Решение по дело №2609/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2342
Дата: 15 ноември 2019 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20197180702609
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2342

гр. Пловдив, 15.11.2019 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХІV състав, в открито заседание на седемнадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:   

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ДАРИНА МАТЕЕВА

ВЕЛИЗАР РУСИНОВ

при секретаря К.Р.и участието на прокурора Иляна Джубелиева, като разгледа докладваното от съдия Вълчев КАНД №2609/2019година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Областна дирекция по безопасност на храните- град Пловдив срещу Решение №117 от 20.06.2019 г., постановено по АНД № 895/2018г. по описа на Районен съд - Карлово, III наказателен състав, с което е отменено Наказателно постановление №11-01-432/29.11.2018г., издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция /съкр.АДФИ/- София, с което спрямо Д. Ф.Д. ЕГН********** *** за административно нарушение на чл.56 ал.2 от ПМС 380/29.12.2015г. за изпълнение на държавния бюджет на Р България за 2016г. /обн.ДВ бр.3/2016г, в сила от 01.01.2016г., изм. ДВ бр.92/2016г./ му е наложено на осн. чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ административно наказание „глоба в размер на 200.00 лева“.        

Касаторът в подадената жалба счита, че обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон. Твърди се, че районният съд не е съобразил правилно събраните доказателства и неправилно е квалифицирал нарушението като маловажен случай по смисъла на чл.28 б.а от ЗАНН. Същевременно е изложил и съответните съображения, с които счита, че не се касае и за съществено нарушение на проведения административно- наказателен процес по издаване на НП,  които да дават основание за отмяна на атакувания административен акт. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и на отменения с него административен акт. Редовно призован, същият в съдебно заседание не се представлява, не представя допълнителни доказателства и не дава становище в подкрепа на незаконосъобразността на обжалваното съдебно решение.  

Ответникът по касационната жалба – Д.Ф.Д. в писмен отговор взема становище по допустимостта и неоснователността на касационната жалба. Моли жалбата да бъде отхвърлена, а съдебното решение да бъде оставено в сила.

Контролиращата страна чрез участвалият по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и предлага да бъде отхвърлена, а оспореният съдебен акт да бъде оставен в сила.

Касационната съдебна инстанция, като се запозна със становищата на страните и обжалваното съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, при спазване на изискванията на чл.218 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба, подадена от Д.Ф.Д. срещу процесното НП с искане да бъде отменено поради съществени  нарушения на административно наказателното производство, касаещи механизма на описване на административното нарушение, което ограничава неговото право на защита. Съгласно обстоятелствата, изложени в АУАН  №11-01-432/04.06.2018г. по установеното административно нарушение на чл.56 ал.2 от ПМС 380/29.12.2015г. за изпълнение на държавния бюджет на Р България за 2016г. /обн.ДВ бл.3/2016г, в сила от 01.01.2016г./, те са се изразили в това, че на 21.06.2016г. в гр.Сопот в качеството на Кмет на Община Сопот и първостепенен разпоредител с бюджета по смисъла на чл.11 ал.3 от ЗПФ до 20.12.2016г. не е възстановил в държавния бюджет 6520.17 лева, представляващи неусвоени средства от предоставените по бюджета на Община Сопот трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища за зимния сезон 2014г. -2015г.. Като обстоятелства по неговото извършване и установяване е посочено, че на 28.12.2016г. е осчетоводена сума за целеви трансфер от ЦБ в размер на 17600.00 лева, касаещи средства за зимно поддържане и снегопочистване. Остатъка от предходни периоди към 31.12.2014г е в размер на 12429 лева, като през 2015г. са разплатени суми в размер на 1350.84лева от предходния остатък. През отчетната 2015г не са били разплащани стари задължения. Така за бюджетната 2016г следващия се остатък от предходната 2015г е бил в размер на 28678.16 лева Отчетените разходи за дейност 832 „Служби и дейности по поддържане, ремонт и изграждане на пътища“ през 2016г е в размер на 14261.99 лева с ДДС и са разплатени със средства от натрупания предходен остатък към 31.112.2015г.. С корекция, касаеща три броя осчетоводени фактури на „Насбо“ ООД за закупуване на антимраз на стойност 10548 лева, установения остатък на неусвоени средства по чл.56 ал.1 от ПМС 380/29.12.2015г възлиза в размер на 6520.17 лева, който е следвало да се възстанови в държавния бюджет в срок до 20.12.2016г. На основание съставения АУАН, подписан и предявен на нарушителя, е било издадено и процесното НП, с което е определена и наложена санкция в размер на 200.00 лева. По делото са представени гласни доказателства от актосъставителя Иво Николов Караиванов, заемащ длъжността „главен финансов инспектор“ в АДФИ ИРМ-Пловдив и свидетелят Даниела Орлинова Татарлиева, служител на АДФИ ИРМ- Пловдив, които са изнесли факти, касаещи извършената проверка, установяването на нарушението и съставянето на АУАН. За да отмени така издаденото НП районният съд е приел, че в настоящият случай се касае за маловажен случай по смисъла на чл.28 б.а от ЗАНН и с неприлагането му в хода на административно наказателното производство е допуснато нарушение на административнопроизводствените правила, ограничаващо правото на защита на нарушителя. По тези мотиви направил извод, че обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Решението на съда е правилно.

Първоинстанционният съд е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното дело, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота и правилно от районния съд, като на същите е правена съвкупна преценка, въз основа на които са дадени законосъобразни правни изводи за липса на обективни и субективни признаци за съставомерност за извършено административно нарушение от конкретното административнонаказано лице. В дадения случай, по отношение на направените изводи за маловажен случай на нарушението, изводите са законосъобразни и съобразно на действително случилото се. Те са направени на база събраните по делото доказателства и са съответни на установената съдебна практика. За да отмени атакуваното пред него наказателно постановление, районният съд законосъобразно е приел, че следва да приложи разпоредбата на чл.28 б.а от ЗАНН, която възможност е отразена и в константната съдебна практика- ТР №1/2007г на ВКС. В настоящият случай той законосъобразно е отчел степента на обществена опасност на деянието и на самия деец, степента на засегнатост на охраняваните обществени отношения от конкретният деец. В тази връзка е посочил, че нарушението е за първи път, като нормативната уредба е променена с МПС №332/22.12.2007г. , където разпоредбата на чл.47 ал.2 сочи, че нуесвоените средстваот постъпилите по бюджетите на общините трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища се разходват за същата цел през следващите бюджетни години, както и за разплащане на просрочени задължения за дейности по зимно поддържанена общинските пътища, като вече е налице отпадане на това задължение за възстановяване в ДБ. Отчетено е, че по отношение на автора на нарушението липсват доказателства други противообществени деяния, засягащи бюджетната дисциплина. Отчетено е имущественото състояние на субекта на нарушението, както и всички други смекчаващи и отегчаващи отговорността му обстоятелства. Законосъобразна е преценката, че с оглед на доказателствата против нарушителя, не са налице основанията да бъде приложена спрямо него разпоредбата на чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ и санкцията, дори в минимален размер би се явила несъответно завишена спрямо извършеното административно нарушение и личността на дееца. Необходимостта жалбоподателят да не бъде санкциониран произлиза и от изключително ниската степен на засегнатост на обществените отношения по безопасно разходване на публични финанси. Конкретният случай е едно явно олицетворение на маловажен случай на административно нарушение на обществените правила по охрана на публичните финанси. В тази връзка с решението правилно са съобразени необходимите предпоставки на чл.28 б.а от ЗАНН, съответните предпоставки за постигане целите на административното наказание, като са спазени изискванията на ТР №1/2007г на ВКС. Според касационната инстанция законосъобразно е приложена нормата на чл.28 от ЗАНН спрямо конкретният случай, като нарушителят е следвало единствено да се предупреди, че при повторно нарушение ще бъде санкциониран. Законосъобразно първоинстанционният съд е преценил, че с оглед степента на засегнатост на обществените отношения от конкретният автор на конкретното деяние, е налице по- ниска обществена опасност в сравнение с други подобни случай и са налице онези съотносими към деянието обстоятелства, които да го определят като маловажен случай на административно нарушение. В този смисъл касационната инстанция изцяло споделя мотивите на първоинстанционният съд, като няма смисъл същите да бъдат преповтаряни, а съобразно възможностите на чл.221 ал.2 изр.2 от АПК съдебният състав изцяло препраща към тях. Ето защо, фактическите констатации и правните изводи на  районния съд, се споделят и от настоящата съдебна инстанция, като не е необходимо тяхното преповтаряне.

По тези съображения и наведените в касационната жалба оплаквания, се явяват неоснователни. По събраните доказателства в хода на първоинстанционното производство решаващият съд е дал законосъобразен отговор, като при правилна преценка на събраните гласни и писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, е достигнал до обосновани изводи относно незаконосъобразността на наказателното постановление, като е формирал правилно вътрешно убеждение. С оглед изложените съображения, съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона и при спазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде оставено в сила.

Предвид на изложеното и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Съдът

РЕШИ :

 ОСТАВЯ В СИЛА   Решение №117 от 20.06.2019 год., постановено по АНД № 895/2018 година по опис на Районен съд – Карлово- Трети наказателен състав.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                      

                     2.