Определение по дело №1566/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1789
Дата: 8 юли 2019 г. (в сила от 31 януари 2020 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20197050701566
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ………………………………..гр. Варна

 

Варненският административен съд – Двадесет и втори състав, в закрито заседание, проведено на  8 юли, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

              

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : ЯНКА ГАНЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело N 1566 по описа за 2019год., за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“ № 133, бл.40, вх. А, ап.43, представлявано от Ю.А.Ч. против отказ за достъп до информация по заявление вх. № ЕП-29-8 от 22.05.2019 г., обективирано в писмо изх. № ЕП-29-8 от 23.05.2019 г. по описа на ЦИК. Жалбоподателят поддържа, че писмото не съдържа отговор на зададените въпроси, няма данни да е гласувано от ЦИК и не е оформено според законовите изисквания. Моли да бъде отменен оспорения отказ и да се определи срок, в който да бъде предоставена исканата информация.  В уточняваща молба СОПА сочи, че правния интерес от оспорването е, че в писмото не се съдържа исканата информация за фактическата причина за необичайно забавеното публикуване в сайта на ЦИК на някой от протоколите с 5, 6 или 7 работни дни от заседанието. Тази информация не се съдържа и в протокол № 50/2019 г на ЦИК, като с поведението си органа е дал повод за завеждане на делото.

Ответникът – ЦИК, в депозиран писмен отговор поддържа, че в деня след подаване на заявлението, същото е докладвано на заседание на ЦИК, като с протокол от 23.05.2019 г. е установено, че до 21.05.2019 г. на интернет страницата на ЦИК са публикувани всички пълни стенографски протоколи от проведените заседания на комисията, т.е. не е установено забавяне в публикуването им. На проведено заседание на 23.05.2019 г. ЦИК е взела решение да отговори с писмо. Съгласно чл. 35 ал.3 от ЗДОИ писмото е изпратено по електронен път на посочената от заявителя ел. поща на 23.05.2019 г. По изложените съображения поддържа, че жалбата е недопустима, тъй като жалбоподателя е получил ясен и изчерпателен писмен отговор на съдържащия се в заявлението по ЗДОИ въпрос и следва да бъде оставена без разглеждане, в алтернативност се поддържа, че липсва правен интерес за жалбоподателя от оспорване на писмо от 23.05.2019 г.

Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните, съдът установи следното от фактическа страна:

На 22.05.2019 г. СОПА е депозирало заявление за достъп до информация до ЦИК, с искане за предоставяне на информация за фактическата причина до момента на подаване на заявлението последния публикуван в сайта на ЦИК протокол от работните заседания на комисията да е Протокол І 41 от 14.05.2019 г., а следващите да не са публикувани до подаване на заявлението. Направено е искане информацията да бъде предоставена на посочен електронен адрес, като е уточнено, че информацията е с надделяващ обществен интерес , тъй като се цели разкриването на прикривани корупционни мотивирани изборни манипулации и злоупотреби. Към заявлението е приложен и протокол от работни заседания, видно от който, последния протокол е от 14.05.2019 г.

На 23.05.2019 г. е проведено заседания на ЦИК, обективирано в протокол № 49, като депозираното заявление за достъп до обществена информация е докладвано от председателя на ЦИК, отразено е, че е направена справка и е установено, че са публикувани всички пълни стенографски протоколи от проведени заседания до 21.05.2019 г. на ЦИК. Предложено е да се изготви отговор, че ЦИК незабавно публикува на интернет страницата си пълните стенографски протоколи от проведените заседания на комисията, след като същите бъдат изготвени от стенографите. Така предложеното решение е гласувано, като е прието с мнозинство от 14 гласа.

На същата дата е изготвен отговор изх. № ЕП-29-9/23.05.2019 г. до СОПА, в който е посочено, че ЦИК незабавно публикува на интернет страницата си пълните стенографски протоколи от проведени заседания на комисията, след като същите бъдат изготвени от стенографите. Отговора е изпратен по електронен път на СОПА.

Видно от протокол № 50 на 24.05.2019 г. при проведено заседание на ЦИК е депозирано отново заявление за достъп до обществена информация от СОПА, като е взето решение с мнозинство, че ЦИК незабавно публикува на интернет страницата си пълните стенографски протоколи от проведени заседания на комисията.

По допустимостта на жалбата:

Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл. 41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на Р. България, като това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи да осигурят достъп до общественозначима информация, изключая нормативно уредените ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация е регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл. 4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация, свързана с обществения живот в Р. България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

В чл. 9, ал.1 ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като в чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията "официална обществена информация" и "служебна обществена информация" и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по ЗДОИ. По смисъла на чл. 10 от ЗДОИ "официална обществена информация" е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл. 11 от ЗДОИ "официална служебна информация" е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации. В разпоредбата на чл. 3 от ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на достъп до обществена информация - държавни органи, органи на местното самоуправление, публичноправни субекти и т. н., които създават или съхраняват обществена информация. Със ЗДОИ е създадена и правна гаранция за упражняване на конституционно признатото право на гражданите на достъп до информация по чл. 41 от Конституцията на Р. България като е регламентирано, че решенията на задължените за предоставяне на достъп до обществена информация лица и за отказ за предоставяне на достъп до такава информация, подлежат на съдебно-административен контрол по реда на АПК. Актовете, с които се предоставя или се отказва достъп до обществена информация, безспорно са индивидуални административни актове по см. на чл. 21, ал.1 от АПК, доколкото представляват волеизявление на законово оправомощен орган, с което се създават права или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани и организации.

В случая се оспорва отказ обективиран в писмо изх. № ЕП-29-8 от 23.05.2019 г. на ЦИК.

Съдът приема, че не е налице обективиран отказ в посоченото писмо по следните съображения: на първо място на сдружението е отговорено, че ЦИК незабавно публикува в интернет страницата си пълните стенографски протоколи, като това става след като същите бъдат изготвени от стенографите. За изготвяне на протоколите безспорно е необходимо технологично време за да се дешифрира стенографския текст.

Отделно от това така формулираното искане е за предоставяне на информация относно фактическата причина, поради която протоколите не са публикувани. Така формулираното искане не касае предоставянето на обществена информация по смисъла на ЗДОИ с оглед дадените определения в чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ, тъй като исканата информация не се съдържа в актове на ЦИК, а и същата не се събира, създава и съхранява във връзка с официална информация и по повод дейността на комисията.

Водим от горните мотиви, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“ № 133, бл.40, вх. А, ап.43, представлявано от Ю.А.Ч. против отказ за достъп до информация по заявление вх. № ЕП-29-8 от 22.05.2019 г., обективирано в писмо изх. № ЕП-29-8 от 23.05.2019 г. по описа на ЦИК.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1566/2019 г. по описа на Административен съд – Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: