Решение по дело №257/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 11
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200257
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 11

 

град Първомай, 11.03.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети декември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното АНД № 257 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 168 / 03.09.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от А.А.П.- кмет, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно по подробно изложени съображения, включително за наличие на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН; алтернативно – да бъде намалено наказанието до минимално предвидения в Закона размер. Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа Жалбата и накратко се излагат доводите в нея.

За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя, също не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа искане за оставяне в сила на Наказателното постановление и отхвърляне на Жалбата, като е изложена подробна мотивировка за неоснователността й.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледани по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

По сила на Акт № 324 / 20.02.2017 година за публична общинска собственост Община Първомай стопанисва язовир „Старото лозе“ – поземлен имот с площ 7,199 дка с начин на трайно ползване: друг воден терен, съставляващ имот с № 175002 в местността Мерията по картата на възстановената собственост за землището на село Брягово (ЕКАТТЕ ***), област Пловдив, като на основание чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската собственост имотът се управлява от Кмета на Общината.

На 11.09.2018 година комисия в състав О.Б.Х.(главен инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор), Й.К.К.(началник на Регионалния отдел в град Пловдив) и М.И.Я. (директор в Дирекция „Общинска собственост, стопанска и икономическа дейност“ в Община Първомай) извършват планова проверка на язовира „Старото лозе“.

Чрез обхождане и оглед на земнонасипната язовирна стена са установени неизправности – короната е проходима, но със слягания в зоната на основния изпускател и по въздушния откос, а вследствие на вълновите и ветровите въздействия по цялата дължина на водния откос се наблюдава силна ерозия, водеща до стесняване на самата язовирна стена. М.И.Я. предоставя Констативен протокол от 11.04.2018 година от вътрешна проверка на Общината с отразяване, че основният изпускател на язовира е в неизправно състояние и с дадена препоръка за ремонтирането му, но не са представени документи за това.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-114 / 11.09.2018 година, в който по осъществяване на безопасността на техническата експлоатация са дадени предписания да се възстанови техническото и експлоатационно състояние на основния изпускател и да се възстанови геометричният профил на язовирната стена по цялата й дължина с указан срок за изпълнение до 29.03.2019 година; екземпляр от Протокола е връчен на собственика на язовира.

На 23.04.2019 година комисия в състав П.Ж.Ц. (началник на регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор) – актосъставител, О.Б.Х.и А.Р.М.(старши специалист „Контрол на общоопасните средства“ в Община Първомай) извършват обход и оглед на язовира във връзка с дадените предписания и констатират същите нарушения, както при плановата проверка на 11.09.2018 година.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-57 / 23.04.2019 година и по Покана от 10.06.2019 година в регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” в град Пловдив се явява упълномощен от Кмета на Община Първомай представител, в чието присъствие е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 07-017 / 24.06.2019 година.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира: Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Не се спори, че Община Първомай стопанисва собствения си язовир „Старото лозе“ в землището на село Брягово, община Първомай, област Пловдив, който не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при проверките на който на 11.09.2018 година и на 23.04.2019 година са констатирани технически неизправности, а от приложената към преписката Заповед № А-517 / 12.07.2018 година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че задължителните предписания по Констативен протокол № 07-01-114 / 11.09.2018 година са дадени от оправомощени лица.

По посоченото правилно от наказващия орган е квалифицирано извършеното от жалбоподателя нарушение.

Несъстоятелни са защитните доводите, че процесният язовир не подлежи на контрол по Закона за водите и по наредбата по чл. 141, ал. 2 от нормативния акт, тъй като попада в изключенията на чл. 141а, ал. 3 и ал. 4 от Закона. В тази връзка са изложени подробни мотиви в Решение № 2415 / 22.22.2019 година по КАНД № 2392 / 2019 година на Административен съд - Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление № НЯСС - 449 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което за констатираните при проверката на 11.09.2018 година нарушения по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите Община Първомай е санкционирана на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон и настоящият състав счита, че не следва да преповтаря доводите на касационната инстанция щом съдебният акт касае пряко жалбоподателя.

Точно е определена и следващата се за нарушението чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкция по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20 000 лв.

Наказанието е в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на задължение при осъществяване на дейност, и с чл. 27, ал. 1 от ЗАНН – в рамките на предвиденото е по закон. Същото е съобразено и с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, тъй като е малко над минимума от 1000 лева при отчитане, че, освен служебно известното на Съда горепосочено нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1, не са представени данни за друго неизпълнение от Община Първомай на императив по Закона за водите.

Деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид, за да е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН.

От една страна, жалбоподателят, собственик на процесния язовир, е адресат на задължителните предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез бездействие, т.е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение дали от неизпълнението настъпват последващи общественоопасни последици. От друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанска дейност, за културното наследство и за околната среда.

Във връзка с горното следва да се отбележи и че жалбоподателят, вместо да изпълни дадените предписания на надлежния орган, определя комисия от свои представители – директора в Дирекция „Общинска собственост, стопанска и икономическа дейност“ в Община Първомай, старшия специалист „Контрол на общоопасните средства“ в Община Първомай и назначен на граждански договор оператор на язовирите в община Първомай, които на 12.03.2019 година (16 дни преди крайния срок за осъществяване на действия по обезопасяване на техническата експлоатация съгласно Констативен протокол № 07-01-114 / 11.09.2018 година) прави оглед на язовир „Старото лозе“ и съставя Констативен протокол, в който отбелязва, че няма данни за основния изпускател (при наличие на Констативен протокол от 11.04.2018 година - ?!) и че техническото състояние на съоръжението се определя като „неизправно - частично неработоспособно“, но язовирът не създава заплаха за човешки жертви и не застрашава инфраструктурни обекти, за което е с ниска степен на потенциална опасност и не е целесъобразно да се възстановява основният изпускател (?!).

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 168 / 03.09.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от А.А.П.- кмет, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)              

СЗ / МИ