Решение по дело №76/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 ноември 2021 г. (в сила от 22 ноември 2021 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700076
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е      №66

гр.Силистра, 22.11.2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

       Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

      ПРЕДСЕДАТЕЛ:Маргарита Славова

                                                                                                               ЧЛЕНОВЕ:Валери Раданов

                                                                                                                                 Елена Чернева

при секретаря Анета Т.а и с участието на Окръжния прокурор при ОП гр.Силистра Т.Ж., като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД №76 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          С Решение №260343/10.06.2021г.,постановено по АНД №332/2020г., Силистренският районен съд е отменил Наказателно постановление №КГ-2284/16.03.2020г. на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на „Водно строителство-Силистра“АД, на основание чл.67 ал.3 от Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), е било наложено административно наказание, по вид „имуществена санкция“, в размер на 50 000 лева, за нарушение на чл.47 ал.4,във връзка с чл.47 ал.1 т.3 от ЗЕВИ.

            Производството е образувано по касационна жалба на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор гр.София,подадена от представител по пълномощие ст.експерт (юрист) Ив.Т., обективираща искане за отмяна на оспореното решение и произнасяне на ново,от касационната инстанция,потвърждаващо първоначално атакуваното НП.С жалбата са релевирани доводи за неправилно приложение на материалния закон и необоснованост,като последната не може да бъде предмет на настоящия касационен контрол.Доминират оплакванията,че съдът неправилно бил тълкувал законовите дефиниции на „краен разпространител на горива“; „разпространение на течни горива“; „предоставяне“ и „предлагане на пазара“ на такива. Това било довело до неправилното прилагане на материалния закон. Въведено е и оплакване за допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, тъй като районният съд бил кредитирал изцяло доказателствата и позицията на жалбоподателя пред него, игнорирайки представените доказателства с административнонаказателната преписка от органа касатор. С оглед на тези две главни оплаквания се настоява за отмяна на съдебния акт и потвърждаване на наказателното постановление.Оспорено е искането на ответника за разноски, което следва да бъде преценявано в контекста на чл.78 ал.5 ГПК и, се претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение при уважаване на касационната жалба.

         Ответникът по касация -“Водно строителство - Силистра“АД,чрез упълномощен представител адв.Г.М. ***,в съдебно заседание и в писмен отговор на касационната жалба (л.10-л.11), оспорва същата.В отговора на КЖ се излагат подробни съображения за правилност на главния решаващ извод на въззивния съд, че дейността на дружеството е изключена от обхвата на ЗЕВИ,доколкото с процесното гориво, несъдържащо минимум 6% биокомпонент, са се зареждали само тежки машини за извънпътни дейности, свързани пряко с работата по добив на кариерни материали в Кариера с.Ястребна.А щом това е така,то нямало как да са нарушени неотносими към установените по делото конкретни факти, законови разпоредби, което ирелевирало изцяло фактическото административно обвинение и, съответната му юридическа квалификация. В този контекст се поддържат аргументи в подкрепа на извода на съда,че ответното по касация дружество не би могло да бъде субект на административното нарушение по чл.67 ал.3 ЗЕВИ, щом горивото е било използвано за зареждане единствено на собствена извънпътна техника.Счита се,че не били установени два от елементите на процесния фактически състав (чл.47 ал.4 ЗЕВИ),сочен за нарушен - като краен разпространител дружеството не е предлагало горивото за двигатели в транспорта,а за друга извънпътна дейност; както и - че не е осъществена предпоставката за  „пускане на пазара“, вкл. в сегмента „[] за собствени моторни превозни средства“, съгласно дефиницията от §1 т.17 ДР от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ). Моли се за потвърждаване на обжалваното съдебно решение, както и за присъждане на съдебни разноски, съгласно представен списък по чл.80 ГПК, във връзка с чл.63 ЗАНН и чл.144 АПК.

           Окръжният прокурор счита,че оспореното решение на районния съд е законосъобразно. Приема, на базата на доказателствената съвкупност по делото, част от която събрана служебно от съда, в изпълнение на процесуалните му задължения от чл.107 НПК,че въпросното гориво не е „предлагано на пазара“ по смисъла на относимите законови разпоредби,тъй като е установено,че с него са зареждани тежки ма-шини за извънпътни дейности,а не МПС,посредством каквито само може да бъде извършвана транспортна дейност по разума на чл.47 ал.4 ЗЕВИ-„[] предлагат горивата за дизелови и бензинови двигатели в транспорта в съответствие с []“. Ето защо дава заключение за оставяне в сила на обжалвания съдебен акт, като правилен по своя резултат и мотиви, с отхвърляне на касационната жалба.

      Производството е по реда на Глава ХІІ /чл.208 и сл. АПК,вр.с чл.63 ал.1 ЗАНН. Силистренският административен съд,след обсъждане на жалбата,доказателствата по делото и становищата на страните,прие: Касационните основания,които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон (чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК,врчл.63 ал. ЗАНН).Въведени са и доводи за необоснованост на съдебния акт (съдът бил подходил едностранчиво, кредитирайки твърденията и доказателствата на ответника),които не следва да се обсъждат, защото не са от кръга на нормираните касационни основания с чл.348 ал.1 т.1-т.3 НПК, по изричното препращане от чл.63 ал.1 пр.2 ЗАНН.При така релевираните касационни доводи, проверката на обжалваното решение следва да се извърши на техния терен и в параметрите, зададени с чл.218 ал.2 от АПК.

         От фактическа страна Силистренският районен съд е приел,че на 08.07.2019г. е била извършена проверка в обект- бензиностанция на „Водно строителство-Силистра“АД,представляваща една бензиноколонка,разположена в двора на предприятието с ограничен достъп.В резервоара,свързан с бензиноколката са били установени общо 13 162 L дизелово гориво, а от съпътстващите го документи - че същото (в обем от 11 887 L) е доставено с товарителница и фактура, придружени от задължителната Декларация за съответствие №1376/12.06.2019г.,издадена от „Сакса“ООД за партида №R-DF-11619. Процесуално издържано е била взета проба от това гориво.След изпитването ѝ в Лаборатория за изпитване на горива, смазочни материали и присадки към ГД ККГТ-ДАМТН, била изготвена експертиза, установила, че съдържанието на метилови естери на мастни киселини е 3.4% при норма минимум от 6% обемни, съгласно изискванията на ЗЕВИ.След уведомяването на „Водно строителство-Силистра“АД за горния резултат, същото е поискало изследване на арбитражните проби, каквото било извършено в Изпитвателна лаборатория за горива при „БТ“ООД гр. Стара Загора (акредитирана лаборатория). Въз основа на Протокол от изпитване № 304/14.08.2019г. е изготвена експертиза, според която съдържанието на биогориво в изследваното - метилови естери и мастни киселини било 3.9% при норма от минимум 6%.При съобразяване с чл.7 от Наредба за изискванията за качеството на течните горива,условията,реда и начина на техния контрол (Обн.ДВ,бр.66/03г.,посл. изм.ДВ,бр.75/20г.)-занапред Наредбата, след прилагане на критерии за прецизност съобразно използвания метод на изследване, при получен резултат под 5.84% обемни, горивото не съответства на изискванията за съдържание на биодизел в гориво за дизелови двигатели. При тези данни съдът е приел, че законосъобразно е издаден АУАН и процесното пред него НП,при спазване на процедурата както от ЗАНН,така и от специалния ЗЕВИ.Констатирал е, че не са били допуснати отклонения и от регламентираната процедура с Наредбата (при вземането на пробите и тяхното изследване), които да се накърнили правото на защита на ответното дружество.

В хода на съдебното производство,в изпълнение на процесуалните задължения от чл.107 НПК, както и на базовите принципи от чл.13 и чл.14 НПК, съдът е проявил служебно активност и е установил, че освен с тежка извънпътна техника (булдозери, валяци,багери,товарачи - общо 9 броя),жалбоподателят пред СРС е разполагал и с 16 броя моторни превозни средства - един колесен трактор, леки и товарни автомобили и един автобус, като не всички от тях са с дизелови двигатели.Обсъдил е и представените документи за доставка на гориво за дизелови двигатели - гориво за извънпътна техника и трактори, на 10.05.2019г. (л.107-л.112),ведно с Декларация за съответствие №10971/03.05.19г.,издадена от „Инса Ойл“ЕООД.Установил е, че ответното дружество разполага с една цистерна-резервоар,свързана с бензиноколонката, и не е спорно обстоятелството (в обективен план),че горивото от двете доставки е поставено в нея,а в Декларацията за съответствие от 03.05.2019г. (л.111), попълваща съдържанието от Приложение №9 към чл.10 ал.2 от Наредбата, изрично е посочен вида на доставеното гориво по т.6 от *[] (изчерпателно изброени видовете течни горива под черта в Приложение №9) -за извънпътна техника и трактори.

В този контекст като неоснователно следва да бъде отклонено оплакването на касатора, че горивото не било отразено в декларацията за съответствие като такова за извънпътна техника, съгласно Наредбата. Действително в декларацията за доста-веното гориво през м.юни.2019г. такова посочване няма, но предвид количествата на двете доставки; намереното гориво в резервоара на 08.07.2019г. и установените обеми изписани горива за зареждане на багери и трактори (лимитни карти на л.93-л.98), не може да има колебания, че установеното от контролните органи на ДАМТН дизелово гориво,изтеглено от пазара с Протокол от 17.07.19г. (л.113),е и от двете доставки, както правилно е преценил районният съд.

         Въззивният съд е обсъдил и представените доказателства от „Водно строителство-Силистра“АД за зареждане с гориво на собствените му 16 броя МПС,което е от различни бензиностанции,но не и от процесната бензиноколонка в двора на предприятието.Правилно е установил,че горното твърдение не е оборено (дори не е разколебано) от касатора, поради което е приел, че от проверената бензиноколонка, чието дизелово гориво е с установени отклонения от изискванията на чл.47 ал.1 т.3 ЗЕВИ, са зареждани само извънпътни машини и трактори, което е поставило извън състава на приложените норми от ЗЕВИ цялата установена след проверката деятелност.

         Дал е вярно тълкуване на релевантните законови разпоредби,като е обсъдил дефиницията на „краен разпространител на течни горива“, следвайки законодателната техника с препращането от §1т.12 ДР на приложимия в случая ЗЕВИ към §1 т.20 ДР ЗЧАВ и е приел, че „Водно строителство-Силистра“АД е краен разпространител на течни горива,в хипотезата „[], включително на собствени моторни превозни средства.“ Правилно е отнесъл нормативните изисквания от чл.47 ЗЕВИ към течните горива от нефтен произход в транспорта, т.е. само към пътни превозни средства, участващи в транспорта,т.е. в движението по пътищата,отворени за обществено ползване, регистрирани по Закона за движението по пътищата, но не и за техниката, регистрирана по Закона за регистрация на земеделска и горска техника (ЗРЗГТ). Обсъждайки доказателствата по делото законосъобразно е заключил, че  ответникът по касация не може да бъде субект на нарушението на чл.67 ал.3 ЗЕВИ,тъй като процесното гориво е било използвано за зареждане на извънпътна техника и трактори,с които машини е извършвана пряката делова работа на дружеството на Кариерата в с. Ястребна.При това положение вярно е отчел, че не е налице втората от кумулативно предвидените три материални предпоставки за възникване на отговорността по чл. 67 ал.3 ЗЕВИ,а именно-„предоставяне на пазара“ по смисъла на §1 т.15 ДР ЗЕВИ, препращаща към чл.2 §1 от Регламент (ЕО)№765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 09.07.08г. за изискванията за акредитация и за отмяна на Регламент (ЕИО) №339/93, който е изменен с Регламент (ЕС) 2019/1020 на Европейския парламент и на Съвета от 20.06.2019г. относно надзора на пазара и съответствието на продуктите и за изменение на Директива 2004/42/ЕО и Регламенти (ЕО) №765/ 2008 и (ЕС) №305/2011г.

Съгласно чл.3 „Определения“; §1 от Регламент (ЕС) №2019/1020 „предоставяне на пазара“ означава всяка доставка на продукт за дистрибуция, потребление или използване на пазара на Съюза в процеса на търговска дейност, срещу заплащане или безплатно“.Вярно е преценил липсата на смислова разлика в използваните глаголи „предоставя на пазара“ и „предлага на пазара“,в контекста на горната нормативна уредба, което е обосновало и извод, че „предлага на пазара течни горива…“ по чл.67 ал.3 ЗЕВИ означава същото,както е дефинирано от регламента.Ето защо е формирал заключение, че ответното по касация дружество не е извършило процесното „предлагане на пазара на течно гориво…“, след като със същото е зареждало само собствените си превозни средства (извънпътна техника), обезпечавайки дейността си. Изводът е правилен и се споделя от настоящия състав.

         В този контекст преценено,основателно е искането на ответното по касация дружество за присъждане на съдебни разноски за настоящата инстанция, каквито съгласно правилото от чл.63 ал.3 ЗАНН,в сега действащата редакция към ДВ,бр.94/ 2019г., се присъждат по реда на АПК, което в ракурса на чл.143 ал.1 АПК и §1 т.6 ДР АПК означава, че същите следва да бъдат възложени в тежест на бюджета на органа,който е способен да се разпорежда и да отговаря по имуществени претенции, т.е. разпоредител с бюджет и в чиято структура е АНО, издал процесния пред СРС акт. Съгласно чл.2 от Устройствения правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Загл.изм.ДВ,бр.40/2006г.),обнародван в ДВ,бр.20/2003г., посл.изм.ДВ,бр.103/04.12.20г.,ДАМТН е юридическо лице на бюджетна издръжка и, следователно може да отговаря самостоятелно по имуществени претенции. Според чл.18 ал.2 от Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,същите се определят по правилата от чл.7 ал.2, когато е наложена „имуществена санкция“, какъвто именно е настоящият случай.Видно от чл.7 ал.2 т.4 от Наредба №1/04г.,минималното възнаграждение при санкция от 10 000 лева до 100 000 лева е 830 лева плюс 3% за горницата над 10 000 лева, като в случая е удостоверено заплащане под горния минимум, а именно 850 лева (л.18-л.20), което прави изцяло несъстоятелно възражението на касатора по чл.78 ал.5 ГПК.Следователно, направените разноски от ответника са под минималния размер, предвиден в Наредба №1/2004г., поради което подлежат на пълно възстановяване.

Обобщавайки изложеното, настоящият състав намира,че обжалваното решение на СРС е валидно и допустимо.Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона.Ето защо, следва да бъде оставено в сила, воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.1 АПК, във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН, Административният съд гр.Силистра

                                                           Р Е Ш И :

                                                                                       

                 ОСТАВЯ  В  СИЛА Решение №260343/10.06.2021г.,постановено по АНД №332 по описа за 2020 година на Районен съд гр.Силистра.

        

ОСЪЖДА Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с административен адрес: гр.София, бул.“Г.М.Димитров“ №52А и БУЛСТАТ:*********, да заплати на „Водно строителство - Силистра“АД, с ЕИК:********* и адрес на управление: гр.Силистра, ул.“Дръстър“ №35, сумата от 850.00 (Осемстотин и петдесет) лева - съдебни разноски.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                    2.