Протоколно определение по дело №2051/2024 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 730
Дата: 21 август 2024 г. (в сила от 28 август 2024 г.)
Съдия: Светла Рускова Димитрова
Дело: 20242330102051
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 юли 2024 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 730
гр. Ямбол, 20.08.2024 г.
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети август през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Светла Р. Димитрова
при участието на секретаря Е. Г. А. В.
Сложи за разглеждане докладваното от Светла Р. Димитрова Гражданско дело
№ 20242330102051 по описа за 2024 година.
На именното повикване в 09:30 часа се явиха:
Молителят – редовно призован, за него се явява юриск. А..
Заинтересованата страна Г. Д. Г., редовно призована, не се явява.
Заинтересованата страна В. Г. Г.,

Юриск. А. – Да се даде ход на делото.

Съдът счита, че липсват процесуални пречки за даване ход на делото и
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.

Съдът намира, че производството по делото следва да се прекрати, тъй
като при проверка на исковата молба, съдът констатира, че направеното
искане е недопустимо, предвид следните съображения:
Вписване на деца в Националната електронна информационна система
за пълно осиновяване и съгласно разпоредбата на чл.84, ал.3 (Нова - ДВ, бр.
106 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г.) дете, което е настанено по реда на Закона
за закрила на детето в социална или интегрирана здравно-социална услуга за
резидентна грижа или приемно семейство, се вписва в информационната
1
система по чл.83, ал.1 въз основа на съдебно решение на районния съд по
настоящия адрес на детето, когато в срока по чл.93, ал.2 родителят е поискал
прекратяване на настаняването и връщане на детето, или промяна на мярката
и настаняване в семейство на роднини или близки, но не са изпълнени
условията за това поради неоказване на съдействие от страна на родителите,
не са отпаднали основанията за настаняване извън семейството по чл.25, ал.1,
т.2,3 или 4 от Закона за закрила на детето или няма семейство на роднини или
близки, което да е дало съгласие за временно настаняване на детето по чл.27,
ал.3 Закона за закрила на детето. Директорът на дирекция "Социално
подпомагане" по настоящия адрес на детето подава молба до съда в
едномесечен срок от разглеждането на искането на родителя, към която
прилага мотивирана оценка на причините за неуспешната реинтеграция или за
промяна на мярката. Молбата се разглежда по реда на бързото производство
по глава двадесет и пета ГПК. В тази връзка следва да се има предвид, че
посочената норма е императивна, като съдът по настоящ адрес на детето е
легитимиран да постанови вписване на детето в Националната електронна
информационна система за пълно осиновяване, така както е посочено в чл.83,
ал.1, че Министерството на труда и социалната политика създава, води и
поддържа Национална електронна информационна система за пълно
осиновяване. Съгласно § 33. (1) от преходни и заключителни разпоредби към
закона за изменение и допълнение на СК - Националната електронна
информационна система за пълно осиновяване и Електронната платформа за
кандидатстване за осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване
се създават до 1 януари 2025 г., като до внедряването и въвеждането в
експлоатация на Националната електронна информационна система за пълно
осиновяване в информационната и комуникационна среда на Министерството
на труда и социалната политика продължават да функционират по досегашния
ред Националната електронна информационна система за децата, които могат
да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване, както и регистрите
на деца, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване.
Внедряването включва инсталиране, конфигуриране и настройка на
програмните компоненти на системата в условията на експлоатационната
среда на Министерството на труда и социалната политика. До внедряването и
въвеждането в експлоатация на Националната електронна информационна
система за пълно осиновяване в информационната и комуникационна среда на
2
Министерството на труда и социалната политика всички налични данни в
Националната електронна информационна система за децата, които могат да
бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване, както и данните от
регистрите на деца, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно
осиновяване, се прехвърлят към Националната електронна информационна
система за пълно осиновяване. След прехвърлянето на данните по ал. 3
децата, вписани в Националната информационна система на децата, които
могат да бъдат осиновени при условията на пълно осиновяване, поддържана
от Агенцията за социално подпомагане, се считат за служебно вписани от
Министерството на труда и социалната политика в Националната електронна
информационна система за пълно осиновяване. В срок до три месеца от
влизане в сила на този закон регионалната дирекция за социално подпомагане,
извършила първоначалното вписване на лицата в регистъра на осиновяващите
за пълно осиновяване, ги информира за промените в закона и необходимостта
да дадат своето пълно съгласие за вписване в Националната електронна
информационна система за пълно осиновяване. Според § 34. (1) Националната
електронна информационна система на децата, които могат да бъдат
осиновени при условията на пълно осиновяване, и Националният регистър на
лицата, които желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване,
водени от Агенцията за социално подпомагане, както и регистрите на децата и
осиновяващите, водени в регионалните дирекции за социално подпомагане, се
поддържат до внедряването и въвеждането в експлоатация на Националната
електронна информационна система за пълно осиновяване в
информационната и комуникационна среда на Министерството на труда и
социалната политика. Министерството на труда и социалната политика
уведомява писмено Агенцията за социално подпомагане за датата на
въвеждане в експлоатация на Националната електронна информационна
система за пълно осиновяване.
С оглед на посочените по-горе разпоредби безспорно се установява, че
все още не е създадена Националната електронна информационна система за
пълно осиновяване и Електронната платформа за кандидатстване за
осиновяване на деца при условията на пълно осиновяване, като срока за
създаването им е до 01.01.2025 г. В тази връзка съдът счита, че не е
легитимиран да постановява решение, с което да постановява вписване в
регистъра на децата и осиновяващите, воден в Регионалната дирекция
3
социално подпомагане - Ямбол, още повече да задължава след внедряване на
Националната електронна информационна система за пълно осиновяване,
Регионалната дирекция социално подпомагане - Ямбол служебно да впише
детето В. Г. Г. в Националната електронна информационна система за пълно
осиновяване водена и поддържана от Министерството на труда и социалната
политика. Също така следва да се има предвид, че съгласно § 36 - всички
процедури по глава осма, започнали преди 31 декември 2024 г., се разглеждат
и довършват по досегашния ред.
Предвид изложеното, съдът намира, че предявеният иск е недопустим, с
оглед на което
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. № 2051/2024 г. по описа на ЯРС.
Определението за прекратяване подлежи на обжалване в едноседмичен
срок от днес пред ЯОС.

Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 09:40
часа.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
Секретар: _______________________
4