Определение по дело №238/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2021 г. (в сила от 11 октомври 2021 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700238
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр. Русе, 16 юни 2021 год.

 

 

Административен съд Русе, ІІІ-и състав, в закрито съдебно заседание на 16 юни през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                     

Съдия: Диан Василев

 

за да се произнесе по адм. дело №238 по описа на съда за 2021 год., намира следното:

Производството по делото е образувано след постъпила в съда жалба от В.Й.Н. ***, насочена както се твърди срещу Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, издадена от РУП Бяла по реда на чл.68 от ЗМВР.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на издадения административен акт както и на всички действия на органите по издаването й.

Иска се отмяна на Заповедта за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, както и спиране на нейното изпълнение.

С оглед твърдението за наличие на Заповед за принудителна полицейска регистрация на В.Й.Н.,*** при ОД на МВР Русе бе изискана Заповедта, съответно доказателства за друг такъв акт издаден по повод извършване на такава регистрация. Бе поискано и да бъде представена и преписката по издаване на заповедта/акта - при наличие на такива, както и всички онези документи, даващи причина и основание за полицейските органи да извършват регистрацията по чл.68, ал.1 и сл. от ЗМВР. Сред доказателствата бе представено и определение на БРС-№19/09.04.2021 г.

Русенският административен съд, след преценка на събраните по делото писмени доказателства и представените такива от Районно управление Бяла при ОД на МВР Русе, прие следното от фактическа и правна страна :

В.Й.Н. *** е била привлечена като обвиняем по ДП №247-БП-221/2020г. по описа на РУ-Бяла. Както и се твърди в жалбата до АС-Русе, това е станало на 19.03.2021 г. в РУП Бяла за привличане в качеството на обвиняема за престъпление по чл.290, ал. 1 от НК. Тя е отказала полицейска регистрация в писмена декларация по чл.11, ал.2 от Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация. Според тази разпоредба „Ръководителят на структурата/структурното звено на МВР определя полицейски орган за извършване на полицейска регистрация на лицето. Полицейският орган попълва в картата за полицейска регистрация на лице данните по чл. 8, ал. 1, т. 1, 3, 4 и 5 и предоставя на лицето за попълване декларация (приложение № 6), която се регистрира и съхранява в съответната структура или звено по чл. 5, ал. 1“.

Съответно при отказ да бъде извършена такава регистрация според ал.4 на същата норма „При отказ на лицето за дактилоскопиране, фотографиране и изземване на образци за ДНК профил полицейският орган изготвя мотивирано искане до съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено като обвиняем, за издаване на разрешение за принудителното им извършване. При издадено разрешение действията се извършват принудително.“

Не е спорно, че именно след такъв отказ на В. Н.,*** е отправил искане до Районен съд - Бяла за издаване на разрешение за принудително извършване на действия по полицейска регистрация по отношение на същата. С определение № 19 от 09.04.2021 г., постановено по ч.н.д. № 108/2021 г., Районен съд - Бяла е разрешил извършване на действия по принудителна полицейска регистрация по смисъла на чл. 68, ал. 3 от ЗМВР по отношение на В. Н..

Анализът на тези разпоредби, намиращи се в чл.11 от Наредбата за реда за извършване и снемане на полицейска регистрация сочи, че по своя характер извършването на полицейска регистрация, когато това е необходимо и са изпълнени изискванията за такава, не представлява действия на административен орган и не е свързана с издаването на административен акт.

Това е правно регламентирана дейност, правно-регламентирана и законово уредена процедура, при която явно жалбоподателят е направил обоснован избор – не се е съгласил да му бъде извършена полицейска регистрация, каквото право има по чл.11, ал.2 от Наредбата. За да бъдат защитени и неговите права и правата и задълженията които имат полицейските служители, в разпоредбата на чл.11, ал.4 от същата Наредба е предоставена възможност за мотивирано искане до съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено лицето като обвиняем, за издаване на разрешение за принудителното им извършване. Съответно, при издадено разрешение действията се извършват принудително. Всичко това означава, че в случая Министерският съвет е издал Наредбата, с която се регламентира начина  и реда, по който ще се извършва една такава полицейска регистрация. Идентична е и разпоредбата на чл.68, ал.5 от ЗМВР, според която „Лицата са длъжни да оказват съдействие, да не пречат и да не възпрепятстват полицейските органи при извършване на действията по ал. 3. При отказ на лицето действията по ал. 3, т. 2 и 3 се извършват принудително с разрешение на съдия от съответния първоинстанционен съд, на който е подсъдно престъплението от общ характер, за което е привлечено като обвиняем“.

Става дума за действия по полицейска регистрация, извършването на които е по силата на закона и не се нуждае от издаването на опосредяващ индивидуален административен акт от ръководителя на структурата/структурното звеното, в чиято компетентност е извършването на полицейската регистрация или от друг упълномощен орган, с адресат засегнатото лице. Регламентирана е процедура, правно регламентирани действия, в рамките на които не се предвижда издаването на нарочен административен акт от административен орган, съответно заповед за принудителна полицейска регистрация, както се твърди и в жалбата.

За разлика от хипотезата, в която се иска снемане на полицейската регистрация/чл.68, ал.6 от ЗМВР/, където това става с писмена заповед на администратора на лични данни или на оправомощени от него длъжностни лица - служебно или след писмено мотивирано искане на регистрирания, при която хипотеза е налице административно производство с издаване на нарочен акт, който по своя характер е административен, тук е обратното.

В случая липсва годен за оспорване административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. Липсва правна необходимост за издаване на такъв, за да бъдат предприети действията по извършване на полицейска регистрация, в това число и в хипотезата на принудителното им извършване Няма издавана Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, а дори да имаше такава, нейният характер и целта, за която би била издадена не я прави административен акт. Тук органът действа по силата на закона.

Липсата на годен за оспорване административен акт, прави съдебното производство, образувано по жалбата на В.Й.Н. ***, действаща чрез адв. П. Н. *** недопустимо и като такова също, то следва да се прекрати на основание чл.159, т. 1 от АПК – липса на годен за оспорване акт. Съответно - жалбата да се остави  без разглеждане.

В този смисъл са и мотивите на определение № 6966 от 09.06.2021г., на V-то о., по адм. дело № 5159/2021г., с председател и докладчик съдия Галина Карагьозова.

Мотивиран така, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на В.Й.Н. ***, действаща чрез адв. П. Н. срещу Заповед за принудителна полицейска регистрация на обвиняем, тъй като липсва такава.

Прекратява производството по адм. дело №238/2021г. по описа на Административен съд-Русе.

Определението може да бъде оспорено с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в срок от 7 дни от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                    

                                              

 

                                               Съдия :