Решение по дело №117/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 108
Дата: 12 април 2023 г.
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20237080700117
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 108

 

гр. Враца   12.04.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на 28.03.2023 г. /двадесет и осми март две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

   КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА КАН дело № 117 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на И.С.И. лично и в качеството му на управител на „И.2.“ ЕООД, ЕИК: ***, против Решение № 36/15.11.2022 г., постановено по АНД № 150/2022 г. по описа на Районен съд – Оряхово. С оспореното решение е потвърдено НП № 52/18.07.2022 г. на Директора на ОДБХ – Враца, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 131, ал. 2, вр. с чл. 131, ал. 1, т. 3 от Закона за Храните /ЗХ/ на „И.2.“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 4000,00 лева.

В касационната жалба са релевирани доводи за незаконосъобразност на оспорения съдебен акт, поради постановяването му в нарушение на материалния и процесуалния закон и в противоречие със събраните по делото доказателства. Твърди се, че съдът неправилно е приел липсата на допуснати процесуални нарушения в административнонаказателното производство, като не е отчел обстоятелството, че АУАН е съставен на физическото лице, а с НП е наложена имуществена санкция на дружеството. Като неправилни и незаконосъобразни са посочени формираните от РС изводи за доказаност на твърдяното в санкционния акт нарушение. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП, а в условията на алтернативност намаляване на наложената санкция.

Ответникът, Областна дирекция по безопасност на храните - Враца, редовно призован не се представлява в с.з. и не изразява становище по касационната жалба.

Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца, дава заключение за неоснователност на касационната жалба, като споделя изложените в оспореното решение мотиви за потвърждаване на НП и моли решението, като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в настоящият касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежни страни, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е допустима. Разгледана по същество е и основателна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 36 от 15.11.2022 г., постановено по АНД № 150 по описа на Районен съд – Оряхово за 2022 г., с което е потвърдено НП № 52/18.07.2022 г. на Директора на ОДБХ – Враца. С последното на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 131, ал. 2, вр. с чл. 131, ал. 1, т. 3 от ЗХ на „И.2.“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 4000,00 лева.

Административнонаказателната отговорност на търговското дружество е ангажирана за това, че при извършена проверка от длъжностни лица, служители в ОДБХ – Враца на 03.06.2022 г., в смесен магазин на „И.2.“ ЕООД ***, е констатирано съхранение и предлагане за продажба на малотрайни и трайни колбаси, с етикет с условия на съхранение от производителя при температура от 00С до 40С, като в момента на проверката във витрината, в която са съхранявани е отчетена температура от 180С. Съставен е КП и АУАН, а в последствие издадено НП, в което е прието нарушение по чл. 131, ал. 1, т. 3 от ЗХ – съхраняване на храни в нарушение на изискванията, условията и информацията, посочени от производителя.

При осъществения контрол за законосъобразност на санкционния акт районният съд е приел, че не са допуснати нарушения на процесуалните правила, като при съставянето на АУАН, така и при издаването на НП, като и двата документа съдържат всички  необходими реквизити по ЗАНН, точно е описано нарушението, както и обстоятелствата при които е извършено. По отношение на възраженията в сезиралата го жалба за липса на връзка между АУАН и НП по отношение на субекта на нарушението, съдът е приел, че няма противоречие, тъй като АУАН не е съставен на жалбоподателя в качеството му на физическо лице, а в качеството му на представляващ и управляващ ЕООД. Като е приел, че нарушението е доказано, с правилно посочени нарушена и санкционна норма и липсват предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, съдът е потвърдил санкционния акт.

Решението е валидно и допустимо - постановено е по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, произнасянето е извършено от компетентен съд, в рамките на дадените му от закона правомощия, но е неправилно.

Въззивният съд е събрал и коментирал относимите за правилното решаване на спора доказателствени средства, но не е обсъдил и анализирал всички факти от значение за спорното право, което е предпоставило неправилен извод за законосъобразност на НП.

Неправилно и в пълно несъответствие с доказателствата по делото съдът е приел, че няма противоречие между АУАН и НП по отношение на субекта на административнонаказателна отговорност. Видно от представения по делото АУАН (л. 8 от АНД № 150/2022 г.), същият е съставен против И.С.И. с посочени пълни индивидуализиращи данни – възраст, ЕГН, точен адрес и в допълнение - управител на фирмата „И.2.“ ЕООД.

В НП (л. 4 от АНД № 150/2022 г.) административно наказание „имуществена санкция“ по чл. 131, ал. 2 за нарушение по чл. 131, ал. 1, т. 3 от ЗХ е наложено на „И.2.“ ЕООД с ЕИК ***, седалище и адрес на управление ***, представлявано от И.С.И. – управител.

Разпоредбата на чл. 131 от ЗХ предвижда налагане на глоба или имуществена санкция, т. е. субекта на отговорността по този текст може да е различен – както ФЛ – продавач, управител, и т. н., така и ЮЛ. Същественото тук е да се установи от кого е осъществено деянието.

При това положение може да се приеме, че с АУАН е повдигнато административнонаказателно обвинение на представляващия и управляващ ЕООД, каквато отговорност същият може да носи в това си качество, стига да е посочено, че обвинението му е повдигнато в това му качество.

За да се приеме, че с АУАН е отправено обвинение на представляващия и управляващ търговското дружество, то същия не следва да бъде индивидуализиран с личните си данни, а с данните на ЕООД, което представлява – наименование, ЕИК, седалище и адрес на управление, така като е сторено в НП.

В случая се налага извода, че с НП е санкциониран друг правен субект, а не този, който според АНО е допуснал нарушението, описано в АУАН.

Недопустимо е в АНП да има такава неяснота и нееднозначност, тъй като тя нарушава правото на защита и препятства формирането на категорични изводи при съдебният контрол, както за правилността на приложението на материалния закон при издаване на АУАН и на НП, така и за справедливостта на размера на наложеното административно наказание – глоба за ФЛ, респективно имуществена санкция за ЮЛ, което е безусловно основание за отмяна на порочния санкционен акт.

За пълнота следва да се отбележи и липса на доказателства, съобразно изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5, предл. последно от ЗАНН, съгласно която разпоредба, наказващият орган е длъжен в НП да опише и доказателствата, които потвърждават нарушението. Вместо това същият се е задоволил да приключи със задълженията си само с констатиране на соченото нарушение, на база термометър от витрината, за който не е ясно чия собственост е – на лицето, стопанисващо обекта, на проверяващите или е фабрично произведен заедно с хладилната витрина. Неустановено е също дали термометърът е в изправност и преминал ли е метрологичен контрол.

Тази празнота не може да бъде попълнена и с показанията на разпитания в с.з. свидетел Цолова, която посочва, че на допир хранителните продукти били топли, т.е. за съставомерността на деянието не следва да се съди по субективните усещания на проверяващите. Още повече, че в тежест на наказващият орган е да докаже твърдяното нарушение, като се базира на събрани доказателства, а не на предположения.

Производството по издаване на НП е строго формално, което е гаранция за неговото законосъобразно развитие, респективно за законосъобразното ангажиране на административно-наказателната отговорност на съответното лице.

Като е стигнал до изводи, различни от изложените и като е обосновал краен резултат за потвърждаване на издаденото НП, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него следва да се постанови друго, с което се отмени наказателното постановление.

При този изход на спора претенцията на касатора за присъждане на направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение е основателна, но само за разноските пред районния съд, за които има доказателства, че са извършени, съгласно представения договор за правна защита и съдействие (л. 29 гръб от АНД № 150/2022 г.). Пред настоящата инстанция, макар да са поискани разноски, доказателства, че са извършени, както и какъв е техния размер, не са представени.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 2 от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 36/15.11.2022 г., постановено по АНД № 150/2022 г. по описа на Районен съд – Оряхово, с което е потвърдено НП № 52/18.07.2022 г. на Директора на ОДБХ – Враца и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ НП № 52/18.07.2022 г. на Директора на ОДБХ – Враца, с което на „И.2.“ ЕООД, ЕИК: *** на основание чл. 131, ал. 2, вр. с чл. 131, ал. 1, т. 3 от Закона за Храните е наложена имуществена санкция в размер на 4000,00 лева.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Враца, да заплати на „И.2.“ ЕООД, ЕИК: ***, представлявано от управителя И.С.И., сумата от 400 лева, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

  ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 2.

 

 

.