Решение по дело №6101/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260217
Дата: 11 февруари 2021 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Светослав Николаев Узунов
Дело: 20205330206101
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   №260217

гр. Пловдив, 11.02.2021 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 11.01.2021 г. в състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ УЗУНОВ

 

          при участието на секретаря Марина Малинова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 6101/2020 г. по описа на ПРС, X наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Обжалван е Електронен фиш серия К № 2864043, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  О.А.Б. е наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

          В жалбата и в допълнителна молба се излагат конкретни  съображения за незаконосъобразност на ЕФ се и моли за неговата отмяна.

          Въззиваемата страна взема становище за неоснователност на жалбата. Прави възражение за прекомерност и претендира разноски.

          Съдът, като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

          При изпращането на преписката, от административнонаказващия орган е посочено, че липсва разписка за връчване на обжалвания фиш. По делото е наличен единствено списък с намерени фишове, съгласно който обжалваният фиш е връчен на 06.08.2020г. С оглед гарантиране правата на жалбоподателя, и доколкото по делото не е налична разписка, съдът приема, че обжалваният фиш е бил връчен на 06.08.2020г., което не се оспорва от страните. Жалбата е подадена по куриерска фирма с отбелязване на дата на приемане на пратката от куриера - 20.08.2020г. (л. 19), поради което и същата се явява подадена в преклузивния 14-дневен срок. По отношение на процесуалната легитимация, съдът е дал указания на жалбоподателя да посочи в какво качество подава жалбата. В изпълнение на указанията жалбоподателят е посочил, че обжалва в качеството си на физическо лице и в качеството си на представляващ ЮЛ, собственик на МП, като счита че дружеството също е активно легитимирано да обжалва процесния акт. Следва да се посочи, че дружеството не е активно легитимирано да обжалва акта. Това е така, тъй като правната възможност да обжалва е предоставена на наказаното лице. В случая наказано лице се явява именно О.А.Б., като аргумент за това е както разпоредбата на закона – чл. 188, ал. 2 от ЗДвП, съгласно която когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител, така и видът на санкцията – глоба, каквато санкция може да се налага само на физически лица. Доколкото в молбата от 27.11.2020г. е посочено, че жалбоподателят обжалва и в качеството си на физическо лице, жалбата се явява подадена от легитимирано лице (наказаното за административното нарушение лице). Жалбата освен това е подадена против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество. 

          Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакувания ЕФ намери, че са налице основания за неговата отмяна по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 03.07.2019 г. в 23,38 часа на АМ „Тракия“ км 118+425, в посока град София, при ограничение на скоростта от 140 км/ч,   при отчетен толеранс от минус 3 % от измерената скорост, лек автомобил с рег. №  **, се движел с установена наказуема скорост- 158 км/ч., тоест с превишаване на скоростта от 18 км/ч. Колата е била собственост на **ЕООД, поради което и глобата е наложена на законният му представител – О.А.Б..

           Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка за движението на процесния автомобил с посочената скорост на посоченото място се доказва от приложеното по административната преписка статично изображение,  което съгласно чл. 16, ал. 3 от  Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата, свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.

          В статичното изображение е посочено с координатни точки мястото на извършване на нарушението и измерената скорост на процесния автомобил в размер на 163 км/ч. След правилно приспаднат толеранс от 3%, установената от АНО скорост се явява в размер на 158 км/ч. 

          С ТР 1/2014г. на ВАС се потвърди принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

          Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г, съгласно която, за да е законосъобразно използването на мобилно средство за видео контрол,  съгласно приложимата към датата на нарушението редакция на Наредбата (след изменението с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г) следва да са налице следните условия:

          -   използваното техническо средство да е от одобрен тип;

          - техническото средство да е вписано в Българския институт по метрология;

          - техническото средство  да е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка;

          - автоматизираното техническо средство да е използвано съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип;

          - при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта- чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г.;

          - да са спазени изискванията на чл. 10, ал.1  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система.

          С оглед духа на ТР 1/2014г. на ВАС, съдебната практика трайно приема, че всяко едно от гореизброените изисквания е императивно, като само при кумулативната им наличност, използването на АТСС е законно, а липсата на което и да е от изискванията опорочава процедурата и предпоставя отмяна на наложената санкция.

          В случая обжалваният електронен фиш се явява незаконосъобразен не поради липса на някое от горепосочените условия, а поради грешка в процесуалния ред за налагането на съответния вид санкция.

          Съгласно чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш. Съгласно чл. 39, ал. 2 от ЗАНН за маловажни случаи на административни нарушения, установени при извършването им, когато това е предвидено в закон или указ, овластените контролни органи могат да налагат на местонарушението глоби в размер от 10 до 50 лв., като за наложената глоба се издава фиш.

          Чрез систематичното и граматическото тълкуване на двете разпоредби се достига до извода, че законодателят предвижда реда за издаване на електронни фишове да е приложим единствено при налагането на глоби в размер над 50 лв. Разпоредбата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН урежда специално правило за поведение, тъй като поставя допълнително изискване за начина, по който да се реализира отговорността в хипотезите, когато съгласно общите правила на чл. 182 от ЗДвП следва да се наложи наказание глоба, което не надвишава 50 лева. В случай, че нарушението предвижда наказването на дееца с глоба от 50 лв. или по-ниска, процесуалният ред е издаването на фиш, а при оспорването на същия съответно развиване на административно-наказателната процедура чрез издаване на АУАН и НП.

          Този извод следва и от изричната разпоредба на чл. 85а от ЗАНН, която предвижда, че разпоредбите на ЗДвП се прилагат само доколкото в ЗАНН няма особени правила за административнонаказатления процес при нарушения, установени с техническо средство или система. Такова особено правило се явява чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, което не е било съобразено от административно-наказващия орган.

          В случая с електронния фиш е предвидена и наложена глоба в раз­мер точно на 50 лева, което е хипотеза по чл.39 ал.2 ЗАНН. Така процесният фиш е издаден в нарушение на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, поради което и същият се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

          Изрично в този смисъл е трайната практика на Административен съд – Пловдив, изразена както в решения от предходни години - Решение № 2537 от 20.11.2013 г. по к. а. н. д. № 2342/2013 г. на XXI състав на Административен съд – Пловдив; Решение № 488 от 16.03.2015 г. по к. а. н. д. № 170/2015 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, така и в най-новата практика на касационната инстанция - Решение № 1831 от 21.10.2020 г. по к. а. н. д. № 1789/2020 г. на Административен съд – Пловдив и Решение № 239 от 04.02.2021 г. по к. а. н. д. № 2561/2020 г. на Административен съд – Пловдив,  съгласно които „нормата на чл. 39, ал. 4 от ЗАНН е специална спрямо чл. 182 ЗДвП и несъобразяването й е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш, тъй като изключва издаването му“.

          Жалбоподателят не е претендирал разноски и не е представил доказателства за извършването на такива, поради което и разноски в настоящото производство не се следват.

          Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, X н. с.,

 

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 2864043, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  О.А.Б. е наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                         

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                                                           

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.