Решение по дело №24/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2021 г. (в сила от 7 юни 2021 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700024
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    №35

гр.Силистра, 07.06.2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

          Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на дванадесети май през две хиляди двадесет и първа година, в състав:    

                                                                                                                                                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                                                                                                                                                                                   ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                                                                                                                                                                                        Елена Чернева

при секретаря Виолина Рамова и с участието на прокурор при ОП гр.Силистра Г.В., като разгледа докладваното от с-я М.Славова КАНД №24 по описа на съда за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        С Решение №16/25.02.2021г.,постановено по АНД №162/20г., Дуловският районен съд е отменил Наказателно постановление №349/11.09.2020г. на Директора на Регионална дирекция по горите гр.Русе,с което на Г.Е.М. ***,е било наложено административно наказание на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите(ЗГ),за нарушение на разпоредбата на чл.239 ал.1 т.9а ЗГ,вр. с чл.50 ал.6 т.1;ал.7 и ал.11 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите (обн.ДВ,бр. 64/11г.,посл.изм.ДВ,бр.84/20г.).

Производството е образувано по касационна жалба на Регионалната дирекция по горите гр.Русе,подадена от директора инж. О.С., с обективирано искане за отмяна на обжалваното решение на ДРС и, след произнасяне по същество от касационната инстанция,за потвърждаване на първоначално оспореното НП. В процеса се представлява от упълномощен представител гл.юрисконсулт Б. Я., който поддържа оплакванията от жалбата.Твърди, че съдебният акт е немотивиран, което е довод за нарушение на съдопроизводствените правила както и,че не е обоснован,защото от доказателствата по делото следвало да се изведат други фактически изводи, обосноваващи различен материалноправен извод. Необосноваността обаче, не е касационно основание съгласно регламента от чл.348 НПК,във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН, поради което касационният контрол следва да бъде проведен съгласно чл.218 ал.2 от АПК.

Ответникът по касация-Г.Е.М. ***,чрез представител по пълномощие адв.А.Б. ***,поддържа становище за неоснователност на касационната жалба.Излага аргументи в подкрепа на решаващите изводи на съда и моли за оставяне в сила на атакуваното решение.Допълва отменителните основания с изключващата маркирането на дървета разпоредба на чл.50 ал.6 т.1 Наредба №8/11г.,при провеждане на техническа сеч върху ограничена площ, какъвто бил именно процесният случай. Доводът е бил релевиран във въззивния процес, но по него съдът не се е произнесъл, независимо от правилно постановеният краен резултат по делото, според ответника. 

       Представителят на Окръжна прокуратура гр.Силистра счита,че решението на съда е правилно по своя резултат,а касационната жалба - неоснователна.Дава заключение за потвърждаване на обжалвания съдебен акт а, в условията на алтернативност, доколкото установява непълнота на мотивите му,за връщане на делото за ново разглеждане.

         Производството е по реда на Глава ХІІ /чл.208 и сл./ АПК,врчл.63 ал.1 ЗАНН.

Силистренският административен съд, след обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните,прие следното:Касационните основания,които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция,са за неправилно приложение на материалния закон и за необоснованост /чл.63 ал.1 ЗАНН,вр.чл.348 ал.1 т.2 НПК/. Последната не подлежи на обсъждане, с оглед регулацията от чл.348 ал.1 НПК и предвид нормативната забрана от чл.220 АПК, а за съответствието на решението с материалния закон, съдът следи и служебно по аргумент от чл.218 ал.2 от АПК.

         Относно фактите ДРС е приел, че жалбоподателят пред него (сега ответник по касация) е лице,упражняващо лесовъдска практика; вписано в публичния регистър по чл.235 ЗГ. Издадени са били позволителни за сеч №0554365 и №0554366 в отдели 194а и 194е-горска територия собственост на ЮЛ,в землището на с.Черник,Община Дулово. При извършена проверка от длъжностни лица при ИАГ (Изпълнителна агенция по горите) на 14.05.2020г. (л.17-л.19),било установено наличие на отрязана/повалена дървесина, немаркирана,въпреки което е имало съставен карнет-опис за удостоверяване на извършено маркиране преди започване на позволената сеч.На това фактическо основа-ние бил съставен АУАН срещу Г.М.,като фактите били квалифицирани по чл.50 ал.6 т.1;ал.7 и ал.11 от Наредба №8/11г.Направена била привръзка с разпоредбата на чл.239 ал.1 т.9 б.“а“ ЗГ,която обаче регулира основания за отписване от регистъра на лицата,упражняващи лесовъдска практика,поради което следва да бъде ирелевирана изцяло,както правилно е приел и районният съд.

         ДРС е разпитал актосъставителя св.Б.Л. и св.М.П.,които са потвърдили фактите от проверката, извършена на 14.05.2020г. в горските отдели 194 „а“ и „е“ в землището на с.Черник,с намерена повалена дървесина без поставени контролни горски марки в основата.Първата свидетелка не е присъствала при извършване на констатациите, а е съставила АУАН в РДГ-Русе,а вторият свидетел е преценил извършваната на терен сеч като „гола сеч“.Съдът е изслушал и свидетелите О. Х. – лесоинженер в ТП ДЛС „Каракуз“ и представител на собственика на процесната гора,както и Н.Н.- секач,извършвал непосредствено въпросната сеч.Първият свидетел е заявил,че под негово ръководство жалбоподателят (пред ДРС) е извършил маркиране на седем сечища,измежду които и процесните.Преди самото маркиране е било извършено измерване и трасиране на границите на съответните имоти от горския фонд(Протокол от 21.04.20г. на л.27-л.33) от “Геотренд“ООД гр.Силистра, вписано в Регистъра на лицата,правоспособни да извършват дейности по кадастъра (л. 34).След точното фиксиране на границите св.Х. заедно с Г.М., с бяла боя,са маркирали граничните дървета през 100-120 метра и съставили карнет-описа.Непосредствено след това св.О. Х. е издал двете позволителни за сеч (неприложени по делото). Същият твърди, че са маркирали 86 дървета с диаметър над 14 см.,а другите, нормативно не било предвидено да се маркират (храсти, дървесни израстъци и др.,с диаметър под 14см). Сечта била свързана с прокарване на горски път, обслужващ противопожарни мероприятия и достъпа до различните отдели в частната гора. Според този свидетел, който е специалист, процесната сеч е „техническа“ без материален добив.Свидетелят Н. пък е заявил, че лично е участвал в сечта, която е била извършена по границите на горските имоти, поставени от геодезист и самата сеч, според него, била „санитарна“.

Съдът е приел като доказателство по делото извадка от Горскостопански план на гори, собственост на „Инвестбанк“АД, което дружество е собственик и на процесните по делото отдели (широколистната гора) в землището на с.Черник, представляваща Раздел VI „Планирани мероприятия“. Планът е със срок на действие 10 години (2018г.-2028г.) и  предвижда извършване на технически сечи без материален добив, за поддържане на съществуващи противопожарни съоръжения, свързани и с поддържане на проходимостта на пътища в горските територии,включващи двата процесни отдела 194а и 194е (л.35-л.37).Допълнително съдът е изслушал свидетелските показания на св.Ю.З., който е геодезист и лично е извършил трасирането на горските имоти през м. април.2020г.,вкл. посредством маркиране с бяла боя на дърветата,намиращи се точно на границата на имотите. Свидетелят е заявил,че е имало трудни участъци, в които се е налагало да навлизат на повече от 10 метра навътре в гората, поради обраслия с храсти горски път (в неподдържаните му части).Всички тези,последно описани доказателства, установяват правнозначими факти,свързани с вида сеч и нормативните задължения на лицето,упражняващо лесовъдна практика, получило съответните позволителни за сеч. Съдът обаче, не ги е обсъдил, а още по-малко е преценявал тяхната относимост към спора.От тях е извел единствено извода,че релевираното деяние е извършено преди датата на проверката 14.05.2020г., с което е приел че е допуснато съществено нарушение на чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН,защото особено значим фактически елемент от състава на всяко административно нарушение, е датата на неговото извършване. Последното го е мотивирало да отмени процесното пред него НП.

Доколкото разпоредбата на чл.239 ал.1 т.9 ЗГ (макар и неотносима към релевираната отговорност),съдържа дефиниция на процесното деяние,съгласно фактическото му описание в АУАН и НП, определяща го като двуактно, състоящо се от активно действие „изготвяне на карнет-опис“,при осъществено преди това съзнателно бездействие „без насаждението да е маркирано за конкретния вид сеч“,съдът е следвало да установи вида на процесната по делото сеч. Бездействието, като фактически елемент на нарушението предполага, че до неговото преустановяване, противоправното състояние съществува в правния мир постоянно,вкл. към датата на проверката от длъжностните лица на ИАГ,което прави несъществено за изхода на спора,заключението на съда за неустановеност на точната дата на извършване на нарушението.Това е така, защото макар и карнет-описът да е съставен на някоя установима дата, вероятно през м.април.2020г., обуславящото го незаконосъобразно бездействие - немаркирането на описаните в същия дървета,е трайно проявено във времето,вкл. към датата на произнасянето на въззивния съд.Преценката за относимостта към релевираната деятелност на този момент е поставена в зависимост от нормативната регламентация - кога е задължително маркирането на определените за сеч дървета и кога това не е така,предвид законовите изключения от правилото на чл.50 ал.6 Наредба №8/11г. Горната преценка се налага с оглед приложимостта на изключенията от чл.50 ал.6 т.1 от Наредбата за сечите в горите, каквото възражение жалбоподателят е поддържал пред ДРС и по което последният като не се е произнесъл,е постановил обжалваното решение при допуснато съществено нарушение на съдопроизводствените правила.

        Така установеното касационно основание (чл.348 ал.1 т.2 НПК),макар и да е извън обхвата на чл.218 ал.1 АПК,следва да бъде констатирано от касационната инстанция, защото компрометира фактическите изводи на въззивната инстанция,а страната която го е релевирала пред нея и не е получила отговор, няма правен интерес да обжалва крайния съдебен акт. Още повече, че доводът е бил подробно развит и поддържан от жалбоподателя пред ДРС,който е допуснал и събрал обсъдените по-горе доказателства с цел установяване именно на вида на процесната сеч,въпреки което не го е сторил.Обсъждайки доказателствата е следвало да констатира,че различните свидетели са определяли сечта по различен начин (св.М.П. извършил проверката счита, че е „гола сеч“;св.О. Х.-„техническа сеч“; св.Н.Н. -„санитарна сеч“), а правилното определяне на вида сеч е от съществено значение за приложението на чл. 50 ал.6 т.1 от Наредба №8/11г.Освен това,от извлечението на Горскостопанския план следва, че предвидената сеч в процесните два отдела 194а и 194е е техническа - за прокарване и поддържане на горска инфраструктура (горски пътища) за целите на противопожарните мероприятия и др.

С оглед забраната за нови фактически установявания от касационния състав от чл.220 АПК и, тъй като правнозначимият факт в горния контекст не е установен от ин-станцията по същество, обжалваното решение следва да бъде отменено и делото върнато за ново разглеждане от друг състав на ДРС.При новото разглеждане, трябва да бъде установен еднозначно вида на процесната сеч в двата отдела на частните горски територии в землището на с.Черник,вкл. чрез представяне на разрешенията за сеч,кое-то да позволи правилна юридическа преценка относно: - попада ли същата в регламентираните изключения от чл.50 ал.6 т.1 Наредба №8/11г.,при които не се изисква предварително маркиране на дървесните видове, вкл. храсти, прорастъци и др., щом самата сеч не се свързва с материален добив, или не.

 В обобщение, се налага извод за незаконосъобразно осъществяване на право- раздавателната дейност от ДРС, довело до постановяване на съдебен акт при неустановени релевантни факти за процесната административнонаказателна отговорност. При наличие на касационните основания от чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК, обжалваното решение следва да бъде отменено, а делото върнато на същия съд за ново разглеждане от друг състав, воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.2 и чл.222 ал.2 АПК,във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН, Административният съд гр.Силистра

 

                                                         Р Е Ш И:

      

         ОТМЕНЯ Решение №16/25.02.2021г.,постановено по АНД №162/20г. по описа на Районен съд гр.Дулово и   ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на ДРС.

Решението е окончателно.                           

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

        

ЧЛЕНОВЕ:  1.                                                                                   2.