Решение по дело №3238/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 133
Дата: 4 февруари 2020 г.
Съдия: Веселина Тенчева Чолакова
Дело: 20197050703238
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ …………../………………2020 година,

гр. В..

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – В., Първи касационен състав в публично съдебно заседание на шестнадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

          ЧЛЕНОВЕ: В. ЧОЛАКОВА

ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при участието на секретаря Анна Димитрова и прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия Чолакова КНАХД № 3238/2019 година по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Производството по делото е образувано по касационна жалба от „Ви Ем Ка“ ЕООД, ЕИК ххххххххх, против решение № 1907/24.10.2019 г. постановено по НАХД № 2651/2019 г. по описа на Районен съд В., с което е изменено Наказателно постановление № 356721-F398123/04.09.2018 г., издадено от началник отдел Оперативни дейности-В. в ЦУ на НАП, с което на касатора, за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 700 лева, като съдът е намалил наложената имуществена санкция от 700 лева на 500 лева на основание  чл. 185, ал. 2, изр. последно във вр. ал. 1 от ЗДДС.

Решението на Районен съд В.  се оспорва като постановено при нарушения на материалния закон, допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, както и че наложеното наказание е явно несправедливо, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1, т.2 и т.3 от НПК, във вр. с чл.63,ал.1 от ЗАНН. Сочи се че наказателното постановление е било връчено при нарушение на разпоредбата на чл.58, ал.2 от ЗАНН. Твърди се че въззивният съд не е отчел смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, при обсъждането на мотивите за приложението на чл.28 от ЗАНН. Изложени са доводи, че измененият от въззивният съд размер на имуществената санкция в размер на 500 лв. е несъразмерно тежка, спрямо извършеното нарушение. Касаторът се позовава на разпоредбата на чл.273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28.11.2006 г., според която държавите членки могат да наложат други задължения, които те считат за необходими за осигуряване правилното събиране на ДДС и предотвратяване избягването на данъчно облагане. В този смисъл се твърди, че правото на Европейския съюз не предвижда изрични санкции за деяние, като процесното. Твърди се че неправилно въззивният съд е установил фактическата обстановка, като е приел, че е налице неотчетен приход, а реално сумата представлява начална касова наличност. Изложени са доводи, че дружеството има трайно установена практика търговският обект да започва с една и съща касова наличност. Поради изложените съображения моли съда да отмени решението на ВРС, както и НП. В съдебно заседание се представлява от управителя на дружеството В. К., която поддържа жалбата.

Ответната страна – Национална агенция за приходите, чрез старши юрисконсулт П., в депозирани писмени бележки изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Изложени са твърдения, че правилно въззивният съд е установил несъответствие между касовата наличност и отчетените от ФУ парични средства в размер на 200 лв., както и че правилно е приел, че не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН.

 Представителят на Окръжна прокуратура В. пледира за оставяне в сила на въззивното решение.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С оспореното решение съдът е приел за установено, че при извършена проверка на 31.07.2018 г. от служители на ЦУ на НАП, в стопанисвания от дружеството търговски обект – риболовен магазин, находящ се в гр.В., бул.“О.П.п.“ №246, стопанисван от „Ви Ем Ка“ ЕООД, е констатирана разлика между разчетената касова наличност по ФУ и фактическата наличност по описа на паричните средства в касата към момента на проверката( 328.97 лв.), която разлика е положителна - в размер на 200 лв. и за която няма направени записвания във ФУ, което притежава функциите служебно въведени и служебно изведени суми. Прието е, че търговецът не е изпълнил задължението извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна в касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари в и извън касата) на ФУ чрез операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. За установеното нарушение е съставен АУАН № F 398123/03.08.2018 г. от инспектор по приходите в ЦУ на НАП, а впоследствие издадено и процесното НП, с което е ангажирана отговорността на „Ви Ем Ка“ ЕООД, като на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС му е наложена имуществена санкция в размер на 700 лв. за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба №Н-18/2006 г. на МФ.

Въззивният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни длъжностни лица, в сроковете по чл.34 от ЗАНН, като съдържат реквизитите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. За да потвърди  наказателното постановление въззивният съд е приел от правна страна, че от събраните доказателства се установява по безспорен начин извършеното нарушение. Установил е, че от показанията на разпитаните свидетели, както и от приложения към АНП дневен финансов отчет, ФУ въведено в експлоатация в обекта е разполагало с функции служебно въведени/изведени суми. Посочил е, че правилни са изводите на АНО, че нерегистрираната сума не е резултат от реализирани сделки, а същата представлява началната сума, с която се започва деня. Въззивният съд е установил, че нарушението е първо за дружеството, както и че сумата е била отразена в касовата книга, поради което наложеното административно наказание е завишено, поради което и наказание в минимален размер ще постигне целите на чл.12 от ЗАНН. Съдът е намалил наказанието към установения в закона минимум, като е приел, че не са налице предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН.

Решението на Районен съд В. е правилно.

Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от касационния съд. Правилни са и правните изводи на Районен съд В..

Изложените в жалбата доводи не се споделят от настоящия съдебен състав.

Неправилно се твърди в касационната жалба, че като не са били налице предпоставките за приложението на чл.58, ал.2 от ЗАНН, това е довело до незаконосъобразност. Процедурата по чл.58, ал.2 от ЗАНН има отношение по връчване на наказателното постановление и няма отношение по законосъобразността на издаденото наказателно постановление. В случая въззивният съд в мотивите на обжалваното решение е приел, че не са били налице предпоставките за приложението на цитираната разпоредба, поради което е приел за допустима жалбата срещу наказателното постановление и се е произнесъл по съществото на спора. В този смисъл не е нарушено правото на защита на касатора, поради което е неоснователно твърдението му в тази насока.

От събраните по делото доказателства не се установява процесното неизпълнение на задължение да притежава значително по-ниска обществена опасност от обичайните случаи на нарушения от посочения вид. Това е така, доколкото се касае за нарушение на просто извършване, за чиято съставомерност не се изисква настъпването на вредоносен резултат. Нещо повече, в случая е приложена разпоредбата на чл. 185, ал. 2 изр. второ от ЗДДС, която предвижда по-лека наказуемост в случаите, когато допуснатото нарушение не води до неотразяване на приходи, т. е. и това обстоятелство е съобразено от законодателя, както и от административнонаказващият орган, при преценка на обществената опасност на деянията от посочения вид и не може да се отчете отделно и като смекчаващо отговорността обстоятелство. Освен това, нарушаването на изискването на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за отбелязване на всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) е свързано с несъблюдаване на правилата за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, съществено уврежда обществените отношения, регулирани от данъчните закони и насочени към формирането и несмущаваното разходване на държавния бюджет, което изключва извода за неговата маловажност.

Цитираната директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28.11.2006 г. в касационната жалба и разпоредбата на чл.273 са неотносими в настоящото производство. Твърдението в касационната жалба, че дружеството има трайно установена практика търговският обект да започва с една и съща касова наличност, не оправдава дружеството – касатор да спазва реда на „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми. Отразяването на сумата, като начално салдо в касовата книга не е достатъчно, а е необходимо да бъде отразена сумата и във фискалното устройство.

Като е достигнал до този правен извод и е потвърдил оспореното пред него наказателно постановление, Варненският районен съд е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да се остави в сила, поради отсъствие на касационни основания за отмяната му по чл. 348, ал.1, т.1 и т.3  от НПК във връзка с чл. 63, ал. 1, предложение второ от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл.1  вр. с чл. 218 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2-ро от ЗАНН, Административен съд-В., І-ви касационен състав

 

РЕШИ :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 1907/24.10.2019 г. постановено по НАХД № 2651/2019 г. по описа на Районен съд В..

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

Председател:

 

 

Членове:       1.                            2.