Решение по дело №256/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 84
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 4 декември 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700256
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 84/16.6.2020 г.

 

гр. Ямбол,

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и седми май две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 256 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.121 и чл.124 ЗДСл по жалба на Г.П.Г. с постоянен адрес * и настоящ адрес *** против Заповед № 875/26.09.2017 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенцияАвтомобилна администрациягр.София, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108, ал.1 ЗДСл е прекратено служебното му правоотношение на длъжността инспектор с ранг IVм. в областен отделАвтомобилна администрация”-Стара Загора в главна дирекцияАвтомобилна инспекция“, считано от датата на връчване на заповедта и  са определени обезщетения по реда на чл.106, ал.4, чл.106, ал.2 и чл.61 от ЗДСл.

С решение № 58/06.03.2018 г. по адм. дело № 375/2017 г. АС-Ямбол е отхвърлил жалбата на  Г.П.Г.  против Заповед № 875/26.09.2017г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” гр.София и го е осъдил да заплати юрисконсултско възнаграждение в размер на сумата 200 лева.

С решение № 14054/15.11.2018 г. по адм. дело № 5749/2018 г. ВАС е отменил решение № 58/06.03.2018 г. по адм. дело № 375/2017 г. на АС-Ямбол и върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Ямбол при изпълнение указанията, съдържащи се в мотивите.

При новото разглеждане на спора в съдебно заседание жалбоподателя се явява лично и с адв.Б., подържа жалбата с искане за уважаването й изцяло и присъждане на направените по делото разноски като представя и писмени бележки.

За ответната страна в съдебно заседание се явява гл.юрисконсулт Г., който оспорва жалбата и навежда доводи за нейната неоснователност, поради което претендира да се отхвърли по съображения в депозираните писмени бележки и присъди юрисконсултско възнаграждение.

В мотивите на отменителното решение на ВАС е посочено, че „в конкретния случай съдът е постановил своя акт при неизяснена фактическа обстановка. Неправилно е отклонил искането на жалбоподателя за събиране на доказателства и допускане на експертиза по конкретно поставени въпроси. Дори и въпросите да не са били формулирани правило, съдът е следвало да окаже процесуално съдействие на страната за установяване на релевантните факти, необходими за законосъобразното и справедливо решаване на делото предвид правилата на чл. 9, ал. 4 и чл. 171, ал. 2 и 4 от АПК. Безспорно е, че към момента на издаване на заповедта не е имало вакантни длъжности за "инспектор" в Стара Загора. По делото обаче не е установено прехвърлените щатни бройки за „инспектор” в Ямбол, Сливен и Хасково заети ли са или са вакантни, в каквато насока е третият въпрос към поисканата от жалбоподателя експертиза, който въпрос той се е опитал да конкретизира в съдебното заседание, проведено на 17.01.2018 година. По делото не е установена служебна необходимост от увеличаване на числеността на посочените три отдела на автомобилната администрация, не е установено, че извършената реорганизация е била насочена именно към оптимизиране на дейността на администрацията. Видно е от новото поименно длъжностно разписание, в сила от 27.09.2017 г., че тези бройки към този момент са незаети. По делото е налице обявление за конкурс за заемане на длъжността "инспектор" в Сливен и Хасково, със срок на подаване на документите до 15.12.2017 г. (л. 189), но няма данни дали и как е приключил. Без тези данни неясни са критериите, при които административният орган е упражнил своите правомощия в условията на оперативна самостоятелност. Изясняването на посочените обстоятелства е било необходимо с оглед правилната преценка относно наличието на нарушение на чл. 6, ал. 1 и чл. 8, ал. 2 от АПК, които задължават административните органи да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, в условията на последователност и предвидимост.

В изпълнение на дадените указания е дадена възможност на оспорващия и по прецизно формулираните от него въпроси е назначена и изслушана експертиза, която на същите отговаря, както следва.

На въпроса към 26.09.2017г. колко служители са били назначени в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“(ГДАИ) на пълно работно време, в това число в Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора и на какво основание (с конкурс или без да бъде провеждан такъв, по заместване на непълно работно време и т.н.); с какво образование и квалификация са, съответно с какъв стаж - общ и специален по професията за съответната на длъжността професионална област, вещото лице посочва, че

1.1. Със заповед №РД-02-37/19.09.2017г. е изменено дл.разписание на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” (ИА ”АА“), както следва:

- Съкратена е длъжността „Главен инспектор” - по служебно правоотношение в отдел „Контрол и статистика”, Главна дирекция „Автомобилна инспекция” - 1 щатна бройка. Разкрита е длъжността „Старши инспектор” - по служебно правоотношение в отдел „Контрол и статистика”, Главна дирекция „Автомобилна инспекция" - 1 щатна бройка.

- Съкратена е длъжността „Старши експерт” - по служебно правоотношение в отдел „Лицензни”, Дирекция „Автомобилни превози” – 1 щатна бройка. Разкрита е длъжността „Главен експерт” - по служебно правоотношение в отдел „Превоз на пътници”, Дирекция „Автомобилни превози" - 1 щатна бройка.

Съгласно приложеното като доказателство по делото Длъжностно разписание на ИА “АА“, в сила от 19.09.2017г. и Заповед № РД-02-37/19.09.2017 г. на Изп. директор на ИА „АА“ за изменение на длъжностно разписание, в сила от 19.09.2017г., към 26.09.2017г. служителите в ИА”АА” са общо 523( служители по ЗДСл - 399, служители по КТ - 124), в т.ч. в Главна дирекция „Автомобилна инспекция"(ГДАА) са общо 429, в т.ч.

- Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Стара Загора на пълно работно време са били определени 15 броя служители, с посочени в таблицата длъжности.

1.2. Съгласно Поименно разписание на длъжностите, в сила от 19.09.2017 г.  към 26.09.2017 г. в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“  служителите са общо 416, в т.ч. в Отдел”Стара Загора” изпълняват длъжността си 14 служители, по имена, основание (с конкурс или без да бъде провеждан такъв, по заместване на непълно работно време и т.н.), съответно по образование и квалификация, със стаж - общ и специален по професията за съответната на длъжността професионална област, съгласно изброените в таблицата.

В Приложение №1 към заключението са описани персонални данни, относно броя служители, назначени в ИА „АА” в т.ч. в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“(ГДАИ) на пълно работно време, в т.ч. с данни към 26.09.2017 г., по основание (с конкурс или без да бъде провеждан такъв, по заместване на непълно работно време и т.н.), номера и дати на договори и заповеди за назначаване, преназначаване и освобождаване.

На въпроса към 27.09.2017 г. колко служители са останали назначени в ГДАИ на пълно работно време, в т.ч. Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Стара Загора, съответно колко свободни длъжности е имало, вещото лице отговаря, че:

2.1. Съгласно приложеното като доказателство по делото Длъжностно разписание на ИА “АА“ в сила от 27.09.2017 г. и Заповед № РД-02-38/25.09.2017 г. на Изп. Директор на ИА ”АА” за изменение на длъжностно разписание, в сила от 27.09.2017 г.:

-Дейността и функциите на отдел „Превоз на товари" в дирекция „Автомобилни превози” преминават в отдел „Лицензи” в дирекция „Автомобилни превози” и закриване на отдел„Превоз на товари" в дирекция „Автомобилни превози";

-Съкратена е длъжността „Началник отдел" от отдел „Превоз на товари” в дирекция „Автомобилни превози” и се разкрива длъжността „Главен експерт” в отдел „Лицензи” в дирекция „Автомобилни превози” - 1 щатна бройка;

-Длъжностите „Главен експерт”- 5 щатни бройки от отдел „Превоз на товари" в дирекция „Автомобилни превози” преминават в отдел „Лицензи" в дирекция „Автомобилни превози”;

-Съкратена е длъжността „Главен специалист” в отдел „Лицензи” в дирекция „Автомобилни превози” - 1 щатна бройка;

-Разкрита е длъжността „Младши експерт” в отдел „Лицензи” в дирекция „Автомобилни превози” - 1 щатна бройка;

Съкратена е длъжността „Инспектор" - по служебно правоотношение в областен отдел „Автомобилна администрация” - Стара Загора в Главна дирекция „Автомобилна инспекция” - 3 щатни бройки и са разкрити:

•длъжността „Инспектор”-по служебно правоотношение в областен отдел          „Автомобилна     администрация”-Сливен в Главна  дирекция „Автомобилна инспекция” -1 щатна бройка,

•длъжността „Инспектор” - по служебно правоотношение в областен отдел          „Автомобилна     администрация" – Ямбол в Главна дирекция „Автомобилна инспекция” – 1 щатна бройка,

• длъжността „Инспектор” - по служебно правоотношение в областен отдел          „Автомобилна     администрация”-Хасково      в Главна     дирекция „Автомобилна инспекция” -1 щатна бройка,

Съгласно длъжностно разписание, в сила от 27.09.2017 г., служителите в агенцията са общо 523, (служители по ЗДСл - 400, служители по КТ-123), в това число към 27.09.2017 г. в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“-общо 429 бр., в Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Стара Загора на пълно работно време са визираните в таблицата.

2.2.Към 27.09.2017 г. в Отдел”Стара Загора” изпълняват длъжността си 11 служители, по имена, основание (с конкурс или без да бъде провеждан такъв, по заместване на непълно работно време и т.н.), съответно по образование и квалификация, със стаж - общ и специален по професията за съответната на длъжността професионална област, посочени в таблица №1.

На въпроса има ли новоназначени служители (без значение вида правоотношение) в ГДАИ за периода от 01.03.2017 т. до датата на изготвяне на заключението, съответно преместени от един отдел в друг и на какво основание (с конкурс или без да бъде провеждан такъв, по заместване, на непълно работно време  т.н.), експерта дава закючение, че:

3.3а периода от 01.09.2017 г. до 26.01.2019 г. - датата на изготвяне на заключението, има общо 169 новоназначени служители (без значение вида правоотношение) в ИА „АА” в т.ч. в ГДАИ или преместени от един отдел в друг, по имена, дати, основание, подробно описани в Приложение №2 към заключението

За да отговори на въпроса в периода от 01.01.2017 г. до 27.09.2017 г. (датата на прекратяване на служебното правоотношение) колко пъти е било изменяно длъжностното разписание в ИА „АА“, съответно колко пъти са преструктурирани областните отдели към ГДАИ и в същия период имало ли е нормативни промени в устройствения правилник или в Закона за автомобилни превози, които да налагат тези промени? За изготвянето на този въпрос в.лице да се запознае с всички заповеди с рег.индекс „ПД-0- „от 01-39, областни отдели, а именно в Областния отдел в Бургас, Стара Загора и т.н., вещото лице се запознало с всички заповеди с рег.индекс „ПД-0- „от 01-39, като установените резултати е описало в изготвената таблица.

Според същото в ИА „АА" в периода от 01.01.2017 г. до 27.09.2017 г. (датата на прекратяване на служебното правоотношение) длъжностното разписание е било изменяно 28 пъти, съответно областните отдели към ГДАИ са преструктурирани 24 пъти, като не са установени нормативни промени в Устройствения правилник или в Закона за автомобилни превози, в същия период.

По искане на оспорващия с определение № 433/22.07.2019 г. е задължена и ответната страна е представила по делото посочената в искане вх.№1732/22.07.2019  г. на Г.П.Г. информация, включваща описаните справки и резултати за дейността на отделите на ИА „АА“ в Стара Загора, Сливен, Ямбол и Хасково, която информация обхваща и е съпоставена по отделните точки за 2016 г., 2017 г. и 2018 г.

По искане на жалбоподателя е назначена и изслушана допълнителна експертиза, при изготвянето на която и в резултат от направените проверка и анализ на представената от ответника информация вещото лице е установило и отговорило следното:

На въпросите прехвърлените щатни бройки за инспектор в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково - заети ли са или са вакантни; ако има назначени, от кога са назначени, кои са лицата, както и основанията за тяхното назначаване и има ли към датата на уволнението, 26.09.2017 г. до края на 2018 г., в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” служители, назначени в един отдел, а изпълняващи функциите си в съвсем друг такъв, като се конкретизира точно за четирите отдела - Ямбол, Сливен, Хасково и Стара Загора, експертът отговаря, че

1.1.Съгласно приложеното като доказателство по делото Длъжностно разписание на ИА "АА“, в сила от 27.09.2017 г. и Заповед № РД- 02-38/25.09.2017 г. на Изп. директор на ИА „АА'’ за изменение на длъжностно разписание, в сила от 27.09.2017 г.:

Съкратена е длъжността „Инспектор" - по служебно правоотношение в областен отдел „Автомобилна администрация" - Стара Загора в Главна дирекция „Автомобилна инспекция" - 3 щатни бройки и са разкрити:

•длъжността „Инспектор”-по служебно правоотношение в областен отдел „Автомобилна администрация"-Сливен в Главна дирекция „Автомобилна инспекция"-1 щатна бройка,

•длъжността „Инспектор”-по служебно правоотношение в областен отдел „Автомобилна администрация”-Ямбол в Главна дирекция „Автомобилна инспекция”-1 щатна бройка,

•длъжността „Инспектор”-по служебно правоотношение в областен отдел „Автомобилна администрация”-Хасково в Главна дирекция „Автомобилна инспекция”-1 щатна бройка.

Съгласно поименното разписание на длъжностите, в сила от 27.09.2017 г., в Главна дирекция „Автомобилна инспекция" (ГД „АА“) служителите в Отдел ”Стара Загора", които изпълняват длъжността са 14, от общо 15-определени в длъжностното разписание. Няма Началник отдел. Длъжността се съвместява от Началника на ОО „АА" - Хасково. Прехвърлените щатни бройки за инспектор в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково са били заети, няма вакантни бройки.

1.2.Преди издаването на Заповед № РД-02-38/25.09.2017 г. има три разкрити длъжности в Стара Загора, Ямбол и една в Хасково, както и една съкратена в Стара Загора и четири съкратени в Ямбол, няма промени в Сливен.

1.3.Съгласно длъжностното и поименно разписания, от 27.09.2017 г. в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково е имало посочения в таблицата брой служители.

Съгласно длъжностното и поименно разписания от 27.09.2017 г. в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково прехвърлените от Стара Загора щатни бройки не са заети.

1.4.За периода след издаването на процесната заповед са установени изменения на щатните бройки в:

-областен отдел „Автомобилна администрация“-Хасково, въз основа на Заповед №РД-02-47/27.11.2017 г.

-областен отдел „Автомобилна администрация“-Сливен, въз основа на Заповед №РД-02-19/30.10.2018 г.

При проверката не са предоставени заповеди за изменение на щата в областен отдел „Автомобилна администрация“ - Ямбол

А/Заповед №РД-02-47/27.11.2017 г. за изменение на длъжностното разписание на ИА „АА“, с приложени длъжностно и поименно разписания на длъжностите, в сила от 28.11.2017 г.

Със заповедта е разпоредено:

-1 щатна бройка  по служебно правоотношение в ОО „АА“ - Хасково, определена за заемане при непълно работно време-6 часа, за заемане при пълно работно време-8 часа;

-съкращава се инспектор по тр.правоотношение в ОО „АА“ - Хасково и разкрива същата в отдела по служебно правоотношение.

Във връзка с горното, има изменения в длъжностното и поименно разписания на отдела, както е посочено таблицата

Към 28.11.2017 г. в ОО „АА“-Хасково има пет незаети щатни бройки.

Б/Заповед №РД-02-19/30.10.2018 г. за изменение на длъжностното разписание на ИА „АА“, с приложени длъжностно и поименно разписания на длъжностите, в сила от 30.10.2018г.

Със заповедта е разпоредено:

- съкращава се длъжността «инспектор» и се разкрива длъжността „старши инспектор“ в ОО „АА“-Сливен .

Във връзка с горното вещото лице посочва, че има описаните в таблица изменения в длъжностното и поименно разписания на отдела.

Към 30.10.2018 г. в ОО „АА“-Сливен има една трансформирана бройка от „инспектор“ на длъжността „старши инспектор“, която нова бройка не е заета.

С оглед на това е записано, че прехвърлените щатни бройки за инспектор в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково не са заети към 28.11.2017 г.

Според експерта за отделите в гр.Хасково и Сливен са настъпили промени в длъжностните  разписания, а именно:

1.5.След проведени конкурси има новоназначени служители по отдели, за което отвеникът предостави следните документи:

а/ Заповеди за обявяване на конкурсите в областен отдел „Автомобилна администрация“-Хасково и областен отдел „Автомобилна администрация“-Сливен:

-Заповед №РД-01 -1027/21.12.2017 г. за определяне на комисия за провеждането на обявения със заповед №РД-01-953/01.12.2917 г. конкурс за заемане на длъжността „Инспектор“ в:

*ОО „АА“-Хасково, ГД „АИ“-три щатни бройки;

*ОО „АА“-Сливен, ГД „АИ“-една щатна бройка.

б/Доклад от А.С.-Н-к АА „АА“-Хасково, председател на конкурсната комисия назначена със Заповед №РД-01-1027/21.12.2017 г., изменена със Заповед №РД-01-20/08.01.2018 г., относно проведен конкурс за заемане на длъжността „Инспектор“ в: 

*ОО „АА“-Хасково, ГД „АИ“ - приключен с класиране на четирима кандидати: на първо място - С.И.К., Г.Х. П. и К.Л.К., и на второ място Р. Г. Р..

*ОО „АА“-Сливен, ГД „АИ“-конкурсът е приключен без класиране на кандидат. Видно от формуляра за окончателните резултати на кандидатите за заемане на длъжността „Инспектор“ в отдела е имало четирима кандидати, от които трима не са допуснати, а един не се е класирал.

В заключението си вещото лице посочва заповедите и образованието на назначените служители.

1.6.Според експерта не са предоставени документи, относно служители, назначени в един отдел, а изпълняващи функциите си в съвсем друг такъв, към датата на уволнението, 26.09.2017 г. до края на 2018 г., в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, в това число и за четирите отдела - Ямбол, Сливен, Хасково и Стара Загора.

На въпроса каква е била служебната необходимост от увеличаване числеността на посочените три отдела на „Автомобилна инспекция” - Ямбол, Сливен и Хасково и извършената реорганизация дали е била насочена към оптимизиране дейността на администрацията, вещото лице отговаря, че Изпълниелният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” изменя длъжностното разписание по предложение на Главния секретар на агенцията и от Главния директор на дирекция „Автомобилна инспекция“ с оглед служебната необходимост и в съответствие с разпоредбите на ЗФУКПС, в т.ч. на чл.7, а именно:

-ефективното управление на персонала и поддържането нивото на компетентността му;

-създаването на подходяща организационна структура с цел ефективно изпълнение на задълженията.

При изслушването си в съдебно заседание вещото лице подържа дадените заключения, които съдът приема за обективни, компетентни и правилни, като допълнително изяснява, че:

На въпроса, че по т.1.3 от заключението в таблицата е посочило, че към 27.09.2017 г. в Сливен е имало 7 инспектора по служебно правоотношение, откъде се появява тази цифра 7, отговаря, че 7 инспектора по служебно правоотношение е съгласно представеното поименно разписание, което е в сила от 27.09.2017 г., съгласно длъжностното разписание. Брой по поименно разписание са 8 за Областен отдел „Автомобилна администрация“-Сливен, в това число на длъжността инспектор по служебно правоотношение са 6 души, т.е. както е направило извод в първото изречение след таблицата, че в областните дирекции в Ямбол, Сливен и Хасково прехвърлените от Стара Загора щатни бройки към този момент, 27.09 2017, не са заети.

Една бройка не е заета в областния отдел в Сливен, една бройка не е заета в областния отдел в Хасково и една бройка не е заета в областния отдел в Ямбол, и тази бройка е именно за инспектор по служебно правоотношение. Незаетите щатни бройки в трите отдела са новопрехвърлените щатни бройки от Стара Загора.

От 27.09.2017 г. в областните дирекции Ямбол, Сливен и Хасково прехвърлените от Стара Загора щатни бройки не са заети. Инспектор по служебно правоотношение в Сливен са 7 броя, инспектор по служебно правоотношение съгласно поименното са 6.

Към следващия момент, към който има промяна по длъжностното и по поименно разписание на ИА „Автомобилна администрация“ това е в сила от 28.11.2017 г.  и е във връзка със Заповед № РД-02-47 от 27.11.2017 г. С тази заповед са направени изменения, които касаят Хасково и във връзка с тази заповед има изменения в длъжностното и поименно разписание на отдела. Съгласно длъжностното разписание, инспекторите в отдела са общо 8 по служебно правоотношение така, както е записала.  Съгласно поименното разписание, където се вижда какви лица работят и са назначени на практика, общо има двама, които работят, две имена, за които е записано, че са отстранени, и едно лице, което замества, като е направила извода, че към тази дата реално работещите са трима, но има и двама отстранени, т.е. 5 души има по поименно разписание, а 8 човека има по длъжностно разписание, или дефакто 3 бройки са незаетите. Експертът е приел, че 5 работят, двамата са отстранени, но ги има в поименното разписание. Те не работят на обекти, през това време са отстранени, но те съществуват. Техният щат е зает, те са отстранени временно.Има 3 вакантни щатни бройки за областния отдел в Хасково, а не 5, както е посочено в заключението.

Като свидетел по делото е разпитан Д. Х., работил  през 2017 г. като Началник Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Стара Загора, който дава показания, че натовареността на отдела била доста голяма, с оглед голямата област, каквато е област Стара Загора, и интензивния трафик и многото функции, които изпълняват; че доста голяма е разликата между Стара Загора и другите отдели в Сливен, Хасково. Доста голяма област е и има повече кандидати за изпити, както и проверките, които са извършвали на МПС-та, на технически пунктове за прегледи, целият обхват на „Автомобилна администрация“, и естествено е доста по-голяма спрямо другите областни отдели. Свидетелят сочи, че когато постъпил на работа в областния отдел в Стара Загора отдела бил на едно от последните места спрямо всички отдели и вече до 10.08.2017 г. бил на 10-то, 11-то място, в средата; че Г.П.Г. е бил инспектор и работил в областния отдел от 2015 г., като в отдела са били 9 инспектора; че отдела е нямал нужда от промяна на организацията, даже имало нужда от още хора, но са били съкратени бройки, без да има такава нужда, а дори са били необходими повече инспектори, т.к. тези 9 човека не са можели да се справят с толкова работа.

Както в решението постановено от ЯАС при първоначалното разглеждане на делото, така и в решението на ВАС е прието, че е налице реално съкращаване на три щатни длъжности „инспектор“ в Областен отдел - Стара Загора от общо седем щатни длъжности „инспектор“ по служебно правоотношение и тези три бройки са прехвърлени (разкрити) в областните отдели в Сливен, Хасково и Ямбол, както и че административният орган не е задължен да извърши подбор между служителите, заемащи длъжността при съкращаване на бройки, доколкото такова изискване не е въведено нормативно, както и не са утвърдени вътрешни правила в тази насока.

Паралелно с това понастоящем не е налице хипотезата на чл.87а от ЗДСл, а именно преобразуване на администрация или преминаване на дейност от една администрация в друга.

Забраната на чл.87а от ЗДСл да не се прекратява служебно правоотношение при преобразуване на администрацията, при преминаване на дейност от една администрация в друга, както и при преминаване на дейност от закрита администрация в друга, има отношение към чл.106, ал.1, т.1 от ЗДСл, но не и към т.2, какъвто е процесния случай. Посочената забрана има за цел запазване нормалното функциониране на администрацията по смисъла на чл.36 от ЗА при промяна на организационната й форма. Когато обаче е налице промяна в организацията на администрацията чрез преструктурирането й посредством откриване и закриване на структурни звена, увеличаване и намаляване на щатни бройки, разпоредбата на чл.87а от ЗДС е неприложима.

Разпоредбата на чл.11, ал.3 от ЗДСЛ посочва, че в акта за назначаване могат да се определят мястото и характерът на работата, както и допълнителни условия, свързани със спецификата на длъжността.

В случая мястото на работа е посочено и това е ОО „АА“ Стара Загора, доколкото със Заповед № 501/10.07.2014 г. на Изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" – гр. София оспорващият Г.П.Г.  е бил назначен за държавен служител на длъжност инспектор, с ранг . в Регионална дирекция „Автомобилна администрация”-Бургас, като със Заповед № 101/17.02.2016 г. на Изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация"-гр.София,  Г.  е преназначен на длъжност инспектор в областен отдел "Автомобилна администрация"-Стара Загора  към Главна  дирекция „Автомобилна инспекция“.

Когато мястото на изпълнение на длъжността е станал задължителен елемент от длъжността, съкращаването на длъжности в структурното звено, включително тази на оспорващия, представлява съкращаване в щата по чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл – в този смисъл Решение № 6558 от 25.05.2017 г. на ВАС по адм. д. № 5874/2016 г., Решение № 14871 от 5.12.2017 г. на ВАС по адм. д. № 205/2017 г., Решение № 1552 от 5.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13622/2016 г.

Ето защо, след като ОО „АА“ Стара Загора е териториално структурно звено на централизираната административна структура на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и е намален щата за длъжността заемана от оспорващия със заповед на изпълнителния директор на агенцията, то длъжността "инспектор" по служебно правоотношение в този териториален отдел е премахната като нормативна позиция и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика. Липсва вменено задължение на изпълнителния директора на ИА „АА“ при съкращаване на длъжността да предлага други свободни, незаети длъжности в други структурни звена.

Поради това не може да се направи извод за нарушаване на принципа на чл.6 от АПК, неспазване целта на закона и превратно упражняване на правомощия.

Предвид посоченото е налице реално съкращаване на длъжността, заемана от жалбоподателя, което е основание за прекратяване на служебното правоотношение по чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, при което оспорения административен акт е съобразен с целта на закона, тъй като е оптимизиран броя на служителите в Областен отдел „Автомобилна администрация" Стара Загора, като по този начин със заповедта за прекратяване на служебното правоотношение се постига резултат, който се обхваща от разума на законовата норма. Право на органа е да организира структурата си по начин, който да осигури най-рационалното й по негова преценка функциониране, което обаче е решение по целесъобразност и не подлежи на съдебен контрол, след като с намаляването на бройките за длъжността са осъществени материалноправните основания на  чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл.

Също така при липсата на нормативно установени критерии и правила за това кои от служителите, изпълняващи една и съща длъжност, ще останат на работа и на кои служебните правоотношения ще бъдат прекратени, преценката за това е предоставена изцяло на органа по назначението и не може да бъде контролирана от съда. (Решение № 8246 от 17.06.2014 г. на ВАС по адм. д. № 13684/2013 г., V о.)

Ето защо Заповед № 875/26.09.2017 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” гр.София е постановен от компетентен орган, в съответната форма и на основание действащите законови разпоредби, поради което жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли, в който смисъл са и постановените по аналогични казуси Решение № 11164 от 18.07.2019 г. по адм. дело № 8121/2018 г. на ВАС и Решение № 15582 от 13.12.2018 г. по адм. дело № 7622/2018 г. на ВАС.

При този изход на делото и съобразно заявеното искане следва на основание чл.143, ал.4 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37, ал.1 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ да бъде осъден жалбоподателят да заплати на ответната страна направените по делото разноски под формата на юрисконсултско възнаграждение в минимален  размер от 100 лева.

Освен това до настоящия момент оспорващият не е изпълнил задължението си да довнесе 56 лева за възнаграждание на вещото лице, поради което трябва да бъде осъден да заплати посочената сума по набирателната сметка за чужди средства на съда.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Г.П.Г. с постоянен адрес:***, настоящ адрес:***, и съдебен адрес:***, чрез адв.Б.И.Б. от ***, против Заповед  № 875/26.09.2017 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” гр.София, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108, ал.1 ЗДСл е прекратено служебното му правоотношение на длъжността инспектор с ранг IVм. в областен отдел „Автомобилна администрация”-Стара Загора в Главна дирекция „Автомобилна инспекция“, считано от датата на връчване на заповедта и  са определени обезщетения по реда на чл.106, ал.4, чл.106, ал.2 и чл.61 от ЗДСл.

ОСЪЖДА Г.П.Г. с постоянен адрес:***, настоящ адрес:***, и съдебен адрес:***, чрез адв.Б.И.Б. от ***, да заплати на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" - София  направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА Г.П.Г. с постоянен адрес:***, настоящ адрес:***, и съдебен адрес:***, чрез адв.Б.И.Б. от ***, да заплати по набирателната сметка за чужди средства на Административен съд-Ямбол сумата от 56 (петдесет и шест) лева за възнаграждение на вещото лице.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                СЪДИЯ: /п/ не се чете