Р Е
Ш Е Н
И Е №256/11.11.2019г.
Гр. Ямбол,
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря
Стефка Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм. д. № 391 по описа за 2019 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 от АПК във вр. с чл. 459 от Изборния кодекс и е
образувано по жалба на И.М.И. ***, против Решение № 116/28.10.2019 г. на
Общинска избирателна комисия в Община *, област Ямбол за
определяне на изборните резултати от проведените на 27.10.2019 г. избори за общински съветници в Община „*“. Иска се
обявяване на недействителност на избора като се твърди, че в
осем от секционните избирателни
комисии, а именно СИК №№ ********* – с. *, ********* в с. *, ********* в с. *,
********** в с. *, ********** в с. *, ********** в с. *, ********* в с. * и
********** в с. *не са отчетени правилно преференциите за него.
В съдебно заседание жалбоподателят И.И., редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален
представител. Същият не взема и писмено
становище по жалбата си.
Ответната страна – Общинска
избирателна комисия „*” – Ямбол, чрез процесуалните си представители Ж.К.и С.С., оспорва подадената жалба. Иска се потвърждаване на
оспореното решение на ОИК „*“.
От заинтересованите страни се явява
само Т.М., която заявява, че нередности при провеждането на изборите е имало,
но за конкретните секционни избирателни комисии, които са посочени в жалбата не
може да изрази становище, тъй като не е присъствала в нито една от тях.
Останалите заинтересовани страни,
редовно призовани, не се явяват и не се представляват в съдебно заседание.
Същите не вземат и писмено становище по жалбата.
След като извърши цялостна преценка на
всички събрани и приложени към делото доказателства, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
Жалбоподателят И.М.И., видно от
приложеното към делото Решение № 43-МИ/24.09.2019 г. на Общинска избирателна
комисия „*“, е регистриран като кандидат за общински съветник в Община „*“ под номер 20 в кандидатската листа на Местна
коалиция ГЕРБ (АТАКА, ЗС „АЛ. СТАМБОЛИЙСКИ“, СДС).
С Решение № 116/28.10.2019 г., ОИК в
Община „*“ - *, въз основа на получените
данни от протоколите на СИК е разпределила броя на мандатите между партиите,
коалициите и местните коалиции, получили гласове не по-малко от общинската
избирателна квота (която е 464 гласове), като мандатите, които е получила Местна
коалиция ГЕРБ (АТАКА, ЗС „*“, СДС) са 7
на брой. Със същото решение ОИК е обявила и разпределението на заявените предпочитания
(преференции) за определените кандидати по кандидатски листи. Видно от самото решение,
в списък А (този на кандидатите,
получили повече от 7 на сто от гласовете, подадени за кандидатската листа), с
1646 броя предпочитания, от кандидатската листа на Местна коалиция ГЕРБ (АТАКА, ЗС „*“, СДС) е
включен само А.Х.Х.. Останалите 6 кандидати, които са
обявени за избрани за общински съветници, са включени в списък Б и са подредени
по реда, по който първоначално са били подредени в кандидатската листа на Местна
коалиция ГЕРБ (АТАКА, ЗС „*“, СДС).
Жалбоподателят И. твърди, че в осем от секционните избирателни комисии, а именно СИК № ********* в с*, СИК № ********** в с. *, СИК ********* в с. *, СИК № ********* в
с. *, СИК № ********* в с. *, СИК ********* в с. *, СИК ********* в с. * и СИК № ********* в с. *,
предпочитанията, които са направили в негова полза избирателите не са правилно
отчетени, като са отчетени по-малко такива.
Видно от чл. 437, ал. 4, изр. първо от
Изборния кодекс (ИК), избирателят има право на едно предпочитание (преференция)
за кандидат за общински съветник в избраната от него кандидатска листа на
партия или коалиция, а според ал. 5 на същия член, когато избирателят не е
отбелязал предпочитание (преференция) за кандидат в избраната от него
кандидатска листа, се зачита предпочитание (преференция) за кандидата, посочен
на първо място в листата. Съгласно разпоредбата на чл. 454, ал. 1 от Изборния
кодекс (ИК), определянето на избраните кандидати за общински съветници от всяка
кандидатска листа на партия или коалиция се извършва според броя на получените
валидни предпочитания (преференции) по чл. 437, ал. 4 и 5 и подреждането на
кандидатите в листата по методика съгласно приложение № 5. Предпочитанията
(преференциите), видно от ал. 2 на чл. 454 от ИК са валидни, ако броят на
гласовете, получени за кандидата, е не по-малко от 7 на сто от гласовете,
подадени за кандидатската листа.
В настоящия казус, видно от Протокола
на ОИК за избиране на общински съветници в Община „*“ – Ямбол, броят на
подадените за кандидатската листа на
Местна коалиция ГЕРБ (АТАКА, ЗС „*“, СДС) гласове са 2 873. При това положение,
за да са валидни предпочитанията (преференциите), за даден кандидат следва да бъдат отчетени
най-малко 201 гласа. Жалбоподателят, видно от същия протокол, е получил общо
189 броя преференции. Този протокол е подписан от членовете на ОИК без
възражения и особени мнения.
Протоколите от изброените в жалбата осем
секционни избирателни комисии, са
приложени към делото и от тях се установява, че във всички тези СИК изборите са
протекли спокойно, в нормална обстановка, като заявления, жалби и възражения при установяване от резултатите от гласуването
в СИК не е имало. Към никой от протоколите на процесните
осем секционни избирателни комисии не са приложени и особени мнения. Няма данни
и такива да са изразявани. От тези протоколи става ясно, че в шест от тях са
отбелязани преференции за жалбоподателя, както следва: в СИК ********* - 1
брой, в СИК № ********* – 5 броя, в СИК № ********* – 1 брой, в СИК № *********
– 2 броя, в СИК № ********* – 2 броя преференции и в СИК № ********* – 3
броя.
Протоколите на СИК и ОИК са официални
удостоверителни документи по смисъла на чл. 179 от ГПК, тъй като са издадени от
длъжностни лица, каквито са членовете на избирателните комисии, по установения
ред и форма и съставляват доказателство за отразените в тях обстоятелства. За
да бъде оборена материалната им доказателствена сила,
тяхната истинност може да бъде оспорена по реда на чл. 193 от ГПК. Истинността
има две форми – автентичност (авторство, т.е. да носи подписа на издателя си) и
вярност (съдържанието да съответства на действителното фактическо положение.
Оспорването трябва да бъде направено най-късно до приключване на първото по
делото заседание, ако тези протоколи са представени с административната
преписка, както е в настоящия случай или най-късно до края на заседанието, на
което те са представени допълнително. И ако ответната страна – ОИК заяви, че ще
се ползва от оспорените документи, съдът открива производство по оспорване,
като тежестта на доказване на неистинността им пада върху страната, която го е
оспорила. В конкретния казус не е направено оспорване на протоколите на
СИК от страна на жалбоподателя, поради което съдът следва да приеме, че
отразените в тях обстоятелства отговарят на действителното положение. А според
протокола на ОИК, съставен въз основа на данните от протоколите на СИК преференциите,
които е получил жалбоподателя И. са 189 на брой
и тъй като съставляват по-малко
от 7 на сто от гласовете, подадени за кандидатската листа са недостатъчно, за
да бъдат счетени за валидни.
Макар, както вече бе посочено по-горе,
протоколите на СИК да не са оспорени от страна на жалбоподателя, за пълнота на
изложението следва да се посочи, че в протокола на СИК № ********* – с. Тенево,
на стр. 6 е отбелязано, че е възникнал спор относно действителността на две от
бюлетините, но протоколи по чл. 438, ал. 3 от ИК и особени мнения не са
приложени. Въпреки това, дори и да се
приеме, че въпросните две бюлетини са били действителни и в тях са били
отбелязани преференции за жалбоподателя И., то общият брой на получените от
него преференции би се променил на 191 и отново би бил недостатъчен, за да се считат
за валидни.
С оглед изложените съображения съдът
намира, че жалбата на И.М.И. против Решение № 116/28.10.2019 г. на Общинска
избирателна комисия в Община *, област Ямбол
за определяне на изборните резултати от проведените на 27.10.2019 г. избори за общински съветници
в Община „*“ е неоснователна и като такава, не следва да бъде уважавана.
Водим от горното, Я А С
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 116/28.10.2019 г. на Общинска избирателна
комисия в Община *, област Ямбол за
определяне на изборните резултати от проведените на 27.10.2019 г. избори за общински съветници в Община „*“.
Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от получаване
на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ :
/п/не се чете