№ ………………………………..гр. Варна
Варненският административен съд – Двадесет и втори състав, в
закрито заседание, проведено на 8 юли, две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ : ЯНКА ГАНЧЕВА
като разгледа докладваното от
съдията адм. дело N 1566 по описа за
2019год., за да се произнесе, взе
предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
Образувано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“ № 133, бл.40, вх. А, ап.43, представлявано от Ю.А.Ч. против отказ за достъп до информация по заявление вх. № ЕП-29-8 от 22.05.2019 г., обективирано в писмо изх. № ЕП-29-8 от 23.05.2019 г. по описа на ЦИК. Жалбоподателят поддържа, че писмото не съдържа отговор на зададените въпроси, няма данни да е гласувано от ЦИК и не е оформено според законовите изисквания. Моли да бъде отменен оспорения отказ и да се определи срок, в който да бъде предоставена исканата информация. В уточняваща молба СОПА сочи, че правния интерес от оспорването е, че в писмото не се съдържа исканата информация за фактическата причина за необичайно забавеното публикуване в сайта на ЦИК на някой от протоколите с 5, 6 или 7 работни дни от заседанието. Тази информация не се съдържа и в протокол № 50/2019 г на ЦИК, като с поведението си органа е дал повод за завеждане на делото.
Ответникът – ЦИК, в депозиран писмен отговор поддържа, че в деня след подаване на заявлението, същото е докладвано на заседание на ЦИК, като с протокол от 23.05.2019 г. е установено, че до 21.05.2019 г. на интернет страницата на ЦИК са публикувани всички пълни стенографски протоколи от проведените заседания на комисията, т.е. не е установено забавяне в публикуването им. На проведено заседание на 23.05.2019 г. ЦИК е взела решение да отговори с писмо. Съгласно чл. 35 ал.3 от ЗДОИ писмото е изпратено по електронен път на посочената от заявителя ел. поща на 23.05.2019 г. По изложените съображения поддържа, че жалбата е недопустима, тъй като жалбоподателя е получил ясен и изчерпателен писмен отговор на съдържащия се в заявлението по ЗДОИ въпрос и следва да бъде оставена без разглеждане, в алтернативност се поддържа, че липсва правен интерес за жалбоподателя от оспорване на писмо от 23.05.2019 г.
Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните, съдът установи следното от фактическа страна:
На 22.05.2019 г. СОПА е депозирало заявление за достъп до информация до ЦИК, с искане за предоставяне на информация за фактическата причина до момента на подаване на заявлението последния публикуван в сайта на ЦИК протокол от работните заседания на комисията да е Протокол І 41 от 14.05.2019 г., а следващите да не са публикувани до подаване на заявлението. Направено е искане информацията да бъде предоставена на посочен електронен адрес, като е уточнено, че информацията е с надделяващ обществен интерес , тъй като се цели разкриването на прикривани корупционни мотивирани изборни манипулации и злоупотреби. Към заявлението е приложен и протокол от работни заседания, видно от който, последния протокол е от 14.05.2019 г.
На 23.05.2019 г. е проведено заседания на ЦИК, обективирано
в протокол № 49, като депозираното заявление за достъп до обществена информация
е докладвано от председателя на ЦИК, отразено е, че е направена справка и е
установено, че са публикувани всички пълни стенографски протоколи от проведени
заседания до 21.05.2019 г. на ЦИК. Предложено е да се изготви отговор, че ЦИК
незабавно публикува на интернет страницата си пълните стенографски протоколи от
проведените заседания на комисията, след като същите бъдат изготвени от
стенографите. Така предложеното решение е гласувано, като е прието с мнозинство
от 14 гласа.
На същата дата е изготвен отговор изх. № ЕП-29-9/23.05.2019
г. до СОПА, в който е посочено, че ЦИК незабавно публикува на интернет
страницата си пълните стенографски протоколи от проведени заседания на
комисията, след като същите бъдат изготвени от стенографите. Отговора е
изпратен по електронен път на СОПА.
Видно от протокол № 50 на 24.05.2019 г. при проведено
заседание на ЦИК е депозирано отново заявление за достъп до обществена
информация от СОПА, като е взето решение с мнозинство, че ЦИК незабавно
публикува на интернет страницата си пълните стенографски протоколи от проведени
заседания на комисията.
По допустимостта на жалбата:
Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл.
41, ал.1 и ал.2
от Конституцията на Р. България, като това право обхваща и корелативното
задължение на държавните органи да осигурят достъп до общественозначима
информация, изключая нормативно уредените ограничения на правото. В действащото
законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация
в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за
правните субекти. Един от правните способи за упражняване на конституционното
право на достъп до информация е
регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл. 4,
ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до
обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако
в друг закон е предвиден специален ред за търсене,
получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на
чл.
2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация,
свързана с обществения живот в Р. България и даваща възможност на гражданите да
си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона
субекти.
В чл. 9,
ал.1 ЗДОИ е регламентирано, че обществената
информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна,
като в чл.
10 и чл.
11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията "официална
обществена информация" и "служебна
обществена информация" и е
определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по
ЗДОИ. По смисъла на чл.
10 от ЗДОИ "официална обществена информация" е информацията, която се съдържа в
актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при
осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл. 11 от
ЗДОИ "официална служебна
информация" е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с
официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните
администрации. В разпоредбата на чл. 3 от
ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на достъп до
обществена информация - държавни органи, органи на местното самоуправление,
публичноправни субекти и т. н., които създават или съхраняват обществена
информация. Със ЗДОИ е създадена и правна
гаранция за упражняване на конституционно признатото право на гражданите на
достъп до информация по чл. 41 от Конституцията на Р. България като е
регламентирано, че решенията на задължените за предоставяне на достъп до
обществена информация лица и за отказ за предоставяне на достъп до такава
информация, подлежат на съдебно-административен контрол по реда на АПК.
Актовете, с които се предоставя или се отказва достъп до обществена информация,
безспорно са индивидуални административни актове по см. на чл.
21, ал.1 от АПК, доколкото представляват волеизявление на законово
оправомощен орган, с което се създават права или непосредствено се засягат
права, свободи или законни интереси на отделни граждани и организации.
В случая се оспорва отказ обективиран в писмо изх. № ЕП-29-8
от 23.05.2019 г. на ЦИК.
Съдът приема, че не е налице обективиран отказ в посоченото
писмо по следните съображения: на първо място на сдружението е отговорено, че
ЦИК незабавно публикува в интернет страницата си пълните стенографски
протоколи, като това става след като същите бъдат изготвени от стенографите. За
изготвяне на протоколите безспорно е необходимо технологично време за да се
дешифрира стенографския текст.
Отделно от това така формулираното искане е за предоставяне
на информация относно фактическата причина, поради която протоколите не са
публикувани. Така формулираното искане не касае предоставянето на обществена
информация по смисъла на ЗДОИ с оглед дадените определения в чл. 10 и чл. 11 от
ЗДОИ, тъй като исканата информация не се съдържа в актове на ЦИК, а и същата не
се събира, създава и съхранява във връзка с официална информация и по повод
дейността на комисията.
Водим от горните мотиви, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение за оптимизиране на
правосъдието и администрацията, със седалище и адрес на управление гр. Варна,
бул. „Вл. Варненчик“ № 133, бл.40, вх. А, ап.43, представлявано от Ю.А.Ч.
против отказ за достъп до информация по заявление вх. № ЕП-29-8 от 22.05.2019
г., обективирано в писмо изх. № ЕП-29-8 от 23.05.2019 г. по описа на ЦИК.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело
№ 1566/2019 г. по описа на Административен съд – Варна.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: