Определение по дело №1740/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2051
Дата: 13 август 2021 г. (в сила от 4 февруари 2022 г.)
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20217050701740
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№………………………….2021г., гр.Варна

 

            ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ състав,

в закрито заседание на тринадесети август 2021г., като разгледа

докладваното от съдия МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА  адм.д. 1740/2021г.

по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано е по жалба на Доц.Д-р М.К.Б.,***, против Класиране на кандидатите от 15.07.2021г. на комсия, назначена със Заповед № РД-16-485/12.07.2021г. на Министъра на здравеопазването, за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление - съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна – Варна“ АД, гр.Варна, открит със Заповед № РД-16-416/18.06.2021г. на Министъра на здравеопазването. С жалбата е направено и особено искане по реда на чл.166 от АПК за спиране на административната процедура.

Със съдебно разпореждане № 10457/10.08.2021г., жалбата е оставена без движение, с оглед констатирани нередовности на същата, като на жалбоподателят, предвид направеното особено искане, подлежащо на незабавно разглеждане, е даден еднодневен срок, в който: 1а посочи изрично дали обжалва изцяло класирането и при положителен отговор да обоснове правен интерес за оспорване на същото по позиции № 1 и № 2, за които няма данни да е кандидатствал; и 2.да представи доказателства за внесена по сметка на Адм. съд – Варна държавна такса в размер на 10 /десет/ лв., съгласно т.2б б.”а” от Тарифа № 1 към ЗДТ; като изрично е указано, че при неизпълнение указанията на съда в дадения срок жалбата ще бъде оставена без разглеждане, а производството по делото - прекратено. Със същото разпореждане ответникът е задължен в еднодневен срок от съобщението да попълни преписката с подаденото от жалбоподателя заявление за кандидатстване и приложенията към него.

След постановяване на разпореждането, съдът установи наличие по преписката на внесена от жалбоподателя държавна такса, поради което същия не дължи изпълнение по т.2 от разпореждането. Видно от материалите по делото, последното му е съобщено на ел.поща в 8.56ч. на 12.08.2021г., с получено на същата дата в 11.45ч. потвърждение. Даденият еднодневен срок следва да се счита изтекъл в 12.00ч. на 13.08.2021г. При произнасяне към настоящия момент – 16.30ч. на 13.08.2021г. не е налице изпълнение по т.1 от разпореждането на съда за отстраняване на установената нередовност на жалбата.

            Предвид гореизложеното и на основание чл.158 ал.3, жалбата с която е сезиран съда следва да се остави без разглеждане, а производството по делото - да се прекрати.

            Независимо от горното, съдът констатира и изначална недопустимост на жалбата, поради следното:

От представените с преписката доказателства се установява, че със Заповед № РД-16-416/18.06.2021г. на Министъра на здравеопазването е открит конкурс за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД. Със Заповед № РД-16-485/12.07.2021г. Министърът на здравеопазването е назначил комисия за провеждането на конкурса, като. На заседание на комисията обективирано в Протокол № 1 от 12.07.2021г. са разгледани подадените заявления за участие и е изготвен списък на допуснатите кандидати. На 15.07.2021г. е обявено класирането на кандидатите в проведения конкурс по позиции, като жалбоподателят е класиран на второ място по кандидатстваната от него позиция № 3 „Представител на държавата – един, който отговаря на изискванията на чл.63 ал.1 от Закона за лечебните заведения ЗЛЗ/.

От приложените по делото доказателства се установява, че „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД е държавно лечебно заведение по смисъла на § 1, т.2 от ЗЛЗ. Същото е акционерно дружество по смисъла на Търговския закон, в което собствеността на капитала е разпределена меду държавата и общините от региона. Държавата - акционер притежава 70,24 на сто от капитала му, а правата й като акционер се упражняват от министъра на здравеопазването. Дружеството се явява публично предприятие по смисъла на чл.2, ал.1, т.1 от Закона за публичните предприятия /ЗПП/. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗПП членовете на органите за управление на публичните предприятия се избират и назначават след провеждането на конкурс по реда на Правилника за прилагането на закона за публичните предприятия /ППЗПП/. Съгласно Тълкувателно решение № 3/27.06.2016 г. на ОСС от І и ІІ колегия на ВАС по тълк. дело № 5/2015г., при провеждане на търг или конкурс по реда на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала /отм. с § 1, т.1 от ЗР на Постановление № 85 от 30 април 2020г. за приемане на ППЗПП - ДВ, бр. 40 от 5 май 2020 г., в сила от 05.05.2020г./, органите на търговските дружества с държавно участие в капитала не действат като административни органи и съответно издадените от тях актове във връзка с търга или конкурса нямат административен характер и не подлежат на съдебен контрол по реда на АПК.

В случая конкурсът за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД, гр.Варна , не касае длъжност в държавната администрация, а длъжност в едно търговско дружество, което не представлява административна структура в системата на Министерството на здравеопазването. Правомощията на министъра на здравеопазването по повод избора на член в Съвета на директорите на многопрофилната болница нямат административен характер, а се касае за граждански правоотношения, поради което и обжалваният акт не представлява акт, който подлежи на оспорване по реда на АПК, тъй като не е издаден от административен орган при и по повод упражняване на административни правомощия или административна дейност.

Това е така, тъй като възлагането на управлението на търговското дружество е особен вид граждански договор, като страните по него са равнопоставени. При упражняване на правомощията си комисията по провеждане на конкурса не действа в качеството си на административен орган с властнически функции. Следователно и актовете, които се издават във връзка с това гражданско правоотношение, не са административни и не подлежат на контрол за законосъобразност по реда на АПК. Обстоятелството, че членовете на съвета на директорите се определят от упражняващия правата на собственика след конкурс, не променя характера на волеизявлението.

Ето защо, производството по провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите, в частност на класиране на кандидатите, на които управлението да бъде възложено, не носи белезите на административно такова и актовете, които се издават от комисията, не са индивидуални, общи или нормативни административни актове по смисъла на АПК и не подлежат на съдебен контрол за законосъобразност по реда на административното правораздаване.

В случая  не намира приложение и разпоредбата на чл.120 от Конституцията на РБ, доколкото същата касае административните актове, какъвто не е оспорения от жалбоподателя акт, като етап от процедура по утвърждаване на номинирания кандидат от представителя на държавата, министър на здравеопазването, но не като административен орган.

Дори да се приеме, че в конкретния случай се касае за административни правоотношения - оспореният акт е част от процедурата по избор и назначаване на членове в Съвета на директорите на многопрофилната болница, с който се назначава спечелилият конкурса кандидат. Обосновава се хипотезата на чл.21, ал.5 от АПК, което изключва оспорването на решението на комисията по реда на АПК

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство, съгласно нормата на чл.159 т.1 от АПК.

Предвид, горното подадената жалба се явява процесуално недопустима, поради което следва образуваното въз основа на нея съдебно производство следва да бъде прекратено.

Изводите за недопустимост на жалбата, обосновават такъв за недопустимост и на направеното особено искане за спиране на изпълнението на оспорения акт по реда на чл.166 от АПК, което налага същото да бъде оставено без разглеждане.

Воден от горното, съдът:

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Доц.Д-р М.К.Б.,***, против Класиране на кандидатите от 15.07.2021г. на комсия, назначена със Заповед № РД-16-485/12.07.2021г. на Министъра на здравеопазването, за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление - съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна – Варна“ АД, гр.Варна, открит със Заповед № РД-16-416/18.06.2021г. на Министъра на здравеопазването; и на направеното в нея особено искане по реда на чл.166 от АПК за спиране на административната процедура.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1740/2021г. по описа на Адм.съд-Варна.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                ДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :