Решение по дело №443/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2021 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20217260700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№610

                                                        08.12.2021г.,гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на девети ноември две хиляди  двадесет и  първа  година, в състав

                                                                                    СЪДИЯ: Цветомира Димитрова  

Секретар:  Йорданка Попова ………………………………………………………………….

Прокурор:……………………………………………………………………………………….

като разгледа докладваното от съдия  Димитрова административно дело №  443 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Груп Дабълю ентърпрайс“ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, чрез процесуален представител - адв. М.С., против  Уведомително писмо №  02-260-6500/5525 от 30.03.2021г.  издадено от Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“-София, в частта му с която на оспорващото дружество е отказано подпомагане по схемата за  млади земеделски стопани за кампания 2018г. 

В жалбата се твърди, че в оспорената си част уведомителното писмо е неправилно, незаконосъобразно и немотивиранf, като при издаването му са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е нарушен материалният закон.

Излагат се доводи, че от уведомителното писмо  не става ясно по каква причина ответникът е отказал изцяло заявеното от жалбоподателя подпомагане по схемата за млади земеделски стопани и същото е издадено при пълна липса на мотиви. В оспореният акт не били посочени и правни основания за издаването му. Цитираната разпоредба на чл. 30 от ЗПЗП регламентирал създаването  и съдържанието на ИСАК, но не представлявал  правно основание за постановяване отказ за изплащане на заявена субсидия.

По същество се излагат и подробни доводи за липса наличието на основания  на дружеството да бъде отказано подпомагане по заявената от него мярка, а отказът се явявал в противоречие с материалният закон.

 В съдебно заседание жалбата се поддържа от упълномощен представител. В писмени бележки се излагат допълнителни доводи за отмяна на оспореният административен акт. Претендират се разноски.

Ответникът, Заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, чрез процесуален представител – в съдебно заседание и в писмени бележки излага съображения за неоснователност на жалбата.  Претендира присъждането на разноски представляващи юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

           На 04.04.2018г. „Груп Дабълю Ентърпрайс“ ЕООД подало заявление за подпомагане по схеми и мерки за  директни плащания за кампания 2018г., вкл. по схемата за млади земеделски стопани(МЗС), с приложение в табличен вид за използваните парцели в землището на: ***. Заявлението е регистрирано с Уникален идентификационен номер (УИН) УИН 2619041872956 в ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция. На 21.05.2018г.  дружеството  подало заявление - редакция на заявените схеми и мерки, ведно със съответни таблици, а на 28.05.2018г. със съответно заявление приложило и копие на удостоверение за банкова сметка.

***е на 04.04.2018г., била извършена автоматична проверка на въведените данни   по заявлението за подпомагане .

 С Уведомително писмо изх. № 02-260-2600/4755 от 13.08.2018г. „Груп Дабълю Ентърпрайс“ЕООД, с.Лозен било уведомено, че при извършването на административни проверки по подаденото заявление за подпомагане е установено наличие на площи заявени от повече от един земеделски стопанин. Поискано било в срок от 20 дни от датата на получаване на уведомителното писмо и за изясняване принадлежността на двойно заявените площи  да се представят документи доказващи правното основание за ползване съгласно ЗПЗП, както и да попълни съответна таблица по образец за установените застъпвания. Видно от таблицата, застъпвания са установени в три имота със съответни БЗС и Кадастрални имоти, както следва: БЗС №44077-31-23 - имот с кадастрален № 44077-071-031 и застъпена площ от0.54 ха; БЗС № 44077-541-1 - имот с кадастрален № 55077-114-030, със застъпена площ от 0.10 ха и БЗС№ 44077-542-1 -  имот с кадастрален № 44077-114-030, със застъпена площ от 0.19ха. Писмото е съобщено на кандидата за подпомагане на 23.08.2018г., видно от  нарочно съставения за това протокол (л.126) от същата дата.

На 04.09.2018г. от страна на дружеството е подадена декларация за изясняване принадлежността на площи декларирани от повече от един земеделски стопанин, с която изцяло са потвърдени  размера и местоположението на установените двойно декларирани площи заявени за подпомагане. Като приложения към декларацията били представени: попълнен образец на таблицата на установените застъпвания, в която като правно основание за ползване на трите имота е посочено договор за пренаемане, както и  три бр. договори.

На 30.03.2021г. от страна на Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд“Земеделие“е издадено процесното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по  мярка по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018г., с изх. № 02-260-2600/5525 от 30.03.2021г.   Уведомителното писмо е  съобщено на адресата си на 14.04.2018г. (л.69).

Жалбата срещу уведомителното писмо е подадена чрез административният орган на 19.04.2021г. и заведена с вх. № 02-2600-2600/5525#2 от същата дата.   

По делото е представена Заповед №03-РД/2891/23.07.2019г. на Изпълнителния Директор на ДФЗ за делегиране на правомощия на Зам.изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ – П.Д.С.да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания във връзка с подадени заявления за подпомагане.

По делото, като писмени доказателства са приети документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорения акт, както и такива, имащи отношение към съществото на спора.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

             Съдът като взе предвид съдържанието на административния акт, твърденията на страните и събраните по делото доказателства, намира следното:

Жалбата е подадена в законоустановения  14 - дневен срок по чл.149, ал.3, във вр. с ал.1 от АПК, от надлежна страна срещу годен за оспорване индивидуален административен акт,   който в  обжалваната му  част  е неблагоприятен за оспорващото лице. Предвид това  жалбата е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е неоснователна.

Обществените отношения, свързани с прилагането на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014г.-2020г. са предмет на уреждане от Закона за подпомагане на земеделските производители - чл. 1, т. 7 от закона. С него се определят необходимите процедури и структури в страната за прилагане на мерките и дейностите, включени в Общата селскостопанска политика на ЕС, тяхната компетентност, правомощия и организационни връзки между тях. Съгласно нормата на чл. 11а, ал. 1 т. 1 и т.2 от ЗПЗП органът, който приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство и извършва разплащания по схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика е Разплащателна агенция.

В т. 13 от § 1 от ДР на ЗПЗП,  изрично е посочено, че Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. С разпоредбата на чл. 11, ал. 2 т. 4 от ЗПЗП изпълнението на функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акт за акредитация се възлага на Държавен фонд „ Земеделие”, чиято структура и организация на работа като Разплащателна агенция са подробно уредени, както в ЗПЗП, така и в неговия Устройствен правилник. Съгласно разпоредбите на чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата, а разпоредбата на чл.10, ал.1, т.7 от Устройственият правилник на ДФ „Земеделие” установява правомощие на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.  Съгласно ал.4 на чл. 20а от ЗПЗП Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Със Заповед №03-РД/2891 от 23.07.2019г. изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е делегирал на заместник - изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“  правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.   Предвид изложеното оспореният акт се явява   издаден от  компетентен орган.

Административният акт е издаден при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в изискуемата писмена форма и  съдържа подпис на издателя си.  В Уведомителното писмо  в табличен вид са посочени схемите и мерките по които се кандидатства, искания размер на подпомагане, осъществените от органа намаления, редукции и оторизираната по всяка схема, респ. мярка сума.  Посочено е че общата оторизирана сума е изчислена през Интегрираната система за администриране и контрол, след извършване на задължителни  административни проверки на данните на подаденото заявление за подпомагане, които са сравнени с наличната информация, съдържаща се във външните регистри  на ИСАК, поддържани на основание чл.30 от ЗПЗП. ИСАК е цифрова база данни, част от която е и системата за регистрация на кандидатите – чл.30, ал.2, т.1 от ЗПЗП и и която система се създава въз основа на заявленията за подпомагане и съдържа данни за кандидата, неговото стопанство и дейност - чл.31, ал.2 от ЗПЗП.  Видно от  Таблица 1, находяяща  се на стр. 1 и стр.2 от уведомителото писмо,  по схемата за млади земеделски стопани, исканата от дружеството жалбоподател за подпомагане сума е в размер на  2627.68 лева, която е намалена изцяло и по тази схема не е оторизирана за заплащане сума. От обективираното в таблиците на уведомителното писмо и поясненията към тях, както и от писмените доказателства, представени в хода на съдебното производство, като част от административната преписка - уведомителни писма от 06.09.2019г. за кампания 2019г. и уведомително писмо от 29.01.2021г. за кампания 2017г. касаещи схемата за млади земеделски стопани от които е видно, че стопанството е създадено на 11.03.2008г. могат да се изведат мотивите на органа обосноваващи отказа за плащане по заявлението за подпомагане по схемата за млади земеделски стопани и позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт.   

Съгласно чл.45, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, земеделските стопани, които отговарят на условията на чл. 50 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, могат да получат подпомагане и по схемата за млади земеделски стопани. Подпомагането е под формата на годишно плащане за първите 30 хектара, допустими за подпомагане по СЕПП, и е в размер 50 на сто от размера на плащането на хектар по тази схема. Изискванията към младите земеделски стопани за професионални умения и познания в областта на земеделието и документите, с които се доказват, се определят с наредба на Министъра на Земеделието , храните и горите- чл. 45, ал.2 от ЗПЗП.

  Цитираната  Наредба  № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания е  издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, обн., ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г., в сила от 27.02.2015 г.  Правна регламентация относима към схемата за млади земеделски  стопани се съдържа и в Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета, както и в Делегиран Регламент (ЕС) № 639/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за изменение на приложение X към същия регламент.

В чл. 50, пар.1, Глава 5„Плащане за млади земеделски стопани“  от  Регламент (ЕС) № 1307/2013 е посочено, че  държавите членки предоставят годишно плащане на млади земеделски стопани, които имат право на плащане съгласно схемата за основно плащане или съгласно схемата за единно плащане на площ, посочени в глава 1 ("плащане за млади земеделски стопани"), като според пар.2 на чл. 50, за целите на  същата  глава „млади земеделски стопани" означава физически лица:а) които за пръв път създават земеделско стопанство като ръководители на стопанството или които вече са създали такова стопанство в рамките на пет години преди подаването за пръв път на заявление по схемата за основно плащане или по схемата за единно плащане на площ, посочено в член 72, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013; и б) които са на не повече от 40 години в годината на подаване на заявлението, посочено в буква а). В чл.5, пар.5 от същия регламент е предвидено и че  плащането за млади земеделски стопани се отпуска на земеделски стопанин за срок от пет години, считано от първото подаване на заявлението за плащане за млади земеделски стопани, при условие че заявлението е подадено в рамките на пет години от установяването на стопанството, посочено в параграф 2, буква а). Този петгодишен срок се прилага и за земеделските стопани, които са получили плащане за млади земеделски стопани във връзка с искания за плащане за референтната 2018 година. Съответно, в чл. 49, пар.1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 639/2014 е предвидено, че годишното плащане за млади селскостопански производители по член 50, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 се предоставя  и на юридически лица, независимо от правната им форма, ако са изпълнени следните условия:а) юридическото лице има право на плащане по схемата за основно плащане или по схемата за единно плащане на площ, посочени в дял III, глава 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, и има активирани права за плащане или е декларирало отговарящи на условията за подпомагане хектари, както е посочено в член 50, параграф 4 от същия регламент; б) младият земеделски стопанин по смисъла на член 50, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 упражнява ефективен и дългосрочен контрол върху юридическото лице по отношение на решенията, свързани с управлението, ползите и финансовите рискове, през всяка година, за която юридическото лице подава заявление за плащане по схемата за млади земеделски стопани. Когато в капитала или управлението на юридическото лице участват няколко физически лица, включително лице или лица, които не са млади земеделски стопани, през всяка една година, за която юридическото лице подава заявление за плащане по схемата за млади земеделски стопани, младият земеделски стопанин или младите земеделски стопани са в състояние да упражняват такъв ефективен и дългосрочен контрол самостоятелно или съвместно с други земеделски стопани, при спазване на параграф 1а от същия  член; в) най-малко един от младите земеделски стопани, които отговарят на условието, посочено в буква б), отговаря на критериите за допустимост, установени от държавите членки съгласно член 50, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, ако има такива, освен ако държавите членки са решили, че тези критерии се прилагат по отношение на всички подобни млади земеделски стопани.Когато юридическо лице се контролира самостоятелно или съвместно от друго юридическо лице, условията, определени в първата алинея на буква б), се прилагат за всяко физическо лице, което упражнява контрол върху това друго юридическо лице.

Съответно видно  е от така цитираната нормативна уредба, че подпомагани по схемата за млади земеделски стопани могат да бъдат физически лица, които имат право на плащане съгласно схемата за основно плащане или съгласно схемата за единно плащане на площ и отговарящи на изискванията на чл.50, пар.2 от Регламент № 1307/2013, както и на юридически лица, които имат право на плащане съгласно схемата за основно плащане или съгласно схемата за единно плащане на площ, но в случаите, в които в капитала или управлението на юридическото лице участва поне едно физическо лице отговарящо на изискванията  за млад земеделски стопанин по смисъла на член 50, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013) и  което отговаря на критериите за допустимост, установени от държавите членки съгласно член 50, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, ако има такива.

 С оглед така приложимата нормативна уредба, съдът споделя доводите на жалбоподателя, че  законодателната регламентация прави разлика между физическите и юридическите лица, кандидати по мярката, но в случаите в които кандидат е юридическо лице, за да получи същото плащане  по тази схема, то на изискванията за млад земеделски стопанин трябва да отговаря поне едно от лицата което упражнява ефективен и дългосрочен контрол. Това условие изрично е закрепено и в нормата на чл. 15, ал.3 от Наредба № 3/17.02.2015г. Кои лица  имат възможност да упражняват ефективен и дългосрочен контрол върху решенията на юридическото лице, кандидатстващо за подпомагане по тази схема е  визирано в чл. 15, ал.2 от Наредба № 3/17.02.2015 г., а именно: управители или председатели и/или са повече от половината от членовете на управителния орган на дружеството или кооперацията и притежават повече от половината от гласовете в общото събрание на дружеството или кооперацията, или са повече от половината от неограничено отговорните съдружници, които управляват дружеството, или  притежават капитала на еднолично търговско дружество.

Видно е от материалите по делото и конкретно от общия статус на дружеството в Търговския регистър, че „Груп Дабълю ентърпрайс“ЕООД е вписано в ТР през 2015г., и същото е с управител и едноличен собственик на капитала М.Д.П., т.е. същия спада към кръга лица посочени в чл. 15, ал.2 от Наредба № 3/2015г. Няма спор между страните, а и е видно от съдържанието на оспореното уведомително писмо, че на дружеството е оторизирана сума по мярка СЕПП, т.е.безспорно е, че  същото има право на плащане по схемата за единно плащане на площ.

Спорният по делото въпрос е дали Милослав Петров в качеството на управител и едноличен собственик на капитала, т.е. на лице безспорно имащо възможност да упражнява ефективен и дългосрочен контрол върху решенията на дружеството е отговарял на изискванията за млад земеделски стопанин по смисъла на чл.50, пар.2 от Регламент № 1307/2013, вр. с чл.49, пар.1,б.“б“ от Делегиран Регламент(ЕС) № 639/2014 към 2018г., когато е подадено заявлението за подпомагане от дружеството по  процесната схема.

 От приложеното по делото  удостоверение  № РД-12-02-1241-1 от 29.09.2021г. издадено от Директора на ОД“Земеделие“, гр. Хасково е видно, че  управителя на дружеството е регистриран  за първи път като земеделски стопанин, съгласно Наредба № 3/29.01.1999г. за създаване и поддържане на Регистър на земеделските стопани на 11.03.2008г. и от тази година е установено неговото стопанство. Заявлението за подпомагане  за кампания 2018г. е подадено  от дружеството на 04.04.2018г. Към този момент  е изтекъл срок повече от десет години от създаването на стопанството на едноличният собственик на капитала на дружеството, поради което няма как към датата на процесното заявление, а дори и  към 2015г., когато  учредяването на дружеството е вписано в ТР и то съществува като правен субект,  управителят  и едноличен собственик на капитала на „Груп Дабълю Ентърпрайс“ЕООД,  да е отговарял на изискванията за „млад земеделски стопанин“ предвидени в чл. 50, пар.2, б.“а“ от (ЕС) № 1307/2013, който има пряко приложение в Република България. Неоснователно в тази връзка се твърди, че управителя и едноличен собственик на капитала отговаря на изискванията визирани в чл.15, ал.1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. и това е достатъчно, за да бъде изплатено подпомагане по мярката.  Съдържащите се в нормата на чл.15, ал.1 от  Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания изисквания, са критериите за допустимост на подпомагането, предвидени в член 50, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, т.е. другите критерии установени от държавите членки, извън визираните в чл.50, пар.1 и пар.2 от цитирания регламент. Видно е от съдържанието на чл. 49, пар.2, б.“б“, че  изискванията са кумулативни, т.е.  физическото лице имащо възможност да упражнява ефективен и дългосрочен контрол върху решенията на дружеството, следва едновременно да отговаря и на изискването за млад земеделски стопанин по чл.50, пар.2,б.“а“ от Регламент (ЕС) 1307/2013, но и на допълнителните обективни и недискриминационни критерии за подбор за млади земеделски стопани, които подават заявления за плащането за млади земеделски стопани, по отношение на подходящите умения и/или изисквания за обучение, предвидени в пар.3 на чл. 50 от същия регламент. Следователно, като е приел с оспореното уведомително писмо, че дружеството няма право да получи финансово подпомагане по схемата за млади земеделски стопани, административният орган е приложил правилно нормативната уредба.

             Предвид изхода на спора, основателна съгласно  чл.143, ал.1 от АПК се явява претенцията на ответника за присъждане на направените по делото разноски представляващи юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи  съобразно  чл. 144 от АПК, вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощи в размер на 100.00 лева.   

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на  „ГРУП ДАБЪЛЮ ЕНТЪРПРАЙС“ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, против  Уведомително писмо №  02-260-6500/5525 от 30.03.2021г. издадено от Заместник - изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ - София, в частта му, с която на оспорващото дружество е отказано подпомагане по схемата за  млади земеделски стопани за кампания 2018г. 

ОСЪЖДА „ГРУП ДАБЪЛЮ ЕНТЪРПРАЙС“ЕООД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, да заплати на Държавен фонд“Земеделие“ разноски  по адм. дело № 443/2021г. по описа на АдмС-Хасково, в размер на 100(сто) лева, представляващи юрисконсулско възнаграждение .

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                 Съдия: