Решение по дело №1316/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 997
Дата: 21 юли 2020 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20207050701316
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ


№ ________

 

Варна, ______________



В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на шестнадесети юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

 

ЧЛЕНОВЕ:

 ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
 ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря

Галина Владимирова

и с участието

на прокурора

Силвиян Иванов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело № 1316/2020г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Е.Д.Т., ЕГН: **********,***, чрез адв.П.Г., против Решение № 524/09.04.2020г. на ВРС, ХХХVІ-ти състав, постановено по НАХД № 5639/2019г. по описа на същия съд, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3163567, издаден от ОДМВР - Варна, с който на основание чл.189, ал.4, вр.чл.182, ал.2, т.5 ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.2 ЗДвП му е наложена глоба, в размер на 400лв.

Касаторът твърди, че обжалваното решение е неправилно, поради допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Конкретно сочи, че авторството на деянието не е безспорно установено, т.к. регистрационният номер на заснетия автомобил е неясен. Неправилно ВРС е достигнал и до извода, че процесната АТСС е преминала метрологичен контрол. В тази връзка сочи, че не оспорва обстоятелството дали процесната АТСС е от одобрен тип, а оспорва метрологичната годност на конкретната АТСС. По преписката е наличен протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, но в него липсват данни, от които да се установи дали е спазено изискването на чл.8, ал.1 от Наредбата. Липсата на необходимите данни в протокола по чл.10 и на снимка на разположението на уреда сочи на недоказаност на нарушението. Иска отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да се отмени издадения електронен фиш.

Ответната страна - ОДМВР-Варна, оспорва жалбата по подробни съображения изложени в писмени бележки С.д. № 8184/13.07.2020г. Сочи, че обжалваното решение е постановено при пълно и всестранно установяване на относимите по делото факти, и при правилно приложение на материалния и процесуалния закон. Правилно ВРС е констатирал, че при съставянето на електронния фиш не са допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила. Налице е пълно съответствие между правното и фактическото описание на нарушението. Последното е индивидуализирано в достатъчна степен, с всички съставомерни признаци. Предвид доказаността на нарушението, основателно е ангажирана отговорността на собственика на процесното МПС, правилно е определено и наложеното наказание. Намира за правилна преценката на съда и за липсата на основания за приложението на чл.28 ЗАНН. По изложените съображения моли обжалваното решение да бъде оставено в сила. На основание чл.63, ал.5 от ЗАНН претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно, постановено при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че на 07.10.2019г. в 04:57 часа на територията на община Аврен, обл.Варна, по път първи клас № 9 преди кръстовището за к.к.Камчия в посока от гр.Варна към гр.Бургас, с автоматизирано техническо средство № 003059047вАА била засечена скорост на движение на МПС - л.а. „Субару Легаци“ с ДК № В****ВВ от 102км./ч., при разрешена скорост на движение в този участък от 60км./ч.  Лекият автомобил бил регистриран на името на Е.Д.Т.. АТСС № TFR1-M646/14 била поставена в служебен полицейски автомобил на ОДМВР-Варна. Въз основа на тези данни бил издаден електронен фиш серия К № 3163567, с който за нарушение на чл.21, ал.2 ЗДвП на собственика на автомобила - Е.Д.Т., била наложена глоба в размер на 400лв. Фишът бил връчен на 19.11.2019г.

За да потвърди електронния фиш ВРС се е позовал на разпоредбата на чл.165, ал.2, т.6 ЗДвП и е приел, че заснетият образ, на който са записани дата, час, засечената скорост на движение и регистрационен номер на автомобила, представлява годно веществено доказателство по чл.189, ал.15 ЗДвП, изготвено по предвидения от закона ред, поради което може да установи процесното нарушение. Според Протокол № 38-С-ИСИС от проверката на стационарна видео-радарна система за наблюдение и регистрация, регистрираната скорост попада в обхвата ѝ като допустимата грешка при полеви условия е в рамките на 3км./ч., съответно над 3% при скорост над 100км./ч., като в случая липсват данни радарът да е ползван неправомерно. По изложените съображения ВРС е приел за несъмнено установени както засечената скорост, така и местоположението и регистрационния номер на автомобила, с който е извършено деянието. От правна страна ВРС е съобразил действащите редакции на разпоредбите на чл.189, ал.4 ЗДвП, чл.165, ал.3 ЗДвП, чл.2 и чл.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. и е приел, че всички изисквания на закона са изпълнени, като с изменението на ЗДвП с ДВ бр.54/05.07.2017г., от 09.07.2017г. е отпаднало изискването по чл.165, ал.2, т.8 от закона да се публикуват местата, предназначени за извършване на контрол върху скоростта. Прието е и че електронният фиш формално отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 ЗДвП, установяващи подлежащите на вписване данни. Прието е и че измерената скорост на движение на автомобила е 105км./ч. като при съобразяване на допустимата грешка правилно е установена наказуема скорост 102км./ч. От приложения протокол № 38-С-ИСИС от проверката на стационарната видео-радарна система за наблюдение и регистрация, ВРС е приел за установено, че автоматизираното техническо средство, с което е фиксирана скоростта, е технически изправно, като мястото на извършване на нарушението е било индивидуализирано в достатъчна степен в т.ч. чрез географски координати, отразени на наличния по делото клип. В заключение е изведен извод, че от събраните доказателства по безспорен начин се установява извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е събраните доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован и в съответствие с материалния закон извод за законосъобразност на електронния фиш. Противно на твърденията в касационната жалба, мотивите на обжалваното решение кореспондират със събраните доказателства и изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. на министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36/19.05.2015г., регламентира условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, чрез които се издават електронни фишове за установените нарушения на правилата за движение по пътищата – чл.3 от Наредбата.

Съгласно легалните дефиниции в §1 от ДР на ЗАНН и §6, т.63 от ДР на ЗДвП, електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Електронният фиш е властнически акт с установителни и санкционни функции, който по арг. от чл.189, ал.11 е приравнен по правно действие на АУАН и НП.

Този акт се издава за нарушения, които се санкционират само с глоба, след протичане на съкратеното производство по чл.189, ал.4 от ЗДвП, което с оглед ускорената процедура няма състезателен характер.

В случая нарушението е установено с автоматизирано техническо средство SITRAFFIC ERS 400 - дигитална стационарна радарна установка, поради което неоснователно касаторът твърди нарушения на чл.10 от Наредбата - относима към мобилните АТСС. От снетия от системата и приложен по делото снимков материал се установява точното място, на което е осъществяван контрола и е установено нарушението, въведения за участъка скоростен режим, измерената скорост и рег.№ на автомобила, поради което правилно ВРС е приел, че нарушението и неговият автор са безспорно установени. На снимковия материал е видим регистрационния номер на автомобила, поради което неоснователно касаторът твърди, че авторството на деянието не е установено. В случая и отговорността на касатора е ангажирана като собственик на автомобила като същият не е подал декларация по чл.189, ал.5 ЗДвП, поради което правилно е установен като нарушител.

Неоснователно е и оплакването, че процесната АТСС е с недоказана метрологична  годност. Протокол от проверка № 38-С-ИСИС/25.07.2019г. касае не само типа на системата, а конкретната радарна система с идент. № 1067F6А4010800FD, който идент.номер фигурира и на снимковия материал. Съобразно одобрените характеристики на системата, обхвата на измерване и допустимата грешка, правилно е определена и наказуемата скорост спрямо отчетената такава.

Като е стигнал до същите правни изводи ВРС е постановил правилно решение, което като валидно и допустимо, следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора на основание чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН, вр.чл.37, ал.1 от ЗПП и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ, в полза на ответната страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 524/09.04.2020г. на ВРС, ХХХVІ-ти състав, постановено по НАХД № 5639/2019г.

 

ОСЪЖДА Е.Д.Т., ЕГН: **********,*** да заплати на Областна дирекция на МВР - Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.

 

Решението е окончателно.

Председател:                                   

 

Членове:        1.                               

 

2.