Решение по дело №226/2023 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 7
Дата: 8 януари 2024 г.
Съдия: Росица Генадиева Тодорова
Дело: 20231820200226
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 7
гр. Елин Пелин, 08.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, V СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на тринадесети декември през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Росица Г. Тодорова
при участието на секретаря Стефка Сл. Методиева
като разгледа докладваното от Росица Г. Тодорова Административно
наказателно дело № 20231820200226 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от „.“ ЕООД, ЕИК .. със седалище и адрес на
управление с.Б., община Р., област П., ул. „И.“ № 17 представлявано от
Ж.С.С. със съдебен адрес: гр.С., ул. „Х.А.“ № 7, ет.4 чрез адв. П. Й. – АК
Плевен против електронен фиш № ********** на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на основание чл.102, ал.2 от Закона за движение по
пътищата на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от Закона за
движение по пътищата му е наложена имуществена санкция в размер на
2500.00 лева. В жалбата се твърди, че издадения електронен фиш е
неправилен и незаконосъобразен, като в писмено становище и в съдебно
заседание се излагат аргументи в тази насока. Моли съдът да отмени
процесния електронен фиш.
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован за датата на съдебното заседание,
представлява се от пълномощника си адв.Й., който поддържа жалбата.
Административно-наказващият орган – Агенция Пътна инфраструктура
редовно призовани, се представляват от юрисконсулт Димитров, който моли
електронния фиш да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.
1
РП Елин Пелин редовно призовани не вземат становище по жалбата.
Съдът, като провери законосъобразността на атакувания електронен
фиш и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на
страните, намери за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН
от активнолегитимирано лице, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна по следните
съображения:
Видно от обжалвания електронен фиш № ********** издаден от АПИ
същия е съставен срещу „.“ ЕООД, ЕИК .. за това, че: На 28.06.2021 г. в
17,08 часа е установено нарушение № С6ААЕF36А00F4АА0Е053011F
160АF4Е9 с ППС влекач . регистрационен номер РВ3084РР, с технически
допустима максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 3
в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща технически допустима
максимална маса на състава 44000, в община Елин Пелин, за движение по път
А-1 км 19+460, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство №
20102 представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни
такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-1 км
19+460. Собственик на когото е регистрирано ППС/ползвател „.“ ЕООД, ЕИК
.. със законен представител Ж.С.С. със седалище и адрес на управление с.Б.,
община Р., област П., ул. „И.“ № 17 За извършеното нарушение на чл.102,
ал.2 от Закона за движението по пътищата и на основание чл.187а, ал.2, т.3
във връзка с чл179, ал.3б от Закона за движение по пътищата на „.“ ЕООД е
наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лева.
Фактическата обстановка по делото, съдът възприе и въз основа на
следните доказателства: доклад от електронната система за събиране на пътни
такси по чл.167 от ЗДвП, статични изображения във вид на снимков материал
на ППС с рег. № РВ 3084 РР; справка за собственост на МПС с рег. № РВ №
3084 РР; известие за доставяне; писмо изх. № 22060 от 09.11.2023 г. и
приложена към него справка по описа на А1 България ЕАД; писмо изх. №
2
1100-11503 от 05.12.2023 г. по описа на АПИ и приложени към него по опис
писмени доказателства.
Според нормата на чл.102, ал.2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Според чл.10, ал.1 от Закона за пътищата за преминаване по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние: т.2 такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл.10б, ал.3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Прочита на посочените правни норми сочи, че предмета на доказване
на процесното нарушение изисква да бъде установено по несъмнен и
категоричен начин движение на пътно превозно средство от категорията по
чл.10б, ал.3 от ЗДвП по път, който е включен в обхвата на платената пътна
мрежа, без за това пътно превозно средство да са изпълнени посочените
задължения в цитираните по-горе правни норми.
Правната регламентация в Закона за движение по пътищата и Закона за
пътища изисква заплащане на такси за преминаването по платената пътна
мрежа, като за различните категории пътни превозни средства са въведени
различни видове такси – винетни такси и такси на база време и на база
изминато разстояние – т.нар ТОЛ такси. При неизпълнение на тези
3
задължения свързани с движението на пътните превозни средства,
законодателят е предвидил различни санкции, като за пътните превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона извън
тези по чл.10а, ал.9 от ЗП се дължи такса за изминато разстояние – ТОЛ
такса. Едва след заплащане на дължимата ТОЛ такса пътното превозно
средство има право да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които пътното превозно средство е
навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените
за съответните тол сегментни такси. Таксата за изминато разстояние се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
неговите оси и екологични характеристики, като се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
В чл.10б, ал.4 от Закона за пътищата е установено, че размерът на
дължимата ТОЛ такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда предвиден в наредбата по
чл.10, ал.7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Според чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата, пътните
превозни средства могат да се движат по път включен в обхвата на платената
пътна мрежа след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата, а в чл.139, ал.1 от ЗДвП предвижда водачите на пътни превозни
средства от категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа да закупят
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползват,
или да изпълнят съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, освен ако тези задължения са изпълнени от трето лице.
Ето защо законодателят е предвидил с нормата на чл.102, ал.2 от
Закона за движение по пътищата отговорност за собственика или ползвателя
на превозното средство, когато не са заплатили пътната такса при
4
преминаване по платената пътна мрежа, като извършеното нарушение се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл.167а, ал.3 от ЗДвП. Изготвените от Електронната система за събиране на
пътни такси статични изображения и доклад са доказателства съгласно
чл.189е, ал.8 от ЗДвП относно съдържащите се в тях факти и обстоятелства,
според която разпоредба контролните органи могат да извършват справки в
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка
със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
данни свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Няма спор по делото, че пътят по който се е движело процесното пътно
превозно средство е включено в обхвата на платената пътна мрежа и за
движение по него се дължат такси по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата.
Видно от представеното писмо от „А1 България“ ЕАД изх. №
22060/09.11.2023 г. и приложени към него технически записи от системата за
мониторинг на бордовите устройства е, че в периода от 26.06.2021 г. 11,36
часа до 28.06.2021 г. 20,22,23 часа бордовото устройство асоциирано към
пътно превозно средство с регистрационен номер РВ 3084 РР е било
изключено или неправилно включено в електрическото захранване или с
изчерпана батерия, поради което в този период не са генерирани данни за
геолокация на бордовото устройство и съответно няма създадени ТОЛ
декларации в посочения период, като това е причината за регистрираното
неправомерно ползване на платената пътна мрежа.
От представения снимков материал и справка за местонахождението на
техническото средство извършило записа се установява, че нарушението е
констатирано въз основа на електронната система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата чрез генериране
на запис във вид на снимков материал, който както бе посочено и по-горе е
годно доказателство за съдържащите се в него обстоятелства относно пътното
превозно средство, регистрационния му номер, часа и мястото на движение
по участъка от пътя, включен в обхвата на платената пътна мрежа, както и
5
местонахождението на техническото средство, представляващо елемент от
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство.
С оглед така установеното нарушение, правилно жалбоподателят е
привлечен към наказателна отговорност, доколкото съгласно чл.179, ал.3б от
ЗДвП на санкция подлежи собственика на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за движение по пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1 т.2 от
Закона за пътищата. Доколкото в случая се касае за юридическо лице
собственик на МПС, с чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП е предвидено налагането на
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. Ето защо правилно е
приложена и санкционната норма, тъй като е установено, че дружеството
жалбоподател е собственик на процесния товарен автомобил.
От друга страна електронният фиш е издаден на основание чл.189ж
от Закона за движение по пътищата, който дава възможност при нарушение
по чл.179, ал.3, установено и заснето от Електронната система по чл.167а,
ал.2 да се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител, като се наложи глоба или имуществена санкция, съответни на
конкретното нарушение. В случая жалбоподателят е собственик на
процесното пътно превозно средство, поради което има качеството на
нарушител на вмененото му деяние, поради което издаването на електронен
фиш от АПИ за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП е допустимо и в този
смисъл е преобладаващата съдебна практика на съдилищата. По тези
съображения, съдът намира доводите на жалбоподателя в обратен смисъл за
неоснователни.
Процесният електронен фиш е издаден от компетентен орган съгласно
разпоредбата на чл.10, ал.10 от Закона за пътищата, според която АПИ
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси, както и контрол за събирането им. Съдържанието на
електронния фиш отговаря на изискванията в утвърдения образец от АПИ и
съдържа всички задължителни реквизити, които са заложени в чл.189, ал.4 от
ЗДвП.
Доводите на дружеството жалбоподател, че не са спазени
разпоредбите на Регламент за изпълнение /ЕС/ 2020/204 на Комисията от 28
6
ноември 2019 г. относно подробните задължения на доставчиците на
Европейската услуга за електронно пътно таксуване, минималното
съдържание на заявлението за таксуване, електронните интерфейси,
изискванията за съставните елементи на оперативната съвместимост и за
отмяна на Решение 2009/750/ЕО /Регламента/, като на жалбоподателя е
следвало да бъде предоставена възможност в 14-дневен срок от уведомяване
за извършеното нарушението да заплати дължимите ТОЛ такси и едва тогава
да се пристъпи към реализиране на административно-наказателнатата му
отговорност, настоящият състав намира за неоснователни, тъй като видно от
електронния фиш, който е връчен на жалбоподателя, в него е отбелязано
изрично, че независимо от налагането на административното наказание с
издадения електронен фиш, дружеството може да се освободи от
административно-наказателна отговорност, ако в 14-дневен срок от
получаване на електронния фиш бъде заплатена компенсаторна такса по
чл.10, ал.2 от Закона за пътищата в размер на 750.00 лева при спазване на
чл.189е, ал.3 и 4 от Закона за движение по пътищата. С плащането на
компенсаторната такса в предоставения 14-дневен срок, издаденият
електронен фиш ще бъде анулиран и не се дължи имуществаната санкция
наложена с електронния фиш, а задължението по чл.10б, ал.5 от Закона за
пътищата ще се счита за изпълнено. В електронния фиш е посочена и банкова
сметка, по която дължимата компенсаторна такса може да бъде заплатена от
наказания с електронния фиш. На дружеството жалбоподател е указано също
с изрично отбелязване в електронния фиш, че ако компенсаторната такса не
бъде заплатена в 14-дневния срок от получаване на електронния фиш,
включително и ако електронния фиш бъде обжалван по съдебен ред и
потвърден с влязло в сила съдебно решение, посочената имуществена санкция
и таксата по чл.10б, ал.5 от Закона за пътищата се дължат в пълен размер.
Изложеното сочи, че процедурата по предоставяне на възможност за
заплащане в 14-дневен срок от уведомяването за констатираното нарушение
на дължимата такса е изпълнено от наказващия орган, но наказаното лице не
се е възползвало от нея. В случая в хода на настоящото съдебно
производство, жалбоподателят не ангажира доказателства да е заплатил
дължимата ТОЛ такса в предоставения му 14-дневен срок от уведомяването,
което да обуславя основание електронния фиш да бъде анулиран и
наложеното с него наказание да не бъде изпълнявано.
7
Всичко изложено мотивира настоящият състав да приеме, че не са
налице допуснати съществени нарушения на правилата по установяване и
санкциониране на нарушението, които да ограничават или препятстват
правото на защита на наказаното лице.
Воден от гореизложените съображения, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № ********** на Агенция
„Пътна инфраструктура“.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от
АПК пред Административен съд – С. област в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
8

Съдържание на мотивите Свали мотивите

Мотиви АНД 226-2023 г.

Постъпила е жалба от „.“ ЕООД, ЕИК .. със седалище и адрес на
управление с.Б., община Р., област П., ул. „И.“ № 17 представлявано от
Ж.С.С. със съдебен адрес: гр.С., ул. „Х.А.“ № 7, ет.4 чрез адв. П. Й. – АК
Плевен против електронен фиш № ********** на Агенция „Пътна
инфраструктура“, с който на основание чл.102, ал.2 от Закона за движение по
пътищата на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от Закона за
движение по пътищата му е наложена имуществена санкция в размер на
2500.00 лева. В жалбата се твърди, че издадения електронен фиш е
неправилен и незаконосъобразен, като в писмено становище и в съдебно
заседание се излагат аргументи в тази насока. Моли съдът да отмени
процесния електронен фиш.
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят редовно призован за датата на съдебното заседание,
представлява се от пълномощника си адв.Й., който поддържа жалбата.
Административно-наказващият орган – Агенция Пътна инфраструктура
редовно призовани, се представляват от юрисконсулт Д., който моли
електронния фиш да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.
РП Елин Пелин редовно призовани не вземат становище по жалбата.
Съдът, като провери законосъобразността на атакувания електронен
фиш и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на
страните, намери за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН
от активнолегитимирано лице, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна по следните
съображения:
Видно от обжалвания електронен фиш № ********** издаден от АПИ
същия е съставен срещу „.“ ЕООД, ЕИК .. за това, че: На 28.06.2021 г. в
17,08 часа е установено нарушение № С6ААЕF36А00F4АА0Е053011F
160АF4Е9 с ППС влекач . регистрационен номер РВ3084РР, с технически
допустима максимална маса 18000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 3
в състав с ремарке с общ брой оси 5 с обща технически допустима
максимална маса на състава 44000, в община Елин Пелин, за движение по път
А-1 км 19+460, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство №
20102 представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни
такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-1 км
19+460. Собственик на когото е регистрирано ППС/ползвател „.“ ЕООД, ЕИК
1
.. със законен представител Ж.С.С. със седалище и адрес на управление с.Б.,
община Р., област П., ул. „И.“ № 17 За извършеното нарушение на чл.102,
ал.2 от Закона за движението по пътищата и на основание чл.187а, ал.2, т.3
във връзка с чл179, ал.3б от Закона за движение по пътищата на „.“ ЕООД е
наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лева.
Фактическата обстановка по делото, съдът възприе и въз основа на
следните доказателства: доклад от електронната система за събиране на пътни
такси по чл.167 от ЗДвП, статични изображения във вид на снимков материал
на ППС с рег. № .; справка за собственост на МПС с рег. № ..; известие за
доставяне; писмо изх. № 22060 от 09.11.2023 г. и приложена към него
справка по описа на А1 България ЕАД; писмо изх. № 1100-11503 от
05.12.2023 г. по описа на АПИ и приложени към него по опис писмени
доказателства.
Според нормата на чл.102, ал.2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата според категорията на
пътното превозно средство. Ако в свидетелството за регистрация е вписан
ползвател, задължението се изпълнява от него.
Според чл.10, ал.1 от Закона за пътищата за преминаване по платената
пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние: т.2 такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл.10б, ал.3; заплащането на тол таксата дава право на едно пътно
превозно средство да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Прочита на посочените правни норми сочи, че предмета на доказване
на процесното нарушение изисква да бъде установено по несъмнен и
категоричен начин движение на пътно превозно средство от категорията по
чл.10б, ал.3 от ЗДвП по път, който е включен в обхвата на платената пътна
мрежа, без за това пътно превозно средство да са изпълнени посочените
задължения в цитираните по-горе правни норми.
Правната регламентация в Закона за движение по пътищата и Закона за
пътища изисква заплащане на такси за преминаването по платената пътна
мрежа, като за различните категории пътни превозни средства са въведени
2
различни видове такси – винетни такси и такси на база време и на база
изминато разстояние – т.нар ТОЛ такси. При неизпълнение на тези
задължения свързани с движението на пътните превозни средства,
законодателят е предвидил различни санкции, като за пътните превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона извън
тези по чл.10а, ал.9 от ЗП се дължи такса за изминато разстояние – ТОЛ
такса. Едва след заплащане на дължимата ТОЛ такса пътното превозно
средство има право да измине разстояние между две точки от съответния път
или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които пътното превозно средство е
навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените
за съответните тол сегментни такси. Таксата за изминато разстояние се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
неговите оси и екологични характеристики, като се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
В чл.10б, ал.4 от Закона за пътищата е установено, че размерът на
дължимата ТОЛ такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда предвиден в наредбата по
чл.10, ал.7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Според чл.139, ал.5 от Закона за движение по пътищата, пътните
превозни средства могат да се движат по път включен в обхвата на платената
пътна мрежа след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 от Закона
за пътищата, а в чл.139, ал.1 от ЗДвП предвижда водачите на пътни превозни
средства от категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа да закупят
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползват,
или да изпълнят съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за
пътищата, освен ако тези задължения са изпълнени от трето лице.
Ето защо законодателят е предвидил с нормата на чл.102, ал.2 от
Закона за движение по пътищата отговорност за собственика или ползвателя
на превозното средство, когато не са заплатили пътната такса при
преминаване по платената пътна мрежа, като извършеното нарушение се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл.167а, ал.3 от ЗДвП. Изготвените от Електронната система за събиране на
пътни такси статични изображения и доклад са доказателства съгласно
чл.189е, ал.8 от ЗДвП относно съдържащите се в тях факти и обстоятелства,
според която разпоредба контролните органи могат да извършват справки в
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата, като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка
3
със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и
данни свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол
данни и наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
Няма спор по делото, че пътят по който се е движело процесното пътно
превозно средство е включено в обхвата на платената пътна мрежа и за
движение по него се дължат такси по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата.
Видно от представеното писмо от „А1 България“ ЕАД изх. №
22060/09.11.2023 г. и приложени към него технически записи от системата за
мониторинг на бордовите устройства е, че в периода от 26.06.2021 г. 11,36
часа до 28.06.2021 г. 20,22,23 часа бордовото устройство асоциирано към
пътно превозно средство с регистрационен номер . е било изключено или
неправилно включено в електрическото захранване или с изчерпана батерия,
поради което в този период не са генерирани данни за геолокация на
бордовото устройство и съответно няма създадени ТОЛ декларации в
посочения период, като това е причината за регистрираното неправомерно
ползване на платената пътна мрежа.
От представения снимков материал и справка за местонахождението на
техническото средство извършило записа се установява, че нарушението е
констатирано въз основа на електронната система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата чрез генериране
на запис във вид на снимков материал, който както бе посочено и по-горе е
годно доказателство за съдържащите се в него обстоятелства относно пътното
превозно средство, регистрационния му номер, часа и мястото на движение
по участъка от пътя, включен в обхвата на платената пътна мрежа, както и
местонахождението на техническото средство, представляващо елемент от
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство.
С оглед така установеното нарушение, правилно жалбоподателят е
привлечен към наказателна отговорност, доколкото съгласно чл.179, ал.3б от
ЗДвП на санкция подлежи собственика на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 от Закона за движение по пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1 т.2 от
Закона за пътищата. Доколкото в случая се касае за юридическо лице
собственик на МПС, с чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП е предвидено налагането на
имуществена санкция в размер на 2500.00 лева. Ето защо правилно е
приложена и санкционната норма, тъй като е установено, че дружеството
жалбоподател е собственик на процесния товарен автомобил.
От друга страна електронният фиш е издаден на основание чл.189ж
от Закона за движение по пътищата, който дава възможност при нарушение
по чл.179, ал.3, установено и заснето от Електронната система по чл.167а,
ал.2 да се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
4
нарушител, като се наложи глоба или имуществена санкция, съответни на
конкретното нарушение. В случая жалбоподателят е собственик на
процесното пътно превозно средство, поради което има качеството на
нарушител на вмененото му деяние, поради което издаването на електронен
фиш от АПИ за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП е допустимо и в този
смисъл е преобладаващата съдебна практика на съдилищата. По тези
съображения, съдът намира доводите на жалбоподателя в обратен смисъл за
неоснователни.
Процесният електронен фиш е издаден от компетентен орган съгласно
разпоредбата на чл.10, ал.10 от Закона за пътищата, според която АПИ
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на
пътните такси, както и контрол за събирането им. Съдържанието на
електронния фиш отговаря на изискванията в утвърдения образец от АПИ и
съдържа всички задължителни реквизити, които са заложени в чл.189, ал.4 от
ЗДвП.
Доводите на дружеството жалбоподател, че не са спазени
разпоредбите на Регламент за изпълнение /ЕС/ 2020/204 на Комисията от 28
ноември 2019 г. относно подробните задължения на доставчиците на
Европейската услуга за електронно пътно таксуване, минималното
съдържание на заявлението за таксуване, електронните интерфейси,
изискванията за съставните елементи на оперативната съвместимост и за
отмяна на Решение 2009/750/ЕО /Регламента/, като на жалбоподателя е
следвало да бъде предоставена възможност в 14-дневен срок от уведомяване
за извършеното нарушението да заплати дължимите ТОЛ такси и едва тогава
да се пристъпи към реализиране на административно-наказателнатата му
отговорност, настоящият състав намира за неоснователни, тъй като видно от
електронния фиш, който е връчен на жалбоподателя, в него е отбелязано
изрично, че независимо от налагането на административното наказание с
издадения електронен фиш, дружеството може да се освободи от
административно-наказателна отговорност, ако в 14-дневен срок от
получаване на електронния фиш бъде заплатена компенсаторна такса по
чл.10, ал.2 от Закона за пътищата в размер на 750.00 лева при спазване на
чл.189е, ал.3 и 4 от Закона за движение по пътищата. С плащането на
компенсаторната такса в предоставения 14-дневен срок, издаденият
електронен фиш ще бъде анулиран и не се дължи имуществаната санкция
наложена с електронния фиш, а задължението по чл.10б, ал.5 от Закона за
пътищата ще се счита за изпълнено. В електронния фиш е посочена и банкова
сметка, по която дължимата компенсаторна такса може да бъде заплатена от
наказания с електронния фиш. На дружеството жалбоподател е указано също
с изрично отбелязване в електронния фиш, че ако компенсаторната такса не
бъде заплатена в 14-дневния срок от получаване на електронния фиш,
включително и ако електронния фиш бъде обжалван по съдебен ред и
потвърден с влязло в сила съдебно решение, посочената имуществена санкция
и таксата по чл.10б, ал.5 от Закона за пътищата се дължат в пълен размер.
5
Изложеното сочи, че процедурата по предоставяне на възможност за
заплащане в 14-дневен срок от уведомяването за констатираното нарушение
на дължимата такса е изпълнено от наказващия орган, но наказаното лице не
се е възползвало от нея. В случая в хода на настоящото съдебно
производство, жалбоподателят не ангажира доказателства да е заплатил
дължимата ТОЛ такса в предоставения му 14-дневен срок от уведомяването,
което да обуславя основание електронния фиш да бъде анулиран и
наложеното с него наказание да не бъде изпълнявано.
Всичко изложено мотивира настоящият състав да приеме, че не са
налице допуснати съществени нарушения на правилата по установяване и
санкциониране на нарушението, които да ограничават или препятстват
правото на защита на наказаното лице.

6