Решение по дело №431/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 260038
Дата: 9 ноември 2020 г. (в сила от 8 декември 2020 г.)
Съдия: Евгени Ангелов Божидаров
Дело: 20201450200431
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                  Р Е Ш Е Н И Е №

 

                               Гр.Мездра, 09.11.2020 г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд-Мездра , наказателен състав , публично заседание на

Шести ноември   две хиляди и двадесета  година в състав:

Председател: Евгени Божидаров

при секретаря Валя Каменова,

като разгледа докладваното от съдията НАХ Дело № 431 /2020 г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от  Е.Н.В.  –законен представител на „Изигард“ ЕООД-Пловдив  ,подадена чрез адв. Хр.Д. *** против   електронен фиш за налагане на глоба /ЕФНГ / Серия К №3668379   на ОД на МВР, с който за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП  на основание  чл. 189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП  му е наложено  наказание "Глоба" в размер на 100.00 /сто/ лв.

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.Постъпила е в РС-Враца ,след което по компетентност е изпратена на РС-Мездра

В жалбата се сочи неясно описание на нарушението и неяснота относно използваното АТСС,къде е позиционирано , неговият начин на използване като мобилно или стационарно . Въз основа на тези доводи се иска отмяна на ЕФНГ и присъждане на разноски   .

Ответникът по жалбата, редовно призован, не изпраща представител. С писмо изпращащо преписката в съда иска потвърждаване на ЕФНГ

Нарушителят, редовно призован, не се явява и не се представлява .  

 Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено от следното:

Жалбата е неоснователна .

ОД на МВР гр.Враца  издала на Е.Н.В. като законен представител на  „Изигард“ ЕООД-Пловдив / чл.188 ал.2 ЗДвП /  на  основание чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.2 т.3 ЗДвП Електронен фиш Серия К № 3668379  за  налагане на глоба в размер на 100 лв. за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП установено с мобилно автоматизирано техническо средство „ARH CAM S1“ с №11743bc, за това, че на 22.05.2020 г.  в 13,39 часа  на първостепенен път  I-1 /Е-79/ км.159.000 , община Мездра , при ограничение за извън населено място от 90 км /час управлявал т.а „Дачия Логан“  с рег.№  РВ9266ВТ , собственост на представляваното от него „Изигард“ ЕООД-Пловдив ,като се движел със скорост от 119 км/час , при което е  налице превишена стойност на скоростта над максимално разрешената с 29 км/час .

Тази фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните в хода на настоящото производство доказателства- съпроводително писмо №967000-9715 /23.09.2020 г.  на ОД-МВР-Враца –сектор ПП,  ЕФНГ , фотоснимка на автомобила с установената скорост и място , протокол за метрологична проверка на техническото средство , скица на мястото на нарушението, справка за собствеността на автомобила, протокол за използваното техническо средство , снимка на поставен мобилен знак за видеоконтрол на мястото на нарушението , удостоверение за актуално състояние на „Изигард“ ЕООД-Пловдив .

 Съдът констатира, че при издаване на обжалваният Електронен фиш не са допуснати твърдяните в жалбата съществени нарушения на процесуалните правила, които да са предпоставка за отмяна на електронния фиш само на това основание.

Съгласно  чл. 189, ал.4, изр.1 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

     Издаването на електронния фиш е последваща дейност, която се извършва от териториалните структури на МВР въз основа на показанията на одобрените технически средства, които могат да бъдат както мобилни, така и стационарни. Съгласно  чл.189 ал.4 ЗДвП електронният фиш съдържа  териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези задължителни реквизити се съдържат в обжалвания фиш, поради което при издаването му не са допуснати процесуални нарушения твърдени в жалбата, вкл. и свързани с позициониране на техническото средство.Нормата на чл.189 ал.4 ЗДвП е специална по отношение реквизитите на електронният фиш и в случая именно тя намира приложение пред общите правила на ЗАНН относими единствено за   АУАН и НП включващи дата на съставяне и издател като конкретно длъжностно лице  .

Относно позиционирането на техническото средство , неговият вид и начин на установяване на нарушенията информация се извлича от приложеният към делото протокол за използването на мобилното АТСС по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Установеното в него място на нарушението съответства на данните във фотоснимката на автомобила с които е извършено нарушението и отразеното в ЕФНГ ,посока на движение ,видът път , общо ограничение на скоростта по него ,наличие или липса на пътен знак за ограничение , наличие на дигитална снимка ,режим на измерване стационарен , посока на действие при отдалечаване, времеви интервал на работа на АТСС и номера на първо и последно статично изображение .  Тези данни не се съдържат в ЕФНГ по арг. от изискване  към неговото  съдържание по чл.189 ал.4 ЗДвП , поради което е несъстоятелно твърдението за липса на тези обстоятелства в ЕФНГ. В ЕФНГ е посочен видът техническо средство и съответният индивидуален номер , т.е изписването е в пълен обем ,  поради което е неоснователно и твърдението за неяснота на използваното АТСС .

        С измененията на чл.165 ал.2 т.8 и ал.3 и в чл.189 ал.4 и ал.8, всички от ЗДвП /обн. ДВ бр.19/2015 г. в сила от 22.05.2015 г.и действащи към момента на нарушението / и с приетата Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните работи /обн. ДВ бр.36/19.05.2015 г./ процесът на установяване и заснемане на нарушения чрез използване на мобилни технически средства за видеоконтрол е изрично регламентиран. С посочените  законодателни изменения ТР № 1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС загуби своето значение, тъй като  бе преодоляна празнотата относно работата с мобилните технически средства в процеса на заснемане на нарушения. Бе дадено и легално определение на понятието АТСС -  „автоматизирани технически средства и системи  “ в §6 т.65 от ДР на ЗДвП – това са уреди за контрол, които работят самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени, съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или в отсъствие на контролен орган и могат да бъдат стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Налице е и дефиниция за ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ  съгласно §6 т.63 от ДР на ЗДвП- електронно изявление върху хартиен , магнитен или друг носител, създадено чрез административно –информационна система  въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи , като в конкретният случай именно такова е използваното под № №11743bc    ,като изготвените с тях снимки и видеозаписи са веществено доказателствено средство в административният процес по силата на чл.189 ал.15 ЗДвП . Поради това неправилно  е  тълкуването, че разпоредбата на чл. 189 ал.4 ЗДвП  изисква издаване на ЕФНГ когато нарушението е установено в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Касае се за санкционна правна норма , която не може да бъде тълкувана разширително при императивна забрана за това по чл. 46 ал.3 ЗНА  чрез позоваване на нормативни актове от по-долна степен.Синтактичното , логическо и граматическо тълкуване извежда извод , че при описаната хипотеза на чл. 189 ал.4 изр.първо ЗДвП  е невъзможно нарушение свързано с движение на МПС да бъде установено в отсъствие на нарушител като родово понятие , той като именно управлението на МПС от физическо  лице с превишена скорост води до реализиране на този вид нарушения , в който смисъл е и чл.188 ал.1 ЗДвП   , или иначе казано разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП  ясно указва издаването на ЕФНГ в отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не определя самото установяване на нарушението при липса на такива субекти.Контролният орган се  намира на мястото на нарушението ,когато то се  установява  с мобилно АТСС,като по този начин  поставя начало и край на работният процес по смисъла на посоченият §6 т.65 от ДР на ЗДвП, но персонално  не установява нарушението,поради което и не е необходимо установяване на съответните служители и провеждане на разпит .  Нарушението се установява  чрез правомерно  използвани АТСС ,като снимките и видеозаписите от тях са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес-арг. от чл.189 ал.4 и ал.15 ЗДвП и чл. 165  ал.2 т.6 ЗДвП . В този смисъл е константната, непротиворечива и последователна съдебна практика на всички съдилища в РБ , като конкретно за апелативен  район Враца  е изразена в Решение № 443 / 03.12.215 г. по КНАХД № 508/2015 г. на АС-Враца, Решение № 415/15.11.2016 по КНАХД № 496/16 г. на АС-Враца, Решение № 450/ 14.12.2016 г. по КНАХД № 526/16 г. на АС-Враца и др..

        Според данните съдържащи се в писмо №967000-9715 /23.09.2020 г.  на ОД-МВР-Враца –сектор ПП автоматизираното техническо средство, с което процесното нарушение е било установено, е мобилно, като задачата на контролният орган  се свежда единствено и само до поставяне начало и край на работния процес на техническото средство. При това положение настоящият състав приема, че описаното в ЕФ нарушение е установено в съответствие с изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП, при наличие на които се издава именно електронен фиш, а не се съставя АУАН по ЗАНН.

         Спазено е и изискването за изготвяне на протокол за използването на мобилното АТСС, каквото изискване е вменено в разпоредбата на чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Същият е приложен към делото и в него е посочено мястото и посоката на движение на контролираният участък , времевият интервал и заснети клипове с нарушения , техният брой и съответно номер на регистриране  ,  ограничение на скоростта до 90 км/час извън населено място  , типа използвано АТСС и съответният номер и вид на използваната система ARH CAM S1“ с №11743bc   , посоката на задействане , датата на изготвяне на протокола и подпис на длъжностното лице. Конкретно протокола установява общо заснети 103 бр.нарушения  с номера на клипове в хронологичен часови диапазон и място на нарушението във фотоснимката съответстващо на отразеното в ЕФНГ . В тази смисъл мястото на нарушението е точно определено и съответства на отразеното в ЕФНГ. Посочено е точно контролираният участък със съответен километър , главен път и община , поради което не се споделя от съда възражението за неясноти  по отношение на него .

   От представените от АНО и приобщени от Съда писмени доказателства става ясно, че са спазени  условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, въведени с Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,поради което заснетото  с него  процесно нарушение е в съответствие със закона ,поради което изготвените въз основа на тези данни снимки и видеозаписи са годно веществено доказателствено средство в административният процес по силата на чл.189 ал.15 ЗДвП .

Използваното автоматизирано техническо средство „ARH CAM S1“ с №11743bc   е  одобрено по реда на Закона за измерванията и притежавало удостоверение за одобрен тип средство за измерване със срок на валидност до 07.09.2022 г , копие от които е приложен към делото . Приобщен е и протокол  за метрологична проверка на използваното АТСС „ARH CAM S1“ с №11743bc   с дата 16.10.2019 г. установяващ  по безспорен начин годността на техническото средство, чрез което е измерено превишението на скоростта, както и възможността на това средство автоматично да фиксира допуснати нарушения за скорост при предварително зададени параметри.

Видно от фотоснимката и разпечатката от системата, действителната измерена скорост на движение на автомобила е била 123  км/час , но в издадения фиш била посочена по-ниската скорост със крайна стойност 119  км/час , след като законосъобразно била приспадната допустима грешка, която при измерване на скорост в обхвата 1-100 км/ч. е в границите на  3 км/ч.при реални условия на полеви тест  , и също толкова над 100 км/час , което се установява  от  отразеното в протокола за метрологична проверка от 16.10.2019 . .

 Установено било и не се оспорва от страните, че процесният автомобил е собственост на ЕООД „Изигард“-Пловдив  ,представлявано от Е.Н.В.  .В този смисъл е и приложената справка за актуално състояние на търговеца. Съобразно чл. 188, ал.2 от ЗДвП когато нарушението е извършено при управление на МПС, собственост на ЮЛ , предвиденото наказание се налага на неговият законен представител. По делото не бяха представени и не се събраха доказателства, жалбоподателя да е посочила пред компетентните органи различно лице, на което да било предоставено управлението на този автомобил към дата и часа на констатираното нарушение, като самият той се явява самостоятелно законен представител на ЮЛ собственик на управляваният от него автомобил , което е посочено както в справката за актуално състояние , така и в самата жалба .Иначе казано при установеното нарушение правилно е определен субекта на санкция по чл. 188 ал.2 ЗДвП като ФЛ представляващо конкретно ЮЛ собственик на автомобила с които е извършено нарушението  .

По изложените по-горе съображения, с оглед липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и при безспорната установеност и доказаност на процесното нарушение, авторството на деянието, както и на всички факти и обстоятелства, при които е било извършено, съдът намира, че обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден , като от  събраните по делото доказателства се установи по несъмнен начин, че състава на административното нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП описано в  атакуваният ЕФНГ е осъществено от обективната и субективна страна и за него правилно е приложена относимата санкционна норма по чл. 189 ал.4 вр.чл.182 ал.2 т.3 ЗДвП ,като санкцията е фиксирана на глоба в размер от 100 лв. и съдът не разполага с възможност за корекция по справедливост с оглед конкретни смекчаващи или отегчаващи отговорността обстоятелства .

При този изход на процеса претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски се явява неоснователна .

При изложените съображения  и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН РС-Мездра в този съдебен състав

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА  като правилен и законосъобразен   електронен фиш за налагане на глоба /ЕФНГ / Серия К №3668379   на ОД на МВР, с който  за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП  на   Е.Н.В.  –законен представител на „Изигард“ ЕООД-Пловдив е наложено наказание  "Глоба" в размер на 100.00 /сто/ лв. на основание  чл. 189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП .

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ  като неоснователно искането на жалбоподателя за присъждане на разноски като платен адвокатски хонорар

Решението подлежи на обжалване чрез РС-Мездра пред Административен Съд-Враца в 14-дневен срок от съобщаването му .

 

 

 

                                                                       Районен съдия: