Решение по дело №2313/2023 на Софийски градски съд

Номер на акта: 2900
Дата: 2 юни 2023 г.
Съдия: Темислав Малинов Димитров
Дело: 20231100502313
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 24 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2900
гр. София, 02.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ВЪЗЗ. II-Ж СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети май през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Калина Анастасова
Членове:Темислав М. Димитров

Теодора Анг. Карабашева
при участието на секретаря Мария Т. Методиева
като разгледа докладваното от Темислав М. Димитров Въззивно гражданско
дело № 20231100502313 по описа за 2023 година

Производството е по реда на чл. 258 – 273 от Гражданския процесуален кодекс
(ГПК).
Образувано е по въззивна жалба на В. Г. К. срещу решение № 104/04.01.2023 г.
по гр.д. № 9641/2022 г. по описа на СРС, 161 състав, с което е отхвърлен иск с правно
основание чл. 71, ал. 1, т. 2 ЗЗДискр., предявен от В. Г. К. срещу Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, за преустановяване от страна на ответника на
нарушение спрямо ищеца, извършено със заповед № 45/09.11.2010 г. на председателя
на ДАМТН, с която е прекратено служебното правоотношение на ищеца въз основа на
нормата на чл. 5 от НУРАСДА, която е обявена за дискриминационна с влязло в сила
решение на ВАС, възстановяване на положението преди дискриминационното
нарушение (възстановяване на служебното му правоотношение с ДАМТН) и за
въздържане в бъдеще от извършване на други нарушения.
Жалбоподателят - В. Г. К., твърди, че решението е неправилно. Поддържа, че от
събраните по делото доказателства се установява, че с влязло в сила решение на ВАС е
установена извършена дискриминация спрямо него по признака „обществено
положение“, което дискриминационно нарушение пряко рефлектира върху
прекратяване на служебното му правоотношение с ДАМТН. Ето защо и на основание
1
чл. 71, ал. 1, т. 2 ЗЗДискр. счита, че ответникът следва да бъде осъден да преустанови
дискриминацията спрямо него, извършена със заповед № 45/09.11.2010 г. на
председателя на ДАМТН, с която е прекратено служебното правоотношение на ищеца
въз основа на нормата на чл. 5 от НУРАСДА, която е обявена за дискриминационна с
влязло в сила решение на ВАС, да възстанови положението на ищеца преди
дискриминационното нарушение (възстановяване на служебното му правоотношение с
ДАМТН) и да се въздържа в бъдеще от извършване на други нарушения. Моли
обжалваното решение да бъде отменено и искът да бъде уважен, а при условията на
евентуалност – да бъде обезсилено и делото да бъде върнато на първоинстанцинния
съд за ново разглеждане.
Ответникът по жалбата – Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, оспорва жалбата, като счита, че първоинстанционното решение е правилно и
моли същото да бъде потвърдено. Претендира разноските по производството.
Софийски градски съд, като прецени събраните по делото доказателства, въз
основа на закона и във връзка с наведените във въззивната жалба пороци на
атакувания съдебен акт, достигна до следните фактически и правни изводи:
Първоинстанционният съд е бил сезиран от В. Г. К. с иск с правно основание чл.
71, ал. 1, т. 2 ЗЗДискр., предявен срещу Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, за преустановяване от страна на ответника на нарушение спрямо
ищеца, извършено със заповед № 45/09.11.2010 г. на председателя на ДАМТН, с която
е прекратено служебното правоотношение на ищеца въз основа на нормата на чл. 5 от
НУРАСДА, която е обявена за дискриминационна с влязло в сила решение на ВАС,
възстановяване на положението преди дискриминационното нарушение
(възстановяване на служебното му правоотношение с ДАМТН) и за въздържане в
бъдеще от извършване на други нарушения.
Ищецът - В. Г. К., твърди, че е заемал длъжността „главен секретар“ в Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор. Служебното му правоотношение е било
прекратено със заповед № 45/09.11.2010 г. на председателя на ДАМТН, което е
извършено въз основа на нормата на чл. 5 от НУРАСДА. Впоследствие, с влязло в сила
решение на КЗД посочената норма от НУРАСДА е обявена за дискриминационна по
признака „обществено положение“. Ето защо, предявява посочения по-горе иск с
правно основание чл. 71, ал. 1, т. 2 ЗЗДискр. за преустановяване от страна на ответника
на нарушение спрямо ищеца, извършено със заповед № 45/09.11.2010 г. на
председателя на ДАМТН, възстановяване на положението преди дискриминационното
нарушение (възстановяване на служебното му правоотношение с ДАМТН) и за
въздържане в бъдеще от извършване на други нарушения.
С обжалваното решение искът е отхвърлен.
Настоящият съдебен състав приема, че първоинстанционното решение е
2
валидно.
Възражението на въззивника за недопустимост на решението, тъй като
районният съд е разгледал непредявен иск, се явява неоснователно. Ищецът е очертал
ясно предмета на заявената претенция в исковата молба, като същият цели
преустановяване от страна на ответника на нарушение спрямо ищеца, извършено със
заповед № 45/09.11.2010 г. на председателя на ДАМТН, с която е прекратено
служебното правоотношение на ищеца въз основа на нормата на чл. 5 от НУРАСДА,
която е обявена за дискриминационна с влязло в сила решение на КЗД, и
възстановяване на положението преди дискриминационното нарушение, т.е.
възстановяване на служебното му правоотношение с ДАМТН, която претенция е
разгледана и отхвърлена от първостепенния съд. Следователно, обжалваното решение
се явява допустимо.
Разгледано по същество същото е ПРАВИЛНО.
От фактическа страна, съгласно заповед № 45/09.11.2010 г. на председателя на
ДАМТН, считано от 10.11.2010 г. е прекратено служебното правоотношение на В. Г.
К., който е заемал длъжността „главен секретар“ на ДАМТН. Основанието за
прекратяване на служебното правоотношение на ищеца е чл. 107, ал. 2 ЗДСл, съгласно
която норма на закона органът по назначаването може да прекрати служебното
правоотношение без предизвестие с държавен служител, получил възможно най-
ниската годишна оценка на изпълнението на длъжността, в едномесечен срок от
получаване на окончателната оценка. В заповедта за прекратяване е посочено, че
служителят е получил възможно най-ниска оценка 5 – „Неприемливо изпълнение“ при
атестирането му за периода от 01.12.2009 г. до 30.11.2010 г., която е окончателна на
основание чл. 5, ал. 3 НУРАСДА.
Видно от влязло в сила решение № 2125/05.05.2011 г. по адм. дело № 8713/2010
г. по описа на АССГ, е отхвърлена жалбата на В. Г. К. срещу заповед № 45/09.11.2010
г. на председателя на ДАМТН, поради което следва да се приеме, че и заповедта за
прекратяване на служебното правоотношение е влязла в сила след извършен съдебен
контрол за нейната законосъобразност по реда на чл. 145-178 АПК, вр. чл. 107, ал. 2
ЗДСл.
Действително, с влязло в сила решение № 494/08.12.2016 г. по преписка №
6/2012 г. на КЗД, е установено в отношенията между В. Г. К., от една страна, и
Министерски съвет на Република България, от друга страна, че нормата на чл. 5
НУРАСДА е дискриминационна, както и че практиката по прилагане на тази норма
при атестирането на държавните служители, заемащи ръководни длъжности, пряко
подчинени на органа по назначаването, в т.ч. длъжността „главен секретар“, води до
дискриминация по смисъла на чл. 4, ал. 3 ЗЗДискр. по признака „обществено
положение“, посредством липсата на възможност за оспорване пред контролиращ
3
орган на оценките, давани при атестиране.
Следователно, безспорно при атестирането на ищеца, което е било основание за
прекратяването на служебното му правоотношение, е осъществен акт на
дискриминация, тъй като същият не е имал възможност да оспори поставената му
оценка. В случая обаче законодателят е предвидил специален ред за защита срещу
незаконосъобразно прекратяване на служебно правоотношение с държавен служител
чрез обжалване на заповедта за прекратяване по реда на чл. 145-178 АПК пред
съответния административен съд. Именно в такова производство по адм. дело №
8713/2010 г. по описа на АССГ, приключило с влязло в сила решение, е отхвърлена
жалба на ищеца К. срещу заповедта, с която е прекратено служебното му
правоотношение. Няма как по общия ред за защита срещу актове за дискриминация,
предвиден в чл. 71, ал. 1 ЗЗДискр., да бъде възстановено положението преди
установената спрямо ищеца дискриминация, като същият бъде възстановен на
заеманата от него длъжност в ДАМТН (каквото е неговото искане), тъй като, както
беше посочено, прекратяване на служебното му правоотношение е стабилизирано с
влязло в сила съдебно решение.
Следователно, въпреки установената дискриминация спрямо ищеца при
прекратяване на служебното му правоотношение с ответника, искът му по чл. 71, ал. 1,
т. 2 ЗЗДискр. следва да се отхвърли, тъй като при посочените данни няма как да бъде
възстановено положението преди дискриминационното нарушение, т.е. да бъде
възстановено служебното му правоотношение на ищеца с ДАМТН, което е прекратено
с влязла в сила заповед на председателя на ДАМТН.
При посочените мотиви обжалваното решение е правилно и следва да бъде
потвърдено.
По разноските:
С оглед изхода на делото в полза на ответника по жалбата следва да се присъдят
разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. за въззивното
производство.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА решение № 104/04.01.2023 г. по гр.д. № 9641/2022 г. по описа
на СРС, 161 състав.
ОСЪЖДА В. Г. К., ЕГН **********, с адрес: гр. София, ж.к. ******* да заплати
в полза на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с адрес: гр. София,
4
бул. „Д-р Г.М. *******, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК сумата в размер на 100 лв. –
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния касационен съд в едномесечен срок
от връчване на препис.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5