и издаването на атакуваното
наказателно постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила,
които да водят до отмяна на наказателното постановление.
Размерът на наложената на
жалбоподателя „имуществена санкция” е в минималния предвиден в закона размер,
съгласно разпоредбата на чл.110, ал.2 от Закона за хазарта, а именно в размер
на 500 лева и отговаря в пълна степен на допуснатото нарушение.
Ръководен от гореизложеното съдът
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА НП
№48/23.07.2018г., издадено от Председателя на Държавната комисия по хазарта, с
което на „Феникс
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- гр. С.
в 14- дневен срок от получаването му от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: